Nekromanti Skräckrollspel!

yaczon

Veteran
Hej! Jag skulle vilja starta ett utbyte av idéer och tankar till Friforms skräckrollspel! Är det någon som är intresserad av att ha ett utbyte så skicka ett meddelande!

Spelar ingen roll vilken sorts skräckrollspel, men bara det är Friform, alltså inga formulär och inte för många tärningar! Tack!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Välkommen till forumet!

Alltid trevligt med fler skräckrollspelsentusiaster. Men jag blir inte riktigt klok på vad det är du vill? Vill du skapa en kampanj att spelleda, ett helt nytt rollspel, utbyta teorier om spelledande av skräckrollspel?

(Det sistnämnda finns det gott om trådar för, särskilt de skrivna av användarna Rising och Seraphim. De kan vara värt att kolla in!)

yaczon

Veteran
Nej, utbyta idéer! Om du har ett bra upplägg till ett skräckrollspel så vill jag byta det mot en idé som jag har!

T.ex. jag håller på och skriver ett skräckrollspel som handlar om att RP är släkt till en rik gammal gubbe som är död, alla har samlats i hans gamla gods och dom får reda på att den som är sist kvar i godset får det!
Och har du något får du gärna säga det till mig. Alltså utbyte av uppdrag med skräckrollspelsmiljö i friform.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Spontant, tycker jag att det låter lite grann som ett äventyr till ett rollspel, men...

Jag skrev ned några generella drag som ofta förekommer inom skräckgenren inom rollspel till Bortoms julkalender som kanske kan vara till användning för dig. Den specifika artikeln hittar du här, men om du kollar i de andra luckorna hittar du även många tips om hur man bygger skräckberättelser och om deras dramaturgi.

Möller

Hubert Hortlax
Jag förstod inte ditt första inlägg, och efter denhär förklaringen förstår jag inte så mycket mer.

Du håller på att skriva ett skräckscenario/rollspel. Mot utbyte av ett annat skräckscenario/rollspel, så delar du med dig av ditt verk.

Har jag fattat det rätt? Vad är poängen med det?

Jag får för mig att du vill ha saker att spela, men tror att du måste ge något i utbyte. Min egen erfarenhet, både här och på andra platser, är att folk är väldigt gärna delar med sig av sina alster. Varför inte bara fråga efter tips på skräckrollspel?

Och förresten, välkommen till forumet!

Unfair

Hero
Välkommen till forumet! Jag måste tyvärr säga som tidigare talare att jag inte fullt förstår vad du är ute efter.

Däremot så kan jag starkt rekommendera att du läser Risings och Seraphim gamla trådar om skräck. Använd sökfunktionen och sök i det före detta skräckforumet och inte på någon tidsgräns så ska du hitta en hel massa trådar om sådant här.

Eller/och så formulerar du om dig och vi ska svara i den mån vi kan.

anth

Vetefan
yaczon said:
Är det någon som är intresserad av att ha ett utbyte så skicka ett meddelande!
Även om man kan skicka privata meddelanden så är rollspel.nu mestadels ett öppet forum.
Om du vill ha utbyte av idéer så skriv om dina idéer i en tråd här på forumet.

Nässe

Myrmidon
Jag pular med ett skräckscenario och försöker samla kraft att skriva ihop det. Jag ska se om jag hinner/ orkar i slutet av veckan, PM:ar dig i så fall!

(har försökt skriva ihop det här j-vla äventyret i flera månader men det blir inte av så förvänta dig inget.... :gremwink:

/ Nils

yaczon

Veteran
Helt rätt som Robert säger så skrev jag lite konstigt. Därav kommer nu en förenkling!

Jag vill alltså ha någon/några att bolla skräckÄVENTYR med! Så att man kan hjälpas åt till ett riktigt bra skräckäventyr! Och det är därför jag vill att man skickar ett meddelande, det blir mycket lättare att bolla med var och en av personerna som vill, som sagt, bolla idéer!

