Nekromanti Skiljelinje

Johan K

Gammal & dryg
är verkligen karaktärsblad och karaktärsbeskrivning nödvändig, för annat än notariearbete?
Tjaa, för min del så känns det ganska skönt att ha det nerskrivet på papper. Lättare att ha koll på om det är på papper. Som SL så kan man ha mer koll på de olika karaktärerna.

Pale Imp

Swordsman
Definition

Det som brukar definiera ett rollspel är väl just termen "Interkativ teater", vilket betyder ungefär att personer agerar mot & med varandra i ett föränderligt sammanhang med påtagna roller.
Av den anledningen definitionen att dömma kan ganska mycket vara rollspel (och är det också). Lajv, rollspel i sängkammarn :gremgrin: etc....

Men å andra sidan, varför gräva ned sig i termer av olika slag istället för att helt enkelt skriva ihop / skapa något man är intresserad av. Det kanske blir något nytt och originellt, något som revolutionerar rollspel och får sverok och white wolf att hand i hand vandra ut i världen och ta härravälde (läst för mycket piff och puff nu, hehe).

Kort sagt, kompis; du kan göra nåt.. du tycker om.

djuice! djuice!

//Impen - blir tröttare...

Quadrante

Grisbonde
Re: Om Amber

Felet med att diskutera rollspel är att ordet har olika betydelse för olika människor. Det är ju lätt att rollspel betyder "spela en roll" och inte "ett spel med rollgestaltning i". En artefakt av att role playing game blev rollspel och inte rollageringsspel eller liknande i sverige.

Ska man vara bokstavstrogen, vilket är väldigt svårt iofs när det gäller defenitionen av Rollspel..Så får man väl gå till SAOL och spåna lite vilt..

Roll. -en -er substantiv ; teater, även uppgift, ställning.
Spela [stor, liten ] roll , ha [stor, liten ] betydelse

Spel. ges ingen förklaring..

ok, får leta vidare, kollar ett lexikon , inget i mitt, men hittar en förklaring på nätet

Spel är en form av strukturerad fritidsaktivitet av underhållande sort som inte är lek eller sport.

hmn

ROLLSPEL -
är då en aktivitet ,
där man spelar roll
och/eller har betydelse för ...

Pale Imp

Swordsman
Re: Definition

Om vi håller oss till spelformer (det skulle bli jobbigt att rada upp allt :gremgrin:) så; de spel som inte kräver att spelarna ikläder sig roller och agerar gentemot varandra och andra händelser är inte rollspel.

Warhammer fantasy (figurspelet) är ett figurspel/strategispel och inte ett rollspel eftersom spelarna istället för att spela en sorts teater agerar utifrån taktiska motiv utifrån sin egen armés fördel.

Poker är ett kortspel eftersom spelarna av samma anledning med både list och tur försöker överträffa sina motståndare utan att ikläda sig en roll för att vinna.

//Impen - and so on, and so forth.

Vindhand

Myrmidon
Re: regress

Jag kan nog säga att jag sett här på baksidan avanserade lekar, där barnen spelar en fiktiv karaktär i en gemensam fiktiv värld..

Ehm, ja. Det finns lek som nog bör beskrivas som rollspel. Det innebär inte att all lek är rollspel.

Men rollspel är inte lek
Lek är lek, inte ett spel.

Varför inte?

Quadrante

Grisbonde
spel vs lek

Ja, jag kan inte säga säkert.

En lek är mer spontant och oplanerad,
och spel har en given ram,
som utgår från en produkt eller överenskommelse...

(??)

TomasHVM

Swordsman
Definisjoner duger ikke

Forsøk på definisjon av rollespill:

- et drama deltagerne skaper underveis rundt sine individuelle roller, for seg selv, med hverandre

Typer av rollespill
- laiv er en type rollespill
- verbale rollespill er en type rollespill
- nettbaserte rollespill er også rollespill
- tekstbaserte rollespill er rollespill

Grensen mellom rollespill og rollelek
- rollelek i sengen er et rollespill bare dersom det utvikles et drama der sexleken er underordnet (rollespill for rollespillets skyld). Ellers er det ikke rollespill, men rollelek.

