Nekromanti Skriv era minikrönikor här!

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Jag lirade Det sjätte inseglet förra helgen, när Pilze var i stan. Vi lirade La Reconquista, återerövringen av Spanien, där morerna hade tagit över hela Spanien och leddes av den fruktansvärda Salladin [Sic!]. Det var skithärligt. Pilzes karaktär mördade av girighet och orsakade sin älskades död. Kim vägrade ta de fyra tärningar jag erbjöd honom för att våldföra sig på Pilzes karaktärs älskade, och dog i slutstriden. Jag gick från att ha målet "Återerövra Spanien" till att döda alla mina vänner och bundsförvanter (inklusive Kims karaktär. I ryggen) och svära trohet till Salladin. Väldigt intensivt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Jag lirade också Utpost i söndags med ett gäng från Svarta galten, som inte lirat det tidigare (och var ovana med indie). En av dem förrådde utposten, en annan litade på henne och ångrade sig. När hon bad om förlåtelse blev hon skjuten av överkommendanten, som därmed dömde hela utposten till undergång. Det var djävligt coolt.

I tisdags lirade jag Utpost igen, med Endyamon och hans gäng. Vi hade roligt. Säkerhetschefen blev helt utom sig. Trodde att han hade slagit ihjäl vaktmästarinnan. Läkaren höll på med bisarra experiment och skapade en psykotisk supermänniska som höll på att döda alla. Dessutom jättelikt taggigt rymdmonster som åt upp en massa rödskjortor. Good times.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Lady Blackbird

Lady Blackbird - hela äventyret finns till gratis nerladdning.

Förutom The_Gorger, som bl a varit med i min Artesia-kampanj, så bestod spelgruppen av nybörjare. Det vill säga - de hävdar sig ha spelat rollspel i åratal, men hade aldrig testat på, eller hört talat om, story games.

De var fyra spelare, så alla rollpersoner utom Snargle blev tillsatta.

Jag lånade friskt från Blackbird-krönikor på Story Games-forumet, så en del kanske känns igen.

Possen är fångade ombord på Hand of Sorrow. De tar sig ut ur sin bur, och överrumplar sina vakter. Sedan tar de sig vidare i skeppet, och upptäcker att det inte verkar vara något vanligt imperie-skepp, utan re-fittat med dunkla syften. När de kommit till en märklig klockverksdriven sal går larmet, och de får fly från klockverks-soldater. Ladyn blastar en med sina blixtar. Sprak! De kommer till ett laboratorium och blir skjutna på av ett experiment-vapen. Poff! Sedan vill de sno skeppets vapenarsenal, men blir omringade av soldater. Tur att de är tappra, och vet när de är läge att fly. Cyrus Vance har en personlig duell med en löjtnant. Tata! De kommer till sitt skepp, The Owl, och finner det fastkedjat. Ladyn lurar alla med sitt nobla sätt och sina självsäkra ord, och Ugglan lösgörs. Då kommer Professor Hübinette, som ligger bakom klockverkskreationerna, tillsammans med sina skapelser. Nu blir det brottom för alla att ta sig ombord! En kamp mot klockan senare så hinner Ugglan precis ta sig ut ur fören innan den stängs, och undkomma. Puh!

Vi testade att ha flashbacks som refreshment scenes också, och det funkade super! I dramatiska lägen, då en rollperson behöver samla kraft, färdas vi i tiden till ett avgörande ögonblick i det förflutna. När minnet är "återuppväkt" finner rollpersonen sin inre styrka/indignation/kraftreserv, och ges resurser att handskas med situationen. Asballt! Det var så vi först introducerades till den otäcka professorn Hübinette, som numera är mer en pneumatisk skapelse än något annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Detta är relativt längesedan - flera månader sedan - men det är ändå mitt senaste speltillfälle. ... Tror jag.

