Nekromanti Skulle du köpa äventyr?

Hasse

Hero
självklart!

Till DoD6 har jag ambitionen att köpa allt som släpps.:gremgrin:

Vad gäller äventyr så är det inte alltid de spelas men jag köper äventyr ändå därför att de om inte annat ger mig inspiration. De ger mig oxå exempel på hur äventyr kan konstruera och på så sätt förbättrar min egen förmåga att konstruera äventyr.

Kitzune

Swashbuckler
Re: Kanske

En del, framförallt större episka grunkor, kan dock vara
värda att skaffa. Jag är dock snorigt kräsen på den punkten.

Om det beskriver en bit av ett land/rike som jag redan inte
har i en bok - Då skulle jag nog kunna tänka mig att
införskaffa det för då har jag ändå fått något jag kan ha nytta
av även om äventyret inte direkt går i linje med vad jag som
spelledare trivs med.

Om jag ska ta ett exempel på så ligger nog Jarla närmast
till hands. Jag tyckte äventyret var
lite krassligt när jag spelade i en spelgrupp som skulle prova
på att se om Eon höll. Men, när jag sedan lånade kopian av
spelledaren för att kika lite i boken såg jag några bra saker
med beskrivningen av Jarla åtminstonde och kunde konstatera
att jag åtminstonde fick ut något av den.

Vad krävs för att en kille som du skall köpa ett köpeäventyr
då, Krille?

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator

"Vad krävs för att en kille som du skall köpa ett köpeäventyr
då, Krille?"

Nåt i stil med "Beyond the Mountains of Madness", "The Complete Masks of Nyarlathothep", "Horror on the Orient Express", "Harlequin", "Enemy Within", "Konfluxen"-serien eller något i den stilen.

Troberg

Sinister eater
Nej, såvida de inte...

...är nästan gratis.

De färdiga scenarios jag sett passar inte mitt sätt att spelleda. De är för hårt styrda. Jag gillar att sätta upp scenen och förutsättningarna, sedan släpper jag in spelarna och låter handlingen styras av deras förehavanden. Få färdiga scenarios funkar på detta sätt.

Ett (enkelt) exempel kan vara något i stil med: A mördar B för att B känner till A's affär med C och hotat att tala om den för C's man D som dessutom råkar vara den lokala gangsterbossen. A tappade sin Rolex, vilken E hittade och sålde till den lokala hälaren F. D tror att mordet var ett misslyckat försök att döda honom och misstänker rivaliserande bossen G. C och A har planer på att döda D för att komma åt hans pengar. C tror att D ligger bakom mordet. Dräll in några ledtrådar. Släpp in spelarna i egenskap av hantlangare till D för att reda ut det hela. Luta dig tillbaka och beskåda förödelsen.

Observera att jag inte planerat vad som kommer att hända, utan jag utgår från ett dödläge (avsiktlig ordvits) där spelarna fungerar som en katalysator. Utifrån vad de gör låter jag omgivningen reagera. Om spelarna till exempel går på den mest uppenbara lösningen och knäpper G så kommer kanske A och C att ta tillfället i akt att döda D för att det ska se ut som en uppgörelse mellan D's gäng och G's gäng. Tar de för lång tid på sig kanske jag låter A komma på att E hittade Rolexen och försöka tysta honom osv. Utifrån förutsättningarna och händelserna improviserar jag helt enkelt.

Jag är inte heller glad för böcker i stil med "Über fighter guide" eller "Mega Magic Manual", de tenderar dels att komplicera spelandet och dels att göra de klasser/raser de beskriver bättre i stället för mer nyanserade. Lite åt samma håll som kortspelen: köp senaste och mer och ha större chans att vinna.

Däremot köper jag gärna beskrivningar av världar, bakgrunder och liknande material (en av huvudanledningarna till att jag är GURPSist, eftersom det är på sådant som tyngdpunkten i GURPS ligger).

En annan kommentar:

Jag gillar själv inte benämningen 'äventyr'. Den passar kanske för fantasy, men inte något vidare för modern miljö. Min benämning är därför 'scenario', vilket jag dels tycker är ett neutralare ord, dels passar mitt sätt att spela bättre. Åsikter?

Mask_UBBT

Hero
Jag tor targetgames får skylla sej själva!
Dom gör spl som är så vöerdrivet lätta att hitta på äventyr till :gremgrin:

För många roliga varelser, helt enkelt! Man kan köra 20-30 äventyr innan man ens har introducerat dpelarna för allihopa!

