Nekromanti Skriva CV

Übereil

Swashbuckler
Nu ska jag söka jobb (för första gången) och för det så behövs ju ett såntdäringa CV. Så jag har slängt ihop ett sånt och undrar om ni kunde vara så vänliga att titta på det.

Kontaktinformation

Namn Namnsson
Telefon hem: 555-555555
Telefon mobil: 070-5555555
E-post: Namn.Namnsson@gmail.com

Utbildningar

Simulering och Dataspelsteknikprogrammet, 2006-nu
Örebro Universitet, Örebro
Examensarbetet A Simulation Tool For Human Activity Recognition, utfört åt AASS Mobile Robotics Laboratory på Örebro Universitet.

Naturvetenskapliga programmet, 2003-2006
Karolinska skolan, Örebro.

Arbetslivserfarenhet

Examensarbete: A Simulation Tool For Human Activity Recognition där jag utvecklade en simulator av mänskligt beteende för användning i forskningen på Örebro Universitet.

Har erfarenhet av att jobba i projekt både från examensarbetet och kursen Programvaruutveckling och projekthantering.

Färdigheter

Väldigt goda kunskaper C
Väldigt goda kunskaper C++
Väldigt goda kunskaper C#
Väldigt goda kunskaper Java
Grundläggande kunskaper Python
Erfarenhet av LISP
Erfarenhet av Visual Basic
Erfarenhet av Matlab.

Väldigt goda kunskaper AI
Väldigt goda kunskaper Objektorienterad programmering
Goda kunskaper Databashantering
Goda kunskaper Simulering
Grundläggande kunskaper ASP.NET
Grundläggande kunskaper Realtidsprogrammering
Erfarenhet av OpenGL
Erfarenhet av Datoranimering

Språkkunskaper

Svenska – Flytande (modersmål).
Engelska – Flytande skriftliga kunskaper (använder skriftlig Engelska dagligen), även mycket goda muntliga kunskaper.
Tyska – Grundläggande.

Drivkrafter

En av mina starkaste drivkrafter är att bidra till en positiv förändring för människor. Att få vara med och skapa ett program som hjälper människor i sin vardag tycker jag skulle vara en fantastisk möjlighet. Som person arbetar jag gärna i lag och tar gärna på mig rollen att hjälpa mina arbetskamrater ifall de behöver förstärkning, även om jag jobbar bäst på egen hand. Att hjälpa och diskutera med andra ser jag som en fantastisk möjligheter att utveckla mina kunskaper.

Egenskaper

Jag ser mig själv som rationell, pragmatisk, analytisk, ärlig, ödmjuk, omtänksam, öppensinnig och punktlig. Detta är något jag fått bekräftat av tidigare kursare och kamrater som ofta beskriver mig som analytisk, ärlig och punktlig.

Mål

Långsiktigt: Att få vara delaktig på en arbetsplats där mina kunskaper ständigt utvecklas. Det skulle också vara spännande att ha rollen som stöd till mina arbetskamrater och få bidra till att öka kompetensen bland nya medarbetare.
Kortsiktigt: Att få arbeta på ett företag där mina kunskaper kommer till nytta. Jag ser fram emot att kunna utnyttja mina kunskaper inom programmering och systemutveckling för att utveckla applikationer som verkligen kommer användas.

Fritidsintressen

Sysselsätter mig gärna med att spela spel både vid bordet och vid datorn. Mitt stora intresse politik och etik tar sig främst uttryck i att jag läser och deltar i diskussioner på nätet, men även i att jag läst böcker om ämnet. Har också ett stort intresse för musik, litteratur, fotboll samt (givetvis) mina vänner.

Hjälp kommer belönas med bilder på kakor.

Übereil

KamiFisk

Hero
Detta var ett skitbra CV!!
Du har inte gått in i någon av de klassiska fällorna.
Ett fotografi på dig själv i kontakt informationen kommer hjälpa.
Sen kan du även lägga till i dina utbildningar andra erfarenheter du fått av dem. t ex att vi hade en stor klass, det gav mig insikten om självständigt arbete då läraren inte kunde assistera alla. Kanske ett dåligt exempel men hoppas du förstår poängen.

Du kan även lyxa till ditt cv genom nån grafisk effekt, allt för att det skall sticka ut lite extra från mängden.

