Nekromanti Skriva CV

GnomviD

Heresiark
Ubereil said:
Som person är jag empatisk, öppensinnad och prestigelös.
Prestigelöshet är en typiskt negativ egenskap. Jag misstänker att något kopplat fel och att du menar "anspråkslös"/att personlig prestige är oviktigt för dig?

Edit: I övrigt skriver TheSod genomgående kloka saker. Kom ihåg att du inte skriver CV:et för dig själv, utan för en tänkt läsare; anpassa och rikta.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
GnomviD said:
Prestigelöshet är en typiskt negativ egenskap
Va? Är det? Tvärtom, väl? Att vara prestigelös innebär att man erkänner sina misstag och inte sätter någon prestige i att alltid har rätt. Att man därmed funkar bra i grupper och kan bidra konstruktivt, och så.

Exempel: Att som lärare vara prestigelös betyder att man kan erkänna när man inte kan saker eller när man tänkt fel, när ens planerings spricker etc.

GnomviD

Heresiark
krank said:
Va? Är det? Tvärtom, väl?
Ja och nej. SAOL definierar prestige som "anseende, inflytande"; i alla fall anseende kan vi nog komma överens om är en egenskap man söker efter hos de flesta.

Kruxet är att det också används som du beskriver - jag gör det själv vardagligt - så det finns en skillnad mellan den lexikala och den pragmatiska betydelsen. I ett sånt här sammanhang tycker jag att man bör försöka vara så otvetydig som möjligt. Jag borde ha gjort det klart att jag utgick från den lexikala betydelsen.

Doomhamster

Swordsman
"Prestige" betyder vad du säger, "prestigelös" däremot betyder vad krank säger.

Jag skulle fö inte säga att potentiella chefer söker efter folk med anseende och inflytande, i alla fall inte om de är tänkta att jobba på "golvet" :gremgrin:

w176

Förlorad dotter
Främst av allt är det ett buzzord och modeord som säkert dyker upp i 50% av ansökningarna. Det borde vara en god nog anledning att omformulera det och säga det på ett annat sätt.

Übereil

Swashbuckler
TheSod said:
Ubereil said:
Skrev om till: "Min talang för problemlösning har främst visat sig i ämnena mattematik och programmering samt i mitt intresse för främst äldre datorrollspel (där problemlösning främst bestod i att lösa diverse pussel)." Funkar det bättre?
Nej, du har fortfarande stavat fel till matematik. Och du har fortfarande kvar "(där problemlösning främst bestod i att lösa diverse pussel)".
Matematik har jag nu ändrat (varför tycker OpenOffice att det är ok att stava det med två t'n?) och parentesen var redan bortplockad i mitt brev. Undrar varför den inte är det i forumsinlägget...

TheSod said:
Det kan du ju tycka om du vill, frågan jag ställer mig är om dina potentiella arbetsgivare tycker det, och framför allt om de är villiga att satsa på att deras kunder tycker det! Like it or not så måste saker man skriver professionellt - som t.ex. dokumentation/användarhandböcker till program - vara skrivna på ordentlig svenska.
Vad gäller att bli anställd så är jag helt inne på din linje. Väd gäller dokumentation så är talspråk ordentlig svenska (är talspråk svårförståligt? Nej, och därför är det ordentlig svenska).

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Vad drygt, då är jag ju tillbaks på "Som person är jag empatisk, öppensinnad...och något mer...". Det är nästan så jag undrar om inte prestigelös duger bra nog för att ta mig till intervju. :gremlaugh:

Ni råkar inte (på rak arm) ha förslag på hur man kan uttrycka det istället? Min hjärna är inte riktigt igång än, tänkte ta och börja jobba på det efter lunch (vilket jag tänkte fixa typ nu).

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Lyhörd (halv)ingår i empatisk och jag är inte särskilt ödmjuk. Jag är snarare arrogant med dålig självkänsla.

...fast det stora problemet är att jag fastnar på fyra ord istället för tre. Empatisk ryker va? Och frågan är då i vilken ordning öppensinnad, lyhörd och ödmjuk kommer?

Öppensinnad, lyhörd och ödmjuk
Öppensinnad, ödmjuk och lyhörd
Ödmjuk, lyhörd och öppensinnad
Ödmjuk, öppensinnad och lyhörd
Lyhörd, ödmjuk och öppensinnad
Lyhörd, öppensinnad och ödmjuk

Så kan jag fundera ut det efter lunch (och säkerligen fundera på om jag nojjar i onödan).