Johan K

Gammal & dryg
jo, det skulle jag nog !

ja, jo jag skulle faktsitk köpa äventyr. Skulle läsa baksidan först iof & se hur det verkar..

Dan (Neo)

Veteran
Gratis rollspel (igen)!

Nu kom jag å tänka på något helt annat. När spelledaren säger: "Jag ska köpa 3 äventyr, vill ni hjälpa till att betala för dem, eftersom det är ni som ska få spela dem?", borde då spelarna dela på priset med spelledaren?
Kan studiecirklar vara lösningen på ditt "problem"?

Eksem

Champion
"När spelledaren säger: "Jag ska köpa 3 äventyr, vill ni hjälpa till att betala för dem, eftersom det är ni som ska få spela dem?", borde då spelarna dela på priset med spelledaren?"

Jag är inte helt säker på det. Dels så vill ju spelledaren (i alla fall) äga äventyren själv för det mesta, dels så får ju spelledaren ut mer av dem. Jag kan tycka att det nästan är lika roligt att läsa äventyr som det är att spelleda dem.

Som jag ser det får jag ut mer än nästan dubbelt så mycket nöje av äventyren som mina spelare.

Jag nöjer mig med att det är de som investerar i tilltugg.

Sadaigh

Swordsman
Hmm, varför inte köpa. Nästan alla Sl har nån gång upplevt torka i huvet.. och KAN bara inte komma på nåt kul som kan hända. Då e det alltid lika kul att gå å köpa ett nytt äventyr, om det inte finns på internet så... Det beror ju på om man har pengar och lust att gå iväg till rollspelshandeln... =P jaja

Vindhand

Myrmidon
Japp

Till dod6 är det faktiskt _bara_ äventyren jag köpt. Jag tänker i.o.f.s. köpa Jorges någon gång eftersom den är så snygg men det har inte blivit av...

Äventyr är bra eftersom de låter mig utsätta spelarna för sådant som inte hittats på av mig själv. Ens spelare lär känna en efter ett tag och det finns en risk att fastna i gamla hjulspår. Ett maffigt äventyr kan då vara helt rätt för att göra saker mer spännande :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
"Gratis"

Det är mer "låt andra svenskar betala dina rollspel på skattesedeln" än "gratis". I.o.f.s. är det kanske lika bra att utnyttja de system som finns (och det kanske balanserar den skatt man betalar för _andra_ personers studirecirklar m.m) men _gratis_ är det inte...

P Lex

Warrior
Om Granström har skrivit det

Om äventyren är till rätt spel så köper jag nog allt som publiceras. Jag skulle nog bara köpa ett äventyr till DoD om Granström skrivit det.

Jag som redan hade Gigant och Monsterboken hade hellre sett att Target gav ut äventyr istället för handböcker.

Kitzune

Swashbuckler

Nåt i stil med "Beyond the Mountains of Madness", "The
Complete Masks of Nyarlathothep", "Horror on the Orient
Express", "Harlequin", "Enemy Within", "Konfluxen"-serien
eller något i den stilen

Det verkar ju inte bättre än att Cthulhu kallar dig ofta :gremwink:

/Alexander Gyhlesten

Krille

Super Moderator

"Det verkar ju inte bättre än att Cthulhu kallar dig ofta"

"Well, I get at least a call from that Cthulhu guy once a day..." :gremwink:

Men saken är för min del solkar: Chaosium kan sina saker.

Kitzune

Swashbuckler

"Well, I get at least a call from that Cthulhu guy once a day..."

"Oh, my - He must have lots to say, that darling." :gremwink:

Men saken är för min del solkar: Chaosium kan sina saker.

Japp. Man får vad man vill ha (och ibland lite extra på köpet).
Jag skulle bli ohyggligt besviken om företag X gjorde ett
rollspel om Z som jag tycker är bra och de slog 20 på
färdighetsslaget och var tvungna att plocka fram
fummeltabellen (för att prata DoD-språk, vi får ju inte bli helt
utanför forumets ramar här :gremwink:).

Chaosium gestaltar Howards värld på ett bra sätt som är lätt
att sätta sig in i. Amber är et rollspel där det går lite trögare,
för att nämna ett rollspel jag stött på som gestaltar en bokvärld.

/Alexander Gyhlesten

Rising

Vila i frid
Snösaga...

"Dock har jag precis köpt Snösaga och finner den kampanjen något irriterande med sina många SLP (kan tilläggas att jag endast läst 20 sidor än)..."

