Nekromanti Skriv era minikrönikor här!

Rickard

Urverk speldesign
Re: Matiné spelande

Paxen said:
Negativt: tabbade mig ett par gånger, men det får man ta när det inte finns någon som kan rätta en.
Vad var det du tabbade dig med?

/Han som uppenbarligen tycker det är roligare att läsa om någons misslyckande än lyckande

!Paxen

Swashbuckler

Ett par småmissar där det var glömska som spelade in.
Glömde bort hur turerna på spelbrädet skulle gå, och sen glömde jag bort att man plusar på antalet spelare till tillgångs slaget. Annars så var det inget direkt gigantiskt misstag, gick ganska lugnt.

Tänkte att det första spelmötet skulle vara mer för att visa hur reglerna används.

Rickard

Urverk speldesign

Ja, det där var verkligen inga större tabbar. Det är smart sättet som du introducerar spelarna på.

/Han som har uppdaterat filarkivet på hemsidan

Mogger

Hipsteranka
Re: Solar Aberrant (OT)

Simon said:
  • Vi kör nu med roterande spelledarskap

• Har ni testat med det tidigare? Vi körde en kampanj på det viset och det blev väl inte riktigt som vi hade tänkt oss. Det hade en del fördelar, men även en del nackdelar. Ska bli intressant att höra vad ni har att säga om det.

Edit: Fast i en annan tråd kanske. :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Re: Mage

Efter det här spelmötet satte Den odödliga kejsaren i gång en liten trend med miniscener så här kommer min.

---

En sista sensommareftermiddag hade lyckats smyga sig in bland de kulna höstdagarna. En varm vind fick gulna löv att viska och satte de talrika vindspelen att sjunga kring familjen Davidssons gamla trähus.

Från trädgården hörs småprat och nynnanden från Mr och Ms Davidson, även kallat John och Jolana. Den gamla trogna fårhunden ligger och solar på verandan och inne från vardagsrummet hör det dämpade ljudet av Gitarr Hero.

Allt är precis så där snuttig nuttigt bara ett hippiehem kan vara.

Förutom en våning upp. Här är det tyst nu. Dörren till Moonchilds dörr var stängd. Men det är väl inte så konstigt? Stackars flickebarn, det kan inte vara lätt att förlora si bästa vän i den där åldern. Och så vidare. Etc, eller hur?

Därinne satt tonåringen vid de slitna skrivbordet, bredvid stod en kartong, med massa skrot i, överst ligger ett foto på Judy och Moonchild,skojandes i sex årsåldern. Den tio år äldre flickan sitter vänd emot fänstrets bleka ljus. Mellan händerna höll hon ett papper ögonen var slutna. Ansiktet var spänt, och ner från ögonen hade sminket runnit ner över kinderna. Men tårarna har sinat.

Hon sitter bara så, tyst, till dess att någon plötsligt sker något. Muskler ansiktet och kroppen slappnar av efter att i veckor varit spända och själva andhämtningen verkar lättare. De blå ögonen öppnas lite fundersamt och sneglar ner på pappret hon håller i sina händer och sin egen handstil. Skriven med kraftfull hand, men här och där fläckat av tårar.

”Hej. Jag genomförde just en magisk rit som om jag lyckades tog bort minnena av Judy, en av personerna [Blött och utkaddat till olöslighet] Damen dödade.

Judy brukade vara min bästa vän, hon var snäll, smart, rolig och fanatstisk men nu är hon död. Och hon blir inte mndre död för att jag saknar henne så mycket att jag skulle kunna dö.

Lyckades jag minns jag henne inte, men minns allt det där som hände med Sam och resten. Är bisatsen obegripilg prata med Sam. Annars Yay me! Grattis.

Alla foton och minnessaker med henne finns i kartongen vid skrivbordet. Frågar någon om henne så säg att jag inte vill prata om det. Har redan gett det svaret i en vecka nu.

Förresten. På baksidan av lappen finns det ett lista på ett par saker som är ändå är bra att veta om Judy så ingen blir misstänksam.

Ps. Fråga Judys lillebror Matthew om han vill glömma Judy och fråga sen Ruben om du får ta bort minnet om Matthew vill det.”

Något likt en road fnysning hördes från Moonchild, innan hon med ett lite konfunderat småleende stoppade ner kappen i fickan och sneglade ner i kartongen lite nyfiket.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Sjunde spelmötet.

Min tråd om att kombinera spelstilar drog till sig uppmärksamhet från de övriga och det blev en kort diskussion kring det i början på mötet. Trots att det sas att vi inte skulle hålla på och sätta en massa scener utan bara spela så blev scener satta. Mer tydligt än under tidigare spelmöten. Nå, jag klagar inte.