Tibbelin

Warrior
Okej, nu låter det lite hårt men jag skulle sammanfatta ditt CV med ett enda ord: flum!

Med det sagt så bryter vi ner till lite mer konkreta kommentarer. För det första, lär dig skilja på ett CV och ett personligt brev, nu har du blandat de båda hejvilt i ett och samma dokument vilket ger ett ostrukturerat och just flummigt intryck.

Ditt CV ska enbart innehålla fakta, en snygg uppradning av dina olika erfarenheter. Såsom utbildning, tidigare arbeten (i brist på sådana hiva in praktikplatser från skolan - var det vettig praktik så har du t o m arbetsintyg). Efter det så lägger man lämpligast in förtroendeuppdrag, här tar du med de engagemang du gjort på fritiden, föreningsliv etc. En punkt för språk är bra, en punkt för data/dataprogram/programmering är bra, skriva ut att man har körkort är bra.

Det där är ett CV. Gå gärna in på lite jobbsökarsidor på nätet så du kan se konkreta exempel.

Sedan bifogar du ett ett personligt brev med ditt CV och i detta formulerar du dig mer fritt och fokuserar på just det jobb du söker och vilka egenskaper du har som gör dig exceptionellt mest lämpad för just det jobbet.

Kom ihåg att rekrytering hos företag oftast är många pappershögar så några viktiga saker att tänka på är: Snygg och tydlig disposition av CV:t och det personliga brevet. Försök hålla CV:t till en A4-sida och det personliga brevet till ca en halv A4-sida. Ska det skickas in elektroniskt så skicka absolut .pdf om de inte uttryckligen begär något annat. Folk som skickar word-dokument är per definition inkompetenta idioter som inte förstår hur datorer fungerar.

/Tibb (som tenderar att plockas ut för intervju och allt som oftasts få jobben och för övrigt vill jag att mina kakbilder ska vara helt fria från grädde för det tycker jag är äckligt!)

tull

Hero
Jag tycker det där var dålig kritik, ska själv skriva ett svar. Kanske bryr jag mig tillräckligt mycket imorgon för att faktiskt poängtera var du har fel.

tull

Hero
Kontaktinformation

Namn Namnsson
070-1112233
Namn.namnsson@epost.se (epost får inte vara typ "Zuperzeta99"
Inkludera även ett fotografi här. Från Huvud till axlar med så lite detaljer i bakgrunden som möjligt.

Drivkrafter

En av mina starkaste drivkrafter är att bidra till en positiv förändring för människor. Att få vara med och skapa ett program som hjälper människor i sin vardag skulle vara en fantastisk möjlighet. Som person arbetar jag gärna i lag och tar gärna på mig rollen att hjälpa mina arbetskamrater ifall de behöver förstärkning. Jag ser det som att det ger mig fantastiska möjligheter att utveckla mina kunskaper.

Egenskaper
Jag ser mig själv som rationell, pragmatisk, analytisk, ärlig, ödmjuk, omtänksam, öppensinnig och punktlig. Detta är något jag fått bekräftat av tidigare kursare och kamrater som ofta beskriver mig som rationell, ärlig, och punktlig.

Mål

Långsiktigt: Att få vara delaktig på en arbetsplats där mina kunskaper ständigt utvecklas. Det skulle också vara spännande att ha rollen som stöd till mina arbetskamrater och få bidra till att öka kompetensen bland nya medarbetare.

Kortsiktigt: Att få arbeta på ett företag där mina kunskaper kommer till nytta. Jag vill utveckla mina kunskaper inom programmering och tror att den lärdomen kommer sig till bäst i uttryck på en arbetsplats.

Utbildning

Simulering och Dataspelsteknikprogrammet 300hp, 2006-nu
Examensarbetet A Simulation Tool For Human Activity Recognition, utfört åt AASS Mobile Robotics Laboratory på Örebro Universitet.

Naturvetenskapliga programmet, 2003-2006 Karolinska skolan, Örebro.

Färdigheter

Behärskar följande programmeringsspråk

Väldigt goda kunskaper C
Mycket goda kunskaper Java
Goda kunskaper Python
Goda kunskaper LISP
Goda kunskaper Visual Basic
Goda kunskaper Matlab.