Låter det vettigare eller är det fler frågor? :gremsmile:

solvebring

Superhero
Well, som andra sagt är detta ett öppet forum där man helt enkelt lägger fram sin frågor och problem och får svar, respons, hjälp och tips osv.

Problemet med din tråd är att du frågar om någon vill bolla. Det vill folk säkerligen, men de vet bara inte vad de ska bolla - ingen vet vad du är ute efter. Med andra ord: Fråga det du vill bolla just nu istället. Vill du ha hjälp med scensättning så presentera din grundidé och de scener du har. Vill du ha hjälp med ett slut på ditt scenario så sammanfatta det och lämna frågor kring vad du vill ha hjälp med etc.

Kort och gott - börja bolla. Folk kommer säkerligen att hänga på då. Varför ingen hängt på hittills är för att det inte finns något att bolla med, bara en fråga om folk vill bolla. Dessutom är PM-grejen lite av problemet, tror jag. Du föreslår att man ska kontakta dig via PM och visst, klart man kan bolla via privata meddelanden. Det är skitbra, men det blir liten skala då, speciellt när du inte har ett specifikt projekt. Så då tror jag att responsen blir knapp och att du för den delen inte får lika mycket att hämta. Mitt förslag är att bolla öppet på forumet - här finns ton med respons och hjälp.

... Och om du nu söker folk för att bolla idéer på annan ort eller på annat sätt än via denna tråd är jag rädd att du får söka de människorna via Evenemang- och kontaktforumet. Det blir nog enklare den vägen i så fall. Så, om du vill ha en sluten arbetsgrupp så försök där istället. Detta forum är tyvärr till för att aktivt i trådarna arbeta med olika byggen, öppet, på olika sätt - inte för att söka folk. Det är såklart ett ärligt misstag att posta i fel forum, så inge blame där. Jag försöker med andra ord hjälpa till, inte besserwissra mig.

Förövrigt kanske du kan hämta lite inspiration här. Det är en tråd jag skapade nyligen för att få lite skräckscenarion och liknande att kika på. Bidra gärna också för den delen, om du kanske sitter på något häftigt. =)

Hur som helst. Din idé låter cool, även om du inte sagt alls så mycket om den. De är arvingar, den som sist blir kvar kommer att få arvet. Så, vad är twisten/plotten och framför allt skräcken? ... Jag antar att något riktigt otrevligt döljer sig på godset och i den gamle rikingens förflutna?

Välkommen till forumet, btw! :gremdrink:

yaczon

Veteran
Först: Tack för alla välkomnanden!

Ooookej, nu blev det lättare för mig.

Okej, som sagt är storyn arvingar som blir bjudna till en herrgård som en av dom ska få ärva, nämligen den som blir sist kvar. Twisten är såklart att alla är så fruktansvärt giriga, dom är ju från en väldigt rik släkt, så då börjar tankarna kring mord.

Nu visar det sig dock redan första natten att det redan skett ett mord och folk blir mistänksamma: Är det butlern som välkomnade dom i dörren? Är det kocken med sina redskap i köket? Eller kanske advokaten som bjudit in dom?

Mitt problem är vem som ska vara mördaren, jag fick idén i min skalle väldigt nyligen att det ska vara en poltergeist som tar över en spelares kropp men som kan hoppa från kropp till kropp. Andra idéer eller förslag till detta?

Mitt andra problem är var man gör av döda spelare?
Funderade på att göra dom till spöken som går runt i huset som varken kan se eller ses av levande spelare, men som ändå påverkar omgivningen med ljud, skuggor och liknande... Andra förslag eller tips? :gremsmile:

solvebring

Superhero
Nu visar det sig dock redan första natten att det redan skett ett mord och folk blir mistänksamma: Är det butlern som välkomnade dom i dörren? Är det kocken med sina redskap i köket? Eller kanske advokaten som bjudit in dom?
Okej, så mordet har skett strax efter de anlänt eller strax innan de anländer? Om inte så tycker jag att man bör understryka att rollpersonerna, förutom att misstänka husets folk och advokaten, med största sannolikhet kommer att misstänka varandra. Och det är nog något som jag personligen skulle vilja breda ut och spela på ordentligt. Paranoia är intressant och det kommer att bidra till ett mycket spänt och spännande spel - tror jag personligen i alla fall.