På storyplanet så är det ett nytt deläventyr i kampanjen. Det kretsar runt fyra rymlingar från ett delstatsfängelse. Det visade sig att minst en av dem var magiker, och ville åt vårt silver. Rackarns TJYVAR!

SL gjorde det klassiska att skicka en måttligt övermäktig motståndare på rollpersonerna och räknade med att de snällt skulle lämna över silvret till de stygga farbröderna.

Handuppräckning, hur många tror att rollpersonerna lämnade över något silver?

Någon?

Inte det nä...

Det blev en strid i min rollpersons vardagsrum över silvret. Det var en konstig strid.

Ingame så förstördes konstföremål för hundratusentals kronor :-( innan skurkarna öppnade en portal och stack därifrån.

På spelplanet så körde SL någon sorts hybrid av samberättande och Mages standardregler. Jag är nog inte helt nöjd med hur det fungerade. Problemet var att det som skedde i samberättarskedet var underordnat det som hände i regelskedet, med följden att det som berättades inte hade någon effekt. Till exempel slogs storskurken medvetslös, men nästa runda stod han upp igen och kastade stekmagi omkring sig som om ingenting hade hänt. Jag tror att en rent regelstyrd strid hade varit bättre än att gå halvvägs.

I övrigt märkte jag att spela en magiker med låga nivåer i skolorna är lite som att spela en DoD-magiker som bara har minimagi. Man måste vända och vrida på situationerna för att lyckas hitta något sätt att vrida ut något användbart ur resurserna man har tillgängliga. Jag måste sätta mig in i vad som egentligen menas med vulgär magi, eftersom jag flera gånger trodde att jag lyckats bara för att höra att paradox sabbade allt. Lite som att spela en psyker i Dark Heresy.

Awesome var när dödgrävarn skällde ut w176s unga häxa.

Jag hade nog som roligast då jag i en döende scen gjorde ett stickspår och spelade en väldigt exklusiv handväska en stund.

Christoffer

It's all pig.
Dogs in the Vineyard igår med två spelare som aldrig spelat Dogs innan varav en av dem aldrig spelat rollspel över huvud taget.

Det absolut bästa var när broder Ebenezer och broder Archibald inser att den kvinna som blivit gravid blivit det med hjälp av häxkonster som i sig medfört att en annan kvinna fött ett dött barn. Handlingsfast skrider de till verket, besöker kvinnan och vi har en konflikt om det ofödda barnets själ, jag får stryk som aldrig förr och demonerna lämnar barnet ifred. Oerhört fint ögonblick, jag satt innan konflikten och tummade på att slå fram en folkhop som skulle kräva att kvinnan straffades men efter att den var klar struntade jag i det, men det hade bara förstört känslan.

Ett annat grymt ögonblick var när kvinnan som fött det döda barnet övertalar de båda vakthundarna att döpa hennes son. När de inser att de blir ledda bakom huset som tjänstgör som tempel, och hennes man greppar en spade som står intill en verktygsbod och börjar gräva upp en grav utanför den ordinära gravplatsen, backar bägge bröderna. Kvinnan försöker övertala dem och säger att det inte var meningen att han skulle födas död, men broder Archibald säger "Om livets konung ville att han skulle var vid liv, hade han varit vid liv" de lämnar kvinnan, gråtandes böjd över den halvt uppgrävda graven.

Dock, allt avslutades med att barnet grävdes upp och döptes till Stephen.

På det hela väldigt väldigt lyckat, jag var dock trött, tryckte lite för löst med SLP och svajade lite under andra hälften av spelmötet. Men jag förundras ständigt av systemet i Dogs, det är otroligt simpelt och de flesta greppar hur det går till på nolltid.

Och ja, staden var Tower Creek men jag lät Edie, den tidigare sterila kvinnan, faktiskt vara gravid och låta häxkonsterna vara framgångsrika.

wilper

Åttonde spelmötet

I själva spelet hände det inte så mycket, mest efterspel efter striden i vardagsrummet. Lite undanröjande av bevis, eftersnack osv. Inget som triggade mitt awesome. Det var mycket snack mellan rollpersonerna, men det var huvudsakligen planering/problemlösning. Det sa inte så mycket om rollpersonerna, och i slutändan så saknar vi bra ledtrådar. Det kommer ändå att bli guns blazing i någon slumpmässig riktning för att se vad vi rör upp för ledtrådar i dyn.

Det som var coolt var dock ett litet häfte som w176 fått med sig från SävCon. Kommer inte ihåg namnet, men det var Mages regler, ett äventyr och färdiga rollpersoner på 32 sidor totalt. DEN regelboken ides jag ta mig igenom, och det gick upp många ljus om hur reglerna funkar. Väl investerad läsning, nu vet jag var Mana kommer ifrån.

