Nekromanti Skräck i D&D?

G

Guest

Guest
Nu ar det ju inte SL som slar alla slag, utan spelarna ar ju i hogsta grad inblandade.

Det ar stor skillnad pa d20 och d100. Hundra olika utfall ar en stor skillnad fran tjugo utfall. Annars skulle vi ju inte spela med d4, d6, d8, osv i D&D, eller hur?

Jag tycker att Call of Cthulhu ar ett charmigt skrackspel, och aven om man kan putsa upp det lite grann, sa ser jag helt enkelt inte behovet av att infora d20 varianter. Jag tycker den argumentationsbordan ligger pa dem som foresprakar det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Öh? Nä …

Faktiskt är bara CoC BRP i tryck.

Möjligen kan olika butiker ha kvar enstaka ex av CoC d20. Men när de är slut är de slut. Inga fler kommer att tryckas.

Om inte WotC och Chaosium träffar något nytt avtal förstås.

G

Guest

Guest
Re: Öh? Nä …

Det var skont att hora!

Tank att god smak for en gangs skull fick segra!

Och varfor finns inte CoC med pa Sthlms spelkonvent undrar jag da?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ah, mitt misstag... [ant]

...Vilket gör anledningen till frustration ännu mindre.

Rising

Vila i frid
Sedan kan man ju fundera på om Aliens verkligen är en skräckfilm eller en krigsrymdfilm med coola monster.
Ja, det kan man göra, men jag är inte så snobbig när det gäller skräck. Eller, rättare sagt, jag spelar både actionskräck med slemdrypande insektsmonster samt dramaskräck med en flata som får diagnosen bältros och som genom sjukdomens förlopp dras allt djupare och djupare ner i sitt barndomstrauma (för att nämna två ytterligheter). Om spelarna blir rädda så tycker jag att det funkar, oavsett vilket medel man brukar sig av. Och jo, visst kan det finnas en skillnad på spänning och skräck, men det är enligt mig mycket enkelt att gå från det ena till det andra. Jag tycker att Jurassic Park är en skräckfilm. Det är förvisso inte en mörk, gotisk skräckfilm, men det är ändå definitivt skräck.

Men för all del. Första alien fungerar också. Där börjar filmen med att de undersöker rymdvarianten av en dungeon - en kille blir träffad av något främmande och hemma på basen så märker de att de i själva verket tagit med sig det otäcka in till dem själva (ungefär som att låsa in sig i ett rum med en kille som dödats av en wight och som själv blivit en spawn). Sedan fortsätter det med en jakt på detta monster i hemmabasen (det egna slottet?). Det är ju, när du tänker efter, bara en massa grottkräl i fuktiga korridorer i Alien också. Fast i ett rymdskepp.

Tack för lektionen Johan
Hey, det är du som ställer korkade frågor. Ba, "öh, kan man bli mätt på smörgåsar?" Ja, om man äter tillräckligt mycket, svarar jag. Rätt uppenbart svar, förvisso, men du får liksom skylla dig själv.

det betyder inte att det inte finns mer eller mindre lämpliga spel och spelstilar för skräck.
Tja, det blir ofta rätt okomplicerad skräck. Liksom, en fråga om överlevnad i första hand. Jämför med TV-serien Lost: De har ett enkelt överlevnadskoncept i grund och botten, men kan ju ändå brodera ut det till att bli en historia om människoöden och personliga konflikter (nu gillar jag iofs inte Lost, men se till principen). Okej, du får ingen sådan hjälp i varken Mutant eller D&D, men så svårt är det inte att bidra med detta själv. Grejen är att överlevnadskonceptet inte alls är olämpligt för skräck.

Tvärtom - spelarna förväntar sig saker - och just därför kan man med enklare medel spela på deras fantasi än vad som ofta är möjligt i spel såsom Kult.

Storuggla

Champion
Oprovocerat men motiverat personangrepp [ANT]

"Javisst, jag dricker light-läsk."

Mes.

Storuggla, bedömmer

Dante

Staff member
Re: Öh? Nä … (OT)

»Och varför finns inte CoC med på Sthlms spelkonvent undrar jag då?«

För att du inte anmält ditt intresse av att arrangera CoC på SSK så klart.

Nu blev det dessutom OT, så jag föreslår att vi inte fortsätter denna deltråd här.

Rising

Vila i frid
Nu ar det ju inte SL som slar alla slag, utan spelarna ar ju i hogsta grad inblandade.
Sannolikhetsmässigt så spelar det ingen roll.

