Re: Hmmm..
Köp nya versionen så får du veta svaren på dina frågor./images/icons/wink.gif Nä skämt åsido, skall försöka förklara mig lite närmare.
"okej! men den största skillnaden är alltså värden?"
Njä, inte vad gäller grundreglerna iom att den inte beskrivs närmare i regelboken. Detta för att man skall kunna avända reglerna till vilken värld man vill. Dock tycker jag att den nya världen verkar bli en mycket bra värld.
"Kan du förklara lite mera ingående det dära med att effektgraderna är borta? Det låter juh sådär!"
DoD6 har yrkesnivåer (YN) istället som avgör effekten. Vidare använder trollkarlen SPI då han kastar besvärjelser. Skall försöka beskriva kortfattat hur det fungerar: Trollkarlen Erd befinner sig på YN amatör. Han har 17 i SPI. Erd bestämmmer sig för att kasta en Eldsfär,(Eld i tid. versioner) den kostar 8 SPI att kasta, för att avgöra om den lyckas drar man besvärjelsens kostnad från Erds SPI för får fram det som man skall slå under med en T20, i detta fall 9 (17-8=9). Skadan Eldsfären gör bestämms av Erds YN som är amatör och på den nivån gör Eldsfär 2T4 i skada. Ett antal år senare är Erd en trollkarl på YN mästare och han skall nu kasta en Eldsfär igen. Nu har han 64 i SPI så när han skall kasta besvärjelsen så skall han slå under 56 med en T20(64-8=56) dvs han misslyckas bara vid fummel, om han slår 20 alltså. Skadan Eldsfären gör nu är 5T4 då han numera som sagt är mästare.
"Att byta ut hela världen, (som jag fattade det) är ju bara jobbigt, när man typ precis lärt sej den gamla!"
Jo iofs, fasat å andra sidan får du med Trudvang vara med från starten då en ny värld skapas.
"Det där med att man inte har ett FV i vapen. Hur fungerar det? Hur många "olika" vapen kan man då andvända? å hur räknas "chansen att träffa" ut?"
Det finns fortfarande flera olika vapenfärdigheter som slagsmål, taktik, två vapen, närstridsvapen och avståndsvapen m.fl. Om man t.ex har FV 5 i närstridsvapen innebär FV att du kan använda 5 olika vapen till din fulla stridskapacitet som jag förklarar nedan. Vilka 5 närstridsvapen RP kan får han själv välja.
Stridskapaciteten (SK) baserar sig på (STY+SMI+FYS)/3, det värde RP får fram får han fördela på ett vistt antal attacker och pareringar som varierar beroende på vilket yrke man har. En krigare har t.ex. 4 attacker och pareringar medans en jägare har 2 attacker och 1 parering och en trollkarl har 1 attack och 1 parering. När man stiger i YN så får olika yrken olika mycket SK-höjning. Efter man placerat ut sin SK så skall man slå under det värdet man har i t.ex attack med 1T20 för att lyckas, på samma sätt som vapenfärdigheterna fungerar i tidigare versioner.
Ex. Krigarem Are är amatör och han har 14 SK att fördela på 4 attacker och pareringar efter att ha delat sina SMI,FYS,STY med 3. Hur fördelning av SK får ske finns det vissa restriktioner för men de går jag inte in på utan Are fördelar dem på följande sätt; Attack 1: 8 och parering 1: 6. Han har oxå närstridvapen FV 5 och för de 5 närstridsvapen han väljer kan han nu använda den sin SK fullt ut med. Dvs vid strid så får han för attack 1: 8 och parering 1: 6 på 1T20 med de 5 vapen han valt att kunna. Are Stiger nu i YN och är numera Mästare och han har numera en SK på sammanlagt 47 som är fördelat på förljande sätt Attack 1: 15, attack 2: 10, attack 3: 4, parering 1: 15, parering 2: 3. Det är nu dessa värden han skall slå under med 1T20 då han slåss med något av de vapen han sagt att han lärt sig att hantera via sina FV i olika vapenfärdigheter.
"Alltså, kan det ju inte vara värt att byta system, för de där skillnaderna. Eller? Inte så insatt än!"
Jag spelade EDD innan och jag tycker det är värt att byta till DoD6 då främst för de nya magireglerna som jag tycker är bättre än de gamla samt för religionsreglerna som jag inte har haft några tidigare samt pga av den nya världen men det har jag redan nämt.
Hasse
So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-25 20:22.</EM></FONT></P>