Klart det inte är ett "designprogram" som t.ex. InDesign, det är väl mer en avancerad orbehandlare (med en del designverktyg), men rätt använt löser det lätt det som trådstartaren verkade vilja. De senaste versionen av Word har tagit in en del från Publisher (Microsofts "layoutprogram" (som visserligen sög)).Niklas73 said:Word äringet designprogram sa en person till mig en gång och tro mig, det är inte ett designprogram. Det är knappt ett program. InDesign gör det du vill. Ladda ner på prov i 30 dagar.
Jag tycker att det största problemet med Word är att det låter folk som inte borde göra layout att ändå göra det. AAAAAAARGH! Att ta hand om Word-dokument som "layoutas" med hjälp av mellanslag för att placera text och grafik är en plåååga.Caligo said:Det största problemet med Word är inte att det inte går att göra layout med det (för det går hyfsat) - utan att det inte är anpassat för tryck (ej CMYK etc) samt att InDesign är ett 100 gånger proffsigare layoutprogram.
Håller med. Det vore bättre med ett program som fokuserar på textinnehållet. Som Scrivener eller Ulysses.Magnus Seter said:Jag tycker att det största problemet med Word är att det låter folk som inte borde göra layout att ändå göra det. AAAAAAARGH! Att ta hand om Word-dokument som "layoutas" med hjälp av mellanslag för att placera text och grafik är en plåååga.Caligo said:Det största problemet med Word är inte att det inte går att göra layout med det (för det går hyfsat) - utan att det inte är anpassat för tryck (ej CMYK etc) samt att InDesign är ett 100 gånger proffsigare layoutprogram.
/M
Mmm... håller med om detta. För många år sedan när jag jobbade på tryckeri så hade ett par gamla gubbar jobbat flera år med en bok. De sade att " allt var klart för tryck". De hade "layoutat" allt i word och klistrat in bilder. Bilderna hade de naturligtvis inte sparat någon annanstans. Det tog ett bra tag att plocka ut alla bilder och göra riktigt layout i QuarkXpress (InDesign var inte fött än).Magnus Seter said:Jag tycker att det största problemet med Word är att det låter folk som inte borde göra layout att ändå göra det. AAAAAAARGH! Att ta hand om Word-dokument som "layoutas" med hjälp av mellanslag för att placera text och grafik är en plåååga.Caligo said:Det största problemet med Word är inte att det inte går att göra layout med det (för det går hyfsat) - utan att det inte är anpassat för tryck (ej CMYK etc) samt att InDesign är ett 100 gånger proffsigare layoutprogram.
/M
Nu påminde du mig om PPT:s existens. Nu är jag lessen.Caligo said:PS. Powerpoint är förövrigt ett program med samma problem - ett rätt ok program om det används som det skall.
Jag jobbar med att hjälpa företag som inte kan eller vill jobba med Powerpoint så jag klagar inteMagnus Seter said:Nu påminde du mig om PPT:s existens. Nu är jag lessen.Caligo said:PS. Powerpoint är förövrigt ett program med samma problem - ett rätt ok program om det används som det skall.
Urk för PPT.
/M
Manus? Jag jobbade ett tag på annonsavdelningen på en kvällstidning och då skickade en kund alltid sina annonser som PPT - och trodde alltid att det var hans ppt-fil vi tryckte. I själva verket gjorde vi naturligtvis om annonsen i QuarkXpress...Arfert said:Det finns bara en sak son är värre än kunder som lämnar manus i PPT-format... Det är kunder som lämnar manus excel-format. Fick en gång en hel årsredovisning på det sättet; varje enskild rad var en cell. Må Smurfen ta de som gör sådant!
Du har rätt. Slängde upp projektet med "Europakampanjen" i Word 2011 (nu när jag har det) för att prova. Det är flera steg framåt jämfört med tidigare, även om vissa av Words avigsidor har en tendens att sitta i som förhandsval - men när man väl letar runt och ser vad man kan styra över själv, så går det ganska bra att göra enkla men kraftfulla layouter.Arfert said:Office for Mac 2011, som det heter, är rätt bra och layoutar hyfsat. Skulle använda det mer om inte Pages var bättre (nästan lika kraftfullt som ett riktigt layoutprogram som indesign). Och sen har jag ju både Quark och InDesign. Men som sagt, senaste Word var ett lyft.
En del av default-inställningarna är inte inte direkt befordrande för en god layout - det finns t.ex. vissa förinställda radavstånd, av vilka inga är direkt utformade för en harmonisk läsning. (Ändå är 1,15 ggr typsnittshöjden ett framsteg mot 1 resp. 1,5.)Arfert said:Vilka avigsidor tänkte du främst på?
Scribus och bildhanteringsolvebring said:Om du tycker att Open Office duger men att du vill ha lite större valfrihet bland verktyg och funktioner så kör på Scribus. Ge det en ny chans!
... Det är inte på proffsprogrammens nivå, men är helt klart dugligt och enligt mig bättre och smidigare än att försöka layouta i vilken ordbehandlare som helst - och det kan jag säga med mycket knapp erfarenhet av programmet i fråga - dock med den erfarenheten att jag också försökt med Word och OO...
Skriv upp dig på en distanskurs i Photoshop på lämpligt lärosäte så får du tillgång till Adobes studentpriser. Adobe CS6 Standard kostar då typ 2700:-. Photoshop + Illustrator + InDesign.Zimith said:det kostar bara 1000 spänn.
Aldrig aldrig aldrig word som lauoutprogram. Jag säger det igen: Aldrig!texter och bilder ska hanteras som block, dvs textrutor och bildrutor.
Jag tycker word 2007 funkar alldeles utmärkt för det där som beskrivs i citatet du gör. Block, textrutor och bildrutor. Jag har bara gjort rollformulär men de är hyfsat avancerade eftersom jag gör dem med bildrutor och sånt. Det funkar vääääldigt bra. Ibland går det dock lite snett vid konverteringen till pdf så att dokumentet förändras något. Så man får vara med lite ibland.Niklas73 said:Här är svaret:
Aldrig aldrig aldrig word som lauoutprogram. Jag säger det igen: Aldrig!texter och bilder ska hanteras som block, dvs textrutor och bildrutor.