Nekromanti Skriva för konvent

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad bör man tänka på om man funderar på att skriva ett konventsscenario? Hur många rollpersoner bör finnas med? Ska det finnas intriger i gruppen och hur ska man spelleda detta? Det är ju inte alltid som det är helt enkelt att prata enskilt med en spelare eller intrigera utan att det märks allt för väl. Hur rälsat bör det vara och hur långt innan själva konventet bör man börja konstruera det? Hur fungerar den praktiska biten med att ragga spelledare och lokaler? Hur svårt är det att komma med på ett konvent?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: .Re: Skriva för konvent

En mycket bra länk, men den besvarar inte alla mina frågor. Jag undrar fortfarande över hur rälsat äventyret bör vara, hur många rollpersoner man bör stoppa in, hur mycket intriger man kan bygga in i spelgruppen och dylikt. Detta är visserligen frågor som ger starkt subjektiva svar, men det hade ändå varit intressant att får höra din och andras åsikter.

Krille

Super Moderator

"Jag undrar fortfarande över hur rälsat äventyret bör vara, hur många rollpersoner man bör stoppa in, hur mycket intriger man kan bygga in i spelgruppen och dylikt."

Frågan hur många rollpersoner man ska stoppa in är enkel att besvara: fyra eller fem är normen, och det har också resulterat i en viss "laganmälningsstandard". Konventsbesökare kommer ofta i just grupper om fyra eller fem.

Mängden rälsning är subjektiv, men för min del är svaret "så lite som möjligt". Ofta tenderar konventsscenarier att vara rätt rälsade, så det var fler än en spelgrupp som fick en chock av "Faller snö" till Västmark, då de faktiskt var tvungna att ta egna initiativ och göra något. :gremwink:

Mängden intriger begränsas dock mer objektivt, nämligen av fem timmar spelpass. Det sätter rätt hårda begränsningar på mängden intriger. Har du jävelmycket intriger så måste du ha en snorsimpel ståry, annars kommer inte äventyret vara klar fem timmar senare. Också, mycket intriger ställer behov på mycket kontrollmekanismer för att anpassa spelpasset efter tiden. Mycket intriger kan avslutas väldigt fort om man inte tänker sig för ("Bang!"), så ska spelarna få ut värdet för de pengar som de har betalt så bör intrigernas seriositet kunna begränsas på något sätt. Samtidigt måste man ha mycket möjlighet att dra ut på tiden utifall att spelarna inte är ett dugg intresserade av att intrigera. Detta om kontrollmekanismer gäller för övrigt omvänt för mängden rälsning: ju mer rälsat desto mindre kontrollmekanismer behövs, och tvärtom.

Kontrollmekanismer kan utgöras av händelser och personer som ser till att det händer något som spelarna måste ta hänsyn till. Husdjur med egen vilja, spelledarpersoner, eller som i "Vår man i Barbia": paranoia-tabellen (en tabell med händelser avsedda att öka spelarnas paranoianivå), är exempel på dylika kontrollmekanismer.

Men som sagt var, det viktigaste är faktiskt de begränsningar man har: ett möjligen okänt regelsystem, fyra till fem spelare som kanske aldrig har sett spel eller värld, fem timmar speltid. Där innanför är det tillåtet att göra nästan vad som helst, men där har du gränserna.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Frågan hur många rollpersoner man ska stoppa in är enkel att besvara: fyra eller fem är normen, och det har också resulterat i en viss "laganmälningsstandard". Konventsbesökare kommer ofta i just grupper om fyra eller fem."

Bör man lämna ett visst utrymmer för extra karaktärer utöver de som egentligen ska vara med? Jag vill minnas att jag läste ett konventsscenario på Järnringens hemsida som egentligen var avsett för fyra spelare men ändå hade en extra karaktär i reserv.

