Nej, såvida de inte...
...är nästan gratis.
De färdiga scenarios jag sett passar inte mitt sätt att spelleda. De är för hårt styrda. Jag gillar att sätta upp scenen och förutsättningarna, sedan släpper jag in spelarna och låter handlingen styras av deras förehavanden. Få färdiga scenarios funkar på detta sätt.
Ett (enkelt) exempel kan vara något i stil med: A mördar B för att B känner till A's affär med C och hotat att tala om den för C's man D som dessutom råkar vara den lokala gangsterbossen. A tappade sin Rolex, vilken E hittade och sålde till den lokala hälaren F. D tror att mordet var ett misslyckat försök att döda honom och misstänker rivaliserande bossen G. C och A har planer på att döda D för att komma åt hans pengar. C tror att D ligger bakom mordet. Dräll in några ledtrådar. Släpp in spelarna i egenskap av hantlangare till D för att reda ut det hela. Luta dig tillbaka och beskåda förödelsen.
Observera att jag inte planerat vad som kommer att hända, utan jag utgår från ett dödläge (avsiktlig ordvits) där spelarna fungerar som en katalysator. Utifrån vad de gör låter jag omgivningen reagera. Om spelarna till exempel går på den mest uppenbara lösningen och knäpper G så kommer kanske A och C att ta tillfället i akt att döda D för att det ska se ut som en uppgörelse mellan D's gäng och G's gäng. Tar de för lång tid på sig kanske jag låter A komma på att E hittade Rolexen och försöka tysta honom osv. Utifrån förutsättningarna och händelserna improviserar jag helt enkelt.
Jag är inte heller glad för böcker i stil med "Über fighter guide" eller "Mega Magic Manual", de tenderar dels att komplicera spelandet och dels att göra de klasser/raser de beskriver bättre i stället för mer nyanserade. Lite åt samma håll som kortspelen: köp senaste och mer och ha större chans att vinna.
Däremot köper jag gärna beskrivningar av världar, bakgrunder och liknande material (en av huvudanledningarna till att jag är GURPSist, eftersom det är på sådant som tyngdpunkten i GURPS ligger).
En annan kommentar:
Jag gillar själv inte benämningen 'äventyr'. Den passar kanske för fantasy, men inte något vidare för modern miljö. Min benämning är därför 'scenario', vilket jag dels tycker är ett neutralare ord, dels passar mitt sätt att spela bättre. Åsikter?