NilsH said:
hej!
Pillar på ett äventyr just nu och kom på mig själv med att oftast skriva äventyr för en grupp ävenyrare som sitter ihop i höften. Jag hanterar rollpersonerna som ett party som i D&D- gruppen som helhet möter utmaningar och händelser- och förväntas reagera och göra handilngar i grupp, gemensamt. Det finns inga "specialskrivna" pilar in på enskilda individer, inte helelr element i äventyret som skapar olikheter/ konflikter i gruppen av rollpersoner.
När jag själv spelar så har jag oftast roligast när jag som enskild rollperson får hitta på saker, när rollpersonerna har olika åsikter, metoder eller agendor. Där vi inte sitter ihop i höften. Ofta är interaktionen mellan rollpersonerna mer intressant än gruppens interaktion med världen.
Hur skriver ni äventyr med det här i åtanke?
Finns det exempel äventyr som är extremt individfokuserad eller extremt gruppfokuserade?
Vad är bra framgångsrecept för det ena eller det andra
Specifik eller generell rollpersonsgrupp?
Här är det också intressant att veta om du skriver ett äventyr för en specifik spelargrupp eller "generiskt" äventyr/äventyrsmodul.
Själv föredrar jag absolut uppdrag skrivna för en specifik grupp. Där handlingen helt bygger på rollpersonernas agendor/mål/viljor.
Fisktank!
Sen är jag ett väldigt stort fan av Fisktank. Rollpersonernas aktioner ska ge följdkonsekvenser som märks i ett större spindelnät av aktörer och person. Ärligt talat kan jag inte tänka mig något annat sätt att göra det på. Genom att bygga (eller åtminstone "tune:a") Fisktanken efter rollpersonerna är det lätt att låta olika rollpersoner dra i olika tåtar beroende på deras personliga övertygelser.
Gruppmål + personliga mål
Jag tror att det är viktigt att ha ett gruppmål, och sedan låta rollpersonerna ha egna privata agendor som på olika sätt länkar till detta gruppmål. Det blir mer sammanhållet på så vis. Det låter spelarna uttrycka sina rollpersoners olika agendor men håller samman gruppen (istället för att de springer på en massa helt enskilda grejjer.
Exempel 1A
Jag ska snart spelleda Cold City, gruppens mål är tidigt etablerat (de ska samla förbjuden teknologi och lämna till sina organisation (RPA)). Rollpersonerna har sedan individuella mål som på olika sätt är sammankopplade med den förbjudna teknologin, organisationen RPA eller liknande. Så när målet börjar närma sig är det möjligt att en spelare vill förstöra allting, en vill använda teknologin för att sätta ditt sitt RPA-befäl för smuggling och en tredje vill låta teknologin vara och motarbetar därför gruppen subtilt.
Exempel 1B
Det går också att modda en färdig historia efter rollpersonernas mål/bakgrund.
Gruppen ska in infiltrera maffian. RP 1 vill hämnas på sin systers mördare >> låt mördaren vara ett underbefäl inom maffian. RP 2 vill tjäna massa pengar >> ge gruppen möjligheten att tjäna 1000 dollar på att avrätta två poliser.
Tanken är helt enkelt att ge grundhistorien små individuella krokar (som helst, enligt mig, påverkar gruppen som helhet)
+ allianser
Om poängen är att man vill nå dilemman och konflikter är detta ett utmärkt sätt, med gruppmål och ett eller två personliga mål (två mål ger också möjligheten till personliga dilemman). Rollpersonern med svurna allianser åt olika håll gör det också lätt att som SL dra i Fisktankstrådarna för att skapa individuella mål och motsättningar inom gruppen.
Exempel 2
Det finns en ond kille som mördar tyska medborgare. Genom att göra skurken till anställd av CIA (och de mördade till ex-nazis) får den amerikanska CIA agent-rollpersonen ett betydligt svårare val och det skapar individuellt spel. Ska han hjälpa sina kamrater fånga mördaren, ska han avslöja att mördaren är beställd av CIA, ska han varar trogen CIA och förvarna mördaren?
Generiskt äventyr >> färdiga el. moddade rollpersoner
Om vad du skriver är ett generiskt äventyr / äventyrsmodul så förslår jag färdiga rollpersoner eller (som någon nämnde i tråden) att rollpersonerna "måste" bilda sig en uppfattning och välja en övertygelse/mål med anknytning till uppdraget.
Inlägget var från början ganska svamligt, försökte stylta upp det. Hoppas det blev läsbart och förståeligt. // android