- spillerens rolle som "general" i et miniatyrslag er ikke del av et rollespill, det er en rollelek spilleren bedriver mens han spiller et miniatyrspill. Leken hans er ikke en avgjørende del av miniatyrspillet.

- barns lek med politi og røver, mor og far, og lignede leker er rollelek, ikke rollespill. Men det at vi alle kjenner lekens metode fra barndommen, gjør rollespillet mulig for folk uten erfaring i det. Alle kan leke at de er en annen.

Rollespill-termer
- alle rollespill har en metode, et miljø og spillere. Metoden og miljøet kan være lagd på forhånd, eller de kan improviseres av spillerne. Ofte brukes det en blanding av forhåndsgenererte og improviserte elementer.

- rollespillets metode gir rammer for spillet, verktøy å skape dramaet med, og et system for avgjøring av konflikter i spillets miljø.

- rollespillets miljø gir de fiktive rammer for dramaet, med deltagernes roller, deres felles verdensbilde (virkelig eller fantasi), og dramatiske elementer man kan spille mot/med (geografi, monstre, biroller, scener, plot).

- i møtet mellom metoden, miljøet og spillerne oppstår det ekte rollespillet. Når kontaktpunktene mellom disse tre sentrale elementene i rollespillet er mange, har høy kvalitet og brukes med høy grad av intuisjon... da blir rollespillet bra.

Disclaimer
Det finne andre typer spill du kan ha like stor glede av som rollespill, og det finnes spill som er vanskelige å bestemme.

Definisjoner duger ikke...
... til annet enn å organisere tenkingen vår, og gi oss foreløpige svar på umiddelbare spørsmål. Plukk opp definisjoner som duger for deg her og nå, og skaff deg nye definisjoner når de gamle ikke duger lenger.

Tomaskråke

Vindhand

Myrmidon
Re: spel vs lek

En lek är mer spontant och oplanerad,
och spel har en given ram,
som utgår från en produkt eller överenskommelse...

Jag har i.o.f.s. ett flertal gånger spelat rollspel som saknat produkt eller överenskommelse och utgått ifrån "vad gör du?" eller "Beskriv dig själv"... och jag har deltagit i många lekar som _har_ utgått från en överenskommelse om regler m.m.

Quadrante

Grisbonde
tack för: Definisjoner duger ikke

Jo, vad anser du. Är det möjligt att skapa ett rollspel, där rollerna icke är enskilda personer.Antingen att man spelar en grupp individer , eller att man rent av spelar andra faktorer(extremt exmpl ..Väder, miljö. drame)..

Kan man enligt dig ha ett rollspel utan spelledare.
..,eller om alla är spelledare, eller att spelledarrollen(som vi känner den) växlar fram och tillbaka mellan spelarna.

Ett annat exempel, spelarna spelar individer, spelet saknar fast spelledare, inget fast äventyr spelas.Speledarrollen växlar mellan spelarna, och de andra spelarna responderar mot dennes beslut. När spelaren får "spelledarrollen, drar denne tre-fyra kort ur en kortlek.
(kortleken innehåller olika beslut som "svek", "oväntad händelse", "dramatisk vändning" etc etc), med kortens hjälp(och begränsning) berättar spelaren/spelledaren vad som händer(/äventyret).När denne spelat ut sina kort, går rollen som spelledare över till näste man.osv.