Västmark har i alla fall som ett lagom komplicerat regelsystem som borde passa rätt bra för ett konventsscenario. Krävs det en officiell sanktionering ifrån Rävspel för att man ska få skriva ett konventsscenario till Västmark?

Storuggla

Champion

"Krävs det en officiell sanktionering ifrån Rävspel för att man ska få skriva ett konventsscenario till Västmark? "

Walle, Walle, Walle... Rävspel - Rävsvans.
Rookie mistake.

Storuggla, ack ack ack

Krille

Super Moderator

"Bör man lämna ett visst utrymmer för extra karaktärer utöver de som egentligen ska vara med?"

Bör och bör - det är helt upp till dig. Intriger och relationer mellan rollpersonerna blir knepigare eller i värsta fall omöjligt om man har reservrollpersoner, men å andra sidan blir deltagarantalet mer flexibelt.

"Västmark har i alla fall som ett lagom komplicerat regelsystem som borde passa rätt bra för ett konventsscenario. Krävs det en officiell sanktionering ifrån Rävspel för att man ska få skriva ett konventsscenario till Västmark?"

Definitivt inte. Rävspel har ingenting med Västmark att göra. :gremwink:

Rävsvans Förlag behöver du heller inte ha någon officiell sanktionering från för att skriva ett konventsscenario. Däremot blir jag jätteglad om det skrivs ett och basunerar gärna ut det så mycket jag orkar. Om jag får se äventyret i förväg, och gillar vad jag ser, så kan jag mycket väl tänka mig att sanktionera det också och sponsra med priser. Men sanktionering behöver du inte.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Om jag får se äventyret i förväg, och gillar vad jag ser, så kan jag mycket väl tänka mig att sanktionera det också och sponsra med priser."

Det här med att betygssätta spelarnas prestationer känns som bara ytterligare ett komplicerat ingrepp. Fungerar det verkligen i praktiken? Jag tror att det är något som jag eventuellt kan stoppa in i andra, framtida scenarion istället.

Krille

Super Moderator

"Det här med att betygssätta spelarnas prestationer känns som bara ytterligare ett komplicerat ingrepp. Fungerar det verkligen i praktiken?"

Jag tycker det, i alla fall, men det finns en klase folk som inte håller med mig på den punkten.

Big Marco

Läskig

Det finns ett bra förhållningssätt som fungerar i de flesta fall - se dina olika delar i äventyret som scener. Räkna med att varje scen tar ca 45-60 min att spela igenom. Ergo bör ett konventsäventyr bestå av ca 5-7 scener.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina korta svar

OBS! Det här är vad JAG tycker att man ska tänka på. Det innehåller subjektiva åsikter om olika spelformer, och speglar bara vad JAG tycker.

1. Vad bör man tänka på om man funderar på att skriva ett konventsscenario?

Att äventyret är färdigt när konventet börjar. Att det är skrivet på ett sätt som är läsligt. Att det inte är för långt. Att det handlar om det som rollspelet har som grundpremiss (i väldigt speciella situationer kan man förstås ändra på det, men om folk valt att spela Vampire eller Västmark, så vill de spela Vampire eller Västmark och inte ett formexperiment som i praktiken betyder att äventyret inte är Vampire eller Västmark. CoC lider en del av det syndromet, många spelledare tror att de är originella om Call-äventyr INTE handlar om Cthulhu-myten, men folk blir mest bara besvikna om äventyret inte har nått med det att göra, till exempel). Att man inte ska skriva regellöst eller friform. Att man ska ha enkla rollfigurer som går snabbt att sätta sig in i. Se även nedan.

2. Hur många rollpersoner bör finnas med?

Du bestämmer själv. Standard är fyra eller fem.