Som några av er vet har jag nyligen börjat spela D&D 3.5, har haft tre speltillfällen med det och håller väl i stort sett mest på att försöka lära mig skiten. Svårt, säger jag. Nå, jag startade en kampanj sist. Jag har en egen värld, och det finns bara en stad i den världen, The Inner Realm, som är gigantiskt, mega-awesome- stor. Den enda staden styr hela kontinenten. Ja, tänk er om hela norden var en stad som låg mitt i östvärlden som är en kontinent som styrs av denna stad. Nå, allt styrs i grunden av en senat. Dock är de flest senatorerna dryga, egoistiska maktgalna slemmon.

En senator är en awesome, evil trollkarl och vill ta över senaten, krossa den och ta över alltsammans. Han känner till "The Four Stones Who Ones Were". Fyra stenar, som en gång, i ett helt stycke, var en mycket mäktig artefakt, men som delades i fyra delar när de frya legendariska äventyrare som hittade den den delade på sig. Varje sten som blev av artefakten tog sig kraften av ett element. En Eld, En Jord, En Luft, En Vatten. Stenarna kom sedan på vift. Jord hamnade hos dvärgarna i norr och hjälpte dem att bryta i bergen. Eld hamnade hos de flitiga gnomerna i väst, för att hjälpa dem med deras sällsynt vackra smide. Luft hamnde hos alverna i öst för att hjälpa dem att förstå himlavalvets klagan, och Vatten hamnde hos sjöfararfolket i söder för att hjälpa dem med deras sjöfärder.


Den onde trollkarlen har studerat och forskat om stenarna. Det enda han känner till är dock sägnen om stenen som delades i fyra, de fyra stenarnas förmågor och att en finns hos dvärgarna i norr. Rollpersonerna är bara två i denna kampanj. Fightern kom vandrande från söder för att leva livet i The Inner Realm. Den andre, Roughen, tillhörde tjuvpacket i staden. Så spelade vi först fram deras möte med varandra. Sedan så hade jag ingen plan alls faktiskt. Bara det att de skulle få i uppdrag, eller få höra, om stenarna och bege sig norrut, ta sig in hos dvärgarna, få tag i deras sten och där även hitta ledtrådar till någon av de andra.

Jag lät fightern få med ett gammalt pergamente, som kommit på villovägar, av misstag med en vara han köpte på stadens marknad. Han spelade dock sin dryga och något smådumma roll väl och kastade undan pergamantet. Roughen hittade då senare det pergamantet bland soporna bakom en krog. Roughen läste om legenden med stenarna, om de fyra elementen, och om ryktet om dvärgarna. Han bestämde sig för att ge sig av nästa dag. Ja, mötet rollerna emellan gick inte så bra. De tjivades mest och gick sen skilda vägar, och gjorde alltså sina upptäckter separat.

Fightern som inte gillde megastaden började vandra tillbaka söder ut under natten. Så slog han läger en bit utanför staden. Han väckdes av en gammal man (en onde trollkarlen i senaten) som såg denna främling som en ypperlig möjlighet, eftersom denne främling (fightern) inte visste att vem han, trollkarlen, var. Det enda trollkarlen lät undslippa var att han arbetade inom senaten. Dock uppgavs falskt namn under samtalet. Trollkarlen charmade, lockade och tisslade med fightern genom att ge massor av beröm, komplimanger etc. Ja, vi rollspelade detta. Tur nog tackade fightern ja till erbjudandet (ja, han är ju smådum och rastlös):

Erbjudandet var att mot en bra belöning söka upp fyra stenar. Trollkarlen berättade alltså allting om myten och stenarna. Han berättade att han upptäckt en ond konspiration inom senaten, och att ett uppror snart skulle stå och allting gå förlorat. Han berättade hur falska alla inom senaten var, och att han inte kunde lita på någon utan måste stoppa upproret och rädda staden och kontinenten själv. För detta behöver han dock ett vapen - de fyra stenarna - som alltså fightern erbjöds att leta upp och föra tillbaka mot en ordentlig hacka. Detta gjorde också att fightern, moralisk och pliktskåt som han är nappade ännu mer.

