Re: Mitt bästa tips..
Okey, du bestämmer dig för att skriva ett rollspel. Då håller jag med Rising och vad han skrev. När man ändå pratar om minnen kan jag säga att mitt första rollspel jag skrev var lika patetiskt som Risings
Man kunde vara polis (inget annat!) och man kunde jaga bovar (hell yeah). Och som Rising sa, det roliga är att man själv har kul och det hade vi då verkligen.
Att hitta på regler till sitt spel och sen få dem att fungera kan vara väldigt frustrerande och jobbigt. Man skriver en regel, men så passar inte den ihop med en annan ovs. Att skriva ett rollspel på 20 sidor vill inte jag kalla minirollspel. Visst går det inte att jämnföra med Eon och Dod men 20 sidor, i samma textstorlek som denna, ja det är väldigt mycket faktiskt. Nu var jag inte med på den gamla goda tiden men Dod1 hade väl typ något i stil med 20 sidor va?
Mitt bästa tips är att göra precis som Rising sa (så det är alltså hans tips hahaa..) och så en liten viktig grej till: Skriv inte för mycket egna regel. Ta regler från andra spel du spelar, pussla ihop dem och du får det bästa möjliga spelet för dig och din spelgrupp. Det roligaste av det roliga är en egen spelvärld, reglerna spelar ingen roll faktiskt... bara de passar något sånär in med världen.
Som en liten avslutning måste jag verkligen visa några regler ur mitt spel Trishior som jag skrev när jag var exakt 14
De är jävligt jobbiga många av dem faktiskt...
(följande text är faktiskt helt onödigt läsande ehh...)
Förflyttning.
Förflyttning är något som utmäter hur snabbt man kan röra sig. Man mäter förflyttningen i m/s (Meter/Sekund) och i km/h (Kilometer/Hour= timme).
SNA+UTH+BEN+(LÄN-VIK)+(VIL/4)=
Om man är medel bra i alla GVa och räknar ut efter uträkningen nedan får man resultatet 36. 36 är alltså medel för en normal person och det är det tal man utgår ifrån när man ska räkna ut förflyttningen. 36 innebär att man har en Gånghastighet på 5,0 km/h. Detta är alltså grunden. För varje tal mindre än 36 får man 0,1 mindre i förflyttning. Alltså har en man med 35 som sin medel en förflyttning på 4,9, en med 34 en förflyttning på 4,8 osv. Om man Joggar multiplicerar man resultatet från Gången med 2,5 och om man Springer multiplicerar man resultatet från Gången med 5,0. Avrunda alltid till en decimal.
För att räkna ut hur snabbt man rör i sek (alltså m/s) tar man sin Gång i km/h och multiplicerar med tio och sedan dividerar det resultatet med 6 och sedan åter dividerar resultatet med 6. Detta tal är då hur snabbt man går sig i sekunden. Normal förflyttning i m/s är alltså 1,3888888 vilket avrundas till två decimaler, som i sin tur blir 1,39 m/s. För att räkna ut hur snabbt man Joggar tar man Jogga resultatet och gör på samma sätt, och man räknar ut på samma sätt hur snabbt man springer. En normal Jogg ligger på 3,47 m/s och man springer normalt i en hastighet av 6,94 m/s.
För att räkna ut hur snabbt man Sprintar gör man på ett lite annat sätt. Man multiplicerar Gången med 6 istället för att multiplicera den med 5 som man gör för att få springa värdet. Alltså normal Gång gånger 10 och sedan dividerar man resultatet med 6. Så om en normal person Sprintar kommer han upp i en hastighet av 8,33 m/s
Tänk också på att man alltid ska avrunda till två decimaler när det gäller förflyttningen i m/s.
Givetvis var jag ute och sprang och testade dessa värdena, och ja, de fungerar nog rätt bra faktiskt. Men gick spelet att spela? Neee...
för att inte tala om de 44 (ja..) grundegenskaperna som tillsammans med 48 sidor av hjärndöda regler kortslöt min hjärna.
Skriv ett litet spel och ha kul, för det är något som jag själv aldrig har lyckats med när jag alltid drunknade i mina regler.
Lycka till! Vi finns här på forumet och hjälper dig med de problem som uppstår!