3. Ska det finnas intriger i gruppen och hur ska man spelleda detta?

Nej, oftast inte. Intriger inom gruppen spelas sällan ut ordentligt av deltagarna som har nog med att hålla ordning på en helt ny rollperson, och som kanske spelar med helt nya personer de inte känner. Det är ofta detta som många konventsäventyr faller på. Författaren väver in en massa intriger som ska vara motorn i hela schabraket, och så plockar inte spelarna upp tråden, utan letar efter saker att göra i äventyret istället. Och har man inte förberett för det blir det platt fall för hela äventyret, och missnöjda spelare. Undvik detta.

4. Hur rälsat bör det vara?

Det bör vara ganska rälsat. Med det menar jag att det måste vara tydligt vart äventyret är på väg, så att man som spelare slipper sitta i en timme och fundera kring en obskyr ledtråd som leder vidare. Tempo, tempo, tempo. Det är viktigt i ett konventsäventyr.

5. Hur långt innan själva konventet bör man börja konstruera det?

Spelar ingen roll. Konventet vill ha en kort beskrivning av äventyret i väldigt god tid, ibland sex månader innan konvetet går av stapeln. Denna korta beskrivning ska vara med i konventsutskicket och ska locka folk att spela ditt äventyr. Men det gör detsamma när du börjar skriva äventyret, det ska dock helst vara färdigt minst en vecka innan konventet så att du kan lugna konventsarrangörerna, kopiera upp äventyret till alla spelledare och se till att alla får det i god tid och kan läsa och kommentera.

6. Hur fungerar den praktiska biten med att ragga spelledare och lokaler?

Lokaler står konventet för, om du kontaktat dem i förväg och sagt att du vill arrangera. Spelledare kanske du får av konventet, men jag rekommenderar att du samlar ihop fyra polare och bildar ett eget spelledarteam som är sammansvetsat och som alla har spelat äventyret med dig som spelledare. Sen åker ni till konventet och spelleder TRE pass var (INTE sex pass, som Ymir gjorde på GothCon, det kan knäcka även den bäste). Varje pass är på fem timmar eller nått sånt, tänk på att 15 timmars spelledande tär på krafterna.

7. Hur svårt är det att komma med på ett konvent?

Skitlätt.

Hoppas detta hjälper något. Kul att jag får nån nytta av de erfarenheter jag skaffat mig efter att ha skrivit, arrangerat och spellett ett tjugotal konventsäventyr.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Word!

Bra tips.

Tänk också på att strid tar en hel del riktig tid utan att det för äventyret framåt så mycket, så om du har fem scener med strid, så händer egentligen inte så mycket i själva äventyret.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Strid

Hur ska man göra med strider? Jag kan föreställa mig att det inte kan vara särskilt kul att dö i en strid under första timmen av äventyret. Bör striderna vara få och enkla eller bara vara koncentrerade till slutdelen av äventyret?

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Strid

Titta på nästan vilken film som helst signerat Jackie Chan. Mycket enkelt upplägg, och karaktären blir sällan skadad mer än i någon slutstrid eller någon strid som förbereder klimax. Däremot går handlingen i stort ut på att sparka och slå så mycket som möjligt.

Med andra ord ger man rollpersonerna fördelar för att de kontrolleras av spelare, och låter SLPs i ett aktionbetonat scenario dö till höger och vänster snabbare än i Total Recall.

Man sparar stridsreglerna till slutstriden, kan man säga.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mer

Daniel Schemström utforskade detta ämne för flera år sen, och jag svarade på en del frågor han hade då. Jag tror inte Daniel blir arg om jag postar hans frågor och mina svar här, det är ju ändå några år sen.

Frågorna och svaren:

1. Hur kontrollerar man längden på ett äventyr?
Jag utgår från ett antal scener, där jag av erfarenhet har lärt mig att en scen tar cirka 50 minuter att spela. Därav följer att ett konventsäventyr är 5 eller 6 scener långt. En scen innehåller en händelse, till exempel mötet med skurken, eller biljakten efter rånarna, eller ett bakhål, till exempel.

Det diffar ju alltid mellan alla olika grupper hur lång tid det tar att spela en scen, men på det stora hela går det på ett ut.

