Nu blev det intressant. Detta är ett skräckäventyr med tung vikt på mysterier, precis i min smak, mums.
För några månader så såg jag - som är en anime fantast - två anime serier om just detta du talar om. Jag kommer nu att ge dig lite tips från hur de gjorde för att få en så stor effekt som möjligt.
Serierna är:
Higurashi no naku koro ni (3 säsonger)
Umineko no naku koro ni (1 säsong)
Jag säger inte att du måste kolla på dessa.
I umineko (som är den mest passande för dit scenario) så kommer huvudkaraktären och hans familj till en ö vilken hans farfar/morfar äger. Denne är även MYCKET rik, och de kommer dit till hans härgård, för att få ärva hans rikedom. Det blir en släktträff och vi är i samma sits som ditt äventyr, vi har fått lite tjänstefolk och andra gäster presenterade(många vilka dessutom har skulder utifrån). Efter att de har kommit dit på kommer en stor orkan och hindrar någon från att lämna ön.
Nu däremot så får de ett brev, där det står ungefär:
"Allt mitt guld tillhör en häxa. Hon har gömt guldet någon stans på ön och den som finner det får det. Om X dagar så kommer hon att ta mitt liv och guldet kommer, om ingen hittat det, att försvinna. För att hitta guldet så läs hennes epitafium."
epitafium är en med inskrift försedd minnestavla över en död person. Epitafiet kan vara uppsatt i eller utanför en kyrka. Epitafier placeras normalt inte i anslutning till någon grav och tjänar alltså ett annat syfte än till exempel en gravsten.
Häxans epitafium är den första ledtråden som alla får till att hitta guldet. Den är inristad på en sten vid en gigantisk målning av häxan. Den beskriver en rad konstiga händelser. Och det är som följer:
My beloved hometown, the sweetfish river running through it.
You who seek the Golden Land, follow its path downstream and seek the key.
If you follow the river downstream, you will find a village.
In the village, look for the shore the two will tell you of.
There sleeps the key to the Golden Land.
He who lays hand upon the key shall travel under the rules below.
At the first twilight, you shall lift up as sacrifice the six chosen by the key.
At the second twilight, the surviving shall tear apart the two who are close.
At the third twilight, the surviving shall praise my honorable name on high.
At the fourth twilight, gouge the head and kill.
At the fifth twilight, gouge the chest and kill.
At the sixth twilight, gouge the stomach and kill.
At the seventh twilight, gouge the knee and kill.
At the eighth twilight, gouge the leg and kill.
At the ninth twilight, the Witch shall be revived and none shall be left alive.
At the tenth twilight, the journey shall end and you should reach the village of gold.
The Witch will praise the wise, and should bestow four treasures.
One shall be, all the gold from the Golden Land.
One shall be, the resurrection of the souls of all the dead.
One shall be, even the resurrection of the lost love.
One shall be, to put the Witch to sleep for all time.
Sleep peacefully, my most beloved witch, Beatrice.
Alla tror till en början att detta med häxor och hennes epitafium är skitsnack. Men när det som står ska ske på de olika skymningarna (/gryningarna) sker, alltså att folk börjar dö, då blir de fundersamma.
Sedan så spårar serien iväg och det kommer massa häxor och det blir till ett häxa VS människa mind game, med det är en annan story och samtidigt anledningen till varför serien bara var bra första halvan.
En annan sak som gör både umineko och higurashi (vilken är en av mina personliga favorit anime serier) intressanta är: Tiden går om. Alltså en period på 1-2 veckor återupprepar var 5:e avsnitt i serien. Med en ny twist och nya ledtrådar varje gång.
Däremot så anser jag inte att du måste låta ditt gå om hela tiden, jag avskräcker till och med från det, då jag inte vet hur det fungerar i rollspel.
Så, för att ta ut godbitarna och försöka hjälpa till då:
Close room murders är ett bra sätt att utesluta vissa karaktärer från mordet. T.ex.
4 människor har dött ikväll, alla i varsitt rum, rumA, rumB, rumC och rumD. Men alla rummen var låsta, och den ändra nyckeln låg i en annan av dessas rum, nyckelA låg i rumB, nyckelB låg i rumC, nyckelC låg i rumD och nyckelD låg i rumA.
Person X är en hemlig person som kanske finns kanske inte, och kanske är skyldig. T.ex.
10 människor finns på ön men när senaste mordet utfördes så hade alla ett Alibi, eller åtminstone hälfter, kanske 2 av rollpersonerna inte hade det, men det hade det vid ett tidigare mord.
Liken kan bli rollpersonernas problem, men personligen gillar jag när de bara försvinner. Det skapar en "Vem är nekrofilen som stal min systers lik?!!" situation, vilket gör det intensivare. Dessutom så kan du använda dem senare.
Övernaturligheter är något som jag rekomenderar att du avvaktar och tänker dubbelt över. Det får gärna finnas med men då så tycker jag att det inte ska vara ändå förklaringen till något, spelarna blir räddare om de inte vet allt, om du inte ger dem en fix-all, så som spöken lätt blir. Men att sedan dra in dessa senare så gör det när spelarna tror att de fattar, som en twist, och INTE som en fix-all, låt det övernaturliga ha tydliga begränsningar, men berätta inte alla direkt så klart
Spelarnas fantasi är något som man lätt missar i skräck rollspel, jag kommer personligen behöva träna mycket mer på att utnyttja denna för att höja stämningen. Jag menar alltså att det som du inte beskrivit kan i en spelares fantasi bli något riktigt hemskt. Finns en miljon exempel på detta men t.ex. om spelarna inte vet vem mördaren är så kommer denna alltid vara den mest olägliga för situationen i deras huvud. Detta är även en anledning till att inte beskriva vissa saker i för hög detalj, medan andra stämningssättande i högre.
Du är hjälpen! Detta är något väldigt klassiskt för skräck och det blir fatalt om man glömmer det, att karaktärerna inte ska kunna kontakta hjälp eller fly.
Finns massa mer men inte som jag skriver nu, diskutera gärna detta först.