Så satte tjuven av mot dvärgarna nästa morgon, likaså gjorde fightern. Både två, skilda åt, mot samma mål men av olika anledningar. Fightern anställd av den onde senatorn, och tjuven av girighet. Så möttes de på vägen, både skulle visst norrut. Vad trevligt. Mer talade de inte om för varandra.
... Norrut håller ett orchband på att ta över ett farmarland, så rollpersonerna hamnar mitt i en orchbelägring, slår sig fram mellan olika byar, räddar en by från en varulvsräd, och lite små skit. De har nu nått dvärgarnas sydligaste utpost om bergen (ett vakttorn). Nå, där är vi, och nu gäller det för dem att ta sig förbi orcherna till dvärgarna, antingen övertala dvärgarna att visa dem in i berget (inte så troligt) eller att själva ta sig in genom någon dold väg.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,321
Location
Helsingborg
Senaste omgången spelade vi två omgångar Mutant med mutantmatiné som regelmotor. Första gången handlade det om slitningar mellan familjer i en stad och rollpersonerna skulle leta fram smuts om den som var borgmästare. Det som var coolt var att den rätt ovane spelledaren formade äventyret kring våra planer. Striderna blev också röjiga, vilket de aldrig hade blivit i det vanliga systemet.

Andra gången spelade vi i samma stad, fast tio år tidigare, men en annan familj. Det hade kommit fram under det första scenariot att en av de icke-muterade hade mutantblod i sig så när vi skulle speltesta den icke-muterade klassen kom vi överens över att vi skulle spela ut hur de fick mutantblod i sig. Det som var coolt var just att vi befolkade staden i första scenariot med spelledarens påhitt och våra rollpersoner och sedan spann vidare på det. Det uppkom en idé om att alla Mutantspelledare skulle vara i en och samma stad och på så sätt fylla ut den under varje spelmöte, så att den gemensamma kampanjen då mer går ut på att skapa en stad.

/Han som tycker mutationerna är fantasilösa i Mutant
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Sölvebring, det där är för långt! Tanken var att man skulle skriva minikrönikor. Att nämna allt som hände är inte grejen. Istället lyfter man ut en eller två grejor som var kul och nämner dem och kanske vad som var kul med dem. Men en lång uppradning av vad som hände är ju vad fullängdskrönikorna är till för (och anledningen till att ingen läser dem :gremsmile: ).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Säg mig något som jag inte redan vet. :gremsmile: Det var inte meningen att ta i så. Trodde att det skulle bli kortare. Jag menar, jag utelämnade ju massor och gav bara en liten resumé. Det sket sig. Nåja, postat är postat. Orkar inte ändra. Ber förresten om ursäkt för att min text är väldigt dåligt skriven och hafsig, jag skrev löpande direkt utifrån vad jag kunde minnas.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
I onsdags så spelade jag Vampire: the Requiem, andra gången i en kampanj. Det är härligt hur vi började som människor som sedan blev "embraced." Speciellt då spelledaren hanterar det väl, så jag känner karaktärsimmersion i hur min karaktärs situation och livssyn kullkastas, och hon desperat försöker hålla kvar vid dem. Mycket coolt!

~Nabu, inte så mycket händelser som tema.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
För ett tag sedan spelledde jag en session i Neo Terra, en bra bit in i en kampanj, där jag och en av spelarna "spelade ikapp" resten av gruppen. Det var riktigt tufft då sessionen blev ett tragiskt porträtt av karaktärens fall. Han blev fast i ett drogmissbruk, såld som slav, utnyttjade en oskyldig tös för att fly, och utsatte henne på så vis för allvarlig fara. Till slut blev han galen då han inte kunde leva med sig själv. Som spelledare gillar jag också hur väl historien kan vävas ihop med det som har hänt resten av gruppen.