Übereil

w176

Förlorad dotter
Ljug inte i CV:t, är du inte ödmjukl utan arrogant och har dålig sjäkvkönsla ska det inte in där.

Kan du inte prestera dig på ett bra sätt sanningsenligt så är det bättre att inte säga något.

Edit: Att bli anställd för egenskaper du inte har ställer dig bara i dålig dager. Du vill bli anställd för de goda engenskaper du har.

Übereil

Swashbuckler
Det där med hurvida jag är ödmjuk eller arrogant är en intressant fråga, och beror mycket på hur man ser på det (och vad man lägger i ordet). Ett sätt att uttrycka hur jag är är ödmjuk men att det ibland kombineras med lite arrogans, ett annat är att jag i grunden är arrogant men att detta i stort polerats bort på grund av dålig självkänsla.

Vilken av dessa bilder som är sann är svår att säga, jag skulle tro att båda visar på en del av sanningen. Att jag valde att här beskriva mig som det senare var dels en förenkling, dels ett aktivt val att se ner på mig själv för att undvika just arrogans.

Allt som allt så är ödmjuk inte falskt, det är bara förenklat (och lite välvilligt tolkat). Det är ungefär så jag fått lära mig att man beskriver sig i personliga brev. Det är så jag insett att man/jag måste beskriva sig/mig, för jag är (normalt sett) väldigt ärlig (säger precis det jag tror är sant utan minsta försköning) och extremt självkritisk. Jag har alltid varit den typen av person som främst ser svagheter och problem i saker och ting (ett bra sätt att illustrera det var en ankedot om när jag spelade hockeyspel när jag var liten. Jag kommer ihåg att varje gång jag missade en tekning så tänkte jag "faaaan, jag missar ju alla tekningar!", men när jag gick in och kollade vad det stod i tekningsstatistik så hade jag alltid förlorat en eller max två av sådär 20-25 tekningar), vilket inte minst gäller mig själv (och man kan ju därför fråga sig hur korrekt "arrogant" är för att beskriva mig). I min självbild trycker och fokuserar jag alltid på mina svagheter, och om jag skulle skriva ärligt så skulle jag göra det även i personliga brev.

Jag har som sagt insett att jag därför måste skriva personliga brev på ett sätt som får mig att känna mig manipulativ och inte fullt ärlig, men det verkar ju (som sagt) som att det är så man gör. Och med andra ord är inte ödmjuk tillräckligt fel för att jag inte ska använda det.

Übereil

Übereil

Swashbuckler
Nytt brev som skulle behöva korrekturläsas:

Programmerare .NET

Vi träffades på arbetsträffen den 7:e april, och där fick jag veta att ni söker en programmerare i .NET. Jag tror att jag skulle passa väldigt bra för den positionen då jag har en relevant utbildning (magisterexamen i datateknik), är en problemlösare till naturen och är en trevlig och tillmötesgående person som skulle passa in bra i ert arbetsklimat.

Min talang för problemlösning har främst visat sig i ämnena matematik och programmering samt i mitt intresse för främst lite äldre datorrollspel. Som person är jag också väldigt pragmatisk och lösningsinriktad, vilket tydligast märks i min syn på politik och etik.

Som person är jag öppensinnad, lyhörd och ödmjuk . Min främsta drivkraft är min vilja att hjälpa andra och skapa saker som kan komma folk till gagn. När folk i min omgivning kan dra nytta av mitt arbete och mina kunskaper trivs jag som bäst med det jag gör.

Det illustreras av att den uppgift jag tyckte var roligast under universitetstiden var projektet i projekthanteringskursen. Detta berodde främst på att jag (för första gången någonsin) fick producera något som faktiskt kunde komma att användas i praktiken. Uppgiften i sig själv krävde också noggrann planering, hårt jobb över en längre tid samt kodning inom områden jag tidigare hade begränsad erfarenhet av. Förutom möjligheten att producera något som faktiskt skulle användas så var det det gemensamma planerandet och samarbetet för att åstadkomma något tillsammans som gjorde att jag trivdes så mycket med uppgiften. Jag trivdes också med utmaningen att skriva ett större program (med fler moduler) än jag någonsin tidigare gjort.

