Nekromanti Skräckrollspel

Krille

Super Moderator
Re: Japp, det gör jag..

"Håler med dig om att det vore trevligt om jag kunde få lite argumet om varför inte Vampire är skräck."

Här finns några. Eller rättare sagt alla. De brukar upprepas då och då.

Widde

Warrior
Jajamensan!

En Garde = 1987
Skuggornas Mästare = 1988

För övrigt har jag nog världsrekord i En Garde-innehav, eftersom jag under hösten 1987 hade HELA upplagan förvarad i den av mig då innehavda akvarieaffären. (Ja det är en lång och bizarr histora bakom) /images/icons/smile.gif

-W

Kitzune

Swashbuckler
Re: Jajamensan!

"Ja det är en lång och bizarr histora bakom"

*Kitzune sätter sig på golvet och hoppas Widde plockar fram
historieboken och börjar berätta*

/Alexander Gyhlesten

Zizop

Swordsman
Re: Jajamensan!

Snälla snälla snälla Widde berätta den där historien. Snälla?

Elder Girov

Swordsman
Re: Det säger följande...

Att and inte motiverar sitt uttalande kan bero på brist på argument, men förmodligen orkar han/hon inte. Jag vet att om det blir ytterligare en "Vampire är inte skräck"-debatt så orkar inte jag. Däremot så håller jag med om att det säger en hel del om and, när han tvunget måste påpeka sin åsikt. Titta bara, vad han/hon har gjort, det här kan mycket väl vara början på en ovan nämnd debatt. Jag nöjer mig med att säga att Vampire kan vara skräck. En hamster kan vara skräck, allt beror på hur man ser det.

Zizop

Swordsman
Jag trodde att Vampire var...

<TABLE NOBORDER BORDER="0"><TR><TD WIDTH="50%"><FONT SIZE="-3">OBS detta inlägg är IMHO - det är inte något debattinlägg för att slänga ut Vampire från något forum. Jag vill inte påtvinga någon min åsikt. Jag vill bara förmedla min. Några svar till det här inlägget kommer nog inte att göras från min sida och jag hoppas att ingen annan gör det heller.</FONT><TD/><TD>/images/icons/wink.gif</TD></TR></TABLE>

Jag trodde att Vampire var...Vampire. Jag tycker att Vampire är så speciellt och nyskapande(nåja) att det skulle få en egen nisch - [color:red]Vampire</font color=red>. Jag tycker att Vampire är stort nog att gå sin egen väg och inte klumpas ihop med några andra spel, utan att förringa några av de andra spelen.

Jag kommer alltid att se Vampire som något eget, men det passar bäst in i detta forum. Vampire är som en subnisch till skräckspel.

För att följa huvudtråden - CoC är bästa och skräckspel och Vampire är bästa Vampire-spel./images/icons/wink.gif

DanielSchenström

Swashbuckler
Re: Jag trodde att Vampire var...

WW själva kallar Vampire för "horror", och det blir väl skräck på svenska. Nu är det ju mer personlig skräck (som i "jag är uschlig") jämfört med t.ex. Ctulhu ("han är uschlig").

G

Guest

Guest
Playelf klart läskigt!

Klart det läskigaste spelet jag skådat.
Sjuka hjärnor ligger bakom detta spel en hel del sexuel frustration, som målar upp en skrämande bild av ren skräk.

Brrrrr, jag ryser bara jag tänker på det ....

Pontus Löf

Veteran

"WW själva kallar Vampire för "horror","

Fel! White Wolf kallar Vampire för Personal Horror. Det är en väsentlig skillnad. Till skillnad från andra monster är vampyrer tänkande varelser som tänker och känner precis som människor (med deras fysik som undantag då.)§

Jag, i egenskap av redaktör för www.rollspel.nu's samarbetessida för Vampire, har länge efterlyst ett eget forum här för Vampire. Jag har inte fått något gehör än.

Om ni vill är ni välkomna till www.malkavian.nu's eget forum som finns på adressen: www.malkavian.nu/forum /Pontus, Redaktör för Malkavian.nu

and

Veteran

Tycker också att vampire främst är just vampire... om det är något annat så är det annars ett vanligt fantasy spel (som de flesta spelar det) eller när det är riktigt bra, ett politiskt intrig spel....
Älskar WoD och tycker att alla dessa spel borde få ett eget forum inte bara Vampire....
Frågan är ju bara var man annars skall placera alla dess spel... och visst påtvingad changer hamnar den nog oftast i just skräck men Werewolf och Mage gör sig kanske inte riktigt här.... eller absolut inte changeling.....

And

Elder Girov

Swordsman

Jag håller med om att WW-spel borde få ett eget forum. Om inte annat för att den odödliga "Vampire är inte skräck"-debatten äntligen ska ta slut. /images/icons/wink.gif

Kitzune

Swashbuckler

Jag håller med om att WW-spel borde få ett eget forum. Om
inte annat för att den odödliga "Vampire är inte skräck"-
debatten äntligen ska ta slut

Jag tror inte det, för då skulle man nog kunna höra en nål
falla här inne på det här forumet /images/icons/smile.gif

Dessutom är min teori som sådan att denna debatt kommer
förr eller senare sluta med att samtliga tröttnar på den.