Mycket goda kunskaper: Omfattande universitetsstudier, praktisk erfarenhet
Väldigt goda kunskaper: Omfattande universitetsstudier
Goda kunskaper: Grundläggande universitetsstudier

(gör samma indelning här som ovan, jag orkar inte :gremtongue: )
Har erfarenhet av Databashantering, ASP.NET, Open GL, Datoranimering, Simulering och AI.

Arbetslivserfarenhet

Sommarjobb:
Praktik:
Examensarbete: (beskriv vad du gjorde osv)
Har erfarenhet av att jobba i projekt både från examensarbetet och kursen Programvaruutveckling och projekthantering.

Språkkunskaper

Engelska – Flytande skriftliga kunskaper (använder skriftlig Engelska dagligen), även mycket goda muntliga kunskaper.
Tyska – Grundläggande

Fritidsintressen

Sysselsätter mig gärna med att spela spel både vid bordet och vid datorn. Är en social person så jag umgås gärna med mina vänner. Har också ett stort intresse för musik, litteratur, fotboll, polik och etik.

tull

Hero
Persson said:
Kontaktinformation

Namn Namnsson
070-1112233
Namn.namnsson@epost.se (epost får inte vara typ "Zuperzeta99"
Inkludera även ett fotografi här. Från Huvud till axlar med så lite detaljer i bakgrunden som möjligt.

Drivkrafter

En av mina starkaste drivkrafter är att bidra till en positiv förändring för människor. Att få vara med och skapa ett program som hjälper människor i sin vardag skulle vara en fantastisk möjlighet. Som person arbetar jag gärna i lag och tar gärna på mig rollen att hjälpa mina arbetskamrater ifall de behöver förstärkning. Jag ser det som att det ger mig fantastiska möjligheter att utveckla mina kunskaper.

Egenskaper
Jag ser mig själv som rationell, pragmatisk, analytisk, ärlig, ödmjuk, omtänksam, öppensinnig och punktlig. Detta är något jag fått bekräftat av tidigare kursare och kamrater som ofta beskriver mig som rationell, ärlig, och punktlig.

Mål

Kortsiktigt: Att få arbeta på ett företag där mina kunskaper kommer till nytta. Jag vill utveckla mina kunskaper inom programmering och tror att den lärdomen kommer sig till bäst i uttryck på en arbetsplats.

Utbildning

Simulering och Dataspelsteknikprogrammet 300hp, 2006-nu

Färdigheter

Behärskar följande programmeringsspråk

Väldigt goda kunskaper C
Mycket goda kunskaper Java
Goda kunskaper Python
Goda kunskaper LISP
Goda kunskaper Visual Basic
Goda kunskaper Matlab.

Mycket goda kunskaper: Omfattande universitetsstudier, praktisk erfarenhet
Väldigt goda kunskaper: Omfattande universitetsstudier
Goda kunskaper: Grundläggande universitetsstudier

(gör samma indelning här som ovan, jag orkar inte :gremtongue: )
Har erfarenhet av Databashantering, ASP.NET, Open GL, Datoranimering, Simulering och AI.

Arbetslivserfarenhet

Sommarjobb:
Praktik:
Examensarbete: (beskriv vad du gjorde osv)

Språkkunskaper

Tyska – Grundläggande

Fritidsintressen

Sysselsätter mig gärna med att spela spel både vid bordet och vid datorn. Är en social person så jag umgås gärna med mina vänner. Har också ett stort intresse för musik, litteratur, fotboll, polik och etik.

Glömde: Säg till om du undrar något. Har erfarenhet av att skriva CV och få mina jobb. Har också suttit på andra sidan bordet och läst CV inför anställningar.

Telash

Swordsman
Som sagt ska man skilja på cv och personligt brev. Eftersom vi är på ett rollspelsforum:

CV=Regelmekanik, alltså jättetråkig men tydlig helt utan onödigheter.

Personligt brev=kampanjuppslag, alltså spännande och inspirerande. Tycker du har fått med mycket nyttigt, nu är det bara att fördela mellan cv och personligt brev.

CV är enbart vad du har gjort, inget annat.

För övrigt är det enda jag reagerar på dina egenskaper. De säger mig inte mycket alls. Ta gärna mycket färre egenskaper, men förklara dem med exempel.