Ett annat sätt, som jag också alltid använder, är att ge rikligt med tips och instruktioner till spelledaren om vad man ska fokusera på för att hålla igång äventyret och vad man ska undvika att fastna på.

2. Är någon genre svårare att skriva för?
Det lättaste är nog Western, eftersom det är så tydliga arketyper och situationer man leker med. Svårast är nog Cyberpunk, där spelarna har en klar tendens att spåra ur hela tiden.

3. Hur gör du för att täcka upp alla rollpersonernas möjligheter?
Det går aldrig. Jag måste ge tydliga instruktioner till spelledaren om vad äventyret går ut på och hoppas att de kan hantera de situationer som faller utanför.

4. Vilket av dina äventyr är du mest nöjd med och varför?
The Mexican Connection. Vilket visserligen är fem äventyr som bildar en kampanj, men sammantaget bildar de en helhet som jag är riktigt nöjd med. Bland dessa är jag mest nöjd med del 4, Flykten från Rio Pasa, eftersom den gav bäst möjlighet till rollspelande, och var det äventyr där spelarna hittade på mest egna originella lösningar på utmaningarna.

5. Vad för skillnad är det mellan äventyren för hemmabruk och de för konvent?
Det enda egentligen är poängsystemet, eftersom man ska bedöma spelarnas insats efter ett konventsäventyr. Vilket jag vill passa på att säga att jag är helt emot, jag anser att det inte går att tävla i rollspel.

6. Hur utvecklade tycker du att rollpersonerna ska vara?
Så där mittemellan. Det ska lämnas utrymme för tolkning av spelarna, annars blir det sällan kul. Det ska inte heller vara för detaljerade eftersom man ofta ska sätta sig in i en karaktär på sådär 1o minuter innan man börjar spela.

7. Vilket av de konventsäventyr du spellett är din favorit och varför?
Rough Deal, mitt eget Cyberpunk-äventyr till Äventyrsspels kongress 89 eller 90 eller nått sånt. Kul för att det är fyllt med action, fart och fläkt och mycket humor. Det äventyret gick senare i Sinkadus som Hårda bud till Nya Mutant.

8. Finns det något specifikt som den som skriver för konvent måste tänka på, till skillnad mot den som skriver för hemmabruk, och till skillnad mot den som skriver för publikation?
Om man bara skriver för hemmabruk behöver man inte tänka på att någon annan ska läsa äventyret. Om man skriver för ett konvent eller för publicering MÅSTE man tänka på att någon annan ska läsa äventyret. Det är på denna punkt som 95% av alla äventyr misslyckas, eftersom det ofta krävs att man skrivit äventyret för att man ska kunna läsa det.

9. Som konventsspelledare vad brukar vara äventyrens största brister?
Att det skrivs två timmar innan det ska spelledas, och alltså inte speltestats eller ens korrekturlästs. Det andra stora problemet är att äventyret inte finns. Det tredje största är att det är skrivet på ett sätt så att det är oläsligt.

10. Finns det vissa specifika grundarketyper som ni försöker få med i äventyren så att alla spelstilar tillgodoses, eller är det upp till spelarna att (om) tolka karaktärerna så att de passar?
Det beror helt på äventyret. Ibland tillåter jag tolkningar om äventyret är uppbyggt på det sättet, ibland är utmaningen att rollspela ett gäng karaktärer på ett visst sätt. Oftast hamnar jag nånstans mittemellan, med så pass styrda karaktärer att man kan skriva en story kring dem, men så pass fria att spelaren kan tillföra sina egna idéer och infall.

