Nekromanti Skräckrollspel

Rising

Vila i frid
Här satte du fingret på spiken

Det här påminner ju om det vi pratade om längre ner på forumet, och jag tycker att du har helt rätt. Om man BARA spelar skräck, skräck på mer skräck så blir det ju inte läskigt, bara jobbigt. Att låta handlingen sväva ut är i det närmaste ett OVÄRDERLIGT inslag för riktigt läbbig, krypande skräck.

Tänkte på det när jag såg om "Psycho" för några dagar sedan. Halva filmen hinner passera utan att något särskilt läskigt hinner hända, däremot byggs det upp trovärdiga karaktärer och en stigande spänning på annat håll (hon har ju som bekant snott en massa stålar). SÅ ska skräckrollspel spelas.

Ett av de bästa Kultäventyr jag spellett var ett där jag improviserade järnet och ritade kartor under tiden vi spelade (som jag tänkte använda i slutet av scenaiot). Därför hade jag ingen riktig koll på vad som skulle hända i början och lät spelarna få hänga på en massa innekrogar i Berlin. Vi satt och drank drinkar runt spelbordet och jag spelledde skummisar som de gjorde knarkaffärer med och vi satt och groggade och höll långa typiska Tarantinodialoger mellan våra rollpersoner.

När jag sedan hade ritat färdigt alla kartor och grejer (och nyktrat till lite, kanske oxå) så lät jag äventyret göra en "From Dusk Till Dawn" och byta genre totalt! (fast jag bytte till ren skräck, inte boffergutfeast) Då blev det läbbigt som fan, spelarna hade till och med glömt vilket rollspel det var de spelade, och vid det här laget så älskade alla runt spelbordet verkligen sina rollpersoner, det blev till och med läbbigt när någon av deras skumma polare (en slp) var nära att förlora livhanken.

Kort sagt, det är ju allt det här andra som verkligen gör skräcken.

/Rising

Rosen

Myrmidon
Re: Skuggornas mästare och En garde

<I>Nån som vet vilket av dem som kom först?</I>

Minns inga årtal eller så, men jag är rätt hundra på att En Garde kom först, och Skuggornas Mästare nåt halvår eller så senare.

--
Åke

Nemesis_UBBT

Warrior
Plasma Gun i ryggsäcken?

Jag anser däremot att kult garanerat är det svåraste att få fram "bra" skräckkänsla i, då de flesta spelare vet att de kommer möta något övernartuligt och beväpnar de sig då till tänder med vapen större än dom själva.

Var, om jag får fråga, får dom tag i sådana vapen? Jag kör nästan alltid i nutid, och det brukar inte bli mindre läskigt för det. RP:erna brukar på sin höjd ha en pistol eller ett gevär, eller oftast inget alls (efter som dom flesta människor inte har vapenlicens). Men om man nu vill ha action i Kult (vilket [color:purple]Krille</font color=purple> vill) så finns det säkert någonstans att få tag på stora vapen, bara man har dom rätta kontakterna.

*drar fram en Plasma Gun ur ryggsäcken, och pepprar ned den jädra spaghettihögen*

Widde

Warrior

En Garde har tryckår 1987 Jag letar fortfarande efter mitt ex av Skuggornas mästare, men jag tror som Rosen.

-w

Zizop

Swordsman
Re: Svar.. och en fråga.

Ahh - jag visste väl det!

Tack så mycket. Min teori är besannad. VSB.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Zizop

Swordsman

Jag är ganska säker på det med. Skuggornas mästare kom väl som en vidareutveckling av de skapelser som Gunilla hade gjort under den orientaliska-inspirationen. Ungefär i tid med Sinkadus nr 4(?) märktes en massa orientaliska vibbar ifrån henne.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Zizop on 2001-10-05 11:09.</EM></FONT></P>

Kitzune

Swashbuckler

<I>"Min teori är besannad. VSB."</I>

Det där får du gärna utveckla så jag förstår. Specielt
VSB.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

CyberJobe

Veteran
Det beror nog till största delen...

