Hej!
Det här är ett shout-out till kreativ hjälp. Alla tankar och minsta lilla frö av idé är välkommet!!
Jag har planer på att under hösten leda en kampanj i Oktoberlandet, med Tsoys regelsystem, och håller för tillfället på att översätta och anpassa Tsoys regler. Jag har dock fastnat i ett totalt okreativt skrivläge och kan för mitt liv inte komma på varken spännande, roliga eller unika översättningar eller anpassningar.
Så här långt har jag tänkt:
Själva systemet ska vara precis som i Tsoy. Grundegenskaper ska vara översatta. Som det är nu är de direktöversatta. Vigör, Instinkt och Förnuft (Någon som har ett bättre förslag?)
Färdigheter ska översättas och vissa tillägg förekommer. Här har jag funderingar på vilken sorts färdigheter som skulle ”oktoberlandsanpassa” listan??? Bör man dela upp efter hov- mitt- och slavfolk? I så fall hur?
Jag har lagt till färdigheter som Sprängämnen, Hemliga nätverk och Undersidan.
Hemligheter är i nuvarande regelversion uppdelade i tre: vanliga hemligheter, Fefolksförmågor och magiska hemligheter (till översättningen av three-corner magic).
Finns det ett roligare sätt att göra det på?
Fefolksförmågorna kan bara köpas vid livsavgörande eller livsfarliga händelser, dvs då man blir ”Broken” i en konflikt, eller då man säljer av en nyckel. De är uppdelade som i Oktoberlandet, utifrån klasstillhörighet- och kostar dubbelt att köpa från ”fel” klass.
Exempel på fefolkshemlighet:
• Blåsa liv i Karaktären kan blåsa liv i andra karaktärer, och själv ta skadan. Den andra karaktären läker lika många skadenivåer som karaktären tar skadenivåer. Förmågan kan även användas för att suga ut liv, och kräver då ett motståndsslag. Även gifter och sjukdomar kan överföras. Kostnad: 1 vigör
• Det fina i kråksången Rollpersonen kan under en scen förändra sitt struphuvud så att hon kan kommunicera med fåglar, och vorone och zhivoter på deras ursprungsspråk. Om rollpersonen kommunicerar med feer i scenen får hon en minustärning på sociala konflikter.
Bör jag skippa hemligheter helt, och göra alla dessa till fefolksförmågor???
Kan någon komma på roliga hemligheter som skulle vara anpassade till Oktoberlandet?
Även nycklarna har jag översatt direkt. Jag skulle dock vilja ha mer kulturspecifika. Hittills har jag tänkt på revolutionens nyckel, Upptäckarens nyckel, slavens nyckel. Någon som har fler bra idéer?
Magin tänkte jag publicera för sig, eftersom jag hunnit längst med den…
Tacksam för hjälp och inspiration!!
Nils
Det här är ett shout-out till kreativ hjälp. Alla tankar och minsta lilla frö av idé är välkommet!!
Jag har planer på att under hösten leda en kampanj i Oktoberlandet, med Tsoys regelsystem, och håller för tillfället på att översätta och anpassa Tsoys regler. Jag har dock fastnat i ett totalt okreativt skrivläge och kan för mitt liv inte komma på varken spännande, roliga eller unika översättningar eller anpassningar.
Så här långt har jag tänkt:
Själva systemet ska vara precis som i Tsoy. Grundegenskaper ska vara översatta. Som det är nu är de direktöversatta. Vigör, Instinkt och Förnuft (Någon som har ett bättre förslag?)
Färdigheter ska översättas och vissa tillägg förekommer. Här har jag funderingar på vilken sorts färdigheter som skulle ”oktoberlandsanpassa” listan??? Bör man dela upp efter hov- mitt- och slavfolk? I så fall hur?
Jag har lagt till färdigheter som Sprängämnen, Hemliga nätverk och Undersidan.
Hemligheter är i nuvarande regelversion uppdelade i tre: vanliga hemligheter, Fefolksförmågor och magiska hemligheter (till översättningen av three-corner magic).
Finns det ett roligare sätt att göra det på?
Fefolksförmågorna kan bara köpas vid livsavgörande eller livsfarliga händelser, dvs då man blir ”Broken” i en konflikt, eller då man säljer av en nyckel. De är uppdelade som i Oktoberlandet, utifrån klasstillhörighet- och kostar dubbelt att köpa från ”fel” klass.
Exempel på fefolkshemlighet:
• Blåsa liv i Karaktären kan blåsa liv i andra karaktärer, och själv ta skadan. Den andra karaktären läker lika många skadenivåer som karaktären tar skadenivåer. Förmågan kan även användas för att suga ut liv, och kräver då ett motståndsslag. Även gifter och sjukdomar kan överföras. Kostnad: 1 vigör
• Det fina i kråksången Rollpersonen kan under en scen förändra sitt struphuvud så att hon kan kommunicera med fåglar, och vorone och zhivoter på deras ursprungsspråk. Om rollpersonen kommunicerar med feer i scenen får hon en minustärning på sociala konflikter.
Bör jag skippa hemligheter helt, och göra alla dessa till fefolksförmågor???
Kan någon komma på roliga hemligheter som skulle vara anpassade till Oktoberlandet?
Även nycklarna har jag översatt direkt. Jag skulle dock vilja ha mer kulturspecifika. Hittills har jag tänkt på revolutionens nyckel, Upptäckarens nyckel, slavens nyckel. Någon som har fler bra idéer?
Magin tänkte jag publicera för sig, eftersom jag hunnit längst med den…
Tacksam för hjälp och inspiration!!
Nils