Nekromanti Skillnader på D&D6 å "Gamla"

Ygrotika

Veteran
Tjohosan!

Jag har inte bekantat mig mycket med D&D6 än, så jag är lite nyfiken på vad det är för skillnader mellan gamla å det?

Någon som kan ge mig ett väldans konkret svar? Vore schysst!

Tack på förhand!

/Kim

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ygrotika on 2001-07-25 00:57.</EM></FONT></P>

Klon

Hero
Kan du precisera dig något. DoD6 är som du hör sjätte verisionen, det fainns alltså 5 st gammla DoD...

"Beware of the Cöla Craver!"

Ygrotika

Veteran
Hmm!
Jag måste säga att jag inte vet vad det är för Version jag är.
Kan det vara den näst nyaste? Eller den innan det.
Mmm, det tror jag.

Skillnader emot dessa regler?

Hasse

Hero
Några skillnader:

* man slår fram grundegenskaperna och som är 8 st. De gamla 7 + Spiritus som är viktig för magiker och präster.

* DoD6 har infört yrkesnivåer där man genom att få äventyrspoäng för rollspelande under äventyr, alltså inte döda monster, stiger i yrkesnivå vid olika poängnivåer. När RP stiger får han färdighetsponäg att köpa FV i olika färdigheter som i tidigare DoD-versioner. RP för även höjning av KP samt stridskapacitet när yrkesnivån stiger.

* Vapenfärdigeter finns kvar dock står FV för hur många vapen man kan använda. I stridanvänder man i stället något som kallas stridkapacitet(SK) för att avgöra om RP lyckas men en attack elle parering. Berorende på yrke så har en RP olika många attacker eller pareringar. Det SK som spelaren får kan enl vissa restriktioner fritt fördela mellanm det antal attacke och pareringar han har. Man skall slå under värdet man har med en T20.

* Magisystemet är förändrar, magiskolorna borttagna. Grunden för magin är numera Spiritus, SPI som magikern använder då han lägger en besvärjelse. Då magikern stiger i yrkesnivå får han mer SPI. Effektgrader på besväjelserna är borta istället är det magikerns yrkesnivå som avgör effekten.

* det finns religioner med maktböner för präster och heliga krigare. Maktbönerna funger som besvärjelser för prästerna.

* En ny värld kallad Trudvang har ersatt Ereb och Chronopia. Man får bara glimtar av Trudvang i regelboken men av det som framkommit hitills så har den en underbar stämning. Trudvang är inspirerad nordisk saga och fatasy, John Bauer ocg sist men inte minst skogen.

Personligen tycker jag de nya magi och religionsreglerna är mycket bra. Annars är de nya reglerna dels en återgång till DoD Expert samt en del nytt. Jag gillar DoD6 samt Trudvang, iaf det av Trudvang man fått se hitills.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Leriol

Veteran
Nya är mycket roligare :))
Det bästa med nya är YN (Yrkes Nivå) systemet. Det är det man strävar efter när man blir bättre hela tiden.
Magi systemet är åxå bra när det bara är att slå på SPI - kostnaden på besvärjelsen.
Slutsats, D&d6 är det bästa!!!
/Leriol som föresten snart är Mästare, om han nu inte dör under pågående uppdrag. :)

Ygrotika

Veteran
okej! men den största skillnaden är alltså värden?

Kan du förklara lite mera ingående det dära med att effektgraderna är borta? Det låter juh sådär!

Religioner, har vi med hjälp av referenslitteratur kört med endå.

Att byta ut hela världen, (som jag fattade det) är ju bara jobbigt, när man typ precis lärt sej den gamla!

Det där med att man inte har ett FV i vapen. Hur fungerar det? Hur många "olika" vapen kan man då andvända? å hur räknas "chansen att träffa" ut?

Alltså, kan det ju inte vara värt att byta system, för de där skillnaderna. Eller? Inte så insatt än!

Tack för bra svar i alla fall!

/Kim

Ygrotika

Veteran
Hmmm..

okej! men den största skillnaden är alltså värden?

Kan du förklara lite mera ingående det dära med att effektgraderna är borta? Det låter juh sådär!

Religioner, har vi med hjälp av referenslitteratur kört med endå.