~Nabu, intensivt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Jag spelade D&D4 med Seter, Chrull och Dante. Vi kom till ett härläger i Shadowfell där vi fiskade information om vem som låg bakom en massa vapensmugglingar. Hamnade i bråk med ett gäng ogres på en arena. Min karaktär (paladin) crittade två gånger med samma förmåga, Beckon Foe. Sedan spöade vi ett muterat jättevildsvin på en bro över lava, inne i värsta demoniska smedjan.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag spelade Western med Lukas, Joel, Vavva och Cornelia. Pendragon var SL. Det var koolt för dynamiken i possen var så awesome. Vi har Hipshot Annie; en 30-årig ex-prostituerad dam från Kentucky med ett växande rykte som gunslinger. Hon är efterlyst för att ha mördat sin make sedan hon upptäckte honom i säng med en manlig svart tjänare, men han blev egentligen skjuten av hennes något udda systerson. Detta är Jo; en 20-årig yngling som gillar ensamheten ute på vischan och är tystlåten, disträ och skenbart enfaldig, men i själva verket både mycket intelligent, och mycket aggressiv - särskilt när hans mosters dygd kommer på fråga. dessa ackompanjeras av Simon; en 29-årig gravt alkoholiserad advokat från nån Old Money-släkt i Lousiana, vars legala skills, som inte direkt blir sämre av salongsberusning, har räddat possen ur flera knipor, även om han förr eller senare avser att få betalt för allt han gjort. Lägg till mixen Sancha, en vildsint men vilsen 20-årig mexikanska som rymt från en bordell i syfte att hämnas sin mördade kusin/trolovade, men snart råkade i trubbel som Jos pistol först räddade henne ur, och som Simons lagvrängande sedan fick rädda hela possen ur efter att man greps för att ha skadeskjutit en av bygdens söner. Dessa vinddrivna existenser slog följe för stjäla kor, hämnas Sanchas kusin, ställa upp i skyttetävlingar, och på alla sätt make a fortune.

Kärnan i det koola är kanske ålders/könsfördelningen - vi har två 30-åringar, en man och en kvinna, som är de mest kompetenta och sociala i possen, men som samtidigt båda två har alarmerande svagheter, för alkohol i synnerhet, som gör att de i sin tur måste tas om hand av de två 20-åringarna, återigen en man och en kvinna, som båda är tystlåtna och antisociala i jämförelse. Jag är inte säker på Annie och Simon, men Jo och Sancha nån form av sexuella spänningar med varandra; Jo being blyg och försynt och Sancha mest sig själv. Sancha och Annie har eventuellt nån storasyster/lillasyster-grej going on being utsatta kvinnor/ex-horor båda två. Simon och Annie har en skön grej där han lägger pengar till hennes skuldkonto varje gång hon beter sig illa. Jo och Simon har ingen särskilt tydlig relation, men vi har bara spelat ett enda spelmöte hittils, ge det lite tid.

as for plotten har inte så jättemycket hänt än, possen har gjort stan osäker inför en skyttetävling, planerat framtida stölder, och fått upp ett spår efter snubben Sancha vill utsätta för sin sydländska vrede. Några skumma revolvermän har dykt upp, och en snubbe blev skjuten på öppen gata. Annie har imponerat på folk efter att ha vunnit ett vad med en skrävlande gunslinger om vem som först kunde träffa en plåtburk. Annie och Simon har båda fått minnesluckor och vaknat i mer eller mindre komprometterande situationer. Jo och Sancha har jagat kaniner och varit dystra. Still, great fun.

- Ymir, det här med 'kort' är inte riktigt mitt forté
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Nabu: Det låter helt awesome. Drama! DRAMA!

Vitulv: Så skall D&D spelas. Jag erkänner att jag blir sugen när jag läser sån't.

Ymir: ... Orkade inte läsa din krönika, tyvärr. :gremtongue:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Here be rättelser

Små eller stora felaktigheter, här rättas de till av den store spelledaren.

Jo heter Joe eller Joey. Jo är ett flicknamn, Joe ett gossenamn.

Annie och Joey är från Kansas, inte Kentucky, och Jey är Annines brorson.

