Nekromanti Skulle vilja ha lite feedback

Jaha... nu är årets Gothcon slut och som ni kanske vet så arrangerade jag äventyret Antarctica 1983. Det var första gången jag arrangerade och ett utav de första äventyren jag har skrivit ner på papper. så jag skulle gärna vilja ha lite feedback, både ifrån spelare och spelledare.

Så att jag kan få reda på vad som var dåligt/bra med mitt äventyr.

Balderk

Swashbuckler
Jag spelade det juh som bekant och jag tykte väl att det var bra. Låg på dåliga pass dock. Ett sådant äventyr bör ju ligga på nattpass... Inte sjunde och andra som väl var fallet nu. Av vad spelledaren berättade så tyckte han att partiet i norge var för luddigt och att inte så många kom dit. Verkade vara ganska så mycket i äventyret vi aldrig han göra för att många redan hade blivit omvända och de andra misstänkte något. Så det blev en strid istället och alla utom George dog... Tydligen skulle man ha satsat mer på att döda folk, men jag kände att det skulle väcka för många misstankar. Man kanske också skulle ha försökt att ligga lågt mer, men om någon blir misstänksam så måste man ju göra något. Men det var roligt och lite anorlunda, vilkwet uppskattades.

/Balderk

Lord Duregar

Warrior
Hummmm, jag är väldigt sur att jag inte kunde komma till Gothcon men jag bor ju i Skåne och är inte tillräckligt gammal för att köra bil.......
Men Björn kan du inte skicka äventyret så kan jag granska den och ge betyg :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret
Hummmm, jag är väldigt sur att jag inte kunde komma till Gothcon men jag bor ju i Skåne och är inte tillräckligt gammal för att köra bil.......

Någonsin hört talas om tåg? :gremgrin:

For the record bör nämnas att Dnalor tillbringade totalt 38 timmar på att ta sig från och till GothCon.

Mmm det är ungefär den uppfattningen jag också fick att det var så det gick till för de flesta lagen.... Lyckades de som inte var omvända lista ut vad som det bästa vapnet emot de omvända är och var George, som var den enda övelevande en utav de omvända?

Jag tror att problemet låg i att jag aldrig hann testspela äventyret förrens att det var försent att ändra något på äventyret... Skulle nog ha bl.a. gjort om "Norge" biten i så fall...

Är glad att du tyckte att det var lite roligt i alla fall...

Kanske det, kanske...

är e-mejl adressen du har skrivit i profilen korrekt? den ser lite suspekt ut tycker jag :gremwink:

Förresten... ta tåg eller buss nästa gång du vill på konvent om du inte har skaffat körkort vid det tillfället :gremgrin:

Du vet väl att det är skitkul på konvent :gremwink:

LeJonklev

Swordsman
Nu var jag iofs bara spelare men ändå.

Spontant så där (och den spelledare vi hade höll med oss) kan jag väl anmärka på stavningen. Särskrivningar, tempusändringar och stavfel. Inget dödligt problem men det kan vara bra om man har någon som korrekturläser texten innan man anser sig vara klar med den.

Något kort kanske, vi var klara två timmar innan sluttiden. Min högst personliga åsikt var att karaktärerna var lite tunna. men sen så vill jag ha minst fyra sidor text till mina karaktärer :gremsmirk:

Nu låter det som jag bara har negativt att säga men faktum är att vi hade skoj när vi spelade det. Det var säkert ledigt bättre än mitt första konventsscenario.

/Johan

Hmm... sa inte du att du var spelare? Lät spelledaren dig läsa igenom äventyret eller? Kan i och för sig hålla med om att det inte var ordentligt korrekturläst... Det är extremt tråkigt att läsa sitt eget äventyr + att jag inte orkade fråga någon att korrekturläsa det åt mig.

"Något kort kanske, vi var klara två timmar innan sluttiden"

Ok, fast då dog ni väl (eller blev övertagna) innan ni spelat igenom hela äventyret, va?

"vill jag ha minst fyra sidor text till mina karaktärer"

Jahaja... :gremgrin: Vi får väl se om det blir så många sidor nästa gång... om det nu blir någon nästa gång :gremwink: (vilket jag personligen hoppas på, det var nämligen väldigt roligt att arrangera)

"Nu låter det som jag bara har negativt att säga men faktum är att vi hade skoj när vi spelade det. Det var säkert ledigt bättre än mitt första konventsscenario"

Nej, nej det är helt okej. Jag är tacksam för dina åsikter, jag måste veta vad jag gjort för misstag så att jag kan lära mig av dem. Kul att höra att ni tyckte att det var roligt i alla fall.