Med detta brev hoppas jag ha väckt ert intresse. Har ni vidare frågor så går det givetvis att kontakta mig via mail eller telefon.

Vänliga hälsningar,

Nån

!Paxen

Swashbuckler
w176 said:
Ljug inte i CV:t, är du inte ödmjukl utan arrogant och har dålig sjäkvkönsla ska det inte in där.

Kan du inte prestera dig på ett bra sätt sanningsenligt så är det bättre att inte säga något.

Edit: Att bli anställd för egenskaper du inte har ställer dig bara i dålig dager. Du vill bli anställd för de goda engenskaper du har.
Har varit hos otaliga jobbcoacher genom åren och jag kan säga att alla uppmuntrar att man förskönar sig CV. Dvs, inte att man skriver att man är stresstålig när man egentligen dör av att vara försenad i 10 min (dålig liknelse) men att man kan skriva att man gillar hiking, när man som max går en promenad på 200 m till pizzerian och tiilbaka.

Übereil

Swashbuckler
Ännu fler ansökningar, nu har jag tänkt ansöka om en praktikplats på en mängd företag och har därför skrivit ut en mall för det. Först och främst vill jag ha åsikter på om inledningen är för långrandig (dvs kommer arbetsgivaren orka läsa fram tills jag förklarar varför dom bör ge just mig en praktikplats?).

Hallå,

Jag är en nyutexaminerad datavetare som efter sex månaders jobbsökande fortfarande inte lyckats övertyga någon arbetsgivare om att jag är värd att satsa på. Detta är något jag är långt ifrån nöjd med då jag länge sett fram emot att komma ut i arbetslivet och även känner mig redo att ta just det steget. Att jag trots detta inte fått ett jobb hittills ser jag som ett tecken på att mina strategier för att övertyga arbetsgivare inte är de bäst lämpade för mina förmågor. Det logiska blir då att försöka hitta andra strategier.

Jag undrar därför om det finns möjlighet för mig att praktisera hos er? Detta tror jag skulle vara en bra möjlighet både för mig och för er. Jag skulle kunna få nyttig erfarenhet, något nytt att skriva på CV:t, chansen att bidra samt en möjlighet att sälja mig själv på ett sätt som passar mig betydligt bättre än arbetsintervjuer. Ni skulle få möjlighet till prisvärd (om än temporär) arbetskraft men framför allt så skulle ni få en i stort sett riskfri möjlighet att undersöka huruvida jag har det som krävs för att arbeta för er.

Men bortsett från det allmänna fördelarna med praktik, varför ska just jag praktisera hos er? Först och främst för min utbildning. Jag har en gedigen programmeringsutbildning där jag först fick lära mig C och sedan togs vidare till att lära mig C++, Java och C#. Jag har fått lära mig programmeringsmetodik, grunderna i databashantering, projekthantering och objektorienterad metodik. Jag har både dokumenterat att jag både kan saker och att jag kan lära mig saker.

Jag är också värd att titta närmare på för att jag går att lita på. Jag är mån om att leverera innan utsatt tid då jag inte vill sätta mina arbetskollegor i en prekär situation. Om jag inte själv kan bli klar i tid så meddelar jag det till mina kollegor så att deadlinen antingen planeras om eller att jag får mer tid på mig. Detta beror på att jag ser det som viktigare att mina kollegor vet hur landet ligger än att jag har hög status. Denna prestigelöshet visar sig också i hur jag fungerar med andra människor, då jag strävar efter att främja förståelse och tillit mellan människor.

Jag hoppas med det att ni ser detta som en lika stor möjlighet som jag. Har ni några frågor kan ni givetvis ringa eller maila, kontaktuppgifterna hittar ni i min bifogade meritförteckning.

NN

Übereil

hakanlo

Hero
Några förslag:

- I stället för "Hallå,", skriv Till: XXXXX. Sedan en rubrik av typen "Öppen ansökan om praktikplats".

- Gå direkt på poängen: Söka praktikplats, sedan som nyexad.

- Skippa allt med "inte lyckats" eller liknande negativ ton. Det går att vända på det - det är ett bra erbjudande för företag du kommer med. Positiv ton!

- Skippa "något nytt på CV:t". Framhäv i stället att du vill vinna insteg hos just detta företag, för att de är så himla intressanta.