Men okej, du skulle kunna få slå slag öppet, men då skulle jag hålla rollformulären dolda istället, och ge alla rollpersoner värden som var multiplar på 5. Alltså 0, 5, 10, 15, 20, osv. Det skulle bli samma sak som att spela med d20, och återigen - man märker garanterat ingen skillnad.

(De tärningssystem där man eventuellt märker skillnad är sådana med tärningspölar (a la White Wolf) eller sådana med normalfördelade kurvor (såsom där man slår 3T6 och adderar dem till sin egenskap).)

Hundra olika utfall ar en stor skillnad fran tjugo utfall.
Njae. Som värst blir det alltså bara 2% skillnad mellan ett värde i 100-skalan och 20-skalan (2% avrundas ner till 0%, och 3% avrundas upp till 5%).

Jag tror inte att man ska rulla så många tärningar (i ett skräckrollspel, nota bene!) att 2 procent märks...

Annars skulle vi ju inte spela med d4, d6, d8, osv i D&D, eller hur?
Där används inte tärningarna för olika skalor, utan för olika mängder. Alltså, olika klasser ökar olika stora mängder i HP när de levlar, exempelvis.

Vill du ta ett relevant exempel så skulle det vara som att jämföra att slå d8 på riktigt och att (för någon grupp som saknar d8) använda d4x2. Jag personligen tycker inte att det skulle vara stor skillnad, men det skulle ändå tillåta felmarginaler på 12,5% - Mer än sex gånger så stor skillnad som mellan d20 och d100, alltså. Då fattar man hur statistiskt obetydlig skillnaden är mellan dessa två tärningsmetoder.

Å så när det gäller behovet av CoC d20 så handlade det mest om ekonomi. Krille har bland annat förklarat för mig att min älsklingskampanj Beyond the Mountains of Madness kom till skott genom pengar för d20-samarbetet, så... Det har handlat mer om vad CoC har behövt, än vad vi spelare behöver. (Fast jag behövde BtMoM, så för mig fungerade det väl ändå dubbelt på sätt och vis)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Om du inte forstar argumentet ska jag forsoka vara lite extra tydlig just for dig.
Tack! Nu förstår jag faktiskt vad du menar och förstår också varför du tycker om BRP. Bra argumenterat för ditt system.

Samtidigt fangar det upp en mangd intressanta aspekter sasom PCs yrke och bakgrund, fardigheter, regler for skrack och vansinne.
Nu vet jag inte om du har läst igenom CoC d20 (jag antar att du inte har det) men de här reglerna är knappast unika för CoC BRP utan finns med i d20-verisonen.

lat oss kalla det en trend
Nej, det tycker jag inte. Trender är något som går över och d20 är väl lika populärt som någonsin tidigare.

Dina jamforelser tycker jag bara ar lojliga. "Ett tag ar en buss"...
Tja, jag tyckte att dina jämförelser var fullständigt oförståeliga, så det får väl vara jämnt då.

Ar jag tydlig nog?
Oh ja. Du har fortfarande fel såklart, men nu är det åtminstone tydligt att du har fel :gremtongue:

Vitulv

Varför i hela fridens namn är det "skönt att höra"? Varför är ett inskränkande i valmöjligheter bra?

Eftersom CoC d20 aldrig har petat bort CoC BRP så förstår jag inte alls varför ett försvinnande av den ena eller andra produkten är skönt att höra.

Tar du illa vid dig för att vissa föredrar d20?

Rising

Vila i frid

Varför är ett inskränkande i valmöjligheter bra?
Tar du illa vid dig för att vissa föredrar d20?
Tar du illa vid dig för att vissa föredrar ett inskränkande i valmöjligheter? :gremwink:

---

Jag menar bara att vi alla borde tagga ner några hekto. Liksom, what's the big deal? Det handlar om två spel som båda suger jämfört med Kult, liksom... :gremgrin:

Vitulv

Ja, det kan man göra, men jag är inte så snobbig när det gäller skräck.
Haha! Nä, visst...

Det är ju, när du tänker efter, bara en massa grottkräl i fuktiga korridorer i Alien också. Fast i ett rymdskepp.
Med karaktärer som inte är ett skit förberedda på vad de ska råka ut för, till skillnad från soldaterna i Aliens som brakar rakt in med tunga artilleriet (okej att de underskattat fienden, men det gör de i Mighty Ducks också).

