<big>Skräckspelsfrågor.</big>
Delvis med anledning av det här inlägget och det här svaret.
Hallojs skräcknissar! /images/icons/wink.gif
Dags för en liten fråga till eder. Skulle kanske kunnat passa bättre in på Rollspelsmakarforumet, men jag tycker att det har en så stark anknytning till just skräck, så det får vara här (dessutom tycker jag bäst om skräcklurkers! /images/icons/wink.gif).
Skräckrollspel bygger ju i regel på hemligheter, eller mysterier av ett eller annat slag - kanske mer än något annat rollspel. En stor del av både Kults och CoCs spelvärldar handlar om att spelarna ska vara okunniga om "hur det är" för 'bästa effekt'. När man, antingen genom att ha spelat tillräckligt länge, eller på annat sätt skaffat sig kunskap om spelvärlden, blir ju spelet i sig, om inte helt "oskräckigt", så åtminstone mindre skrämmande, då man redan "vet" jargongen, varelserna och hemligheterna.
Antingen får då SL ge upp spelandet i den världen ett tag, vänta på "ny" speldata (moduler, äventyr, etc.), hitta på eget material eller spela spelet på en annan nivå (CoC som deckaräventyr, tex.).
Men hur är det egentligen för er som skräckkonsumenter? Förlorar ett skräckrollspel sitt "värde" när hemligheterna och mysterierna är slut? För om man i slutändan sitter och hittar på sitt "eget" skräckrollspel, för att hålla skräcken i spelet uppe - då kunde man väl lika gärna ha gjort det från början?
Kan det vara olika hur länge det tar innan ett skräckrollspels "hemligheter" tar slut? Finns det vissa spel som är bättre än andra och hur kan man se det när man handlar?
Behövs det ens hemligheter och mysterier, enligt er?
Kan svaret ligga i tillgången av svar på mysterierna? Om ett skräckrollspel är fullt av mysterier och hemligheter, men saknar egentliga "svar" (vad händer när man dör?) - kan det då "hålla" längre? Skulle det ens vara intressant för er att köpa ett sådant spel, eller blir spelet i sig mer en uppslagsbok av konstigheter, som man lika gärna kan hitta på nätet?
Vad tycker ni om det?
Åsså en lite mer generell fråga, som jag tycker att alla kan bemöda sig att svara på: Vad vill ni se i ett skräckrollspel?
Allmänt, alltså. Skräckinspiration? Listor på monster? Tips om spelledning? Stämningsfilm/musik? Häftiga illustrationer? Bra regelsystem? Coola förmågor? Tung metaplot?
Mycket? Lite? - Varför?
Ni får gärna gå lite längre, om ni känner för det - och nämna på vilket sätt ni skulle vilja se något i ett rollspel (mycket stämningsfulla illustrationer i svartvitt) och vad som är viktigast för ett skräckrollspel, för er (genomarbetat? bra information? häftig spelvärld?).
[color:red]- §eraphrågelåda.</font color=red>
Delvis med anledning av det här inlägget och det här svaret.
Hallojs skräcknissar! /images/icons/wink.gif
Dags för en liten fråga till eder. Skulle kanske kunnat passa bättre in på Rollspelsmakarforumet, men jag tycker att det har en så stark anknytning till just skräck, så det får vara här (dessutom tycker jag bäst om skräcklurkers! /images/icons/wink.gif).
Skräckrollspel bygger ju i regel på hemligheter, eller mysterier av ett eller annat slag - kanske mer än något annat rollspel. En stor del av både Kults och CoCs spelvärldar handlar om att spelarna ska vara okunniga om "hur det är" för 'bästa effekt'. När man, antingen genom att ha spelat tillräckligt länge, eller på annat sätt skaffat sig kunskap om spelvärlden, blir ju spelet i sig, om inte helt "oskräckigt", så åtminstone mindre skrämmande, då man redan "vet" jargongen, varelserna och hemligheterna.
Antingen får då SL ge upp spelandet i den världen ett tag, vänta på "ny" speldata (moduler, äventyr, etc.), hitta på eget material eller spela spelet på en annan nivå (CoC som deckaräventyr, tex.).
Men hur är det egentligen för er som skräckkonsumenter? Förlorar ett skräckrollspel sitt "värde" när hemligheterna och mysterierna är slut? För om man i slutändan sitter och hittar på sitt "eget" skräckrollspel, för att hålla skräcken i spelet uppe - då kunde man väl lika gärna ha gjort det från början?
Kan det vara olika hur länge det tar innan ett skräckrollspels "hemligheter" tar slut? Finns det vissa spel som är bättre än andra och hur kan man se det när man handlar?
Behövs det ens hemligheter och mysterier, enligt er?
Kan svaret ligga i tillgången av svar på mysterierna? Om ett skräckrollspel är fullt av mysterier och hemligheter, men saknar egentliga "svar" (vad händer när man dör?) - kan det då "hålla" längre? Skulle det ens vara intressant för er att köpa ett sådant spel, eller blir spelet i sig mer en uppslagsbok av konstigheter, som man lika gärna kan hitta på nätet?
Vad tycker ni om det?
Åsså en lite mer generell fråga, som jag tycker att alla kan bemöda sig att svara på: Vad vill ni se i ett skräckrollspel?
Allmänt, alltså. Skräckinspiration? Listor på monster? Tips om spelledning? Stämningsfilm/musik? Häftiga illustrationer? Bra regelsystem? Coola förmågor? Tung metaplot?
Mycket? Lite? - Varför?
Ni får gärna gå lite längre, om ni känner för det - och nämna på vilket sätt ni skulle vilja se något i ett rollspel (mycket stämningsfulla illustrationer i svartvitt) och vad som är viktigast för ett skräckrollspel, för er (genomarbetat? bra information? häftig spelvärld?).
[color:red]- §eraphrågelåda.</font color=red>