Är detta rollspel, eller berättande kortspel..

ripperdoc

Myrmidon
Försök till definition

Utan några som helst anspråk på att vara den "genomtänkta och alltigenom korrekta" definitionen (som man kanske kunde kräva) ska jag försöka att sätta upp ett antal punkter som definierar ett rollspel. Såga den gärna :gremlaugh:

* Ett rollspel måste ha en fördefinierad spelvärld / setting som alla inblandade spelare följer.
[Kommentar: De flesta lekar har inte en fördefinierad setting. Det står dock inte hur väl definierad settingen skall vara, men det handlar om ett "gemensamt beslut" att ha samma setting för alla spelare]

* Ett rollspel måste ha en fördefinierad struktur (vanligtvis ett regelverk) som är kapabelt att hantera de situationer som kan uppkomma ur den valda settingen.

* Spelarna i ett rollspel måste anta en fiktiv roll i den givna settingen vars gestaltning har en uttalad ambition att efterlikna rollens tänkta beteende enligt den givna settingen.
[Kommentar: En lurig en. Jag var tvungen att skilja ur en mängd brädspel, där man antar rollen som en härförare/bilförare/förförare/etc från rollspelen. Givetvis varierar "inlevelsen" i rollgestaltningen enormt bland rollspel, utan att de för den sakens skull skall förkastas som "icke-rollspel", men det är ambitionen som är det viktiga]

* Rollspel måste bygga på ett social möte mellan flera spelare, dock ej nödvändigtvis möte i den verkliga världen. Ett socialt möte innebär att alla deltar och att kommunikationen är öppen / flervägs (ex. "en spelare talar, de övriga lyssnar").
[Kommentar: Här försöker jag skilja ut CRPG-spelen. Även om datorspelaren gestaltar sin roll för fulla muggar framför datorskärmen går den kommunikationen inte fram till övriga spelare. Observera att det finns alldeles uppenbara undantag när alla spelare inte ska höra vad som sägs. Observera också att det inte finns enmannarollspel

Vad tror ni? Vad har jag missat? Med den här definitionen kan man spela ett rollspel för två personer utan spelledare och tärningar där man gestaltar tegelstenar. Strukturen som krävs kan vara att de båda spelarna måste komma överens om vissa handlingars legitimitet, att singla ett mynt (för att blanda in slumpfaktorn) eller genom att tyda olika signaler från omvärlden ("Det regnar ute, alltså måste vi spela blöta tegelstenar"). Kravet är ju som sagt också att man har kommit överens om ambitionen att försöka gestalta dessa tegelstenar.

/RipperDoc

Quadrante

Grisbonde
hmn inte dumt : Försök till definition

jag citerar mig själv..'frågan lyder':
Ett annat exempel, spelarna spelar individer, spelet saknar fast spelledare, inget fast äventyr spelas.Speledarrollen växlar mellan spelarna, och de andra spelarna responderar mot dennes beslut. När spelaren får "spelledarrollen, drar denne tre-fyra kort ur en kortlek.
(kortleken innehåller olika beslut som "svek", "oväntad händelse", "dramatisk vändning" etc etc), med kortens hjälp(och begränsning) berättar spelaren/spelledaren vad som händer(/äventyret).När denne spelat ut sina kort, går rollen som spelledare över till näste man.osv.

Är detta rollspel, eller berättande kortspel..
well
Är det nära gränsen eller över gränsen eller långt innanför gränsen för din definition?

(själv skulle jag nog säga långt innanför)

Krille

Super Moderator
Med risk för att dra upp gamla sår så tar jag härmed upp min definition:

Ett rollspel är ett spel där man spelar en roll. Det innehåller alltså två delar: ett spelmoment och ett rollmoment. Spelmomentet omfattar bland annat någon form av förberedelser, någon form av hjälpmedel och någon form av styrsystem. Rollmomentet omfattar att anta rollen av en annan person och agera som den personen. Så länge dessa två moment är genomsyrande och viktiga så är det ett rollspel.

Enligt den definitionen är spelledaren inte nödvändig. Baron Münchaussen är således ett rollspel, trots att spelledaren saknas.

Lajv och friform faller på gränsen, och jag skulle nog kasta ut dem ur definitionen. De har inte tillräckligt mycket spelmoment.