Vad har du skrivit för konventsäventyr då?

Matt Evans

Veteran
Hmm... sa inte du att du var spelare? Lät spelledaren dig läsa igenom äventyret eller? Kan i och för sig hålla med om att det inte var ordentligt korrekturläst... Det är extremt tråkigt att läsa sitt eget äventyr + att jag inte orkade fråga någon att korrekturläsa det åt mig.

Vilket också är en dödssynd. Man bör ha minst en utomstående korrekturläsare, helst flera, och texten skall gås igenom ett flertal gånger (även innan den är layoutad)

// Matt Evans

LeJonklev

Swordsman

Nej men det gick till som så att vi kommenterade på texten i rollpersonsbeskrivningarna och spelledaren sade att sådan var texten genom hela äventyret.

Ok, fast då dog ni väl (eller blev övertagna) innan ni spelat igenom hela äventyret, va?

Ja fast det gör lixom inte att det känns mer okej.

Vad har du skrivit för konventsäventyr då?

Slaget vid röda floden (BSK 2001)
13:e passageraren (GothCon 2002)
Stuck inside of mobil with the mephis blues again (SydCon 2002)
Star Wars Episod 1.92, den siste medlemmen (BSK 2002)
Saladins Gåta (Gothcon 2003)

/Johan

Big Marco

Läskig
Genrellt - underhållande. Det är ju viktigast. Språket störde en del, samt en del underligga logiska kullerbyttor.

Var bodde Johnny? Varför var Johnny ens där? Hans kunskaper var ju helt bortkastade i den situation han befann sig i, mtp att helikopter fanns ju inte på basen.

Emil

Hero
Det funkade fint tyckte jag, men jag förstod på spelledaren att han hade gjort lite små ändringar. Men de sakerna har dina spelledare förhoppningsvis redan påpekat för dig.

Lite andra tips då.

* Plocka bort rutnäten från kartorna, det gör de bara jobbiga att titta på. Strukturera även kartbeskrivningarna bättre. De får gärna finans båda i spelledarens häfte och som enkelkopierade handouts.

* Se till så att alla som finns på basen även beskrivs på pappret, även om det bara rör sig om några ord. Att kocken inte beskrevs fick mig direkt att undra om han skulle dö direkt...

* Bilderna på alla karaktärerna var bra.

* Rollpersonerna kan gärna vara något längre, men upplägget var bra. Det fattades dock ett avsnitt om vad rollpersonerna mer exakt brukara göra på basen. Jag spelade läkaren och eftersom det knappast är ett heltidsgöra, så borde hon ju ha vissa andra vanliga sysselsättningar...

* Och sedan, som flera andra påpekat, försök ragga upp några kompisar till att korrekturläsa. Inte bara för att rätta stavfel utan det viktigaste är att någon annan får läsa vad man skrivit och leta upp luckor och saker som man själva inte tänkt på.

/Emil

Det fanns faktiskt en helikopter på basen... Det kanske bara var jag som inte var tillräckligt tydlig på den punkten. Så vissa spelledare tolkade det nog som att det inte fanns någon helikopter på basen.

Men du har rätt i att jag hade glömt Johnnys rum... fast jag löste det genom att placera honom i sovsalen.

"Det funkade fint tyckte jag, men jag förstod på spelledaren att han hade gjort lite små ändringar. Men de sakerna har dina spelledare förhoppningsvis redan påpekat för dig"

Jo, fast det gjorde jag också... Fast jag gjorde misstaget att låta Dwayne bli övertagen (fast det var bara för att hans spelare var så himla oförsiktigt...)

"* Se till så att alla som finns på basen även beskrivs på pappret, även om det bara rör sig om några ord. Att kocken inte beskrevs fick mig direkt att undra om han skulle dö direkt..."

Oki... fast att kocken inte var beskriven var för att rollpersonerna hade bara träffat honom en gång... fast jag antar väl att jag kunde ha skrivit det... ännu en otydlighet ifrån min sida... Fast jag antog att SL skulle berätta det för spelarna...