Warhammer 40000 (WH 40K)-rollspelen är en hel serie med spel som nichar in sig på olika "vad gör man" men inom samma universum. Reglerna är så pass likaratade i varje spel att om man bara har rätt bra koll på ett av dem så är det väldigt lätt att sätta sig in i de övriga. Det som skiljer är små "tweaks" och specialregler för att anpassa och forma reglerna efter det specifika spelets koncept. De olika spelen är:
Dark Heresy - där man spelar Inkvisitionens hantlangare. Man är i princip ett gäng hemliga agenter som pysslar med att spåra upp och utrota hot mot imperiet. Det är rätt mycket cloak and dagger och investigation (fast även mycket action eftersom det ändå är warhammer). Det här är lite vad jag skulle kalla basspelet, och innehåller inte några direkta specialregler eller funktioner.
Rogue Trader - här spelar man de ledande besättningsmedlemmarna (kaptenen, förste styrman, befälhaveren över vaktstyrkan, etc...) på ett hadelsskepp. Rymdskeppen i den här världen är enorma tingestar där du har en besättning på flera tusen individer (ibland många tiotusentals besättningsmedlemmar), de är uråldriga och helt oskattbara. Ägandet och kaptensskapet går normalt i arv inom familjer. Som du ser så spelar man alltså ganska betydelsefulla personer i sammanhanget. Man rör sig på hög politisk nivå, och den handel man pysslar med har betydelse på global nivå för de världar man besöker. Här har vi specialregler för att föra befäl över ett rymdskepp som är rätt trevligt, då det finns flera olika skeppshandlingar för alla roller man kan ha på skeppet, och ytterligare en del allmänna skeppshandling, så man kan i princip alltid bidra med något.
Only War - Här är det krig som gäller. Man spelar vanliga soldater i den enorma imperiska armén med fokys på att strida som en plutoon. Här har jag dock ingen egen erfarenhet av hur det funkar.
Deathwatch - Som only war, fast här spelar man istället genetiskt modifierade supersoldater. 2,5 meter långa muskelknuttar i tung rustning men läskiga vapen. Även här finns mekanismer för att slåss som grupp, men även för att lyfta fram att även om man är i stort sett jämbördiga mördarmaskiner så har man olika urspring.
Black Crusade - här spelar man hotet mot imperiet, så typ en omvänd Dark Heresy men med Deathwatchinslag då man kan spela chaosmarine (genetiskt modifierad och sedan muterad och möjligen perverterad supersoldat). Här har vi specialregler för att kombinera "vanliga" människor med dessa supersoldater i samma spelgrupp men ändå hålla det någorlunda balanserat.