Skitcoola spel som inte finns

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Finns ju en grym tråd om idiotiska idéer - men vilka är de spel ni känner att ni skulle skriva om tid och budget inte var ett problem?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag vill skriva, och har delvis skrivit, idén om en fantasykampanj på “mitt” sätt.

Började med att jag såg ett klipp om Jedi och toxisk maskulinitet. Och idén, hur ser det istället ut om regelsystemet handlar om att utforska moralisk kod som mekanik? Du får xp (motsvarande) av att forma och följa din egna hederskodex.

Sen vill jag utforma hela spelmaterialet som en lös in-world resekrönika. En sorts blandning av The Dictionary of Mu och The Book of Cain (se bild).

1636353748323.jpeg

Materialet skulle vara utformat som ett antal påståenden och världen skulle sedan “upptäckas” gemensamt genom en kampanj i fyra delar. Men som jag önskar se kampanjer - en sorts lösa milstolpar som framförallt handlar om hur rollpersoners handlingar kan påverka resten av världen.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Men som jag önskar se kampanjer - en sorts lösa milstolpar som framförallt handlar om hur rollpersoners handlingar kan påverka resten av världen.
Ett format jag tror kan funka är att koppla dessa milstolpar till centrala insikter. Som exempel, "när rollpersonerna insett att kejsaren är naken" kan vara en milstolpe. Vad händer då? Nya spelfeatures, nya händelser, eller något dylikt.

Så istället för att det finns en handling så kan spelledaren (eftersom denna kampanj förutsätter en sådan) se vad olika insikter leder till. På så sätt spelar värderingen i insikten ingen roll utan lämnas till spelarnas/rollernas tolkning.

Tänk er att världen ruvar på en läskig hemlighet, exempelvis. Men ni kan ha fyra-fem olika fraktioner som nåt insikt om hemligheten på olika sätt. Vilken av dessa fraktioner som rollpersonerna faktiskt hakar på kommer därför avgöra hur rollpersonerna ser på insikten, men för kampanjens skull är det bara insikten som har betydelse. Likadant om de aldrig når denna insikt så kommer ändå agendorna hos de som har insikten påverka rollpersonerna på olika sätt.

Ett öppnare och lösare sätt att förhålla sig till kampanjmaterial, helt enkelt. Att inte egentligen skriva vad rollpersoner gör, utan snarare krydda soppan med förutsättningar och sedan ha lite material som kan plocka upp trådar rollpersonerna lägger ut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Ett system och ffa verktyg för att flera spelgrupper ska kunna spela i samma delade värld, som på något sätt inte betyder att spelledarna måste hålla timlånga konferenser eller hålla sig uppdaterad genom att analysera changeloggen på någon wiki flera timmar i veckan.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Ett system och ffa verktyg för att flera spelgrupper ska kunna spela i samma delade värld, som på något sätt inte betyder att spelledarna måste hålla timlånga konferenser eller hålla sig uppdaterad genom att analysera changeloggen på någon wiki flera timmar i veckan.
Det här låter svincoolt! Inte bara för samma värld heller, utan med ett tillräckligt bra verktyg skulle du kunna köra exempelvis en grupp bounty hunters vs en grupp jedis i Star Wars, eller en klassisk tjuv och polis-setup. Ena gruppens agerande skapar ledtrådar (eller andra förutsättningar) för den andra.

Rollspel av TV-programmet På rymmen. ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Det här låter svincoolt! Inte bara för samma värld heller, utan med ett tillräckligt bra verktyg skulle du kunna köra exempelvis en grupp bounty hunters vs en grupp jedis i Star Wars, eller en klassisk tjuv och polis-setup. Ena gruppens agerande skapar ledtrådar (eller andra förutsättningar) för den andra.