Att byta ut hela världen, (som jag fattade det) är ju bara jobbigt, när man typ precis lärt sej den gamla!

Det där med att man inte har ett FV i vapen. Hur fungerar det? Hur många "olika" vapen kan man då andvända? å hur räknas "chansen att träffa" ut?

Alltså, kan det ju inte vara värt att byta system, för de där skillnaderna. Eller? Inte så insatt än!

Tack för bra svar i alla fall!

/Kim

dream

Hero
Re: Hmmm..

Jag antar att du menar världen? ;)

Jag skulle inte säga att den största skillnaden är världen, utan att systemet som sagts ovan är levelbaserat istället för fädighetsbaserat (för att förenkla resonemanget lite). Världen finns som sagt knappast än, och det finns inget hinder för dig att använda Ereb eller vilken annan värld som helst med dod6reglerna.

Jag tycker att det ur ett rent regleperspektiv inte finns någon anledning att byta till dod6 om du ska spela i Ereb, eftersom det nya systemet är svårt att anpassa till de gamla modulerna, och för att jag personligen inte gillar det alls. Om du däremot vill spela de moduler som kanske kommer i framtiden så kan det vara värt det.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Ok. Reglerna funkar som så att man har flera anfall och pareingar per runda, oftast på en chans att lyckas på 5 på en 1T20 eller liknande. Besvärjelserna blir mäktigare med den yrkesnivå man har.

Personligen, och jag har sagt det förut, så DoD6 inte särkilt bra. Det är inte ens en blek kopia av föregående versioner av DoD(om det hade varit så väl...egentligen hade man ju hoppats på en förbättring). Så jag har börjat spela Dungeons and Dragons i stället, och är nöjd med det valet...ska man nödvändigtvis spela levelbaserat så kan man ju spela ett spel som är brett och som det finns många moduler till resonerade jag. Men det är inte alls så att jag vill gnälla på DoD6, utan det är bara så att jag personligen inte tycker om det. Den här sagobaserade saken i det spelet är inte för mig tillräckligt attraktiv för att jag ska kunna spela ett spel med så många,tycker jag (OBS! Personlig Åsikt), brister.

Weeha!

Vad skumt! Dubbla identiska inlägg!

Jag undrar vad det är som gör att det blir så...du har ochså fått dubbla inlägg som är likadana, jag fick precis ett sånt på rollspelsforumet...

Weeha!

Rosen

Myrmidon
Re: Vad skumt! Dubbla identiska inlägg! (OT)

Nåt fjuk i databasen - det bara händer emellanåt. Och det var ju inte så länge sedan ett inlägg på Eon-forumet duplicerades i ett oändligt antal och låste hela forumet.

Ibland verkar det också hända att folk skickar ett inlägg, kommer på nåt och backar, gör en ändring och skickar igen. Då kommer det två <I>nästan</I> identiska inlägg, men det är deras eget fel - sånt ska man använda 'Redigera' till istället.

--
Åke, som fö fick skriva om det här för att jag råkade trycka på 'Rensa formulär' första gången. Vad faen ska <I>de</I> ligga precis bredvid varandra för?

Rosen

Myrmidon

<I>Jag skulle inte säga att den största skillnaden är världen, utan att systemet som sagts ovan är levelbaserat istället för fädighetsbaserat (för att förenkla resonemanget lite).</I>

Det var att förenkla det <I>mycket</I> - DoD6 tycker jag är mer att klassa som ett färdighetsbaserat system där det förekommer levels.

--
Åke

dream

Hero

Det är förstås en kobination av de båda. Vi utvecklar det lite då: Man har färdigheter, och de styr i de flesta fall hur väl du lyckas med saker. Men till skillnad från i de "vanliga" färdighetsbaserade spelen får du inte erfarenhet för att du lyckas med enskillda färdighetsslag eller så, utan istället får du erfarenhetspoäng för avklarade äventyr. När du har tillräckligt många går du upp i level, och då får du mer kp, blir bättre på dina färdigheter och så vidare...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Hasse

Hero

Köp nya versionen så får du veta svaren på dina frågor./images/icons/wink.gif Nä skämt åsido, skall försöka förklara mig lite närmare.

"okej! men den största skillnaden är alltså värden?"