Cluedo, Witch Trial, Drakborgen med flera faller också på gränsen, och jag kastar ut även dem. De har inte tillräckligt mycket rollmoment.

Quadrante

Grisbonde
Enligt ditt sätt att se, får denna roll man spelar innebära vad som helst.
..eller rättare sagt, får man spela vad som helst.

hmn, hur ska jag uttrycka det,
måste rollen vara en definerad tingest/varelse/person,
eller kan den vara mer allmängiltig.
(tar mitt tidigare extrem exmpl: Väder, miljö, folkmassor, evolusion).

Visst det kan vara trist att inte kunna spela en personlighet.

äh, jag kanske bara svamlar..

ripperdoc

Myrmidon
Re: hmn inte dumt : Försök till definition

Det är väl innanför, och det tycker jag inte är fel. Jag är för en vid definition av rollspel, utan att få in svarta pettrar som CRPG och Cluedo.

Sedan kommer det ju alltid finnas spel som ligger på gränsen, det kommer man inte undan. Dessa borde då rimligtvis definieras som både "rollspel" och vad de nu är annars (dataspel/brädspel/kortspel/vindspel...)

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Nu ska jag inte bita dig för att du hävdar att friform inte är rollspel, men jag funderar på om vi tolkat uppgiften att definiera "rollspel" lite olika. Det du definierade skulle jag mer dra in som en undergrupp till rollspel. Den gamla dammiga termen "bordsrollspel", exempelvis. Personligen tolkade jag definieringsuppgiften som en uppgift att hitta de gemensamma nämnarna för allt som allmänt benämns som rollspel. Lajv är levande rollspel enligt alla lajvare, och friform är rollspel enligt alla friformare, så de borde IMHO få innefattas av definitionen rollspel. Alla som hävdar att vanliga CRPG á la Baldurs Gate är rollspel har dock fel och ska få spöstraff, men det är en annan sak...

Jag ser spelmomentet som kravet på att det finns en struktur. Även renodlade friformsspel har strukturer, och det är IMHO en struktur att säga att en av spelarna (råkar vara spelledaren) får bestämmav vad som händer. Det är i vilket fall en överenskommelse spelare emellan att den regeln gäller. De har anammat regeln "Spelledaren har alltid rätt", men det är fortfarande en regel.

/RipperDoc

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Regn & evolution (utdrag ur spelmöte)

hmn, hur ska jag uttrycka det,
måste rollen vara en definerad tingest/varelse/person,
eller kan den vara mer allmängiltig.
(tar mitt tidigare extrem exmpl: Väder, miljö, folkmassor, evolusion).
Hur mycket spelande kan det bli tal om om man spelar regn eller evolution?

SL: Vad gör du?
Spelare 1: Eftersom jag är en benämning på det faktum att individer med bättre förutsättningar klarar sig bättre i en given miljö och därmed har större möjlighet att överleva och föra sina arvsanlag vidare till kommande generationer gör jag inget nu heller, precis som i förra stridsrundan.
SL: OK, regnet, vad gör du?
Spelare 2: Jag bara öser ner.

Men om man på något sätt kan vinkla det så att man faktiskt rollgestaltar och inte bara styr ett fenomen så måste det väl kunna klassas som rollspel.

/tobias

Krille

Super Moderator
"måste rollen vara en definerad tingest/varelse/person"

Så länge rollen har en personlighet som man kan sätta sig in i och agera som så är jag nöjd. Om man inte sätter sig in i och agerar som rollen så rollspelar man inte.

Eftersom väder, miljö, folkmassor, evolition mm inte har någon personlighet så kan man inte rollspela dem, såvida man inte gör en antropomorfisk personlighet av dem. Men det är skillnad på vinter och Kung Bure. Det förra är ett personlighetslöst naturfenomen och kan inte rollspelas, den senare är en antropomorfisk personifiering av naturfenomenet som kan rollspelas.