Re: Men serri!
jag tycker det är dags att gamla sura rising börja släppa lite på sin spelmässighetsfascism och accepterar att Riddle of steel har en annan inriktning på sin kreativa agenda
Men... Om Riddle of Steel hade fungerat som Västmark, ungefär, då hade jag ju inte klagat. Västmark löser det med ett motståndsslag, och sedan får man vad jag förstår trovärdiga resultat av det.
Det är SÅ man utvecklar ett spel om man vill att det ska simulera strid på ett realistiskt sätt; då är alla finter och specialmanövrar inbakade i motståndsslaget.
Om
spelaren skall göra ett val, då är det faktiskt upp till spelmakaren att detta val blir intressant att göra. Om valet är ointressant, då kan det ju lika gärna bakas in i tärningsslaget.
Så det finns inga undanflykter. Har man valmöjligheter i ens regler, då innehåller reglerna en problemlösningsmekanism och då
måste det till spelmässighet. Realism och simulation i all ära, men om man
bara har det som mål, då finns det ingen anledning till att införa valmöjligheter åt spelaren öht.
Så sorry, RoS är som en elektrisk skruvdragare. Eftersom jag ser att man kan stoppa in batterier i den, så bedömer jag den efter dess elektriska skruvdragarförmåga. Då kan inte ni komma och säga "amen det är bara för utseendets skull, det är meningen att man ska snurra runt den för hand och att det är ett handledsträningshjälpmedel." Visst, det kan vara ett jättebra träningshjälpmedel, men vad fan har batterierna där att göra i så fall?
En usel grund för valmöjlighet är
aldrig befogad. Hade RoS bara velat vara realistiskt så hade det bakat in valmöjligheterna i slumpen och attributen istället.