Mitt problem är vem som ska vara mördaren, jag fick idén i min skalle väldigt nyligen att det ska vara en poltergeist som tar över en spelares kropp men som kan hoppa från kropp till kropp. Andra idéer eller förslag till detta?
Riktigt trevlig idé. Ett problem i det kan dock vara att det blir för svårt för spelarna att avslöja/spåra mördaren då, eftersom mördaren kommer att kunna hoppa runt och dölja sig i olika kroppar. Det kan bli förvirrande. Sedan beror det mycket på om spelarna ska få vara med på att detta händer och själva spela poltergeisten. Om inte så vad ska man då göra med den spelaren vars rollperson är besatt av en poltergeist spelad av SL?

Något som skulle vara kul med detta är om hela äventyret vore något sjukt experiment. Kanske har den gamle rike gubben sysslat med farliga, ockulta prylar och blivit galen. Plötsligt finner han en awesome ritual för att kalla på en fasansfull demon som han vill sluta allians med. För detta behövs en hel del blod och kött - människokött. Så vad ska han nu göra?
Jo, den gamle galningen iscensätter sin egen död och skendör. Sedan hittar han på detta underliga testamente och lurar advokaten att bjuda in hans - enligt honom - äckliga så giriga råttor till arvingar. Genom sitt testamente lurar han dem att försöka stanna kvar så länge som möjligt och kan därmed döda dem allesammans. So what?! Han har ju världens bästa alibi - han är ju "död".

... Mja, nu gled jag iväg lite, men tja. Med andra ord, den gamle rikingen är själv mördaren och är bara skendöd och det är det som är grejen.
... Eller så kan han kanske ha dött på riktigt, men vara odöd då poltergeisten besitter hans kropp?

Nå, spontana tankar just nu. Kanske kommer på mer senare.

Mitt andra problem är var man gör av döda spelare?
Funderade på att göra dom till spöken som går runt i huset som varken kan se eller ses av levande spelare, men som ändå påverkar omgivningen med ljud, skuggor och liknande... Andra förslag eller tips?
Awww... Damn! Vilken svår en.
Hm... Jag hade kanske testat att försöka undvika att döda just spelare. Den första som dör är en SLP och till detta försöker man hålla det. Man kan ju sätta ett tidsschema på det bara för att: "Om spelarna inte är lösningen på spåret och gör det svårt för mördaren kommer en rollperson dö dag fem" eller något i den stilen. För om bara SLP:s dör kanske spelarna slappnar av för mycket. Med andra ord bör det finnas en risk för att de också kan mördas, även om det är en lite mindre risk.

Nå, fast det faktiska lösningen, förutom ovanstående som ingår i denna, vore att förutom att ta det lugnt med spelarkaraktärer, också se till att det finns en rad SLP:s bland arvingarna. Så när en rollperson dör så tar man en SLP och gör rollperson av den. Med andra ord: när en spelares arvinge dör tar man en av de spelledarstyrda arvingarna och låter spelaren ta över denne istället.

Ögat

Hero
Hej
Smaken är som baken, och vad som funkar bäst för er vet bara du.

Men för mig skulle det vara avtändande att min rollperson dog och att jag istället skulle spöka runt. Dessutom tror jag det skulle förstöra stämningen.

I de flesta skräckfilmer/böcker finns det två fiender: den övernaturliga ondskan och den vanliga mänskliga illviljan. Därför tycker jag att du ska överväga vad poltergeisten gör och hur den fungerar. Det blir nämligen ofta läskigare om det är kära gamla farbror charlie som är galen, än om farbror charlie är ett oskyldigt offer för en hemsökelse.

