Nekromanti Skulle du köpa äventyr?

Vindhand

Myrmidon
Re: Hobbyn betald retroaktivt (och indirekt av mig

Med en sådan definition är ingenting gratis, förutom möjligtvis luften vi andas.

Hört talas om koldioxidskatt? :gremwink:

Allvarligt talat ser jag en viss skillnad mellan "Staten betalar" och "Gratis". Om så inte var fallet skulle ingen irritera sig på stadsråds höga löner, folk som mjölkar socialförsäkringssystemet eller investeringar i nya stridsvagnar. Allt är ju "Gratis" :gremsmirk:

Studiecirklar är därför inte gratis. Bara betalade av hela befolkningen. Om man tycker det är bra att ta skatt från folk för att spendera den på sånt här är en annan fråga men det ändrar inte det faktum att det är vad man gör.

Min avsikt, vilket de flesta torde ha gissat, är att ge rollspelare bättre möjligheter att utöva sin hobby.

Jag förstod det. Inga klagomål från mig på den fronten.

Dan (Neo)

Veteran
Re: Hobbyn betald retroaktivt [ANT]

Allvarligt talat ser jag en viss skillnad mellan "Staten betalar" och "Gratis".
Okej, var det det "debatten" handlade om så har jag absolut ingenting att tillägga.

Förutom möjligtvis att vi bör promenera i dikeskanten nästa gång vi ger oss iväg för att rollspela, för att inte slita på de statligt betalda vägarna. :gremwink:

Förutom möjligtvis att vi bör promenera i dikeskanten nästa gång vi ger oss iväg för att rollspela, för att inte slita på de statligt betalda vägarna.
Dikesgrävningen är väl statligt bekostad den med :gremwink:

/Black Dwarf, dikesdvärg.

Mask_UBBT

Hero
Re: "Gratis"

Vi har höga skatter i sverige för att vi vill ha ett rikt välfärdsystem, och värfärdsystemet ska tillhöra folket.
Hela poängen med svenska skattesystemet är att man ska dra nytta av de pengar som betalas in!

Vindhand

Myrmidon

Förutom möjligtvis att vi bör promenera i dikeskanten nästa gång vi ger oss iväg för att rollspela, för att inte slita på de statligt betalda vägarna.

Det känns som du totalt missförstått.. men det är OK.

Vindhand

Myrmidon

Vi har höga skatter i sverige för att vi vill ha ett rikt välfärdsystem, och värfärdsystemet ska tillhöra folket.
Hela poängen med svenska skattesystemet är att man ska dra nytta av de pengar som betalas in!

Det är poängen med alla skattesystem. T.o.m. brandskattningen av visby gick ju till ett behjärtansvärt ändamål (inte bränna staden). Det innebär inte att sådant staten bekostar är Gratis, bara att det bekostas av alla skattebetalare gemensamt. Så att du kan få betalt för att spela rollspel innebär att du när du tjänar pengar kommer betala pengar till staten för att andra skall kunna spela rollspel, knyppla, eller vad de nu gör. Dessutom kommer du naturligtvis betala kostnaden för att samla in dina pengar, slussa dem genom de olika systemen och fördela dem igen. Det är viktigt att komma ihåg.

Det innebär inte att det är _fel_ bara att det inte är _gratis_. Det är en ganska enkel skillnad IMHO.

Dan (Neo)

Veteran
Re: Hobbyn betald retroaktivt [ANT] (och OT)

Det känns som du totalt missförstått.. men det är OK.
Ärligt talat trodde jag inte att inlägget handlade om hur jag använde ordet "gratis" i en rubrik - jag förutsatte att det fanns ett implicit moraliskt ställningstagande bakom ditt inlägg.

Mask_UBBT

Hero

"Det innebär inte att sådant staten bekostar är Gratis, bara att det bekostas av alla skattebetalare gemensamt."

Det var ju det jag menade! Jag vet inte ens om jag skrev något som antydde det.
Alla betalar in en del, och alla har rätt att hämta ut en del. Skillnaden mellan vad man betalar in och vad man 'får tillbaka' är att det förstnämnda är beroende på vad man har råd med, medan det andra är likställt mellan alla människor. I teorin, iaf.

Dessutom får man inte glömma Bingolotto! :gremsmile: Det är faktiskt en väldigt viktig inkomst för staten, och om inte jag minns fel är det indirekt det som betalar för SVEROK.... Fast det är jag inte säker på...

Vindhand

Myrmidon
Re: Hobbyn betald retroaktivt [ANT] (och OT)

Ärligt talat trodde jag inte att inlägget handlade om hur jag använde ordet "gratis" i en rubrik - jag förutsatte att det fanns ett implicit moraliskt ställningstagande bakom ditt inlägg.

Olyckligt... det var inte alls min avsikt. Jag menade helt enkelt det jag skrev i inlägget och inget annat.