"Det är bara vanligt grottkrälande och det har gjorts för många gånger för att någonsin bli särskilt läskigt."
Jag lyckades faktiskt få fram en lite skräckig stämning under ett spelmöte i D&D.. Äventyrarna var i en dungeon och hade hittat en trång passage i en av väggarna i ett rum.. Ingen hade mörkersyn och var bundna till att använda den enda fackla de hade (fastän magikern hade givetvis svävande ljusglober ovanför huvudet).. Jag berättade hur mörkt och trångt det var i gången och spelarna var först lite osäkra på om de ville röra sig in, men efter ett tag så tog deras (vet)girighet över och de rörde sig in.. De fortsatte i korridoren som den trånga gången mynnade ut i och jag beskrev hur de såg sina skuggor fladdra längs med väggarna.. Jag bad dem slå Spot hidden (eller liknande färdighet, kommer inte ihåg systemet nu).. Några av dem fick lappar och blev väldigt nervösa..
Jag skrev nämligen till dem att skuggorna längs med väggarna började röra på sig.. När de andra började förstå att något var på tok så slog skuggorna till och omsvepte en i sällskapet som var längst ut ifrån ljussfären som facklor och ljusmagi skapat.. Alla kurade ihop sig vid runtomkring magikern för att få skydd av hennes ljus.. Några försökte skjuta pilar men det bara passerade genom de okroppsliga skuggorna..
Jag lät de få hålla vid den livlinan ett tag och beskrev skuggorna som kaotiska vågor som slog omkring ljuset.. Sedan slog jag till och skuggorna vågade sig närmare och svepte om folk.. Det slutade med att rollpersonerna sprang.. Några höll tillbaka de andra för att komma först in i den trånga lönngången.. Sedan släckte jag facklan..
Själva grejen med att använda skugga för att skrämmas hade jag använt en gång (i In the Dark till scenariot Ghostage på GothCon), så jag visste hur det fungerade.. Att möta monster i en dungeon visst, men i många fall så förväntar spelarna sig ett drägglande korsögt monster med huggtänder.. Att slå undan de förväntningarna kan orsaka otrygghet och därmed en osäkerhetskänsla..
Nog går det att skrämmas i D&D.. Fast regler är nog inte rätt sak för det, det har du rätt i..
Ok, gammal skåpmat.. Detta har ni redan skrivit om, men jag är bara så nöjd över att jag lyckades att läsa spelgruppen till att vara karaktärsspelare och sedan ändra monsterslakt till krypande skräck, så jag ville skriva om det..
/Han som sätter berättarteknik före allt annat (tätt följd av improvisationsteknik)