Joey var inte inblandad i Annies makes död. Det fixade hon helt själv. Exakt vad för legala konsekvenser det har fått hemma i Kansas är lite oklart, men det verkar ha ordnat upp sig eftersom Joey skickades västerut för att hämta hem sin faster. Detta gick dock lite snett när han överraskade henne med att pistolhota en ohyfsad torsk. Ett "hoppsan" senare har Annie tryckt av i blotta förskräckelsen och Joey fått skulden.

Resten var väl ganska rätt.

/Joel
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
871
Location
Lule
Vi spelade en one-shot i WoD för ett tag sedan. SL hade en eftermiddag på sig och tog ett färdigskrivet äventyr ur The Book of Unremitting Horror. Äventyret i sig var rätt så kasst, även om SL gjorde ett bra jobb med miljöerna.
Jag baserade min rollperson på The Offend-O-Bot 3000 och hade skitkul när jag gick runt och var ett as mot allt och alla. Höjdpunkterna var när jag först lockade och sedan totaldissade en tjock, femtonårig brud (något som fick mig att känna mig som en skitstövel IRL) och oprovocerat började skälla ut ett gäng nassar på ett kebabställe så att en annan RP, en vakt, blev tvungen att skrämma bort dem så att de inte slog ihjäl mig.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
I nästa spelmöte tog vi oss genom en dold gång från smedjan in i skurkens slott. Där rusade Dantes warforged "Fury" in genom en dörr och vi slog ihjäl alla i rummet innanför (ett gäng Shadar-Kai). Sedan hittade vi ett hemligt rum att vila i. Medan vi vilade byggde de upp dörren igen, så vi skrek "Unleash the fury!" och Fury rusade igenom den igen. Då försökte vakterna fly och varna alla om att "de är tillbaka!". Men vi lyckade dra tillbaka dem och slå ihjäl dem. Sedan gick vi upp en våning och värsta episka striden utbröt på slottets tak där det fanns en trädgård. Vi dödade massa svärmar, en stor skalbagge, en dire tiger, en galen vålnad och två chain fighters. Nu har hela slottet vaknat och encountern har inte ens avslutats, så ingen short rest. Blir tufft nästa gång, men jag har sparat alla mina daily powers.
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag, Fryksdal och våra gamla rollspelsbuddies drog igång en kampanj igår. Det kommer typ handla om till synes småsaker till en början men snabbt stegras till landsomvälvande intriger och makter som fått civilisationer på fall*. Vi var lite sega i början men när spelarpossen tog in på första världshuset och kom till tals med den väna värdshusflickan så brakade dom loss i en hejdlös harang av fantastiska länder bortom havet och äventyr som dom hade varit med om, alldeles säkert! Jättekul in character snack som jag inte varit med om dess like på väldigt länge.

En annan höjdpunkt var när de undersökte ett väldigt skrämmande torn och klurade på gåtorna som hintade om vad det egentligen var för något.

Tack Fryksdal och co, vänta bara tills nästa gång :gremsmile:
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
Coolt! Jag har ofta märkt att för att se till att något skall hända så behöver man bara få rollpersonerna i närheten av alkohol och personer av motsatta könet. Precis som i verkligheten, alltså.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Ikväll spelade vi en session Eon. Det kändes som ett typexempel på saker som gick fel. Först körde spelledaren igång med en scen som inte alls passade in i min syn på hur vi skulle spela (dålig kommunikation). Under spelets gång framgick det också att jag och de två andra spelarna hade helt olika syn på vad vi skulle få ut av att spela (dålig kommunikation), även om jag tror att spelledaren var mer inne på mina noter i det här fallet. Nu inser jag värdet av alla småsaker jag lagt mig till med under tiden (och ska defenitivt se till att förbättra mig) för att förhindra sådant här, och blir tacksam för alla bra inlägg från Genesis-hållet som är användbara även om man spelar något annat än vad han gör (okej det finns säkert flera andra också, men jag kände för att specifikt lyfta fram Genesis).

Jag hade egentligen kul under tiden, men då det var något helt annat än vad jag var ute efter hade jag mest en tom känsla efteråt.

~Nabu, det var alltså jag som inte passade in (tänkte bara förtydliga).
 
Top