Exempel: Bra ledare, det fick jag bevisat när jag ledde projekt blablabla 20XX.

Tibbelin

Warrior
Är inne på den linjen med, det är otydligt att bara rada upp egenskaper, mycket bättre att tydliggöra de med exempel. Allra helst då liknande situationer som du tror kan uppkomma på arbetsplatsen du söker dig till. Här kan alltså ett föreningsengagemang eller fritidsintresse vara mer värt än tidigare arbetslivserfarenhet.

I det personliga brevet så är det viktigt också att verkligen nämna jobbet du söker, få med det i texten på ett naturligt sätt så de kan se dig jobba där. Det är därför det är viktigt att du skriver ett specifikt brev för varje arbete du söker istället för att skicka runt ett "allmänt" brev.

Tibbelin

Warrior
Foto har jag då aldrig haft med på ett CV och jag anser fortfarande att allt surr om drivkraft och personliga egenskaper ska ur CV:t och istället in i ett personligt brev.

Ett annat mer jobbsökartips är att du innan du skickar in ansökan ringer upp den som står som kontaktperson och presenterar dig själv, samt ställer lite frågor om jobbet (innebär förstås att du faktiskt måste konstruerat några frågor i förväg). Dels har du nu gett företaget en chans att lägga märke till dig redan innan din ansökan kommit in men du har också förhoppningsvis fått reda på tillräckligt mycket om arbetet för att verkligen kunna få med vad de vill veta om dig i det personliga brevet.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tibbelin said:
Foto har jag då aldrig haft med på ett CV och jag anser fortfarande att allt surr om drivkraft och personliga egenskaper ska ur CV:t och istället in i ett personligt brev.
Då blir det väl inte så mycket ett CV längre som en meritförteckning?

Tibbelin

Warrior
krank said:
Tibbelin said:
Då blir det väl inte så mycket ett CV längre som en meritförteckning?
Citerar från SAOL:

CV förkortning Curriculum Vitae; meritförteckning.

Ett CV är en meritförteckning...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag är absolute ingen auktoritet inom området, men jag reagerade framför allt på två saker:

Det där med tyskan; nedvärdera inte dig själv. Det enda det förmedlar är att du inte på fem år lyckats ta till dig en utbildning. Inte så positivt för en eventuell arbetsgivare. Stryk eller formulera om till "begränsade kunskaper" eller något liknande.

Arbetslivserfarenhet: att titta på dina föräldrar när de går till jobbet? Är det menat som ett skämt eller? Ta bort.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tibbelin said:
Citerar från SAOL:

CV förkortning Curriculum Vitae; meritförteckning.

Ett CV är en meritförteckning...
SAOL är inte att ta bokstavligt i det här sammanhanget. Ett CV är i praktiken bredare än en traditionell meritförteckning.

När man idag söker arbete förväntas generellt förutom en ren meritförteckning också en kortfattad levnadsbana och/eller annan relevant information. Ett CV ska innehålla det som är relevant för arbetsansökan, och då kan man inte begränsa sig enbart till rak meritförteckning.

Generellt ska man kunna skicka CV't ensamt, utan vare sig personligt brev eller meritförteckning. I CV't berättar man, i punktform eller inte, om de saker som är relevanta. Man har inte en komplett meritförteckning t.ex, utan nämner bara de saker man gjort som är relevanta för just det yrke man söker.

w176

Förlorad dotter
Notera att man aldrg skriver bara ett personligt brev eller CV, utan att du vid varje jobb du säker skriver om det för att betona olika saker.

Vid ett vårdjobb, ett kassajobb och ett tekniskt jobb krävs olika saker av den sökande. Så ska du söka 3 såna jobb utgår du från ditt "standard" CV pch personligt brev och skriver om dem för att betona det som passar bäst när det gäller just det jobbet.

Något annat som är vilktigt är att läsa jobbannonserna noga och lista ut vad arbetsgivaren tycker ät viktigt.

Andersson

Hero
krank said:
När man idag söker arbete förväntas generellt förutom en ren meritförteckning också en kortfattad levnadsbana och/eller annan relevant information. Ett CV ska innehålla det som är relevant för arbetsansökan, och då kan man inte begränsa sig enbart till rak meritförteckning.