Rollspel av TV-programmet På rymmen. ;)
Mm, men jag tror nästan att ett sådant scenario är lättare att få till idag, än det jag telst vill se — en stor öppen värld med 10+ spelgrupper som gör olika saker men som ändå påverkar varandra. Som att råka ha ihjäl en NPC som var viktig för en annan grupps plan, köpa upp alla hästar, bränna ner värdshuset, eller döda trollet som man varit så orolig för.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Jag ser framför mig ett PLM-system som vi använder på jobbet. ”Jag behöver ha med Melkior på mitt pass tisdag nästa vecka, men jag ser att du har honom utcheckad och taggad i Krystos. Jag behöver honom i Vinterklo under några dagar. Funkar det för dig?”
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Jag skulle vilja skriva bakgrundstabeller för vanliga svenskar i nutid. Alltså fett med bakgrund, som Eon fast kanske ännu mer. Jag vill kunna slumpa en rollperson och få en 46-årig revisor som tog ett sabbatsår och surfade i Franska Polynesien, som är gift och har två barn och har en gammal far med artros som bor på ett hem i Bromölla.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Som att råka ha ihjäl en NPC som var viktig för en annan grupps plan, köpa upp alla hästar, bränna ner värdshuset, eller döda trollet som man varit så orolig för.
Det här låter både svårt coolt och potentiellt superfrustrerande. Ni har kämpat er igenom femtioarton grottor för att hitta Artefaktsaken, kommer tillbaka med den till personen som vill ha den, och han har blivit kebab:ad av en grupp äventyrare som hade tråkigt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Det här låter både svårt coolt och potentiellt superfrustrerande. Ni har kämpat er igenom femtioarton grottor för att hitta Artefaktsaken, kommer tillbaka med den till personen som vill ha den, och han har blivit kebab:ad av en grupp äventyrare som hade tråkigt.
Låter ju betydligt bättre än att hen sitter och väntar i någon safezone på att äventyrare skall komma och visa hur duktiga de varit måste jag säga. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,171
Ett system och ffa verktyg för att flera spelgrupper ska kunna spela i samma delade värld, som på något sätt inte betyder att spelledarna måste hålla timlånga konferenser eller hålla sig uppdaterad genom att analysera changeloggen på någon wiki flera timmar i veckan.
Det här vore svinhärligt och borde väl gå om spelledarna ser till att blorba för varandra efter sina spelpass. Om en spelgrupp varit på en äventyrsplats är det väl "bara" att justera beskrivningen av den efter spelpasset, så att nästa spelleder vet vad hen har att presentera. Shit vad coolt det vore!

Det här låter svincoolt! Inte bara för samma värld heller, utan med ett tillräckligt bra verktyg skulle du kunna köra exempelvis en grupp bounty hunters vs en grupp jedis i Star Wars, eller en klassisk tjuv och polis-setup. Ena gruppens agerande skapar ledtrådar (eller andra förutsättningar) för den andra.

Rollspel av TV-programmet På rymmen. ;)
Utan att hävda att det blev särskilt bra, hade jag typ den målbilden när jag skrev Medicusens hemlighet till Ettbladsscenariotävlingen och det finns inslag av det när jag nu spelleder Oraklets fyra ögon. Helt klart spännande och kul!
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Det här låter svincoolt! Inte bara för samma värld heller, utan med ett tillräckligt bra verktyg skulle du kunna köra exempelvis en grupp bounty hunters vs en grupp jedis i Star Wars, eller en klassisk tjuv och polis-setup. Ena gruppens agerande skapar ledtrådar (eller andra förutsättningar) för den andra.

Rollspel av TV-programmet På rymmen. ;)
Om vi tänker oss att kampanjen på förhand har en tidslinje med ett antal inplanerade händelser (som troligtvis men inte nödvändigtvis inträffar i spel), så borde de spelgrupper som är längst fram i kronologin få sätta ramen för de som kommer senare. Alltså om de dödar draken eller rånar banken, så blir det en händelse på den tidslinje, som övriga grupper får förhålla sig till.

Tidslinjen är då, rent praktiskt, något som de olika spelledarna delar digitalt någonstans. Gärna visuellt tydligt! Det skulle även möjliggöra situationer som kan inträffa mer eller mindre samtidigt i de olika grupperna (staden brinner ner etc). En cool grej hade varit om det en grupp gör leder till ett uppdrag, scenario eller problem för en annan grupp. Om en RP är polischef (eller har kontakt med en sådan) kan han eller hon skicka iväg RP i en annan grupp på utredning.

Förutom tidslinjen skulle man också kunna använda sig av konflikter och avtal mellan olika fraktioner. Det gör också kampanjen översiktlig och de olika spelledarna kan jobba mer övergripande.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Om vi tänker oss att kampanjen på förhand har en tidslinje med ett antal inplanerade händelser (som troligtvis men inte nödvändigtvis inträffar i spel), så borde de spelgrupper som är längst fram i kronologin få sätta ramen för de som kommer senare.
Problemet är ju att vi då spelar tidslinjen som satts av kampanjen - det är inte vi som planerar bankrånet eller dödar draken om det är något kampanjen bestämt i förväg.

Vi körde en gång med två spelledare, där den ena spelledde terrorister och den andra poliser som fått nys om deras planerade attentat. Där hade vi regelbundna "syncmöten" mellan spelledare för att det skulle ramla ned brödsmulor från terroristernas bord. Om terroristerna var särskilt duktiga (typ planera så de inte lämnade fingeravtryck) så hade det konsekvenser för poliserna. Blev väldigt bra, men var ju typ helt improviserat.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Problemet är ju att vi då spelar tidslinjen som satts av kampanjen - det är inte vi som planerar bankrånet eller dödar draken om det är något kampanjen bestämt i förväg.

