Nekromanti skriva ett mini-skit rollspel först???

glittersnus

Veteran
hej!!! tycker ni att man ska skriva ett "minirollspel" typ på 20 sidor innan man börjar på de stora?? (har aldrig skrivit rollspels förut) ?

Maxwan

Swordsman
Ehum, innan du börjar skriva rollspel, ställ dig frågan, hur länge har du spelat rollspel? Det finns nämnligen ingen vits att skriva rollspel om du har spelat i mindre än, mja, du bör ha spelat i några år i alla fall. Och dessutom bör du vara väl insatt i många olika rollspel. Jag ser att du är 14 år. Mitt råd till dig är att spela lite mer rollspel innan du börjar skriva. När jag var 14 hade jag spelat rollspel i 5 år, och började själv skriva på ett eget spel.

Om du fortfarande har tänkt att skriva rollspel så uppmuntrar jag dig ändå att göra det. Om du orkar lägga ner den tiden som det krävs, så måste jag säga att det faktiskt är väldigt kul. Jag, liksom många andra här, kommer att hjälpa dig om du stöter på problem. Men tänk igenom det hela först, ty halvfärdiga rollspel är ingé kul serö :gremsmile:

Man Mountainman

Storsvagåret
Äh, när jag var fjorton år hade jag spelat rollspel i ett år, och det var ett halvår sedna jag börjat med mitt första rollspel. hur länge man har hållit på spelar ingen roll, det är ens drift, kreativitet och jävlar anamma som är av någon betydelse.

Rising

Vila i frid
Yes, baby!

Jag skrev mitt första riktiga rollspel när jag var tio år. Det hete "Robot" och var på åtta sidor, någonting. Det var förstås skrattretande uselt (det fanns en fiende som kallades "spökrobot" och det säger väl allt?) men hade ändå sina egna små spännande regeltrix och jag kommer ihåg att min spelgrupp tyckte det var det roligaste de hade spelat någon gång. Det berodde förstås på att jag kunde alla regler utantill och kunde spelleda mycket mer flytande än vanligt. Sedan fortsatte jag konstruera massor av rollspel med He-Man och hans motståndare i huvudrollerna och allt möjligt annat tokigt jag kunde komma på med åren. Inget blev förstås särskilt bra, men det var guld för oss i vår egen spelgrupp.

Det är så du ska börja. Tänk inte på oss andra, gör något för din spelgrupp bara. Du behöver inte skriva så mycket då nämligen, utan det blir mest de viktigaste reglerna bara, resten kan du ju ha i huvudet. Såna rollspel tycker jag DEFENITIVT att du ska göra. Det är det roligaste som finns. Du behöver bara göra regler för hur man gör sin rollperson och lite monster och vapen och så, sedan är det bara att tuta och köra!

Sedan kan du bygga ut spelet och göra det förståeligt för andra människor också. Men jag tycker helt klart att du ska börja med det allra viktigaste och se till att du kan spela spelet med dina vänner. Håll på så ett tag och sedan kan ni arbeta fram detaljerna tillspelet allteftersom.

Att skriva rollspel är så kul att du bara måste börja på en gång. Sätt igång, bara!

/Rising

Väl talat [ant]

Ner med åldersrasismen! /images/icons/wink.gif
Själv har jag aldrig spelat vanligt rollspel (men spellett har jag/images/icons/cool.gif), och jag har ändå börjat, eller, jag SKA börja, snart, jag lovar (låter väl som om jag har en rejäl dos jävlar anamma iaf. /images/icons/wink.gif), på mitt eget rollspel.

Maxwan

Swordsman
hur länge man har hållit på spelar ingen roll, det är ens drift, kreativitet och jävlar anamma som är av någon betydelse.
Stämmer, det första rollspelet jag spelade hade en kompis skrivit och det andra skrev jag själv :gremsmile: Som du säger, och som jag ville påpeka (fast säkert sa det på ett dumt sätt eftersom jag har jävla svårt för att uttrycka mig), är att man måste verkligen gå in för sitt arbete och skriva klart sitt spel, annars kan det kvitta. Det har jag hört många rollspelsskapare säga, och jag håller med. Glittersnus frågade vad vi tyckte, och jag sa min åsikt. Trust me (även om jag inte har skrivit lika mycket rollspel som många andra) jag sammanfattade all (rollspels)text i ett och samma dokument. Det blev 550 kb, rent text, oformaterad. Hur många färdiga rollspel har jag fått ut av det? Ett, och det är så jävla kasst att jag inte ens har speltestat det själv (burk krig - mer ett skämt än ett rollspel)

Jag svarar på Argus (Swänska) här också:
Ner med åldersrasismen!
Ehum, ärligt talat, jag tänker inte säga hur andra 14åringar är, men jag vet mycket väl hur jag själv var. Men visst är vi alla olika, tur det!

