Nekromanti Skräckrollspel!

yaczon

Veteran
Förresten, är det någon som har bra musik till skräckrollspel? En hemsida som man kan ladda ner från gratis eller kanske kan skicka en låt eller två? Kanske något på spotify? :gremsmile:

Unfair

Hero
Kolla silent hill soundtracks. Bland det bästa som finns kanske. Men det finns mycket annat också, så känn dig fri att vraka i film soundtracks.

Nu ska jag lyssna på lite sådant bara för att du frågade.

Brior

Swordsman
Jag har lyssnat på soundtrack till vampyrfilmen "Soul's midnight" av Ceiri Torjussen på Spotify när jag skrivit demonscener. Lyssna till exempel på spåren "The Ceremony pt1" eller "Final showdown". Sedan minns jag att jag använde "Lux Aeterna" av Ligeti i spel när man gick ombord på ett pestsmittat skepp. Jag tror att Kubrick använde Ligeti i de utflippade scenerna i slutet på "År 2001".

solvebring

Superhero
Jag brukar sällan ha musik på under själva sessionen. Jag tycker att det mest stör, speciellt eftersom jag sällan hittar riktigt, riktigt bra musik som verkligen kan fungera som bakgrundsmusik, vilket vill säga att musiken ska ha en närvaro utan att man tänker på den.

Däremot finns det en skön låt jag använt som intro förr om åren. Ja, det är längesedan nu. Den har nog fått vara med i bilden så fort jag lirat mysterieäventyr, vare sig vi spelat Drakar & Demoner eller något mer modernt och närmare nutid. Det är theme-låten till Angel, Sanctuary av Darling Violetta. Finns tyvärr inte på Spotify men man kan ju alltid rippa från Yotube om inte annat. Förövrigt rekommenderar jag en sådan klippt version. I Violettas originalversion av låten kommer det in en massa störande sång och skit.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Förövrigt rekommenderar jag en sådan klippt version. I Violettas originalversion av låten kommer det in en massa störande sång och skit.
Originallåten The Sanctuary är den som gjordes till TV-serien. Senare expanderade man det i en remix version till soundtrack-skivan Angel: Live Fast, Die Never. Så det är inte en klippt version som används till TV-serien.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
solvebring said:
Förövrigt rekommenderar jag en sådan klippt version. I Violettas originalversion av låten kommer det in en massa störande sång och skit.
Originallåten The Sanctuary är den som gjordes till TV-serien. Senare expanderade man det i en remix version till soundtrack-skivan Angel: Live Fast, Die Never. Så det är inte en klippt version som används till TV-serien.
Aha! Wicked. Det hade jag ingen aning om. Hur coolt som helst. Trodde det var tvärtom. Well, tackar för infon, Robert. =)

Rickard

Urverk speldesign
Två dagar med sömnbrist. Mina ögon öppnar sig och mitt huvud fylls med tankar. Ett skräckscenario utspelar sig.

Han. Han som inte kan spelleda skräck tänker ut ett skräckscenario.
Han. Han vars önskan är att sova blir uppehållen av tankar.

En dator startas.

Natt.

I mörkret finns tankar på andra individer. Tre inbrottstjuvar? När en person kommer in i ett sovrum hör de två andra ett dovt dunk. Nästa person kommer in i rummet och [efter ett Perceptionslag] ser...

Den tredje personen hör ett skrik. Hon tvekar. Dörren står på halvglänt in i rummet. Dörren går trögt att öppna ... [Perception-slag] ... men inte för att någonting är bakom dörren utan dörren.

Spelledaren säger till de två andra: "Slå [Health-slag]". Den som lyckas bäst ser hur ett monster sitter på den tredje personens axlar.

Monstret.

Monstret har inga anletsdrag utom näshål och en lång tunga som klyver ansiktet. Kroppen är svart och spenslig och fingarna är som sylvassa nålar. Skinnet reflekterar omgivningen någorlunda.

Monstret vänder runt på kvinnans axlar som nästan tappar balansen. Hennes ansikte är nästan tryckt mot varelsens mage. Den som ser sig själv i skinnet får slå ett [Sanity-slag]. Kvinnan ramlar. En av de två andra i rummet skjuter en pistol och monstret hoppar upp på rummet och gör det hissande personerna endast har hört innan ... ssss-s-s-s-s ... innan den försöker fly ut ur rummet.

/Han som fick den här första scenen i sitt huvud när han vaknade

Rickard

Urverk speldesign
När jag funderade kring detta så utgick jag efter ett tag från Trail of Cthulhu. Detta för att det var det senaste skräckspelet jag spelade. Här var följande tankar jag fick efter den scenen utspelat sig i mitt huvud.

Hur ska man i ett scenario få rollpersonerna att dela upp sig?
Det är tidsbrist och de måste söka igenom huset snabbt.

Varför är det tidsbrist
Huset brinner. Eftersom varelsens skinn återspeglar en del av sin omgivning kommer det se ut som att flammorna dansar på dess kropp.

Varför vill man bege sig in i ett hus där det brinner?
För att få information eller för att någon har blivit kidnappad och finns i huset?

Vem har blivit kidnappad?
Någon som står någon av rollpersonerna nära. För att skapa ett dilemma kan den siste spelaren precis hitta sin käresta när hon hör skriket från den andra rollpersonen.

Vem har kidnappat?
Antagligen personen som har framkallat varelsen. Personen har startat ett eget ockult sällskap för uttråkade överklassentyper och har lyckats frammana ett monster. Det rollpersonerna stötte på var monstrets lakejer. Själva monstret kommer att bryta sig ut och på samma gång dela huset i halva bitar.

Hur ska man undvika första personen misslyckas med Perceptionsslaget?
Därför väljs Trail of Cthulu som system. Genom att låta spelarna få spendera Perceptionspoäng under hela scenariot kommer de ha kasst med poäng inför slutscenen. Den med lägst poäng är den som först kommer att stiga in i rummet där monstrets lakej håller hus.

Tanken är att spelledaren ska skicka en lapp med svårighetsgraden och sedan får spelaren skriva på lappen hur många poäng den spenderar. Detta för att skapa en fundering hos de andra individerna vad de kommer att missa. Att sedan inte beskriva för rollpersonen som finns där, utan bara för de andra spelarna kommer förhoppningsvis väcka en skräckkänsla hos dem. Särskilt när den andra personen blir klockad av monstret.

---

Så vi har början på en slutscen och att rollpersonerna behöver söka en massa under tidigare delar av scenariot. Det var där jag slutade spåna.

/Han som ville få det här ur sig