Om spelarna blir rädda så tycker jag att det funkar, oavsett vilket medel man brukar sig av.
Absolut, fast förutsättningen till att spelarna ska bli rädda är att du brukar rätt medel. Visst finns det spelare som blir skraja av bältrossjuka flator (själv går jag mest igång på det) men jag tror att du skulle få problem att lansera ett rollspel som bygger på det eller andra sexuella minoriteter med foksjukdomar.

Jag är liksom du helt och hållet inne på att man kan få fram skräck i nästan vilket rollspel som helst, så länge man har läskiga idéer och kan presentera dem på ett vettigt sätt (det där med wighten är rätt ok). Men om man ska ta den här diskussionen till dess ursprung och fråga om D&D är ett schysst skräckspel måste man ändå jämföra det med andra spel. Annars kan man bara krasst konstatera att alla spel är läskiga om man vill, och då kan vi ju lika gärna lägga ned, eller?

Jag sätter in D&D i Caligulas perspektiv. Hur han spelar det (för det är så jag tror att det är tänkt att spelas). Och då är det fan inte läskigt. Hans direkta svar vara att det är läskigt med några lik i en drakgrotta och ett MUAHAHAHA från en spelledare med uppknäppt skjorta. Själv skulle jag få spö om jag försökte skrämmas på det sättet.

Jag blir inte särskilt skraj för Dante när han spelleder fram onda kultister i Ebberron heller, även om jag tycker att det är coolt, roligt och spännande.

Hey, det är du som ställer korkade frågor.
Närå, det är du som inte fattar frågorna eftersom de inte är tillräckligt proppfyllda med akademikertjatter. Hoppa jämfota ett par gånger så att pisset rinner ur hjärnan så kanske du kan läsa vad jag menar.

Grejen är att överlevnadskonceptet inte alls är olämpligt för skräck.
Ok, fair enough. Det är till och med lämpligt.

Tvärtom - spelarna förväntar sig saker - och just därför kan man med enklare medel spela på deras fantasi än vad som ofta är möjligt i spel såsom Kult.
VIlket för mig in på min gamla käpphäst om att skräckspel är assugiga på skräck eftersom folk visst förväntar sig saker ur Kult. Liksom Johan Rising kommer och släpar med all sin uppmanade fysiska styrka på ett par pappershäften med texten Kult på. Vem har inte i samma sekund förberett sig att han ska försöka skrämmas?

Nä, då är det bättre med typ DoD eller Mutant eller något annat coolt. Spelvärldarna är obehagliga i sig och skapar utrymme för skräck utan att förbereda spelarna på det.

Kult har liksom bara... schyssta vapenillustrationer.

Rising

Vila i frid
Med karaktärer som inte är ett skit förberedda på vad de ska råka ut för, till skillnad från soldaterna i Aliens
Men här spelar inte vilket rollspel man lirar så stor roll. När du spelar en dramasession i Kult så är spelarna rätt medvetna om att skiten kommer braka ihop förr eller senare också - även om inte rollpersonerna är det. Oavsett om du spelar en Alien eller en Aliens-session så kommer spelarna att förvänta sig monster. Och det spelar ingen roll vad du lirar för rollspel heller.

Den lilla påverkan rollspelet har - i fråga om förväntningar - kan spelledaren utnyttja. I D&D och Mutant så innebär det att inte ge spelarna något klimax där de förväntar sig ett; alltså att - inte - fylla varje rum med någon sorts monster. Och vem säger att man inte kan lira investigatorskräck i D&D? Avolakian är ett bra exempel på en varelse som är som gjord för den sortens uppdrag. I Eberron har vi Changelings som kan fylla samma funktion. Osv. Det finns en bibba sådana här möjligheter.

Men om man ska ta den här diskussionen till dess ursprung och fråga om D&D är ett schysst skräckspel måste man ändå jämföra det med andra spel.
Den delen av din ursprungliga fråga var på en så låg nivå att jag måste gröpa ur hälften av min hjärna med en glasskopa för att finna den stimulerande. Jag var mer intresserad av den del av din fråga som du måste ha lyckats fingra ihop av ren slump; den om huruvida den här nya produkten verkar kunna ge något användbart till den spelledare som vill spela skräck. Såsom nya feats.

Närå, det är du som inte fattar frågorna eftersom de inte är tillräckligt proppfyllda med akademikertjatter.
Men det är du som röker lightcigaretter.