Visst uppmuntrar jag rollspelsskrivande. Själv tycker jag att alldeles för få folk spelar rollspel och det är verkligen kul med seriösa rollspelare (och sånna som t.o.m. skriver egna spel)

Maxwan

Swordsman
Re: Mitt bästa tips..

Okey, du bestämmer dig för att skriva ett rollspel. Då håller jag med Rising och vad han skrev. När man ändå pratar om minnen kan jag säga att mitt första rollspel jag skrev var lika patetiskt som Risings :gremwink: Man kunde vara polis (inget annat!) och man kunde jaga bovar (hell yeah). Och som Rising sa, det roliga är att man själv har kul och det hade vi då verkligen.

Att hitta på regler till sitt spel och sen få dem att fungera kan vara väldigt frustrerande och jobbigt. Man skriver en regel, men så passar inte den ihop med en annan ovs. Att skriva ett rollspel på 20 sidor vill inte jag kalla minirollspel. Visst går det inte att jämnföra med Eon och Dod men 20 sidor, i samma textstorlek som denna, ja det är väldigt mycket faktiskt. Nu var jag inte med på den gamla goda tiden men Dod1 hade väl typ något i stil med 20 sidor va?

Mitt bästa tips är att göra precis som Rising sa (så det är alltså hans tips hahaa..) och så en liten viktig grej till: Skriv inte för mycket egna regel. Ta regler från andra spel du spelar, pussla ihop dem och du får det bästa möjliga spelet för dig och din spelgrupp. Det roligaste av det roliga är en egen spelvärld, reglerna spelar ingen roll faktiskt... bara de passar något sånär in med världen.

Som en liten avslutning måste jag verkligen visa några regler ur mitt spel Trishior som jag skrev när jag var exakt 14 :gremsmile: De är jävligt jobbiga många av dem faktiskt...

(följande text är faktiskt helt onödigt läsande ehh...)

Förflyttning.
Förflyttning är något som utmäter hur snabbt man kan röra sig. Man mäter förflyttningen i m/s (Meter/Sekund) och i km/h (Kilometer/Hour= timme).
SNA+UTH+BEN+(LÄN-VIK)+(VIL/4)=

Om man är medel bra i alla GVa och räknar ut efter uträkningen nedan får man resultatet 36. 36 är alltså medel för en normal person och det är det tal man utgår ifrån när man ska räkna ut förflyttningen. 36 innebär att man har en Gånghastighet på 5,0 km/h. Detta är alltså grunden. För varje tal mindre än 36 får man 0,1 mindre i förflyttning. Alltså har en man med 35 som sin medel en förflyttning på 4,9, en med 34 en förflyttning på 4,8 osv. Om man Joggar multiplicerar man resultatet från Gången med 2,5 och om man Springer multiplicerar man resultatet från Gången med 5,0. Avrunda alltid till en decimal.

För att räkna ut hur snabbt man rör i sek (alltså m/s) tar man sin Gång i km/h och multiplicerar med tio och sedan dividerar det resultatet med 6 och sedan åter dividerar resultatet med 6. Detta tal är då hur snabbt man går sig i sekunden. Normal förflyttning i m/s är alltså 1,3888888 vilket avrundas till två decimaler, som i sin tur blir 1,39 m/s. För att räkna ut hur snabbt man Joggar tar man Jogga resultatet och gör på samma sätt, och man räknar ut på samma sätt hur snabbt man springer. En normal Jogg ligger på 3,47 m/s och man springer normalt i en hastighet av 6,94 m/s.
För att räkna ut hur snabbt man Sprintar gör man på ett lite annat sätt. Man multiplicerar Gången med 6 istället för att multiplicera den med 5 som man gör för att få springa värdet. Alltså normal Gång gånger 10 och sedan dividerar man resultatet med 6. Så om en normal person Sprintar kommer han upp i en hastighet av 8,33 m/s
Tänk också på att man alltid ska avrunda till två decimaler när det gäller förflyttningen i m/s.

