Brottstycke ur ett äventyr i Noir:
Gruppen befann sig på ett bibliotek i Fallna Staden, där vi gömde oss från ett gangstergäng. Vi hade satt upp ett primitivt försvarsverk av böcker och skrivbord i dörröppningen till ett kontor, där vi ämnade vänta tills gangstrarna avlägsnat sig, alternativt slåss till sista blodsdroppen skulle de hitta oss.
Där väntade vi i kanske en timme eller två, helt knäpptysta, medan gänget hördes rota igenom undervåningen efter oss. Vi ville helst undvika strid, då de var sisådär tio gånger fler än vi. Vår spelledare föreslår då att jag ska slå ett slag på hans psykostabell (husregel), som vi använder för att se hur psykotiska karaktärer agerar under stressade situationer. Jag slår oturligt, och min rollperson börjar vissla lite, för att liva upp den trista stämningen.
En annan rollperson får panik, och gör ett utfall mot mig för att få tyst på mig, men missar med en meter och träffar en bokhylla istället, vilken välter med ett öronbedövande brak.
Paniken stegrar sig i gruppen.
Inom kort stormar gangstrarna vårt kontor, och en rätt långdragen belägring tar vid, vilken fortskrider i en halvtimme eller så, utan några större skador på vardera sida. Samme rollperson som välte bokhyllan ska nu försöka kasta en dynamitgubbe på fienderna, men misslyckas än en gång rätt rejält, och tappar dynamitgubben, som flyger bakåt, och rullar in vid väggen några meter bakom oss.
Vi kastar oss in i en liten toalett som finns belägen på kontoret, och skyddar oss bäst vi kan. Dynamiten exploderar, och tar död på en kamrats rollperson, som inte tog skydd i tid, brinnande böcker och damm flyger överallt, och väggen som vi hade bakom oss, samt befästningsverket som vi hade satt upp, är nu ett minne blott.
Så fort gangstergänget har hämtat sig försöker de storma (det som finns kvar av) kontoret, då vår mur inte längre hindrar dem. Vi slänger oss ut genom hålet i väggen, och faller fem meter ner i iskallt vatten. Vid det laget som vi lyckats simma därifrån och sno en båt har ytterligare två rollpersoner dött. En blev skjuten genom huvudet av båtägaren, och en kunde inte simma...
Sedan dess totalförbjöds jag att vissla i något rollspel.