Därmed inte sagt att det inte kan vara någon av spelarna som är mördaren. En lösning är att alla spelare är mördaren, eller åtminstone att alla är lika troliga mördare. Om det finns något som pekar på var och en av dem får ni också fördelen att ni kan bestämma vem som är skyldig "in-game", alltså att rollpersonerna själva får bestämma vem av sina kusiner och vänner som de vill kasta skulden på.

Så mina råd blir konkret att:
- inte ha ihjäl spelarnas rollpersoner förrän i slutet
- ha två "fasor" med olika men delvis samverkande agendor, en mänsklig och en omänsklig
- låta spelarna (genom sina rollpersoner) skuldbelägga och bestämma vem som är skyldig.

Unfair

Hero
Nu blev det intressant. Detta är ett skräckäventyr med tung vikt på mysterier, precis i min smak, mums.

För några månader så såg jag - som är en anime fantast - två anime serier om just detta du talar om. Jag kommer nu att ge dig lite tips från hur de gjorde för att få en så stor effekt som möjligt.

Serierna är:
Higurashi no naku koro ni (3 säsonger)
Umineko no naku koro ni (1 säsong)

Jag säger inte att du måste kolla på dessa.

I umineko (som är den mest passande för dit scenario) så kommer huvudkaraktären och hans familj till en ö vilken hans farfar/morfar äger. Denne är även MYCKET rik, och de kommer dit till hans härgård, för att få ärva hans rikedom. Det blir en släktträff och vi är i samma sits som ditt äventyr, vi har fått lite tjänstefolk och andra gäster presenterade(många vilka dessutom har skulder utifrån). Efter att de har kommit dit på kommer en stor orkan och hindrar någon från att lämna ön.

Nu däremot så får de ett brev, där det står ungefär:
"Allt mitt guld tillhör en häxa. Hon har gömt guldet någon stans på ön och den som finner det får det. Om X dagar så kommer hon att ta mitt liv och guldet kommer, om ingen hittat det, att försvinna. För att hitta guldet så läs hennes epitafium."

epitafium är en med inskrift försedd minnestavla över en död person. Epitafiet kan vara uppsatt i eller utanför en kyrka. Epitafier placeras normalt inte i anslutning till någon grav och tjänar alltså ett annat syfte än till exempel en gravsten.

Häxans epitafium är den första ledtråden som alla får till att hitta guldet. Den är inristad på en sten vid en gigantisk målning av häxan. Den beskriver en rad konstiga händelser. Och det är som följer:

My beloved hometown, the sweetfish river running through it.
You who seek the Golden Land, follow its path downstream and seek the key.
If you follow the river downstream, you will find a village.
In the village, look for the shore the two will tell you of.
There sleeps the key to the Golden Land.
He who lays hand upon the key shall travel under the rules below.
At the first twilight, you shall lift up as sacrifice the six chosen by the key.
At the second twilight, the surviving shall tear apart the two who are close.
At the third twilight, the surviving shall praise my honorable name on high.
At the fourth twilight, gouge the head and kill.
At the fifth twilight, gouge the chest and kill.
At the sixth twilight, gouge the stomach and kill.
At the seventh twilight, gouge the knee and kill.
At the eighth twilight, gouge the leg and kill.
At the ninth twilight, the Witch shall be revived and none shall be left alive.
At the tenth twilight, the journey shall end and you should reach the village of gold.
The Witch will praise the wise, and should bestow four treasures.
One shall be, all the gold from the Golden Land.
One shall be, the resurrection of the souls of all the dead.
One shall be, even the resurrection of the lost love.
One shall be, to put the Witch to sleep for all time.
Sleep peacefully, my most beloved witch, Beatrice.

Alla tror till en början att detta med häxor och hennes epitafium är skitsnack. Men när det som står ska ske på de olika skymningarna (/gryningarna) sker, alltså att folk börjar dö, då blir de fundersamma.