Givetvis var jag ute och sprang och testade dessa värdena, och ja, de fungerar nog rätt bra faktiskt. Men gick spelet att spela? Neee... :gremsmile: för att inte tala om de 44 (ja..) grundegenskaperna som tillsammans med 48 sidor av hjärndöda regler kortslöt min hjärna.

Skriv ett litet spel och ha kul, för det är något som jag själv aldrig har lyckats med när jag alltid drunknade i mina regler.

Lycka till! Vi finns här på forumet och hjälper dig med de problem som uppstår!

LGS

Veteran
Re: Yes, baby!

finns det någon möjlighet att få spela "Robot" det verkar svin grymt/images/icons/oink.gif grisigt äckligt barnsligtcoolt och lite mer.

såna spel gillar jag!!!

och man behöver inte ha spelat så mycket för att göra spel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....

Larry Gran Superstar- det är väl jag det!!

Rising

Vila i frid
Barnrollspel

"finns det någon möjlighet att få spela "Robot" det verkar svin grymt grisigt äckligt barnsligtcoolt och lite mer."

Well, jag har det i en låda hemma. Jag tänkte faktiskt scanna in det och lite andra av mina barnrollspel (ofta bara ett enda papper med konstiga monster, dock) och ha som rolig pdf att garva åt. Kanske kan ha det klart nästa vecka...

Finns det någon annan som har något barnrollspel (från låg- eller mellanstadiet) att berätta om?

/Rising

Maxwan

Swordsman
Re: Barnrollspel

Finns det någon annan som har något barnrollspel (från låg- eller mellanstadiet) att berätta om?
Klart man har :gremsmile: Roligt att någon frågar! När vi i fyran fick ha fritt val så valde vi att spela rollspel och skriva ett själv. Jag var spelledare för mina två goda vänner Mathias och Robin, och jag skrev (på papper) jättemycket, och vi spelade hela året en dag i veckan i två timmar.

Om du scannar in ditt gamla rollspel så lovar jag att göra det samma med mitt... ska ta med det från mor & far nästa gång jag är på besök där (ligger i en låda).

Mac - som på den tiden skrev (målade) äventyr precis som en överblick av en HeroQuest-spelplan ser ut.

Frippe

tackar som frågar
Är det sant ?!

"Målade äventyr" - Precis så startade min bana som SL!
Inspirerad av diverse soloäventyr (Fighting Fantasy, har alla tre i serien) så började jag rita äventyrslabyrinter på halvcentimetersrutat papper.

Det var inte dirket ortodoxa labyrinter, i dessa så levde orcher, dvärgar , alver, jättar, vätter, ödlemän, vampyrer, varulvar, jätteinsekter, nymfer, gnomer och annat pack i skön ond harmoni och gjorde sitt bästa för att ta kål på den stackars äventyaren som dristade sig till att titta in på en visit.

Vilka tider det var... *nostalgisk*

Rising

Vila i frid
Fighting Fantasy [OT]

"Inspirerad av diverse soloäventyr (Fighting Fantasy, har alla tre i serien) "

Alla tre?

Var det inte sex böcker?

1 Häxmästaren i röda berget
2 Ondskans borg
4 Rymdskeppet traveller
3 Fördömda skogen
5 Tjuvarnas stad
6 Fasornas labyrint

(egentligen finns det typ 20-30 stycken, har jag för mig, men de här är de enda översatta till svenska)

Av dessa är den nedre halvan bäst. De är skrivna av samma författare och har mycket gemensamt med varandra. Fördömda Skogen är kanske något opolerad, men i Tjuvarnas Stad så är Ian Livingstones stil fulländad och det är en ren fröjd att staka ut den "rätta vägen" genom äventyret, som alla FF-böcker hade. Mästerverket Fasornas Labyrint är den bästa solospelsbok som någonsin skrivits i mina ögon, tätt följt av "Härskaren" i Tigerns Väg och "Skuggor i Sanden" till Ensamma Vargen.

Jag hoppas att det är de tre böckerna du läst.