VIlket för mig in på min gamla käpphäst om att skräckspel är assugiga på skräck eftersom folk visst förväntar sig saker ur Kult.
Mmm... Fast det går att utnyttja också. Det är som min gamla käpphäst (som spöar hela ditt stall med knäpphästar) om brödrostar. Om man sätter sig ner framför en brödrost och säger "Brödet skall hoppa ut... NU! Nej, inte ännu... men NU! Nej, NUU!!! Nej inte ännu... inte ännu... men nu! NU! NU! Nej, men..." -Klonk!- å så dör man av hjärtattack, typ.

Om man bara sitter och läser DN så märker man knappt att brödet ploppar upp när det väl sker. Så förväntan kan utnyttjas.

Vitulv

Tar du illa vid dig för att vissa föredrar ett inskränkande i valmöjligheter?
Ja, om de aktivt försöker inskränka mina valmöjligheter trots att deras egna inte påverkats. Men det fattade ju till och med du, som trots allt bara är här för att bråka.

- Vulf

G

Guest

Guest
Jag tror att det i langden lonar sig for CoC att behalla sitt d% system och darmed sin unikitet gentemot d20 systemet.

Om det ar riktigt som nagon har sade i sitt inlagg att CoC overgett d20 versionen, sa ar val det ett tecken pa att jag har ratt i detta.

G

Guest

Guest

Jag ar for valfrihet och mangfald, darfor vill jag att CoC behaller sitt d% system som gor CoC till ett alldeles utmarkt rollspel.

Jag ar nog mest radd for att allt rors ihop i en enda d20 rora dar det blir nagon konstig muterad hybridform av D&D-Eberron-Cthulhu-Star Wars med Cthulhu monster som aker i magiska hissar och luftskepp i Eberron och skjuter med laserpistoler pa varandra...

Arligt talat tycker jag det ar patetiskt med en d20 variant pa CoC.

Dante

Staff member
CoC d20 var mest ett experiment från WotC:s sida.

De ville helt enkelt se vad d20-systemet kunde användas till och hur mycket man kunde anpassa det till andra genrer.

(Chaosium blev förstås glada över licenspengarna då de hade det jävulskt knapert vid tillfället.)

Så det var aldrig meningen att WotC skulle göra mer än grundboken till CoC d20.

G

Guest

Guest

Den som sa' t han va' t...

Jag vantar fortfarande pa din version av hur man bygger upp skrackstamning i D&D. Du har ju sagat alla oss andra vid fotknolarna, sa nu ar det upp till bevis for dig sjalv. Mina forslag, Risings forslag, Dantes spelledande som du kritiserar, m.m, m.m.

Vi andra har pa forumet vantar med spanning pa dina fantastiska forslag...

Vitulv

Jag ar nog mest radd for att allt rors ihop i en enda d20 rora dar det blir nagon konstig muterad hybridform av D&D-Eberron-Cthulhu-Star Wars med Cthulhu monster som aker i magiska hissar och luftskepp i Eberron och skjuter med laserpistoler pa varandra...
Ja, shit asså, det vore ju hemskt. Tänk om man typ skulle blanda D&D och CoC. Då skulle man typ få konstiga monster med tenktakler och grejor, som blastar folks hjärnor och tillbeds av onda kulter och lever i konstiga städer i underjorden och...

Arligt talat tycker jag det ar patetiskt med en d20 variant pa CoC.
Ojojoj, vad nära jag är en banning nu. Eftersom du inte själv fattar hur det du skriver uppfattas så... Nä, jag finner fan inte ord. Du är så jävla... (nej, fan, nära ban igen). Jag sitter nog bara ner och håller för min egen skull käft. Jag ska försöka formatera om min egen hjärna, för dina inlägg gör att jag är så nära ett sanityslag att en spontanbrand i hårdvaran är nära förestående.

Snälla Caligula, skriv aldrig något i någon av mina trådar igen.

- Vulf

Dante

Staff member
Chilla, tjommen …

Äh, chilla lite nu.

Caligula skriver ju faktiskt att han tycker att CoC d20 är patetiskt. Låt honom tycka det, det står honom faktiskt fritt.

Du och jag (som ju tycker att CoC d20 är ashäftigt) kan ha vår egen lilla klubb där vi sitter och tycker saker som andra inte tycker.

Aight?

<font size="1">Sedan kanske det är bästa om jag, och inte du dömer Caligulas D&D Miniatures-matcher under SSK …</font size> :gremgrin: