Nekromanti Skit skit skit

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Word äringet designprogram sa en person till mig en gång och tro mig, det är inte ett designprogram. Det är knappt ett program. InDesign gör det du vill. Ladda ner på prov i 30 dagar.

Caligo

Swashbuckler
Niklas73 said:
Word äringet designprogram sa en person till mig en gång och tro mig, det är inte ett designprogram. Det är knappt ett program. InDesign gör det du vill. Ladda ner på prov i 30 dagar.
Klart det inte är ett "designprogram" som t.ex. InDesign, det är väl mer en avancerad orbehandlare (med en del designverktyg), men rätt använt löser det lätt det som trådstartaren verkade vilja. De senaste versionen av Word har tagit in en del från Publisher (Microsofts "layoutprogram" (som visserligen sög)).

Jag arbetar väldigt mycket med både Word och InDesign (håller rätt avancerade kurser i båda programmen) och båda har nackdelar och fördelar. InDesign är ett betydligt bättre program i de flesta fall men priset är ju en väldigt stor skillnad. Sedan kan Word kännas lite knepigt till en början men InDesign är nog inte lättare att lära sig.

Det största problemet med Word är inte att det inte går att göra layout med det (för det går hyfsat) - utan att det inte är anpassat för tryck (ej CMYK etc) samt att InDesign är ett 100 gånger proffsigare layoutprogram.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Caligo said:
Det största problemet med Word är inte att det inte går att göra layout med det (för det går hyfsat) - utan att det inte är anpassat för tryck (ej CMYK etc) samt att InDesign är ett 100 gånger proffsigare layoutprogram.
Jag tycker att det största problemet med Word är att det låter folk som inte borde göra layout att ändå göra det. AAAAAAARGH! Att ta hand om Word-dokument som "layoutas" med hjälp av mellanslag för att placera text och grafik är en plåååga.

:gremeek:

/M

Arfert

Facit
Magnus Seter said:
Caligo said:
Jag tycker att det största problemet med Word är att det låter folk som inte borde göra layout att ändå göra det. AAAAAAARGH! Att ta hand om Word-dokument som "layoutas" med hjälp av mellanslag för att placera text och grafik är en plåååga.

/M
Håller med. Det vore bättre med ett program som fokuserar på textinnehållet. Som Scrivener eller Ulysses.

Caligo

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Caligo said:

/M
Mmm... håller med om detta. För många år sedan när jag jobbade på tryckeri så hade ett par gamla gubbar jobbat flera år med en bok. De sade att " allt var klart för tryck". De hade "layoutat" allt i word och klistrat in bilder. Bilderna hade de naturligtvis inte sparat någon annanstans. Det tog ett bra tag att plocka ut alla bilder och göra riktigt layout i QuarkXpress (InDesign var inte fött än).

PS. Powerpoint är förövrigt ett program med samma problem - ett rätt ok program om det används som det skall.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Caligo said:
PS. Powerpoint är förövrigt ett program med samma problem - ett rätt ok program om det används som det skall.
Nu påminde du mig om PPT:s existens. Nu är jag lessen. :gremfrown:

Urk för PPT.

/M

Caligo

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Caligo said:
Nu påminde du mig om PPT:s existens. Nu är jag lessen. :gremfrown:

Urk för PPT.

/M
Jag jobbar med att hjälpa företag som inte kan eller vill jobba med Powerpoint så jag klagar inte :gremsmile:

Arfert

Facit
Det finns bara en sak son är värre än kunder som lämnar manus i PPT-format... Det är kunder som lämnar manus excel-format. Fick en gång en hel årsredovisning på det sättet; varje enskild rad var en cell. Må Smurfen ta de som gör sådant!

Caligo

Swashbuckler
Arfert said:
Det finns bara en sak son är värre än kunder som lämnar manus i PPT-format... Det är kunder som lämnar manus excel-format. Fick en gång en hel årsredovisning på det sättet; varje enskild rad var en cell. Må Smurfen ta de som gör sådant!
Manus? Jag jobbade ett tag på annonsavdelningen på en kvällstidning och då skickade en kund alltid sina annonser som PPT - och trodde alltid att det var hans ppt-fil vi tryckte. I själva verket gjorde vi naturligtvis om annonsen i QuarkXpress...

Sapient

Swashbuckler
Arfert said:
Office for Mac 2011, som det heter, är rätt bra och layoutar hyfsat. Skulle använda det mer om inte Pages var bättre (nästan lika kraftfullt som ett riktigt layoutprogram som indesign). Och sen har jag ju både Quark och InDesign. Men som sagt, senaste Word var ett lyft.
Du har rätt. Slängde upp projektet med "Europakampanjen" i Word 2011 (nu när jag har det) för att prova. Det är flera steg framåt jämfört med tidigare, även om vissa av Words avigsidor har en tendens att sitta i som förhandsval - men när man väl letar runt och ser vad man kan styra över själv, så går det ganska bra att göra enkla men kraftfulla layouter.

