Nekromanti Skototropi?

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Hm...Skototropi skulle ju vara en ond svartkonst och allmännt fruktas av folk. Varför då? Nog för att kraften kanske är ond från början, men alla effekter hittills som jag sett är relativt ofarliga. Jfr fototropi som slänger dödande blixtar och får folk att se saker som inte finns. Har ni några förslag på nya skototropiska effekter(gärna offensiva)?
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Personligen tycker jag nog att psykotropi är bra mycket hemskare...

Eller vad sägs om att dela ut ob2t6 poäng smärta 2ggr per runda


"Blixtsnabb smärtz"
Alstra 2 filament psykotropi snabbt ob3t6, besevärjelse snabbt ob3t6
tidsåtgång ½ runda
räckvidd 30m
varaktighet momentan
Gör ob2t6 smärta rätt i målet... Bör stoppa de flesta hurtiga kriggare rätt snabbt, specielt från bakhåll :)


/Bjorn
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Har för mig att det stod i Mystik&Magi att när man formaliserar en besvärjelse så avrundas tiden en besvärjelse tar till hela rundor och då medräknas de runder man börjat göra något på. Och ifall man improviserar så måste man ha alstrat rundan före för att få göra efekten. Men om du är en sann magiker kan du göra Ob4t6 smärta och svårigheten Ob3t6 på både alstring och besvärjande. Den tar en runda om den är formaliserad och har samma räkvidd och varaktighet som de du beskrev.

Från Helmut - Om mitt minne inte sviker
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
En eldboll ser man ju, så vad är det för skrämmande med den?

Tja, den är varm, den flyger genom luften, den tänder eld på saker den "vidrör" etc. Skulle nog bli en aning nervös om någon framkallade ett klot av eld och skickade efter mig.

/Azagthoth
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Fortfarande, det är skototropi det handlar om. Verkligen. Hur blir det med svaret på den första frågan? Hur kan man göra den farlig? Bristande lojalitet och bristande heder låter inte så skrämmande måste jag erkänna... Har ni några schyssta effekter?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fortfarande, det är skototropi det handlar om. Verkligen. Hur blir det med svaret på den första frågan? Hur kan man göra den farlig? Bristande lojalitet och bristande heder låter inte så skrämmande måste jag erkänna... Har ni några schyssta effekter?"

Varsågod, en av de elakare offensiva skototropiska effekter jag kan komma på:

Blindhet
Skototropi: 1+, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär*
* Effekten kan inte göras permanent

Effekten slänger ett mörker i ögonen på offret som därmed får nedsatt syn. Alla slag som bygger på syn, till exempel men inte begränsat till anfallsslag, försvarssslag, slag för SYN et cetera, blir en nivå svårare (+Ob1T6) per filament. Extra filament ökar denna svårighetsmodifikation. Man kan inte ge areaeffekt på denna effekt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förstår vad du är på jakt efter. "Mörkerblixtar" och sånt känns dock bara fjantigt imho, så du får fråga någon annan.

- Ymir, trött på färgglada random-effekter
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Jag menar bara att en ond kraft borde ha större förintelsekraft eller åtminstonde samma kraft som en god. Vad är det för fel med det? Kom igen nu! Typ någon sinnesförmörkare eller så. Har jag nu skapat en ond skotomantiker till mitt äventyr så ska han väl kunna mer än hedersförstörare och lojalitetsförlorare? Nog för att jag fått en bra effekt, förblindningen, av Krillegurun, men en förintelsemagi till den skulle vara kul/images/icons/smile.gif...
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
För bövelen

Det är juh bara att hitta på egna effekter å knåpa ihop nån slags offensiv besvärjelse av det. Eller, om du kanske tycker att det "gills" så kan man juh alstra skototropi å transforbera det till ngt annat som man kan göra elaka saker med.. men då är det juh som inte riiiikigt skototropin som härjar :o) Men ok.. ex.. uuh...

"Dödligt mörkt"
skototropi 1+
Varaktighet: Momentan
Effekten omvandlar en slumpvis utvald kroppsdel (använd träfftabellen med delområden), per filament som används, till mörker. Använd reglerna för amputering för att beräkna skadan. Kroppsdelen är alltså inte Kvar, utan fösrvinner ex. överarmen rammlar resten av armen av osv osv..

jag sa inte att den var Bra! :oþ
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,231
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Så vitt jag försått det skall begreppet "ond" inte direkt existera i Eon i dess klara bemärkelse. Det gör det iallafall inte i min kampanjvärld.

- Ymir, nyanserad sl
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Re: Skototropi!

Skototroper drar sin kraft från mörker eller om ni vill ha en annan benemning där ljus inte finns. Detta är varken ond eller god, utan de onda och de goda baseras på hur de används. Skototropi bör ha effekter som anknyter till saknad av ljus och inte mot ondskan som enligt många representeras av mörkret. Iden att de mörka är ont kommer från de faktum att det som finns att finna i det är okänt och människans rädsla till de okända. Om du vill ha en ond magiker så ska den kunna alstra den sorts magi som har starka skade effekter eller förförande effekter. Dessa finer man mest i fototropiska effekter, så det är troligast att den onda magikern kan alstra fototropi. Det är därför som många magikersällskap anser den gyllende vägen vara lite åt de onda hållet eftersom alla måste kunna fototropisk alstring om man tillhör den.

Från Helmut - I ljuset är de som onskan finns
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
"Ondska" är en term som definierats och skapats i den nyanserade världen vi lever i. Därmed kan den mycket väl användas i kampanjer ledda av 'nyanserade spelledare'.

För att vanliga människor, vidskepliga eller icke, skall förknippa något med ondska bör det som skall förknippas med detta dock inneha åtminstonde en del av de attribut som används när ordet ondska beskrivs, och detta är antagligen Virocons poäng.

För att svara på hans eller hennes fråga så skulle jag dock vilja påstå att det nog inte behövs specifika 'onda' effekter. Vanligt folk tänkerer antagligen på skototropiker som mörka magiker på grund av deras anknytning till natten, oavsett ifall skototropi inte gör ont på något uppenbart sätt.

Kanske går det ryckten om hur skototropiker kan förhäxa kvinnor med barnlöshet, eller att få 'goda' män att plötsligt vända sig mot sina vänner.. Endast hälften av detta är sant, men vem vill förknippas med natten och mörkret för att försvara skototropikerna?

/ Darkfed, en nyanserad mörk nyans
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Skototropi!

Men de magivägar som vägrar lära ut konsterna Skototropi och Nekrotropi? De förklarar ju att sånt är ont och att sånt ska man inte befatta sig med. Och i Regelboken där aspekterna beskrivs förklaras ju fotomantiker som den oskyldiga Joe Labero som lurar folks ögon medan Skotomantikern beskrivs som allmännt fruktad svartmagiker.
förklara!
 
Top