Vi körde en gång med två spelledare, där den ena spelledde terrorister och den andra poliser som fått nys om deras planerade attentat. Där hade vi regelbundna "syncmöten" mellan spelledare för att det skulle ramla ned brödsmulor från terroristernas bord. Om terroristerna var särskilt duktiga (typ planera så de inte lämnade fingeravtryck) så hade det konsekvenser för poliserna. Blev väldigt bra, men var ju typ helt improviserat.
Att ha en tidslinje med inplanerade händelser är ETT sätt att lösa det. Jag tror att många spelledare och spelare uppfattar en sådan förberedelse som en trygghet. Det finns ett planerat innehåll för spelmötet. Men även utan en planerad tidslinje krävs i praktiken nästan alltid någon typ av förberedelse av miljön och några scener. Eller hur tänker du dig att det ska funka rent praktiskt?

(Jag ska kanske tillägga att jag här faktiskt tänker på en konkret spelvärld: Mutant. Där finns rätt många givna premisser.)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Jag hade velat skapa ett (samberättar)spel där man bygger upp vilken typ av historia som man ska spela via moduler. Min ursprungstanke är att man har ett gäng rollpersonsarketyper och varje arketyp står för något. "Bollywood", "Intriger", "Action". Detta signalerar i sin tur hur folk ska tänka kring spelandet.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Eller hur tänker du dig att det ska funka rent praktiskt?
Går ju egentligen in på samma saker som i tråden om improvisation. Men jag spelar helst med minimal prepp, om någon alls. Som vi löste det i det där fallet så handlade det om att spela lite "ur sync" kronologiskt. Terroristerna låg lite före och skapade i praktiken tidslinjen för poliserna. Fasta punkter blev sånt som vapenhandlaren som sålde sprängämnen till dem samt cigarettfimpen som glömdes bort i ett hörn någonstans och kunde hittas av poliserna för att DNA-testas. (Det senare för att en spelare gestikulerade vilt som om hen höll en cigarett när hen pratade, men aldrig aktivt gjorde något för att ta hand om sin fimp.)

Men helt klart att många vill ha det mer förspänt. Det känns, för mig, som den kanske största preferensskillnaden bland rollspelare.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,949
Location
Uppsala
Jag skulle vilja testa rollspel som antar helt olika form för olika ändamål.

Som exempel, detaljistisk strid med neutral domare ("referee"), kombinerat med en samberättad setting (typ Microscope) i ett högnivåläge, eller kanske mer karaktärsfokuserade narrativa komponenter liknande Primetime Adventure. Spel som alltså har helt olika lägen för att lösa olika problem.

Lancer är ju lite åt det hållet faktiskt, och är väl vad som fick mig att försöka tänka på det ur andra perspektiv också. Men rättså ofärdiga tankar än så länge. :)
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Går ju egentligen in på samma saker som i tråden om improvisation. Men jag spelar helst med minimal prepp, om någon alls. Som vi löste det i det där fallet så handlade det om att spela lite "ur sync" kronologiskt. Terroristerna låg lite före och skapade i praktiken tidslinjen för poliserna. Fasta punkter blev sånt som vapenhandlaren som sålde sprängämnen till dem samt cigarettfimpen som glömdes bort i ett hörn någonstans och kunde hittas av poliserna för att DNA-testas. (Det senare för att en spelare gestikulerade vilt som om hen höll en cigarett när hen pratade, men aldrig aktivt gjorde något för att ta hand om sin fimp.)

Men helt klart att många vill ha det mer förspänt. Det känns, för mig, som den kanske största preferensskillnaden bland rollspelare.
Jag tänkte väldigt konkret på vad tillräckligt många här i Sverige (och på det här forumet) skulle kunna vara intresserade av inom en hyfsat nära framtid - och hur det skulle kunna utformas. Och då tänkte jag mig en forumskapad Hindenburg-kampanj. Inser dock att jag därmed också blir helt off topic i den här tråden... Det hade varit kul att gemensamt skapa grupperingar och en tidslinje.
 
Last edited:

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Ett system (med lämplig värld) för dolda PvP-agendor och konspirerande utan spelledargodtycke. D.v.s. så som jag spelade V:tM typ 2003 fast utan att det egentligen var så att spelledaren mest hittade på hur olika diaboliska planer skulle fortlöpa. Hur svårt ska det vara?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Jag ser framför mig ett PLM-system som vi använder på jobbet. ”Jag behöver ha med Melkior på mitt pass tisdag nästa vecka, men jag ser att du har honom utcheckad och taggad i Krystos. Jag behöver honom i Vinterklo under några dagar. Funkar det för dig?”
Ja, fast utan just sånt. Som skulle kräva massor med prepp och interaktion mellan 10st spelledare. :)
 
Top