När det gäller CoC:
1. CoC är det nu äldsta rollspelsystemet som kontinuerligt har haft support fram tills nu.
Nej, man kan inte ta ett gammalt ADnD-äventyr och köra det direkt i DnD4 - men man kan ta ett CoC1-äventyr och köra det direkt i CoC6.
Det finns inget annat rollspel som haft kontinuerlig utgivning i 30 år.
2. Chaosium har satsat mer på äventyr än på regelböcker.
Ställ in alla CoC-böcker, som givits ut, i en bokhylla - hur stor del av bokhyllan kommer att fyllas av äventyr, respektive regelböcker? Gör sedan samma jämförelse med vilket annat rollspel som helst. Ja, det finns ett par andra rollspel som satsar på äventyr, men de faller på punkt 1 ovan - CoC har helt enkelt haft mer tid på sig.
3. De äventyr som gjorts till CoC är ofta episka på flera hundra sidor. Ja, det finns andra rollspel som har episka äventyr - men hur många andra rollspel har DUSSINTALS episka äventyr?
Ta reda på hur många sidor de äventyr, som finns på listan över bästa äventyr, har - ni kommer att finna att det är ganska stora äventyr.
Det räcker alltså inte att göra bra äventyr för att komma med på listan, man måste göra bra STORA äventyr.
4. Jag tror att det är lättare att göra bra äventyr till CoC än till andra spelsystem på grund av den Cthulhu mythos-litteratur som ligger till grund för själva spelet.
Det gör att det inte blir så allmänt hållet som i DnD som bara är fantasy (CoC är inte skräck, utan Lovecraftiansk skräck), det blir heller inte lika specifikt som i Sagan om Ringen som per definition BARA kan utspela sig i Midgård.
När det gäller BRP: se punkt 1 ovan - hur många andra spelsystem har funnits i 35 år?
Hur många andra spelsystem har gett upphov till fler spel? Jo d20, men där har man inte alls samma tradition att spelet ska bygga på äventyr istället för regelböcker. Även Storyteller har gett upphov till många spel - men där finns heller ingen stark äventyrs-tradition.
En annan sak: BRP-reglerna är så enkla att ALLA regler får plats i en bok - vill du göra mer saker till spelet MÅSTE du satsa på något annat, t.ex. äventyr.
Jag tror även att enkelheten tar bort fokus från själva systemet - jämfört med t.ex. DnD4 där fokus i första hand ligger på reglerna och i andra hand på själva äventyren.
När det gäller skräck: ja, jag tror att det är lättare att göra bra äventyr till skräck än till andra genres - för bra skräckäventyr griper tag i en på ett annat sätt än t.ex. fantasy, si-fi, eller "you name what".
Det bästa rollspelsminnena jag har kommer från skräck-äventyr - just för att de etsat sig fast i minnet på ett annat sätt än t.ex. fantasy gjort.
Sedan kan man fråga sig hur man kan överleva på att producera äventyr eftersom äventyr normalt betraktas som rena förlustaffärer inom rollspelsbranschen.
- Motfrågan blir: vet ni hur många gånger Chaosium har varit på väg att gå i KK??? Jag förstår fortfarande inte hur de kan finnas kvar - men jag är väldigt glad över att de gör det.
Till sist, en annan intressant fråga som egentligen förtjänar en egen tråd: hur kommer det sig att BRP fortfarande finns kvar och aktivt spelas?
Många här på forumet är t.ex. rörande överens om att BRP är en levande dinosaurie som borde dött ut för länge sedan.