- Korta lite. Det går nog utan att förlora innehåll. Tumregeln är att det ska rymmas på en sida (A4, motsv), inklusive header med kontaktuppgifter och hälsning, och underskrift.

Lycka till!

Utkastsförsök följer.
Jag skriver detta brev för att förutsättningslöst ansöka om en praktikplats hos er. Jag gör det för att jag tror det skulle vara en bra möjlighet både för mig och för er: jag skulle kunna få nyttig erfarenhet, och en chans att visa mitt kunnande för er, och ni skulle kunna få en chans att lära känna mig och se mina kvaliteter utan att förpliktiga er till en längre anställning. Dessutom tycker jag att just (företag) är väldigt intressant för att (något).

Jag är en nyexaminerad datavetare, med stort intresse för datorer och ... . Jag har en gedigen programmeringsutbildning (forts som tidigare).

Som person är pålitlig, och mån om att leverera i tid, och omtänksam mot mina kollegor. Mina vänner beskriver mig som prestigelös och som förstående (= samma saker som tidigare, mycket kortare)

Det är min förhoppning att jag med detta lyckats väcka ert intresse, och att ni, liksom jag, ser detta som en stor möjliget. Jag ser fram emot vidare kontakt, och att vi kanske kan ses för ett personligt möte.

Med vänlig hälsning,
NN

Übereil

Swashbuckler
Hakanlo said:
- Skippa allt med "inte lyckats" eller liknande negativ ton. Det går att vända på det - det är ett bra erbjudande för företag du kommer med. Positiv ton!
Tanken med inledningen var att dels visa att jag inte är nöjd med min nuvarande situation (=jag vill någonting) samt att visa att jag trots upprepade motgångar inte ger upp, utan istället kämpat vidare och istället tänkt i nya banor för att komma på den här tanken.

Frågan är om jag lyckades förmedla detta, och om svaret är nej om det går att förmelda det utan att nackdelarna med "negativa tongångar".

Hakanlo said:
- Korta lite. Det går nog utan att förlora innehåll. Tumregeln är att det ska rymmas på en sida (A4, motsv), inklusive header med kontaktuppgifter och hälsning, och underskrift.
Det går in på en sida. Det är lite mer än en halv sida 12pt Times.

Onödigt långt är ju å andra sidan onödigt långt.

Hakanlo said:
Som person är pålitlig, och mån om att leverera i tid, och omtänksam mot mina kollegor. Mina vänner beskriver mig som prestigelös och som förstående (= samma saker som tidigare, mycket kortare)
Grejen med min lite längre text är att jag ville göra mer än att rabbla adjektiv. Rabbla adjektiv kan vem som helst göra, och företaget jag söker hos kan bara gissa hur väl listan med adjektiv stämmer in på mig. I min längre beskrivning finns det däremot exempel på hur jag agerar och vad jag anser är viktigt. Din beskrivning kanske är kortare men den säger också betydligt mindre.

Frågan är om det finns någon slags gyllene medelväg, eller om så inte är fallet vilken metod som är smartast. Hur stor är risken att företaget inte läser igenom den långa verisionen?

(Tackar för övrigt för responsen. Kommer ta till mig av det jag inte kommenterat på.)

Übereil

hakanlo

Hero
Jag förstår hur du tänker, och du skriver ju korrekt och bra. Om jag bara kunde ge något litet tips, så är jag glad för det.

En sak jag är ute efter var att försöka styra dig lite mot den ganska smala genre som "personliga brev" tillhör (efter min förmåga). Kanske går något förlorat om man följer detta, kanske är det bättre att följa normen.

Om jag skulle ta fasta på en punkt i det jag skrev så är det nog ändå att inte betona att du inte är nöjd med situationen. Jag tror att det ger ett mindre bra intryck.

Zire

Swashbuckler
Jag håller med Hakanlo, och jag tror att framför allt den lite negativa tonen måste tas bort. Som det låter nu är det som att du egentligen inte vill söka, utan bara har tvingats till det. De kommer alla gånger hellre att prioritera någon vars alla drömmar verkar gå i uppfyllelse om de får jobba just där.

Stycket med egenskaperna är förmodligen det mest intressanta för dem. Så en kort inledning för att sedan beskriva dig som person och sedan en avslutning. Ta bara upp utbildningen om du har något att beskriva kring dig om det. Inte som det är nu. (Det står ju ändå i CVt.)