Basenanji

Postd20modernist
Operation: Fallen Reich

Vi har precis spelat introduktionsäventyret som finns med i grundboken. Rp blir ombedda av Storbritanniens sämsta polis att undersöka en eldstrid, de kollar upp den, hittar spår som leder till ett hem för veteraner från the Great War. Massa personlighetsbeskrivningar, dåligt SL:ande från min sida, överawesome spelat av spelarna, samt en del uppspikade ekorrar och en grym avslutning (typ: mördaren, den riktige, går fortfarande lös...).

Det var kul, jag är en sopa på att hålla koll på detaljer, men vi vill spela mer.

/Basse, kär i sina spelare.

Mogger

Hipsteranka
Vi fortsatte på vår Mouse Guardkampanj.

Mössen rymde från en fängelsehåla, stal Scent, jagade iväg en krabba, seglade med en barkbåt, lyckades inte förnya hela Scent Border, planterade ett träd som ett tecken på det enade Territoriet och ungtassen Gavin fick ärva Rands sköld! Och Athelstone drog runt i Lockhaven och snackade skit om Faulks mentor, Lourna.

Och nu har det blivit sommar! :gremsmile:

wilper

Nionde spelmötet

Grottröj! Utanför staden där rollpersonerna bor ligger en övergiven gruva, då några av ledtrådarna pekade dit så bunkrade vi upp med bloss, kalashnikovs och bygghjälmar. Bankade lite monster och tog hissen ner till djupaste nivån, där bodde en mysig farbror som bjöd på te. *twink twink*

När vi kom upp i ljuset igen blev sällskapet arresterat på fruktansvärt lösa grunder. Det ledde dock till den första intressanta dialogen som involverat min rollperson i hela kampanjen. En Dale Cooper-kopia vid namn Granger kom och hotade att kasta partyt i Guantanamo för samröre med muslimska terrorister. Någon som heter Granger kan jag dock inte att ta på allvar (Wingardium Leviosaaaa). Jag gick som vinnare ur diskussionen efter att han bett om hjälp att reda ut ett litet problem.

--

Nio spelmöten spelade, men det har faktiskt inte hänt så mycket. Jag jämför med anteckningarna från när Kaisers spelade TSOY för två år sen. Sett till plotens utveckling så har vi i jämförelse kommit ungefär lika långt i nio spelmöten Mage som i två spelmöten TSOY. Det lägre tempot förklaras av att vi spelar karaktärsspel med immersion i Mage. Jag är skeptisk. Rollpersonerna kändes mer levande i TSOY.

G

Guest

Guest

Sista scenen i äventyren Jernets Hierta blev en förmökans styv fajt mellan RP och Baronen [Undergångens Arvtagare]. Baronen går i bärsärk efter att en av RP lurkat upp på tågvagnen och [ödespoäng] hittat en lucka i taket och med hjälp av telekinesi skjutit iväg två nålpistolpilar i ögonen på baronen.

Våldsam fajt som slutade med att en av RP kastar domination på kanonskytten längst bak på tåget och uppmanar skytten att spränga Baronen [ända möjligheten för RP att fälla honom då han är i bärsärk] samtidigt som en RP offrar sitt sista ödespoäng och uppmanar rallarna att överta kontrollen över Jernets Hierta. Extremt kaosartad strid med många förflyttningar, offrade ödespoäng och fruktan...

Första gången i kampanjen där RP verkligen blev rädda. Baronen är imponerande.

w176

Förlorad dotter

Hm. Kröniketråden är inte menat för en diskussion men jag ska ändå sätta in en lien reflektion på din reflektion om TSOY och Mage.

I mitt tycke är svaret nej. I Tsoy var rollerna mer marionetter som framförde en story än faktiska personer man kunde relatera till och snacka med.

Det som TSOY hade som en styrka med var den höga ängden emotionella scener som uttalat var mest för att ge stämning och färg. Hade det varit flm hade allt från myset hos alvkonungen till hur vi var uppe på snön och sen utforskade jättestaden. Det var en ascool styrka i kampanjen jag är skitnostaldisk över, och något jag försöker sno på nästa konvent, och jag tror att de starka färgscenerna levnadsgjorde.

Den här kampanjens scener är inte liga starkt färgade, utan er neutrala och intellektuella men när det kommer till rollerna har den här kampanjen en annan djup och nyansrikedom inlevelse och realism.

Rickard

Urverk speldesign
Vi spelade Mouse Guard. De åkte på stortorsk mot en orm som kom fram som en tvist av ett misslyckat Pathfinderslag. Nästan alla dog. Spelomgången bestod mest av en massa tärningsslag.