Sedan så spårar serien iväg och det kommer massa häxor och det blir till ett häxa VS människa mind game, med det är en annan story och samtidigt anledningen till varför serien bara var bra första halvan.

En annan sak som gör både umineko och higurashi (vilken är en av mina personliga favorit anime serier) intressanta är: Tiden går om. Alltså en period på 1-2 veckor återupprepar var 5:e avsnitt i serien. Med en ny twist och nya ledtrådar varje gång.

Däremot så anser jag inte att du måste låta ditt gå om hela tiden, jag avskräcker till och med från det, då jag inte vet hur det fungerar i rollspel.

Så, för att ta ut godbitarna och försöka hjälpa till då:

Close room murders är ett bra sätt att utesluta vissa karaktärer från mordet. T.ex.
4 människor har dött ikväll, alla i varsitt rum, rumA, rumB, rumC och rumD. Men alla rummen var låsta, och den ändra nyckeln låg i en annan av dessas rum, nyckelA låg i rumB, nyckelB låg i rumC, nyckelC låg i rumD och nyckelD låg i rumA.

Person X är en hemlig person som kanske finns kanske inte, och kanske är skyldig. T.ex.
10 människor finns på ön men när senaste mordet utfördes så hade alla ett Alibi, eller åtminstone hälfter, kanske 2 av rollpersonerna inte hade det, men det hade det vid ett tidigare mord.

Liken kan bli rollpersonernas problem, men personligen gillar jag när de bara försvinner. Det skapar en "Vem är nekrofilen som stal min systers lik?!!" situation, vilket gör det intensivare. Dessutom så kan du använda dem senare.

Övernaturligheter är något som jag rekomenderar att du avvaktar och tänker dubbelt över. Det får gärna finnas med men då så tycker jag att det inte ska vara ändå förklaringen till något, spelarna blir räddare om de inte vet allt, om du inte ger dem en fix-all, så som spöken lätt blir. Men att sedan dra in dessa senare så gör det när spelarna tror att de fattar, som en twist, och INTE som en fix-all, låt det övernaturliga ha tydliga begränsningar, men berätta inte alla direkt så klart :gremwink:

Spelarnas fantasi är något som man lätt missar i skräck rollspel, jag kommer personligen behöva träna mycket mer på att utnyttja denna för att höja stämningen. Jag menar alltså att det som du inte beskrivit kan i en spelares fantasi bli något riktigt hemskt. Finns en miljon exempel på detta men t.ex. om spelarna inte vet vem mördaren är så kommer denna alltid vara den mest olägliga för situationen i deras huvud. Detta är även en anledning till att inte beskriva vissa saker i för hög detalj, medan andra stämningssättande i högre.

Du är hjälpen! Detta är något väldigt klassiskt för skräck och det blir fatalt om man glömmer det, att karaktärerna inte ska kunna kontakta hjälp eller fly.

Finns massa mer men inte som jag skriver nu, diskutera gärna detta först.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Spelade för många år sedan ett gammalt Sierra-äventyr som heter "The Colonels Bequest" som är lite åt det här hållet.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Colonel%27s_Bequest

*SPOILER*
För de som inte känner till historien så handlar det om Laura Bow som följer med sin väninna till någon rik gammal släkting på en herrgård i träskmarken utanför New Orleans (tror jag det var). Den gamle släktingen (översten) sitter i rullstol och förutom honom finns givetvis en blandad kompott med andra mystiska släktingar, betjänter, advokat etc. Huset har flera lönngångar där man kan spionera på folk i angränsande rum genom ögonen i tavlor och får då veta mörka hemligheter om de övriga deltagarna.

En efter en hittas folk mördade men är plötsligt försvunna när man skall hämta hjälp (så man undrar om de verkligen är döda). Det visar sig i slutet att mördaren är Lauras väninna som är psyksjuk och har manipulerats av den rullstolsbundne översten (som inte är rullstolsbunden) till att döda alla hans giriga vänner och bekanta. Offren har blivit nedvräkta i husets tvättnedkast och ligger i en stor hög i källaren.