/Rising

glittersnus

Veteran
Re: Väl talat [ant]

HAHA! du e lika dann som ja! "jag SKA börja" /images/icons/laugh.gif. men nu SKA ja faktiskt börja!!! ja jar kommit en bit. typ e vid färdigheter och d =) . .

Ner med åldersrasismen!
Som smileyn indikerade så var jag inte speciellt allvarlig i mitt uttalande, även om jag tycker att man skall låta bli att racka ner på fjortis... öh... fjoronåringar /images/icons/wink.gif.
Att jag själv kanske tycker att deras rollspel är lågkvalitativt skräp hör inte riktigt till saken, faktiskt (hur relevant det än kan verka).
För om man inte tycker om deras grejer kan man ju helt enkelt låta bli att spela dem, om de har kul när de skapar grejerna så är väl det bra för dem.
Och dessutom, om de klarar av att slutföra ett projekt så har de faktiskt lyckats bättre än 90% (visserligen har väl många gjort just småprojekt, men skit samma...) av de som hänger här på forumet, hur lågkvalitativt det än är.

Rosen

Myrmidon
Re: Fighting Fantasy [OT]

Alla tre? Var det inte sex böcker? //
(egentligen finns det typ 20-30 stycken, har jag för mig, men de här är de enda översatta till svenska)

Ska vi vara noga så finns det 59 stycken (jag köpte de första 27), plus de fyra i Sorcery!-serien.

...plus ett FF-rollspel med supplement, diverse romaner och annat sånt.

--
Åke

Rising

Vila i frid
Fighting Fjantasy [OT]

"Ska vi vara noga så finns det 59 stycken"

Jösses, jag har för mig att du postade en länk där alla var uppräknade (eller om jag hittade den listan på en hemsida) och då slog det mig hur ofantligt många böcker det var i serien, men jag orkade inte räkna ordentligt och trodde väl inte nu i efterhand att det kunde har varit så där förskräckligt många.

Antar att det ser rätt töntigt ut i bokhyllan om man har två hyllor fyllda bara med solospel...

Hur var rollspelet? Hade man turpoäng som vanligt och var striderna lika korkade som i solospelen? (tärning plus skicklighet, den som slår högst ger 2 skada på motståndaren (eller 3 om man offrar en turpoäng och lyckas med ett turslag))

För förutom det så hade de olika böckerna ju inte mycket gemensamt med varandra. I Häxmästaren i Röda Berget har man ju ett knippe trollformler och Rymdskeppet Traveller är ju väldigt speciellt helt och hållet. Det är ju inte mycket till enhetlig förlaga att basera ett rollspel på.

/Rising
vill se en revival för solospelen

Rosen

Myrmidon
Re: Fighting Fjantasy [OT]

jag har för mig att du postade en länk där alla var uppräknade (eller om jag hittade den listan på en hemsida)

Förmodligen http://www.fightingfantasy.com.

Hur var rollspelet? Hade man turpoäng som vanligt och var striderna lika korkade som i solospelen?

Grundspelet har exakt samma regelsystem som soloböckerna - den absolut största skillnaden är den självklara, att man plötsligt har en SL och flera spelare.
Det kom så småningom ett supplement vid namn "Dungeoneer" som var ett Advanced Fighting Fantasy, fast jag har aldrig läst det. Enligt recensionerna så är det mer avancerat, men inte mycket.

För förutom det så hade de olika böckerna ju inte mycket gemensamt med varandra. I Häxmästaren i Röda Berget har man ju ett knippe trollformler och Rymdskeppet Traveller är ju väldigt speciellt helt och hållet. Det är ju inte mycket till enhetlig förlaga att basera ett rollspel på.

Njaå - de flesta av böckerna utspelas i en och samma värld (Titan), oftast på en och samma kontinent (Allansia) och ganska ofta i samma region av den (nordvästra). Samtliga de svensk-översatta böckerna, utom Traveller, äger rum där.

En del av soloböckerna använder förresten tidigare böcker som förlaga också - 'Trial of Champions" är en uppföljare till Deathtr... "Fasornas labyrint" (baron Sukumvit har byggt om stället). Zagor the Warlock - Häxmästaren - återkommer både i 'Return to Firetop Mountain' och 'Legend of Zagor', och 'Caverns of the Snow Witch' innehåller hänvisningar till personer och platser ur flera av sina föregångare.

--
Åke