Nekromanti skulle behöva lite hjälp

Hasse

Hero
"Ormen är oerhört lockande varför inte göra saken ännuvärre. Det är inte platsen vättarna dyrkar utan ormen vilket skulle vara intressant...hmmm vad kan en sådan ha för värden och förmågor?"

Ett förslag: snegla på Lindormen i regelboken men gör den mindre inteligent samt ta bort vingar och ben. Vad gäller STO så bestäm hur lång du vill att den skall vara, var 10:e STO motsvarar 1 meter. Du kan minska dess KP något om RP forfarande är amatörer. minska STY till en nivå som mer passar RPs nivå.

Ex. Jätteorm, 3m lång. (gjord enl. regelboken)

STY: 24
FYS: 17
SMI: 15
STO: 30
INT: 3
PSY: 15
SPI: 11

KP: 52
SB: 3T6

Naturliga vapen
1 Bett FV 7 1T4 (halv SB)
1 Kram FV 9 1T8*
1 hypnos**

* lyckas ormen med en kram som lyckas den automatisk nästa SR oxå om den väljer att fortsätta att kräma enda sättet komma loss för RP är övrvinna ormens STY med sin egen STY på motståndstabellen. Eller att ormen dör eller så mycket "anfallen från andra håll" att den måste försvara sig.

** Ormen kan hypnotisera en RP genom ett lyckas med att vinna mot RP på motståndstabellen PSY mot PSY. Ormen är aktiv och den som skall slå.

Naturligt skydd: 1p ormskinn.
Förflyttning: L23
Färdigheter: Gömma sig FV 5, smyga FV 10 Lyssna* FV 15
*Lyssna motsvarar vad ormen uppfattar av sin omgivning med sina sinnen, dvs den "lyssnar" av sin omgivning. Den blir alltså svår att överraska.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Sårias

Veteran
Är jag blind eller vart var monster mixen? hittar den inte. Skicka ett privat meddelande är du snäll kommer säkert inte hitta den här tråden igen så dum som jag är :)

Sårias

Veteran
Den var anpassad till DoD6 va? Hoppas det :) annars kommer rp:na äta den till frukost juh hehe jaja. man måste förutse att omgivningen är minst lika puckade som man själv. Ta inte illa upp om du tänkt på det själv skulle jag nog inte gjort det hehe.

Hasse

Hero
"Den var anpassad till DoD6 va? Hoppas det :)"

Japp, tidigare versioner av DoD har inte Grundegenskapen SPI.

"annars kommer rp:na äta den till frukost juh hehe jaja."

Det är möjligt, gjorde bara ett förslag, justera den hur du vill så att den blir mer anpassad till RPs styrka, Det endast du av oss två som vet hur bra/dåliga de RP är som skall möta ormen. Den kanske skall ha gifttänder oxå vad vet jag. Öka KP och naturligt skydd om du vill, det är helt upp till dig.

"Ta inte illa upp om du tänkt på det själv"

Tar inte illa upp. Min orm var tänkt som ett exempel, en grund för dig att anpassa och justera så att den passar till det äventyr du skall ha med den i.

Hasse

Pink Floyd

Sårias

Veteran
Skönt att höra :) Man vet aldrig hur folk tar saker.
Du ska ha ett jättestort tack för att du hjälper mig. (alla andra också för den delen) Det har varit skitkul det här måste jag göra om. Inspirationen bara flödar när jag sitter här det brukar uppskattas av mina spelare då vi alltid hamnar i knipan Vem ska SL:a....osv.

Biter inte min klinga biter inget

Hasse

Hero
Varsågod.(NT)

.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
Om vättarna inte vet om "scrollsen" så låt de hitta de och försöka elda upp de medan spelarna ser på. När en del av pergamenten brinner upp så frigörs den magiska energin i dem. Om spelarna anfaller vättarna så kan magin frigöras efter 1-2 SR. Borde ge spelarna en ledtråd på vad de kan innehålla.

Låt gärna spelarna få se en tavla på midgårdsormen i tornet innan de ger sig ner i grottorna. Hade också tänkt att föreslå att spelarna kunde komma undan från ormen genom att hitta dess ägg och använda de som gisslan. Men spelarna skulle nog aldrig komma på sån't (iaf i min spelgrupp)

/[color:green]Han</font color=green> som hellre kallas "scrolls" för "magiska pergament"

Sårias

Veteran
Fan vad kul det här är! Folk låter fantasin flöda. fan jag har idéer och inspiration till över tjugo äventyr snart. Så låt förslagen flöda jag älskar det.
Nu till ditt förslag. Det där med tavlan var bra. Det ska nog användas men det där med äggen vet jag inte såvida du inte syftar på att man ska sno äggen och sedan utprässa vättarna med äggen vilket skulle kunna vara en idée. som sagt låt idéerna flöda vidare.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Feuflux

omjonasson.se
En idé till

Den ene brodern, eller någon annan, kan ha blivit dödad i tornet och spökar nu där. Hans uppgift är att vakta "scrollsen" och det gör han ändå tills RP:na på något sätt befriar hans härjade själ.

//[color:red]Feuflux
Erfarenhet står i direkt proportion till antalet rustningar man förstört...</font color=red>

Hasse

Hero
Re: Hur? [NT]

Tja genom

1 hämnas åt spöket, dvs se till att de som döda "spöket" då det var livet, ställs tillsvars för sitt brott. Alternativt dödar dem.