M (med hjälp av Daniel)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och lite till

Jag hatar när det ska tävlas i rollspel. Men eftersom många konvent tror att man måste göra så för att locka spelare, kräver de ofta att det görs nån slags bedömning av spelandet. Jag har ett system för det som funkar som följer:

Spela äventyret. Tänk sedan tillbaks på äventyret och på hur spelarna uppträdde, och poängsätt följande påståenden utifrån hur gruppen presterat:

1. Spelarna rollspelade bra: 1 (dåligt) - 20 (bra)
2. Du hade kul som spelledare: 1 (tråkigt) - 20 (kul)
3. Spelarna visade god disciplin: 1 (dålig) - 20 (bra)

Hur många idiotiska saker hittade de på: -2/idiotsak (eller -5 om du vill vara lite radikal eller om du gjort nått superdumt)

Av dessa punkter bör åtminstone några kommenteras närmare.

Rollspelande - för att du ska ge över 8 poäng måste gruppen ha presterat en föreställning värdig en Oscar. Och kom ihåg, alla i gruppen skall ha spelat så bra! Oftast omöjligt.

Speldisciplin - bråkade spelarna sinsemellan om småsaker som gjorde att spelledaren hade det tråkigt (dåligt) eller försökte de hjälpa till att skapa en god stämning i gruppen (bra). Brydde de sig inte om att lyssna på dig så att du fick förklara allting flera gånger (dåligt) eller var de uppmärksamma på vad du sa (bra).

Idiotstraff - Rollspelare hittar alltid på de mest barocka saker när de rollspelar. Om spelare gör ofantliga idiothandlingar ger du gruppen -1 poäng. För varje idiotgrej, dra ifrån 1 poäng. Hit hänvisas även regelidioti, alltså försök att ändra en situation genom att hänvisa till detaljer i reglerna när detta uppenbart förstör tempo och stämning.

När du funderat över dessa påståenden lägger du ihop alla poäng och får en totalsumma för gruppen. Modifiera denna individuellt med +5 eller -5 för de spelare som gjort särskilt bra eller särskilt dåligt från sig, och med eventuella andra bonusar som anges i äventyret. Lägg ihop alltihop och presto, så har du poängen för spelgruppen.

OBS! Med detta system skiter jag i hur långt de har kommit i äventyret, vilket jag anser vara mindre viktigt än de andra faktorerna. Om man vill ha med det är det bara att ge varje spelare 5 poäng för varje scen de överlever. De som kommer längre får mer poäng än de som rollspelar in absurdum vid fruktostbordet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och till slut

(Om någon moderator undrar varför jag delar upp inläggen så är det för att hålla isär dem om det blir frågor).

En länk:

http://www.rollspel.com/western/aventyr/w2.htm

Här hittar du massor med konventsäventyr för Western, under rubriken Konventskampanjer (scrolla ner bara så hittar du dem). Ladda hem, läs och förundras över de smarta intrigerna och de coola äventyren. Kolla särskilt in Mexican Connection, en banbrytande äventyrskampanj, som var först ut med att köra en och samma kampanj på FEM olika konvent under samma år!

Och så kanske du får svar på några av dina frågor också!

Puuuuh...

Hoppas det hjälper litegrann!

Magnus

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dödspatrullen = konventsäventyr

Ja, från början alltså, så var detta klassiska våldsäventyr ett polisäventyr till Cyberpunk 2020 som gick på Lincon nått år. Sisådär 20 grupper fick vi ihop, och det gick väl ganska bra för de flesta. Mycket skjuta vart det, men det var det de flesta ville göra... :gremgrin:

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Förresten, det svåraste av allt...

...är att du måste leverera.

Konvent är SUPERTRÖTTA på folk som lovar och lovar och lovar att leverera äventyr, och som sen aldrig dyker upp, eller dyker upp utan äventyr, eller som har ett superdåligt och hafsigt skrivet äventyr.

Du måste kunna leverera det du lovar. Annars blir du väldigt impopulär.

Så därför skulle jag rekommendera att du först skriver ditt äventyr klart och färdigt och allt, och SEN kontaktar ett konvent. Och inte tvärtom.

M.