Jag köpte Snösaga igår och resonerade till en början precis som du, men sedan tog jag ett papper och mappade upp det hela, skrev vilka som hör till vilka och vem som är barn till vem osv och då ser det hela mycket begripligare ut. När man kommer till Vretgaard blir det riktigt förbryllande, men konstruktörerna har varit smarta och de olika familjerna har alla väldigt särpräglade drag. På så vis kan man med mycket enkla medel visa för spelarna att "de här två buspojkarna är ju typiska Hjelm-barn" osv. Man måste nog överdriva dessa slp en hel del för att underlätta för spelarna att känna igen vem som är vem hela tiden.

Ett annat tips jag brukar använda i kampanjer med många inblandade är att dra ut ordentligt på tiden så att rollpersonerna får lära känna dem periodvis ordentligt, istället för att du skall dumpa dem allihop på rollpersonerna på en gång. Inledningsvis tror jag det blir mycket viktigt.

Dock, jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad av snösaga. Den är rätt hårt rälsad på sina håll, men den är framförallt härligt mäktig på ett sätt som får en att känna sig som ett litet barn igen. Särskilt när man når stället som rimmar på "Stelbardh" (ingen spoiler här inte) där konstruktörerna lyckas ta i så de nästan spricker utan att rollpersonerna för den sakens skull måste vara übermighty för att ha en chans att överleva eller så att det bara blir töntigt.

Jag har läst allt utom kartorna i mitten och det ser riktigt schysst ut. Jag kommer introducera ett par starka kvinnoporträtt till (för det behöver kampanjen verkligen) och kanske tona ner några få koboldiga inslag, men överlag är jag mycket positivt överraskad.

/Rising

Dan (Neo)

Veteran
Re: Hobbyn betald retroaktivt (och indirekt av mig och dig)

men _gratis_ är det inte...
Med en sådan definition är ingenting gratis, förutom möjligtvis luften vi andas.

Studieförbunden finns till för att ge svenska medborgare en meningsfull och lärorik fritid. Studiefrämjandet t ex "är Sveriges tredje största studieförbund och ger människor över hela landet möjlighet att lära, skapa och utvecklas i gemenskap med andra. [Förbundets] verksamhet samlar varje år över 2,5 miljoner deltagare, varav många ungdomar." Det är självklart att de som spelar rollspel utifrån förutsättningarna att "lära, skapa och utvecklas" (vilket jag personligen tror många gör) med gott samvete ska kunna ta del av de möjligheter som studieförbunden, genom alla oss skattebetalare, ger.

På Studiefrämjandets egen hemsida jämställs rollspel med teater. Den intresserade kan läsa mer här (SFR) och =studiefr%E4mjandet]här (SVEROK).

Huruvida beteckningen "gratis" är missvisande eller inte låter jag andra avgöra. Min avsikt, vilket de flesta torde ha gissat, är att ge rollspelare bättre möjligheter att utöva sin hobby.

[color:\\"blue\\"] Nej, jag har ingen position inom SVEROK (annat än medlem). Nej, jag har inga kontakter inom Studiefrämjandet (även om jag tyckte en av tjejerna på Skellefteå-avdelningen var rätt läcker...). Däremot gillar jag att spela och spelleda rollspel! [/color] :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Äh, kan ni inte finansiera som hederligt folk...

...det vill säga slå ner pensionärer och sälja deras kattmat till ryska maffian? :gremlaugh:

Eksem

Champion
Re: Snösaga...

Och vad det gäller SLP's så tipsar jag återigen om den lista jag jobbar på (den är alltså inte alls klar, men bör räcka till Vretgaard):

http://w1.856.telia.com/~u85610549/snosaga_slp.html

Rättningar av listan mottages varmt!

Vad det gäller att låta kampanjen ta god tid så tycker jag att det är en bra idé. Vi är uppe i tre spelmöten hittils, och är ungefär halvvägs in i händelserna i Vretgaard (och vi spelar snabbt, vi klarade av hela Svavelvinterserien på c:a 20 spelmöten!). Det finns såpass mycket att göra där, så det är bara att låta rollpersonerna löpa fritt. De har lyckats lägga sina näsor i exakt rätt blöt hela tiden hittils i alla fall.

Vad det gäller rälsningen så finns det ju vissa element som är alldeles för hårt styrda, men i allmänhet skulle jag tro att det är fullt möjligt att inte tvinga in rollpersonerna i några spår och ändå komma undan med kampanjen utan problem (eller snarare, rälsa rollpersonerna utan att spelarna märker det).