Skriv gärna något om de kulturella skillnaderna!
Nej, regler på könsskillnader är nog inget vidare. Inte med människor, iaf. Däremot ser jag gärna att du hittar på en ras där hanarna och honorna verkligen ÄR anmärkningsvärt olika. Jag lät mina drakoniter i Chronopia vara femkönade (!) och där könsfördelningen såg ut såhär, till exempel:
Bredfjäll - Högresta krigardrakoniter. Uppfattas som "manliga".
Evertybrat - Fläskiga drottningar. Helt ryggradslösa och ser ut som uppsvällda puppor.
Epigon - Ser ut som mänskliga kvinnor, men är kallblodiga och har giftgaddar + tveeggad tunga.
Salymander - En smal, ödleliknande varelse, ca: 150 cm lång.
Ludrag - Ser ut som vilda ödlehundar. De kan inte prata eller resoneras med.
Så, och varje kön kunde fortplanta sig med de kön som ligger två eller tre platser fram i "listan". Utan att här redogöra för hur deras könsorgan skulle se ut, så kan jag ändå nämna att det fungerade riktigt smart. Även om spelarna tyckte det var osmakligt att den snygga flickan de raggat upp i natten föreslog en trekant med en morrande förvuxen komodovaran...
Nå, när det gäller raser som INTE är anmärkningsvärt olika mellan könen (människor borde förvisso vara uppdelade i Män - mer Sty och Smi, Kvinnor - högre Fys och Psy) så ser jag gärna att du skriver lite om vilka kulturella skillnader det finns mellan manligt/kvinnligt för varje ras. Det borde vara rejäla skillnader, titta bara på vilka olika perspektiv vi människor har i olika delar av världen (och vi borde ju ändå ha mer gemensamt med varandra än vad människor har med alver, tex.).
Det skiftar ju med åren, också. På 1700-talet ansågs det manligt för en karl att gråta ut offentligt, texempel. Och kvinnorollen har som bekant förändrats markant (till det bättre) på väldigt kort tid. Hur behandlar svartalfsmän sina kvinnor? Får orchkvinnor lära sig slåss? Säger hundmän "bitch" till sina tjejer, och vad menar de då med det? [dålig vits] Sådana saker får du gärna klura lite på.
/Rising