Generellt ska man kunna skicka CV't ensamt, utan vare sig personligt brev eller meritförteckning. I CV't berättar man, i punktform eller inte, om de saker som är relevanta. Man har inte en komplett meritförteckning t.ex, utan nämner bara de saker man gjort som är relevanta för just det yrke man söker.
Det är inte helt självklart utifrån min personliga erfarenhet av att anställa folk. Dels används CV och meritförteckning ofta synonymt (i meningen att det som är meritförteckningar benämns CV). Dels är det inte så att man automatiskt som arbetsgivare vill ha in ett CV som kan stå för sig själv.

I många fall vill arbetsgivaren INTE ha in ett CV som innehåller levnadsbana, mål, personliga egenskaper, drivkrafter etc, utan enbart en lista på relevant utbildning, kompetenser, arbetslivserfarenhet m m. De personliga egenskaperna, motiveringarna och liknande ryms i det personliga brevet.

Det kan vara lätt hänt att man sållas bort tidigt om man skriver ett CV som innehåller väldigt fluffiga och klichéartade formuleringar om en själv. Det kan stjälpa snarare än sälja en. Bland annat eftersom det kan se ut som att man dels försöker dölja någonting, samtidigt som viktig information försvinna i textmängden. Dessutom är det i min erfarenhet enormt svårt att skriva sådan text på ett originellt sätt, vilket ger ett anonymt och osjälvständigt intryck för den arbetsgivare som i ett anställningsärende kanske läser 100-200 ansökningar.

Detta varierar förmodligen mellan arbetsgivare och sektorer (jag arbetar statligt). Men mitt råd skulle vara att göra en ren meritförteckning, och spara drivkrafter, egenskaper och mål (samt även fritidsintressen och familj i den mån det över huvud taget är relevant i sammanhanget) i väsentligt kortad form till det personliga brevet.

Ram

Skev
Ledsen om detta blir lite sågande, det är inte meningen. Jag beskriver den typ av CV som jag gillar.

Ubereil said:
Drivkrafter

Jag drivs framför allt av en vilja att göra skillnad. Jag är genuint intresserad av att folk omkring mig ska må bra, och hjälper gärna till om det är något jag känner att jag kan bidra med. Mitt stora mål är att hjälpa till att åstadkomma något som förbättrar folks vardag, och att hjälpa till att bygga något som folk kommer att använda tycker jag är häftigt och motiverande.
Det här är fint och så, men jag personligen gillar det inte i en CV. Jag har dock inga konkreta förbättringsförslag...

Ubereil said:
Egenskaper
Rationell, pragmatisk, analytisk, ärlig, ödmjuk, prestigelös omtänksam, förlåtande, öppensinnig, fantasifull och punktlig. Jag har ett annorlunda sätt att tänka vilket kan göra att jag ser eventuella problem eller lösningar som andra missar. Jag får dessutom ofta höra att jag är snäll och trevlig och jag lyckas från och till få folk att skratta.
På tok för många egenskaper. Välj tre och utveckla dem. Jag skulle även formulera om "Jag har ett annorlunda sätt att tänka vilket kan göra att jag ser eventuella problem eller lösningar som andra missar". Det är någonting bra, men det kommer inte fram på ett bra sätt. "Jag är lösningsorinterad och är bra på att tänka 'utanför lådan'" kanske. Även din people skilz-mening skulle behöva en liten putsning.

Ubereil said:
Mål

Långsiktigt: Att ha ett arbete jag känner är viktigt, och där jag kan bidra både socialt och rent yrkesmässigt.
Kortsiktigt: Att skaffa mig ett jobb. Jag känner att jag behöver mer erfarenhet av programmering, öka på min sociala kompetens samt givetvis få arbetslivserfarenhet. Att jobba är det bästa och mest naturliga sättet att uppfylla dessa saker.
Det långsiktiga gillar jag, men det kortsiktiga behöver lite puts. Sista meningen är inte bra och den första bör tas bort helt.

Ubereil said:
Utbildningar

Simulering och Dataspelsteknikprogrammet, 2006-nu

Ser bra ut.

Ubereil said:
Färdigheter

Utbildad programmerare i C, C++, C# och Java. Har även erfarenhet av Python, LISP, Visual Basic och Matlab.

Dela upp dessa i separata rader och "gradera" dem som någon annan föreslog.

