Rickard
Urverk speldesign
Jag sitter och läser Robin's Laws of Good Game Mastering och som vanligt när jag läser sådana här saker får jag insikt om saker och ting. En sak som jag (omedvetet) gillat med Dungeons & Dragons är att spelmekaniken utgår från att rollpersonerna är i en grupp. Ofta när jag läser rollspel så tar jag ett steg tillbaka och tänker "De här reglerna är rätt komplexa bara för individen. Hur kommer de vara för en hel grupp?".
Spelet slänger dessutom ur sig ett tema som alla rollpersoner kommer att följa. "Ni är alla stridspittar". Och dessutom presenterar spelet olika sätt som man kan variera stridandet. Det är lätt att göra rollpersoner till spelet, då det finns ett tema och det finns arketyper som man kan följa.
Det gemensamma temat och att mekaniken utgår från flera rollpersoner gör att reglerna är skrivna för grupper.
/Han som kan säga att MouseGuard gör samma sak
Spelet slänger dessutom ur sig ett tema som alla rollpersoner kommer att följa. "Ni är alla stridspittar". Och dessutom presenterar spelet olika sätt som man kan variera stridandet. Det är lätt att göra rollpersoner till spelet, då det finns ett tema och det finns arketyper som man kan följa.
Det gemensamma temat och att mekaniken utgår från flera rollpersoner gör att reglerna är skrivna för grupper.
/Han som kan säga att MouseGuard gör samma sak