...på hur bra SL man har, är denne bra på att skapa rätt skräckstämning så ökar nog hjärtfrekvensen på spelarna, men detta är ju iochförsig sant för alla spel. Bra stämning brukar göra att det blir mycket roligare, får man inte till stämningen så kan man lika gärna sitta och snacka skit eller varför inte hyra en film.
Detta är dock min blyga uppfattning, men jag har inte alltid rätt (fråga min spelgrupp /images/icons/laugh.gif).

Ett skräckrollspel som jag inte tror att många har (eller har spelat) är Bram Stockers: Dracula (Leading Edge har gjort det), där spelar man vampyrjägare och vampyrerna är inte lika sunkiga som i V:tM, så länge som man inte har orsakat massiv skada på huvud eller hjärta så kommer de...och de är inte snälla, ty de har ingen bromsande humanity som de kan råka sänka utan de är ONDA och har sålt sin själ till "han där nere", det enda riktiga skydd som man har är sin tro...

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."

Krille

Super Moderator
VSB

"Det där får du gärna utveckla så jag förstår. Specielt VSB."

"Vilket Skulle Bevisas". Term som används inom matematik och logik när ett bevis nått sin slutpunkt och satsen som skulle bli bevisad har blivit bevisad.

Ibland används beteckningen "Quod erat demonstrandum", förkortat QED. Förkortningen betyder där "så är visat", men innebär samma sak.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Zizop

Swordsman
Re: VSB

Jag tänkte skriva VSB QED och den där fyrkanten som också betyder VSB samt de där tre punkterna som också betyder det om det nu var möjligt via HTML utan grafik - men det blev för bökigt...

Om någon undrar varför jag använder VSB/QED så kan ni kolla min profil... Yrkesutbildningsskada helt enkelt.

Zizop

Swordsman

Som svar till Krille skrev du något om din upplevelse av MLP men jag hade tidigare under samma dag skrivit:

(Krille)...läskigt som helst, inklusive My Little Pony RPG.

(Jag)MLP-rpg är läskigt - det är bara det att ingen vet det, [color:red]ÄN</font color=red>...

Och så besannande du mitt påstående, tack så mycket.

Om det nu skulle vara så att jag totalmissat vem som sa vad så häng mig inte för det. Jag ber tusen ggr om ursäkt.

and

Veteran
Vampire är inget skräckspel (NT)

Varför läser du detta.... ???

chrull

Stockholm Kartell
HAN kanske tycker det?

Så sluta klaga.

Jag är iaf riktigt trött på allt hackande på vampire som skräckspel och allt annat hackande i största allmänhet.

Varför inte låta honom tycka att det är ett skräckspel och spela vampire som skräck.

Huruvida Vampire är ett skräckspel eller inte har diskuteras flera gånger tidigare.. Flera LÅNGA gånger tidigare.

Och om du verkligen vill säga saker som det här så får du åtminstone komma med lite argument så att Johan har chansen att möta dina påståenden med nått vettigt.

chrull

Zizop

Swordsman
Re: VSB

Då handlar det bara om att visa - inte bevisa och det är nästan samma sak men lite svagare - ungefär.(IMHO)

Johan K

Gammal & dryg
Japp, det gör jag..

Håler med dig om att det vore trevligt om jag kunde få lite argumet om varför inte Vampire är skräck.

Anders

Hero
Ett tips...

Om du bara vill veta vilka spel folk gillar så är det enklast att kolla vad som står på Favoritrollspel på deras profiler.

Själv tycker jag Vampire och Kult är de bästa skräckspelen.

chrull

Stockholm Kartell
och vad sa då det där?

Alltså. Sluta vara elaka mot varandra. and kanske helt enkelt inte tänkte på vad han gjorde.. jag sa att allt hackande är tråkigt.. även sånt här.

så innan någon blir sur eller arg. sluta med sånt..

Jag vill bara ha en trevligare stämning på forumen. Det är trevligt men kan bli trevligare..

chrull

Anders

Hero
Det säger följande...

...att and inte lyckas säga något som har relevans för uppfattningen om Vampire.
...att en viss indikator på ands förmåga att motivera sin uppfattning visas.