Ubereil said:
Arbetslivserfarenhet

Jag har under hela mitt liv sett mina föräldrar gå till jobbet vecka ut och vecka in. Dessutom så har jag under större delen av mitt liv interagerat med lärare i deras yrkesutövning. Jag skulle vara väldigt intresserad av att införskaffa mig mer direkt erfarenhet.
Stryk detta helt. Ta med sommarjobb och praktikplatser i stället. Det som du skrivit är ingen arbetslivserfarenhet.

Ubereil said:
Språkkunskaper

Tyska – Jag kan säga hej, jag heter Erik, räkna till 100 samt fråga vad klockan är. Att jag inte kan mer tycker jag är både beklagligt och lite pinsamt, med tanke på att jag läste det under fem år i grundskolan.
Tyska: Begränsade kunskaper.

Ubereil said:
Fritidsintressen

Datorspel, bordsrollspel, brädspel, etik, politik, musik, litteratur, fotboll samt att leva ett bra liv.
Stryk bra-liv-kommentaren och tryck något lite extra på den främsta hobbyn. Ta upp om du har några förtroendeuppdrag.

Sedan så gillar jag en kort genomgång av civilstånd, barn, var man bor etc. i CV:s, men där vet jag att åsikter går isär.

//Ram - Kritisk men med gott syfte.

kefka

Hero
Som flera andra tycker jag att du ska silja pà CV och personligt brev. Ett CV ska vara enkelt och tydligt med alla dina meriter.

Sedan nàgra direkta kommentarer:

Kortsiktigt: Att skaffa mig ett jobb. Jag känner att jag behöver mer erfarenhet av programmering, öka på min sociala kompetens samt givetvis få arbetslivserfarenhet. Att jobba är det bästa och mest naturliga sättet att uppfylla dessa saker.
Onödigt att skriva, "att skaffa mig ett jobb" det är väl ganska uppenbart när du skickar ett CV? Skriv inte att du behöver mer erfarenhet av programmering, skriv att du vill kunna använda och dra nytta av den erfarenhet du har (din utbildning). Till exempel kan du skriva att du ser framemot att fà använda dina programmeringskunskaper i riktiga projekt mot applikationer som verkligen kommer användas.

Jag har under hela mitt liv sett mina föräldrar gå till jobbet vecka ut och vecka in. Dessutom så har jag under större delen av mitt liv interagerat med lärare i deras yrkesutövning. Jag skulle vara väldigt intresserad av att införskaffa mig mer direkt erfarenhet.
Detta betyder bara: jag har ingen arbetslivserfenhet. Bättre att inte skriva nàgot alls. Om fràgan kommer pà en intervjuv kan du förklara hur du känner.

Tyska – Jag kan säga hej, jag heter Erik, räkna till 100 samt fråga vad klockan är. Att jag inte kan mer tycker jag är både beklagligt och lite pinsamt, med tanke på att jag läste det under fem år i grundskolan.
Inget negativt!: Detta räcker, Tyska - begränsade kunskaper

leva ett bra liv.
Detta vill väl alla? Ta bort!

Patrick Bateman

Warrior
Jag instämmer med Tibbelin och Persson (även om de inte verkar vara överens sinsemellan). Hoppas du inte tycker att jag är alltför kritisk, men om du frågar mig behöver du slipa en del på dina ansökningshandlingar.

Min blandade feedback:

* Du bör vara mer koncis i dina ansökningshandlingar. Tänk på att många rekryterare har sett dussintals om inte hundratals ansökningar genom åren. De genomskådar fluff i stil med din beskrivning av arbetslivserfarenhet.

* Vad gäller egenskaper räcker det gott med tre stycken. Tänk på att du antagligen kommer att få motivera dem på en intervju.

* Ta inte med självklarheter som att vara snäll och trevlig, om det inte specifikt skulle efterfrågas i jobbannonsen. Generellt sett ska du ta med saker som är specifikt för dig och inte sådant som "alla" kvalificerar sig för. I princip alla människor skulle beskriva sig som snälla och trevliga i en intervjusituation.

* Jag reagerade på din beskrivning av arbetslivserfarenhet. Stryk den helt och hållet. Ange tidigare sommmarjobb, praktikplatser etc. Var ni ute på företag under universitetsutbildningen, tex? Om du inte har arbetslivserfarenhet tycker jag det vore bättre att lämna det tomt, hellre än att skriva någon utfyllnad som riskerar att se ut som bullS*** i ögonen på en rekryterare.

