Faehrengaust
Hero
Det finns vad jag sett flera sätt att mäta skicklighet i rollspel och jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker är bäst. Så jag skulle gärna höra lite åsikter och ni får gärna peka ut intressanta varianter.
Några identifierade metoder:
Egenskaper. En del spel har bara (medfödda) (grund-)egenskaper och använder dem mer eller mindre rakt av. Vill man smyga så används en egenskap, t.ex. smidighet rakt av (möjligtvis med modifikation från någon förmåga av något slag). Egenskaperna i dessa spel kan se rätt varierande ut från vad jag sett och ibland har man rätt annorlunda (och intressanta) egenskaper.
Bygger på personens egenskaper.
Fördelar: Enkelt och snabbt. Kan vara stämningsfullt och väl anpassat till världen/spelet.
Nackdelar: Grovkornigt. Svårare att få fram lite mer speciella/specialiserade rollpersoner/SLP. Blir lätt begränsat till ett antal stereotyper.
Vad man lärt sig (e.g. färdigheter). Mycket vanligt sätt att mäta skicklighet inom olika områden. Vill man smyga så används färdigheten smyga, oftast modifierad av grundegenskap. Man mäter alltså både naturlig fallenhet och träning/kunskap.
Bygger på vad personen lärt sig.
Fördelar: Finkornigt, kan få fram en stor variation.
Nackdelar:
Bygger på vad personen är eller sysslar med.
Fördelar: Väl förankrat i världen. Ger snabbt en bra bild av personen. Enkelt.
Nackdelar: Grovkornigt och det blir lätt överlapp (om rollpersonen är både tjuv och jägare, blir hen ännu bättre på att smyga då?). Låg variation, resulterar lätt i stereotyper.
Kombination: De flesta (?) spel kombinerar flera av ovanstående på något sätt. Det finns också exempel på spel som mer eller mindre struntar i att separera delarna och bakar in alla i någon slags förmågor (man kan ha förmågorna Smyga och Bonde varav den ena är något man lärt sig och den andra något man är).
Några identifierade metoder:
Egenskaper. En del spel har bara (medfödda) (grund-)egenskaper och använder dem mer eller mindre rakt av. Vill man smyga så används en egenskap, t.ex. smidighet rakt av (möjligtvis med modifikation från någon förmåga av något slag). Egenskaperna i dessa spel kan se rätt varierande ut från vad jag sett och ibland har man rätt annorlunda (och intressanta) egenskaper.
Bygger på personens egenskaper.
Fördelar: Enkelt och snabbt. Kan vara stämningsfullt och väl anpassat till världen/spelet.
Nackdelar: Grovkornigt. Svårare att få fram lite mer speciella/specialiserade rollpersoner/SLP. Blir lätt begränsat till ett antal stereotyper.
Vad man lärt sig (e.g. färdigheter). Mycket vanligt sätt att mäta skicklighet inom olika områden. Vill man smyga så används färdigheten smyga, oftast modifierad av grundegenskap. Man mäter alltså både naturlig fallenhet och träning/kunskap.
Bygger på vad personen lärt sig.
Fördelar: Finkornigt, kan få fram en stor variation.
Nackdelar:
- Rollpersoner blir lätt lite "osammanhängande". Ofta försöker man åtgärda det genom att ha yrken som styr vilka färdigheter som får tas.
- Färdigheterna är ofta rätt märkliga i sig, t.ex. vem är det som lär sig Finna Dolda Ting? Finns det en skola för det? Jag kan på något sätt förstå att en detektiv har lite bättre på det, men det känns ändå inte som en "färdighet" på samma sätt som t.ex. ett hantverk som en lärling lär sig av sin mästare.
- Risk för att det blir detaljerat/komplicerat.
Bygger på vad personen är eller sysslar med.
Fördelar: Väl förankrat i världen. Ger snabbt en bra bild av personen. Enkelt.
Nackdelar: Grovkornigt och det blir lätt överlapp (om rollpersonen är både tjuv och jägare, blir hen ännu bättre på att smyga då?). Låg variation, resulterar lätt i stereotyper.
Kombination: De flesta (?) spel kombinerar flera av ovanstående på något sätt. Det finns också exempel på spel som mer eller mindre struntar i att separera delarna och bakar in alla i någon slags förmågor (man kan ha förmågorna Smyga och Bonde varav den ena är något man lärt sig och den andra något man är).