Sedan bör du kanske försöka "motivera" de positiva egenskaperna. Liksom visa att de är "bevisade" i olika situationer och ingenting du bara pressade fram inför ansökan. Och kanske framför allt ha en strategi för hur du vill marknadsföra dig själv, vad du har för fantastiska (no irony) personliga förmågor som förhoppningsvis kommer att göra underverk för dem.

Försök att ta reda på så mycket som möjligt om vad de behöver och vilka av dina egenskaper som passar in. De egenskaperna ska du lyfta fram. Försök komma på vid vilka tillfällen som du har använt dem.

Du borde nog också försöka skriva lite strunt om dig själv också. Försök ge dem en bild så att de föreställer sig dig som en människa, vad tycker du om att göra t.ex.

Sedan ska du ta dig gott om tid att skriva om brevet. Det senaste jag skrev tog två veckor där jag var in i dokumentet några gånger om dagen.
Jag kan förresten posta det som exempel:
Hej. Mitt namn är NN och jag är X år. Jag har läst på datavetenskapliga programmet vid universitetet i X och planerar att ta ut examen under hösten (200X). Mitt intresse för programmering och systemutveckling har alltid varit brinnande. Genom utbildningen har jag fått inblick i många delar av området som till exempel datorkommunikation, databasteknik, datorgrafik och människa-datorinteraktion. Systemdesign var ett område som framför allt intresserade mig och som jag gärna skulle lära mig mer om. I utbildningen var det vanligt att arbeta i grupp och jag tog gärna på mig rollen som gruppledare. Jag lärde mig också att arbeta mot deadlines.

Jag har tidigare haft en ferieanställning i tekniska supporten på Bredbandsbolaget. Jobbet bestod i att besvara frågor från företagets kunder, och jag lärde mig att beskriva tekniska detaljer effektivt och lättbegripligt. Kundkontakten stod i centrum och min sociala förmåga fick god användning, men man fick också en god inblick i hur systemen fungerade.

Programmering och problemlösning har alltid varit en passion. Jag föredrar att förstå i grunden varför någonting fungerar snarare än att det bara gör det. Jag har deltagit i nordiska mästerskapen i programmering flera gånger, och 200X var jag med i ett av två lag som representerade X i NWERC (Northwestern European Programming Contest).
Jag har beskrivits som ansvarsfull, pålitlig och diplomatisk.

Jag har viss estetisk läggning, gillar att skriva, teckna och spelar piano. På fritiden tar jag gärna en promenad i naturen, umgås med min hustru och dotter, dansar eller spelar datorspel.

Med vänliga hälsningar

NN

Den strategin som jag hade var att visa på fördelarna med att jag var nyutexaminerat (eftersom jag visste att det fanns få sådana på den arbetsplatsen). Och då ville jag framför allt framstå som bred. (Försökte jag visa på smal så kommer det ändå att framstå som futtigt i jämfört med de som arbetat på området i mer än 20 år).

Eftersom jag tog mig till NWERC så ville jag ta med det, däremot skrev jag inte hur det gick, eftersom det gick uselt. (Däremot kom det naturligtvis upp på intervjun, men då kunde jag ju ändå rikta det mot hur lärorikt och intressant jag tyckte att det var att träffa andra programmerare från Europa. Och inte få det att låta som något misslyckande.) I övrigt så ville jag försöka framstå som utåtriktad och kommunikativ eftersom jag gissade på att det är relativt efterfrågat. (Hade dock blivit lite blekt om jag bara hade skrivit 'Jag är utåtriktad och kommunikativ'. Ger ju inte så mycket intryck.)

Men var inte för "strategisk". Att ljuga är ett absolut no-no, du kan bara välja att lyfta fram egenskaper som du har från början, inte hitta på nya. Är man inte social, visa på att du är bra på att jobba självständigt etc. (om du är det). Men även om du håller dig till sanningen, stämmer helhetsbilden? Vill du jobba på stället som gillar beskrivningen av dig?

T.ex. bland de få kurser som jag nämnde så pekade jag ut datorkommunikation och databasteknik för att det låg nära arbetsuppgifterna. Datorgrafik, människa-datorinteraktion och systemdesign tog jag med för att de tillhörde mina favoriter.