* Du behöver inte ha med precis allt i CV:t och personliga brevet. Det ska ge en relevant bild av din utbildning och arbetslivserfarenhet samt ta dig till en intervju. Där kan du sen lägga ut texten om din personlighet och liknande.

* Bild är inte nödvändigt. Om du tittar runt på jobbsökarsidor kommer du att se att många rekryterare inte ser det som något krav.

* Det stämmer att man bör varierar sin ansökan beroende på vilken tjänst man söker (så klart). Jag tycker dock att du kan låta din CV vara intakt. Du har inte så lång erfarenhet att du kan variera ditt CV beroende på vilken tjänst du söker. Däremot ska du anpassa det personliga brevet. Själv har jag disponerat mitt personliga brev i tre stycken/delar. Del ett beskriver min utbildning, del två min person. I del tre lägger jag ut texten om min erfarenhet, varför jag vill ha jobbet och varför jag tror att jag skulle passa för tjänsten. På så vis behöver jag inte skriva om hela brevet för varje ny ansökan utan bara den tredje delen. Lite slött, men jag tycker det funkar.

* Ha med kontaktuppgifter på samtliga handlingar (både CV och personligt brev). Du kan tex lägga det i sidhuvud/sidfot.

Här kan du få konkreta exempel på CV och personligt brev, samt feedback från en CV-expert. Jag har själv haft hjälp av exemplen på den här sidan.
Shotcut: CV-akuten

Kommentar: Ojdå, många med mig som lämnat synpunkter! Hoppas du inte tycker vi bara är gnälliga utan försök att ta till dig av den feedback du fått. Och titta på CV-exempel i länken jag givit, där ser du konkreta exempel på CV och personligt brev.

Übereil

Swashbuckler
CV't är nu uppdaterat. Bortsett från att jag strukturerat om i vilken ordning rubrikerna kommer (numera kommer flummet sist, vilket blir sida 2 i CV't vilket innebär att det viktiga hamnar på första sidan) så har jag mer eller mindre snott alla Perssons formuleringar (kommer uppdatera dessa efter maten tänkte jag).

En fundering är om jag ska utveckla min beskrivning av mitt exjobb i CV't. Simulatorn består av två delar, dels en simuleringsdel (bestående av en mod till the sims) som skickar ut data och en Javaklient som fångar upp datat. Användaren kan sedan ansluta sig till Javaklienten och få data ifrån den. Ska detta info med i CV't eller duger den delen som det är?

Dessutom så undrar jag om det riskerar att vara vilseledande att lista exjobb och projektkursen som "arbetslivserfarenhet". De är ju inte konkret arbetslivserfarenhet, ska de då verkligen läggas där?

Många har innan dom kritiserat mig bett om ursäkt för att dom kritiserar mig. Det behöver ni inte göra! :gremsmile: All kritik är bra kritik, om ni tycker att mitt CV känns tveksamt så är det bra om ni säger det. Jag tror knappast arbetsgivare kommer ta in mig på intervju för att dom inte vill få mig att tro att jag skrivit ett dåligt CV, om man säger så. Dessutom så hänger inte min självkänsla på om jag lyckas perfekt med något som ingen annan heller lyckas perfekt med på första försöket.

En orsak till att ha med de flummiga delarna är att det är rekyreringsdag imorgon på Arbetsförmedlingen, där det dyker upp 15 företag. Det vore lite drygt att skriva 15 skräddarsydda personliga brev tills imorgon...

Och så var det kakor:

Tibbelin: Varsågod (utan grädde)!
Persson: There you are!
Ram: Här!
kefka: Varsågod!
Patrick Bateman: Här!

Eftersom jag inte orkar leta bilder till alla så får resten (Mikael Johansson, Vitulv, krank, w176, Andersson, McFisk) dela på den här istället.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Och vad ska jag skriva för huvudrubrik? 'CV' ser löjligt torftigt ut. Ska jag skriva 'Curriculum Vitae' istället? Och ska jag skriva mitt namn i rubriken, och om jag gör så, ska mitt namn fortfarande stå med bland kontaktinformationen?

Übereil