Ett av mina absoluta favoritäventyr från back in the days! :gremsmile:

yaczon

Veteran
OOOO!!!! Jag ryser när jag läser det!! Så sjukt bra grejer!

Gillar skarpt idén med att "Charlie" inte är död! Den är jäkligt bra! Och idén med att ha flera SPL karaktärer som spelare som dör kan få, problemet är att skriva flera karaktärer, kan bli lite drygt. Men en bra idé!

Älskar ramsan och det med tavlan! Sjukt creepy!

Och självklart en psykiskt störd karaktär, får skriva det åt en av spelarna :gremwink:

Detta är guld alltså! Men jag ska nog ha med en del "spöken", Karaktärer som ser spöken i speglar, kanske en och annan skuggfigur...

Jag tänker också på vilken tid det ska utspela sig... Ska det finnas el eller inte? Kanske ha en värmepanna i källaren som låter väldigt mycket och har ett elakt sken? (ensam hemma style) Eller ska det vara värmeljus som blåser till när det är vindstilla? Kanske båda och? Elen dör och dom måste använda stearin och oljelampor efter kanske 2-3 kvällar?

solvebring

Superhero
Jag tänker också på vilken tid det ska utspela sig... Ska det finnas el eller inte? Kanske ha en värmepanna i källaren som låter väldigt mycket och har ett elakt sken? (ensam hemma style) Eller ska det vara värmeljus som blåser till när det är vindstilla? Kanske båda och? Elen dör och dom måste använda stearin och oljelampor efter kanske 2-3 kvällar?
Hade jag varit du hade jag nog försökt forma det så att det öppnar för både och. Levande eld har en jäkla stämning samtidigt som krånglande elektricitet är ett bra trumfkort.

Antingen kan man ju köra tidigt 1900-tal och att inte elen är så värst etablerad. Det är med andra ord bara delar av godset som har elektricitet, och ledningarna är känsliga.

Eller så kan det ju vara modernare tid fast att man kör på samma grej, ungefär. Gubben var snål av bara fan och har inte brytt sig om att renovera elen ett uns. Det är originalledningar från 1920-talet. Det finns bara el i huvudbyggnaden, vilket betyder att man måste använda stearinljus och eldstäderna i flyglarna - där just alla gästrummen ligger.

Hur som haver hade jag format det på detta vis :
El finns, men ledningarna är futtiga och är bara dragna i ett begränsat område av huset. Möjligen huvudbyggnaden (exklusive flyglarna) så att det finns elektriskt ljus i de lokaler man umgås (beroende på planlösningen).

Vad gäller övrigt värme och ljus är det eld som gäller. I källaren finns förutom det knastrande, sprakande proppskåket som butlern tvingas besöka flera gånger om dagen, även en stor kolpanna som eldas av godsets vaktmästare och alltiallo.

Sammanfattningsvis är det bara själva servicedelen som har elektricitet. I alla rum för logi - både för husets folk och gästerna - gäller levande eld och kolpannans värme i gamla bubblande vattenelement. Vad gäller just den elektriska delen får man dock vara redo där också med ved, ljus, kol och dylika, eftersom detta överbelastas för minsta lilla och proppar går flera gånger om dygnet.

Kort sagt: Mixa allt du själv nämnde. =)

yaczon

Veteran
solvebring said:
:gremfrown: Dog den här urtrevliga tråden nu eller?
Hoppas jag inte! Har inte kunnat vara inne bara...

Det låter som en mycket bra idé! Ska försöka göra lite Wikiresearch om tidigt 1900 tal :gremwink:

solvebring

Superhero
Gör det. =)

Tja, då blir det i alla fall du och jag som diskuterar vidare då. Förhoppningsvis kommer fler igen om du har lite mer omfattande frågor.

Kul tråd, som sagt.