Sapient

Swashbuckler
Arfert said:
Vilka avigsidor tänkte du främst på?
En del av default-inställningarna är inte inte direkt befordrande för en god layout - det finns t.ex. vissa förinställda radavstånd, av vilka inga är direkt utformade för en harmonisk läsning. (Ändå är 1,15 ggr typsnittshöjden ett framsteg mot 1 resp. 1,5.)

Naturligtvis kan man justera det manuellt, men då måste man gå ett par klick ned i hierarkin av dialogrutor et.c. för att kunna göra det - det går inte direkt från den nya "menyn".

Samma sak med en hel del andra mått, och särskilt i formatmallshanteringen. Du måste ned och grotta i underdialoger till underdialoger. Det går att göra, men det är retfullt att det inte är lika "lätt att göra rätt" från "menyns" valmöjligheter.

Zimith_UBBT

Warrior
Jag har provat OO och det funkar fint tills man försöker ha bilder på varje sida som är unika. Det funkar om man gör en individuell sidformatering på varje sida och därmed kan ha ett unikt sidhuvud/sidfot. Men det funkar inte heller om man, säg, vill ha en vertikal bild som spänner över hela sidan.

Jag vet hur man textanpassar en bild för att den ska lägga sig någorlunda i texten, men som någon sa, det funkar att ha några bilder i dokumentet; blir det många börjar de apa sig.

PP har jag provat och det funkar faktiskt bättre på många sätt än writer, åtminstone när det gäller att få bild och text att funka ihop.

Det är troligt att det inte finns ett program som magiskt ger mig go layout utan en lång inlärningskurva eller som inte kostar mpnga dollars, men det skadar inte att höra efter :gremlaugh: Så här långt är Serifs PagePlus det som verkar vara lättast att komma igång med och det kostar bara 1000 spänn.

Någon som vet om det finns en snap-funktion i OO writer som jag missat?

solvebring

Superhero
Om du tycker att Open Office duger men att du vill ha lite större valfrihet bland verktyg och funktioner så kör på Scribus. Ge det en ny chans!

... Det är inte på proffsprogrammens nivå, men är helt klart dugligt och enligt mig bättre och smidigare än att försöka layouta i vilken ordbehandlare som helst - och det kan jag säga med mycket knapp erfarenhet av programmet i fråga - dock med den erfarenheten att jag också försökt med Word och OO...

solvebring

Superhero
solvebring said:
Om du tycker att Open Office duger men att du vill ha lite större valfrihet bland verktyg och funktioner så kör på Scribus. Ge det en ny chans!

... Det är inte på proffsprogrammens nivå, men är helt klart dugligt och enligt mig bättre och smidigare än att försöka layouta i vilken ordbehandlare som helst - och det kan jag säga med mycket knapp erfarenhet av programmet i fråga - dock med den erfarenheten att jag också försökt med Word och OO...
Scribus och bildhantering

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Zimith said:
det kostar bara 1000 spänn.
Skriv upp dig på en distanskurs i Photoshop på lämpligt lärosäte så får du tillgång till Adobes studentpriser. Adobe CS6 Standard kostar då typ 2700:-. Photoshop + Illustrator + InDesign.

Och snart/nu kommer Creative Cloud, där man istället prenumererar, dvs betalar varje månad. Dryga tvåhundringen för studenter per månad, om jag läste rätt. Och i Creative Cloud har jag för mig att ALLA Adobes program skulle ingå. Fast jag kan vara snurrig där.

Hittar dock tyvärr inget motsvarande schyrre pris för just enbart InDesign.

Men jag tänkte jag skulle tipsa lite... Appropå kostnad för de här programmen, då.

//Krank, i valet och kvalet mellan Creative Cloud och att köpa CS6 vanligt

Zimith_UBBT

Warrior
Tyvärr tyvärr är jag inte i position att varken bränna 200 i månaden eller 2700 i ett svep på programvara. Men det kan ju ändra sig! :gremlaugh:

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Här är svaret:

texter och bilder ska hanteras som block, dvs textrutor och bildrutor.
Aldrig aldrig aldrig word som lauoutprogram. Jag säger det igen: Aldrig!

Recca

Femme Fatale
Niklas73 said:
Här är svaret:

texter och bilder ska hanteras som block, dvs textrutor och bildrutor.
Aldrig aldrig aldrig word som lauoutprogram. Jag säger det igen: Aldrig!
Jag tycker word 2007 funkar alldeles utmärkt för det där som beskrivs i citatet du gör. Block, textrutor och bildrutor. Jag har bara gjort rollformulär men de är hyfsat avancerade eftersom jag gör dem med bildrutor och sånt. Det funkar vääääldigt bra. Ibland går det dock lite snett vid konverteringen till pdf så att dokumentet förändras något. Så man får vara med lite ibland.