/Han som inte fick något intryck så det lämnar han till nästkommande spelomgångar

Simon

Swashbuckler
Re: Solar Aberrant

Vår Solar Aberrant kampanj lever och frodas, och i helgen spelade vi femte och sjätte träffen. Rollpersonernas lojalitet till The Directives sak börjar urholkas, och det blev nästan en konfrontation mellan rollpersoner som kunde ha avslutat kampanjen på ett storslaget sätt. Nu väntar vi med spänning på hur det spåret ska ta ny fart nästa träff.

En anmärkningsvärd sak kan vara att jag lät min rollperson, som alltså var passiv slp den här träffen medan jag spelledde, ta några kulor i en shootout. Det kom sig av att vi länge sett fram emot en viss vip-fest hos Raoul Orzaiz som vi visste skulle bli dramatiskt avgörande för bla min rollperson, och jag ville inte skjuta upp den längre. Jag ville liksom inte acceptera att rollpersonen skulle ha varit närvarande där men inte gjort något speciellt, så jag gjorde såhär, så blev det i alla fall kännbara konsekvenser av hans närvaro.

GnomviD

Heresiark
Speltestade Den yttersta domen med den närmsta kretsen igår, för första gången sedan i somras. De gillade regeländringarna som skett och tyckte att det flöt mycket bättre än tidigare. Min bättre hälft vad gäller DYD har haft ett lite svalnat intresse ett tag, men det verkade tändas på nytt igår, så mötet var om inte annat därför en great success.

Vi spelade samma äventyr som beskrivs i den här krönikan, och det var första gången som adelsmannen Jafaar lyckades klara livhanken och få igenom ett handelsavtal.

Min favoritscen var fram emot slutet, när hertigen var i färd med att skriva under avtalet och hans bror (familjeprästen) lyckas skjuta upp det lite längre genom att påstå att det tillkommit under orättfärdiga former, då de två rp som arbetat fram det, en man och en kvinna som bägge var ogifta, varit ensamma i samma rum då de förhandlat.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Häxan ska brinna!

Igår kväll träffades jag, Hans., Poppe och HJK hemma hos den sistnämnde för att klämma och känna lite på Burning Wheel. Poppe hade förberett några rollpersoner så vi hoppade lite halvraskt in i Old World; en edsvuren dvärg, en magikunnig liten jänta och hennes far, den häxjagande Sigmar-prästen. Givetvis vet inte prästen om att dottern kan styra magins vindar men misstankarna har börjat gro.

Direkt från start blir vi överfallna av beastmen: flickan blir fångad så vi måste leta rätt på henne i skogen medan blötsnön faller. Lyckligtvis går det bra.

På det följer diverse sekvenser och händelser från vår fortsatta resa mot Nuln, dit vi är på väg. Prästen medför en häxa som ska föras dit för att ställas inför rätta för sina synder. Tror hon hann spotta på honom fyra-fem gånger innan hon till slut fick munkavle av helt annan anledning.

Spelmötet avslutades med först lite nattligt smyg, en utskällning och sist en fajt (Fight! alltså) med en vampyr! Det var nog kvällens höjdpunkt och vi hann precis med att avsluta den (CHOMP! sa det när dvärgen tokhögg med yxan) innan jag var tvungen att kila till bussen.

Allt som allt en mycket trevlig kväll med goda pepparkakor och en bra inblick i hur det kan funka att snurra det brinnande hjulet.

Christoffer

It's all pig.
The Mountain Witch - Öga för öga?

Jag, Hans., DeBracy, HJK och tre stycken ickeforumiter sågs i måndags och spelade The Mountain Witch. Några av oss har spelat ihop förut, några aldrig spelat rollspel över huvud taget, och ingen av oss hade spelat The Mountain Witch. Det var upplagt för en mindre katastrof med andra ord. Men det blev istället en riktigt spännande start där det, i vart fall när jag tittar tillbaka på det, är svårt att se att vi aldrig spelat tillsammans tidigare. I stora drag blev det mycket action, mycket gruff mellan karaktärerna och några scener där jag som spelledare kunde skymta vilka mörka öden som karaktärerna hade, jag kan dock ha helt fel. Det här var något som jag verkligen uppskattade som spelledare, att spela ut färdigplanerade möten i blindo och inte riktigt veta vem som skulle nappa, om någon. Det blev spännande, jag satt på stolskanten och verkligen lyssnade på allt som sades för att försöka identifiera när någon försökte antyda sitt mörka öde.

Någon bästa scen har jag svårt att utse, så jag lämnar det öppet till DeBracy, Hans. och HJK att fylla på med.