Skitcoola spel som inte finns

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det här vore svinhärligt och borde väl gå om spelledarna ser till att blorba för varandra efter sina spelpass. Om en spelgrupp varit på en äventyrsplats är det väl "bara" att justera beskrivningen av den efter spelpasset, så att nästa spelleder vet vad hen har att presentera. Shit vad coolt det vore!
Ja, en gemensam blorb där använda resultat på något sätt etableras i världen hos de övriga. Fast med minimal mängd arbete då.
Ett problem är ju att upplevelsen av rollspel ofta handlar om detaljer, och att detaljer kräver en massa tid och jobb för att återanvändas av andra.
Om systemet bara triggar "Ryktet säger att Den Röda Draken är dödad av en grupp hjältar!" (enkelt att göra) och tre olika spelgrupper bestämmer sig för att ta sig dit där det hände av någon anledning så kommer det snart finnas fyra helt separata stories om hur draken dödades, eftersom fler detaljer kommer behövas för att det ska bli rätt. Och mycket av det häftiga ligger ju i att det ska kännas rätt.
"Vi kollade upp vart ni tydligen dödade draken och fan vad ballt med harpunerna i taket! Dessutom hittade vi ju värsta balla ringen!" "Eh, vi hade inga harpuner, vi kvävde ihjäl draken med en spell, och dessutom la vi en vecka på att finkamma rummet efter allt magiskt?" blir liksom inte ballt, utan då river man upp kulisserna och kvar finns en naken, stressad dockmakare.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,184
Ja, en gemensam blorb där använda resultat på något sätt etableras i världen hos de övriga. Fast med minimal mängd arbete då.
Ett problem är ju att upplevelsen av rollspel ofta handlar om detaljer, och att detaljer kräver en massa tid och jobb för att återanvändas av andra.
Om systemet bara triggar "Ryktet säger att Den Röda Draken är dödad av en grupp hjältar!" (enkelt att göra) och tre olika spelgrupper bestämmer sig för att ta sig dit där det hände av någon anledning så kommer det snart finnas fyra helt separata stories om hur draken dödades, eftersom fler detaljer kommer behövas för att det ska bli rätt. Och mycket av det häftiga ligger ju i att det ska kännas rätt.
"Vi kollade upp vart ni tydligen dödade draken och fan vad ballt med harpunerna i taket! Dessutom hittade vi ju värsta balla ringen!" "Eh, vi hade inga harpuner, vi kvävde ihjäl draken med en spell, och dessutom la vi en vecka på att finkamma rummet efter allt magiskt?" blir liksom inte ballt, utan då river man upp kulisserna och kvar finns en naken, stressad dockmakare.
Det lämnar ju lite mindre utrymme för SL 2 att beskriva rummet, ja, men SL 1 borde ju kunna styra det, med hyfsat lite arbete, genom att skriva att det ligger en död drake i en i övrigt tom grotta. VARELSER: Inga. SKATTER: Inga. DETALJER: En magiker kan ana resterna av lite skön magi.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
vi kvävde ihjäl draken med en spell
Följt av:

En magiker kan ana resterna av lite skön magi.
Ok!! Då vet vi.

Men, det var ju inte det ts efterfrågade.
Jag skulle vilja skriva helt systemlösa kampanjer, men sådana finns det ju åtminstone några av. Jag har sett en, kanske två.
Men flera sådana som man bara kan applicera sitt favoritsystem på.
Jag hade fler idéer, men så kom jobbet och knackade på dörren.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det lämnar ju lite mindre utrymme för SL 2 att beskriva rummet, ja, men SL 1 borde ju kunna styra det, med hyfsat lite arbete, genom att skriva att det ligger en död drake i en i övrigt tom grotta. VARELSER: Inga. SKATTER: Inga. DETALJER: En magiker kan ana resterna av lite skön magi.
Ja, att göra det här nu för en given sak är ju inte svårt. Det svåra är alltså att bygga systemet som täcker ”alla” möjliga händelser av massor med olika slag. Som inte blir prepphell.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,184
Ja, att göra det här nu för en given sak är ju inte svårt. Det svåra är alltså att bygga systemet som täcker ”alla” möjliga händelser av massor med olika slag. Som inte blir prepphell.
Ja, fattar! Jag vill också skriva det spelet/systemet/verktyget! Jag vill också skriva ett fantasyhexcrawl där äventyrarna är på flykt istället för äventyr, med fokus på gömställen, att dölja sina spår och skaffa allierade.
Ok!! Då vet vi.

Men, det var ju inte det ts efterfrågade.
Förlåt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,728
Fast med minimal mängd arbete då.
Ja det är väl det som är haken.
Men man kan nog göra det på ett realistiskt vis om man sätter tydligt ramar, har ett inarbetat schema för spelgrupperna och en fast modell för avrapportering. Det kan bli coolt.

(Men jag funderar på om jag skulle uppfatta det som spelare? Om jag saknar relation till de andra spelgrupperna, kommer jag då uppfatta världen som mer dynamisk och levande än om min SL stod för allt? Jag är inte säker på det.)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,635
Location
Malmö
Jag skulle vilja skriva ett spel som passar min fysiska spelgrupp. Det ska:
Handla om vanliga människor
Utspela sig i en vanlig värld
Ha superenkla regler
Ha med mystik, skräck och magi
Tillåta att RP blir utflippade, galna, förändras utifrån att spelarna improviserar fram det. Inga regler
Vara fritt men ändå ha en struktur
Inte bygga på att RP tar initiativ för att berättelsen ska röra sig framåt
Inte handla om RP som är kompetenta hjältar

Ja det är väl nästan Call of Cthulhu men med andra sorters rollpersoner. Och andra sorters äventyr. Och andra regler...
 
Top