/Alexander Gyhlesten

Elder Girov

Swordsman

Problemet med det resonemanget är att det kräver att det inte tillkommer nya medlemmar. Oftast startas den ju av rubriker som "Vilket skräckrollspel är bäst/ska jag köpa". Förmodligen skulle det bli märkbart tystare på det här forumet, men det oljudet skulle ju bara vara flyttat till annan plats. En plats där även Werewolf, Changeling, Mage, Mummy, Hunter, Exalted och kommande (eller kanske redan släppta) Adventure! kunde få lite plats. Men men, det är som det är. /images/icons/smile.gif

Kitzune

Swashbuckler

Oftast startas den ju av rubriker som "Vilket skräckrollspel är
bäst/ska jag köpa".

Så sant så. Fast det skulle ju dock förmildras med tiden om
folk samlat på sig en hög med länkar till liknande diskussioner
och bara kastar upp dem och säger: "Titta här, här har det
pratats om det tidigare, läs och plågas ..." /images/icons/smile.gif

men det oljudet skulle ju bara vara flyttat till annan plats.

Faktiskt inte. I och med att Vampire av somliga (inklusive mig)
är ett skräckrollspel så skulle det ju fortfarande diskuteras
här och då skulle moderatorerna få ett svettigt jobb att be
folk prata om det på WW-forumet. Tycker inte lösningen håller
i längden pga detta. Men, det var ett tänkvärt förslag.

/Alexander Gyhlesten

Anders

Hero
Re: Ett tips...

Om du trycker på Kontrollpanel (står högt upp på sidan) så kommer du till en sida där du kan göra olika inställningar, t.ex. hur du vill att forumet ska visas, kolla privata meddelanden m.m. Ganska långt ner på den sidan hittar du något som heter Huvudinställningar och här finns bl.a. något som heter “Personlig information, e-postadress, lösenord o.s.v.”. Trycker du här kommer du till en sida där du kan skriva in saker om dig själv.
När man trycker på någons användarnamn (det som står i spalten Inlagt av) så får man upp de personliga saker som personen skrivit om sig. På så sätt kan du få information som kan vara intressant att ha som bakgrund om du läser inlägg av personen, om du vill ta kontakt med honom/henne m.m. Denna information kallas en persons profil. Själv tycker jag att i första hand favoritspel och namn är något man bör skriva in.

Hur gick det förresten med din nioårige kusin som skulle få vara med och spela rollspel? Du vet väl att det är varje rollspelares plikt att värva nya spelare! /images/icons/smile.gif

Elder Girov

Swordsman

"...samlat på sig en hög med länkar..."

Sant, så sant. Det är faktiskt lite roligt. Man kan känna bitterheten hos skribenten. /images/icons/smile.gif

"I och med att Vampire av somliga (inklusive mig)
är ett skräckrollspel..."

Mmm, jag har också varit på den kanten av diskussionen, men jag har på senare tid (efter åttioelva repriser av debatten) insett att jag skiter i vad andra tycker att det är. Jag är inte ens säker på att jag tycker att det är så skräckbetonat heller. Däremot vet jag att det är kul att spela, diskussioner om hur man får en bra stämning och hur man ska förhöja känslan för både spelare och SL är intressanta. Nit-pick om genre-tillhörighet intresserar mig inte längre. Jag har väl förätit mig, antar jag.då

"...skulle moderatorerna få ett svettigt jobb..."

Jag är inte så säker på det. Som tidigare nämnt är ju atmosfär och känsla viktigt (men det vet ni ju allihop /images/icons/wink.gif), alltså skulle Vampire-spelare kunna söka sig till Skräck-forumet för tips om dom vill ha en läskig kampanj (jag är säker på att de inbitna CoC-lirarna mer än gärna står till tjänst). Om det "bara" gäller regelfrågor och dylikt kan man ju fråga någon på WoD-forumet om dom har den-och-den boken, eller något sånt.

Samma sak gäller ju för DoD-SLs som vill spela en läskig kampanj, man söker sig till dom som vet hur det går till; hjältarna på Skräck-forumet. /images/icons/smile.gif Skulle vara intressant med en CoC-spelare som kollade på DoD-forumet efter tips om hur man kan göra en glättig kampanj.

G

Guest

Guest
Jag vill inte låta dryg men

Jag skulle hitta mer inspiration om skräk på barn 3:an, en på detta forum :gremwink:

Elder Girov

Swordsman
Jasså?

Jag har svårt att tänka mig något mer skrämmande än hundratals rollspelsnördar som läser Lovecraft och klär ut sig till vampyrer... /images/icons/laugh.gif