Lupus Maximus
Tekniker
Någon som reflekterade över hur The Sims ändrade dataspelandet?
Innan ansågs dataspelandet mycket mer ha och göra med finniga pojkar som fortfarande bodde hemma oberoende ålder.
The Sims hånades rätt kraftigt av många spelare och dataspelsutvecklare under sin utveckling. Det var ju ett spel som ingen ville spela, så det skulle tokfloppa.
Horder av människor som tidigare aldrig hade spelat något annat på datorn, än möjligtvis patiens, ms-röj och liknande, satt i timtals framför The Sims efter att det släppts. Men de ansåg sig fortfarande inte vara dataspelare, för de var ju inte finniga pojkar som spelade våldsspel.
På samma sätt som The Sims har varit inkörsport för många in i dataspelsvärlden, och sedan till tyngre drog... erm... spel, så har MMORPGs utökat dataspelandets marknadsandelar.
Men det är inte för att de som gjort spel har slutat göra de spel de brukar, utan för att det har kommit nya saker utöver det.
Men problemet jag ser är snarare; när rollspelsvärlden kommer med motsvarigheten till "The Sims" eller "Everquest", hur kommer de utanför vår rätt slutna värld att veta om dem. Hur många affärer ger hyllplats åt rollspel, och hur många spelar så att icke-invigda kan se dem?
Innan ansågs dataspelandet mycket mer ha och göra med finniga pojkar som fortfarande bodde hemma oberoende ålder.
The Sims hånades rätt kraftigt av många spelare och dataspelsutvecklare under sin utveckling. Det var ju ett spel som ingen ville spela, så det skulle tokfloppa.
Horder av människor som tidigare aldrig hade spelat något annat på datorn, än möjligtvis patiens, ms-röj och liknande, satt i timtals framför The Sims efter att det släppts. Men de ansåg sig fortfarande inte vara dataspelare, för de var ju inte finniga pojkar som spelade våldsspel.
På samma sätt som The Sims har varit inkörsport för många in i dataspelsvärlden, och sedan till tyngre drog... erm... spel, så har MMORPGs utökat dataspelandets marknadsandelar.
Men det är inte för att de som gjort spel har slutat göra de spel de brukar, utan för att det har kommit nya saker utöver det.
Men problemet jag ser är snarare; när rollspelsvärlden kommer med motsvarigheten till "The Sims" eller "Everquest", hur kommer de utanför vår rätt slutna värld att veta om dem. Hur många affärer ger hyllplats åt rollspel, och hur många spelar så att icke-invigda kan se dem?