2 Ser till så att spökets kvarlevor blir begravd på riktigt dvs får en sista vila i en riktig grav. skall givetvis begravas i enl. med hans tro.

3. Alternativ 1 och 2 tillsammans båda måste uppfyllas för att spöket skall försvinna.

4. något annat måste ställas tillrätta t.ex. en viss sak måste placeras på ett visst ställe för att spöket skall försvinna.

5 använda någon av: Driva bort lägre odöd, driva bort odöd samt driva bort högre odöd. Allt beroende på Spökets KP.

Hasse

Pink Floyd

Hasse

Hero
blev visst dubbla inlägg inte meningen.

Kan tyvärr inte radera det nu. får bara ett felmeddelande där det står NO_EDIT. <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-03-28 00:06.</EM></FONT></P>

Sårias

Veteran
Re: Hur? [NT]

ja. Så kan man ju göra. Har kommit fram till att jag måste välja nu...tror nog jag kör på dom ormdyrkande vättarna. Men resten ska jag använda i andra äventyr. Men fortsät gärna komma med förslag så kanske jag kan hitta på flera äventyr alltid lika trevligt. :) Än en gång tack till alla er som kommit med idéer.

Sårias Halvalv:

Danno

Veteran
Den ormen låter som om den är ganska knubbig. En tre meter lång orm är knappast en jätteorm, men den kan i och för sig vara ganska stark. Såg filmen Anakonda för ett tag sen. Där fanns en stor orm. Undrar om den hade 52 KP?

Fanns det inga världen för ormar i monsterboken 1 (eller var det 2)? Nånting att jämföra med menar jag.

/The Danno

Hasse

Hero
Fanns det inga världen för ormar i monsterboken 1 (eller var det 2)? Nånting att jämföra med menar jag.

I kampanjboken(bok 1) finns de vanliga ormarna upp till 1m i storlek.
Den ormen jag gjorde som ex. i all hast är i mångt och mycket en modifierad "lindorm" fast då bara som en vanlig orm.

Hasse

Pink Floyd

Sårias

Veteran
det jag tänkte på var också att 3 m var lite kort när man tänkte efter men sedan kom jag på att en jätteorm skulle ha STO runt ensådär 100-200 och så stor ska den nog inte vara. Men 30 då har den en kroppsmassa något större än en häst och det känns lagom med 30 faktiskt.

Sårias Halvalv:

Hasse

Hero
"det jag tänkte på var också att 3 m var lite kort när man tänkte efter men sedan kom jag på att en jätteorm skulle ha STO runt ensådär 100-200 och så stor ska den nog inte vara."

Varför inte, om du nu vill att den skall vara mellan 10-20m lång. Dess övriga grundegenskaper behöver ju bli högre för det. Tänk oxå på att KP numera inte är summan av ett visst antal grundegenskaper utan upp till dig själv att bestämma vilket innebär att en jätteorm med STO 150 inte behöver ha så mycket mer i KP än den jätteorm jag gjorde på förslag. Det som ändras dock är förstås SB.

Hasse

Pink Floyd

Sårias

Veteran
sant men sto är ju inte riktigt 10 Sto= 1m lång. Skulle nog gå mera på vikt när det gäller ormar. något i stil med 1sto=10kg.

Sårias Halvalv:

Hasse

Hero
jo iofs, satt och funderade på det när jag skrev inlägget. Dvs att ormar lite annorlunda jämfört med många andra varelser och att STO 10=1m som jag skrev, blev lite dumt om vill göra lite längre ormar.

"Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!"

AH! morgonstjärna, helt klart mitt favoritvapen som jag använder om jag är spelarr och inte är SL som jag nästan alltid är.

Hasse

Pink Floyd

Rickard

Urverk speldesign
Finns jättespindel, jättefågel och en jättemask. Det närmaste är en drakorm (som inte är en lindorm) och finns i M1.

[--klippt ur M1--]
"<EM>En drakorm är inte lika intelligent eller rovlysten som en drake, och bryr sig inte särskilt mycket om skatter. Istället drivs den av stark hunger, och jagar de flesta djur. /---/ Drakormar har ofta nästen som består av långa, slingrande, trånga gångar med en kammare längst inne. Dit släpar den sitt byte och där kan man ibland finna intressanta skatter. Drakormarna har inte några frätande utsöndringar, vilket leder till att alla former av skatter klarar sig tämligen väl inne i hålan.</EM>"

STY: 6T6 (21)
STO: 6T6 (21)
FYS: 4T6 (14)
SMI: 4T6 (14)
INT: 2T6 (7)
PSY: 4T6 (14)

Vapen: 1 bett (1T8, halv SB), 2 klor (1T6)
Naturligt skydd: Skinn 5 p.
Kan tala människospråk och drakspråk.
[--slutklipp--]

Jag menade att RP:na ev. kunde ta ormens ägg som gisslan. De är ju trots allt halvintelligent. Men Det kommer (antagligen) aldrig en spelare att komma på.
Skickar med bilden som fanns på omslaget till boken föreställande drakormen. Målad av Rowena Morill.

/[color:green]Han</font color=green> där det enda som biter på honom är frosten