Njä, inte vad gäller grundreglerna iom att den inte beskrivs närmare i regelboken. Detta för att man skall kunna avända reglerna till vilken värld man vill. Dock tycker jag att den nya världen verkar bli en mycket bra värld.

"Kan du förklara lite mera ingående det dära med att effektgraderna är borta? Det låter juh sådär!"

DoD6 har yrkesnivåer (YN) istället som avgör effekten. Vidare använder trollkarlen SPI då han kastar besvärjelser. Skall försöka beskriva kortfattat hur det fungerar: Trollkarlen Erd befinner sig på YN amatör. Han har 17 i SPI. Erd bestämmmer sig för att kasta en Eldsfär,(Eld i tid. versioner) den kostar 8 SPI att kasta, för att avgöra om den lyckas drar man besvärjelsens kostnad från Erds SPI för får fram det som man skall slå under med en T20, i detta fall 9 (17-8=9). Skadan Eldsfären gör bestämms av Erds YN som är amatör och på den nivån gör Eldsfär 2T4 i skada. Ett antal år senare är Erd en trollkarl på YN mästare och han skall nu kasta en Eldsfär igen. Nu har han 64 i SPI så när han skall kasta besvärjelsen så skall han slå under 56 med en T20(64-8=56) dvs han misslyckas bara vid fummel, om han slår 20 alltså. Skadan Eldsfären gör nu är 5T4 då han numera som sagt är mästare.

"Att byta ut hela världen, (som jag fattade det) är ju bara jobbigt, när man typ precis lärt sej den gamla!"

Jo iofs, fasat å andra sidan får du med Trudvang vara med från starten då en ny värld skapas.

"Det där med att man inte har ett FV i vapen. Hur fungerar det? Hur många "olika" vapen kan man då andvända? å hur räknas "chansen att träffa" ut?"

Det finns fortfarande flera olika vapenfärdigheter som slagsmål, taktik, två vapen, närstridsvapen och avståndsvapen m.fl. Om man t.ex har FV 5 i närstridsvapen innebär FV att du kan använda 5 olika vapen till din fulla stridskapacitet som jag förklarar nedan. Vilka 5 närstridsvapen RP kan får han själv välja.

Stridskapaciteten (SK) baserar sig på (STY+SMI+FYS)/3, det värde RP får fram får han fördela på ett vistt antal attacker och pareringar som varierar beroende på vilket yrke man har. En krigare har t.ex. 4 attacker och pareringar medans en jägare har 2 attacker och 1 parering och en trollkarl har 1 attack och 1 parering. När man stiger i YN så får olika yrken olika mycket SK-höjning. Efter man placerat ut sin SK så skall man slå under det värdet man har i t.ex attack med 1T20 för att lyckas, på samma sätt som vapenfärdigheterna fungerar i tidigare versioner.
Ex. Krigarem Are är amatör och han har 14 SK att fördela på 4 attacker och pareringar efter att ha delat sina SMI,FYS,STY med 3. Hur fördelning av SK får ske finns det vissa restriktioner för men de går jag inte in på utan Are fördelar dem på följande sätt; Attack 1: 8 och parering 1: 6. Han har oxå närstridvapen FV 5 och för de 5 närstridsvapen han väljer kan han nu använda den sin SK fullt ut med. Dvs vid strid så får han för attack 1: 8 och parering 1: 6 på 1T20 med de 5 vapen han valt att kunna. Are Stiger nu i YN och är numera Mästare och han har numera en SK på sammanlagt 47 som är fördelat på förljande sätt Attack 1: 15, attack 2: 10, attack 3: 4, parering 1: 15, parering 2: 3. Det är nu dessa värden han skall slå under med 1T20 då han slåss med något av de vapen han sagt att han lärt sig att hantera via sina FV i olika vapenfärdigheter.

"Alltså, kan det ju inte vara värt att byta system, för de där skillnaderna. Eller? Inte så insatt än!"

Jag spelade EDD innan och jag tycker det är värt att byta till DoD6 då främst för de nya magireglerna som jag tycker är bättre än de gamla samt för religionsreglerna som jag inte har haft några tidigare samt pga av den nya världen men det har jag redan nämt.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-25 20:22.</EM></FONT></P>