Siffner_UBBT
Veteran
Hej igen! Vet att jag postat en del trådar på senaste tiden men ni vet hur det är att vara ung, ny och fantasi lös och sugen på att göra ett trevligt Indie Rollspel.
Jag har börjat komma närmare punkten då mitt Rollspel börjar ta form och inte är en massa tankekarts idéer på skrivblocket i skolan.
Ville posta information om mitt Rollspel så att alla kan se vad jag fifflar. Jag behöver lite indeer, synpunkter och förslag på mitt Rollspel då detta är mitt första och jag siktar inte efter det "perfekta" utan ett mysigt rollspel man kan ta fram som paus mellan Slaktande av drakar, spöken och mutanter.
SÅ vad är Skymnings Natt och vad handlar det om? Skymnings Natt är ett Äventyrs Rollspel där spelarna tar form som ett par barn/ungdomar mellan 13 - 18 år som råkar träda igenom en portal som leder till Skymnings Land. Känslan i Rollspelet siktar på att vara Mysigt, Spännande, Intressant, Bisarrt och lite gulligt. Som att träda in i Narnia eller ett mer "Äventyrligt" Alice i underlandet för första gången.
Rollpersonerna kommer att möta de mest underligaste varelserna, allt från Drakekorrar till Farliga Dammråttor. De kommer besöka underliga och mystiska platser, skumma och galna karaktärer både snälla och elaka. Temat är väll Saga blandat med Bisarr anime med hyper aktiva och galna karaktärer till fajter med stora silverfiskar. Rollspelet handlar främst av utforskning av Platsen/Landet och att undkomma faror och fällor. Spelledaren kan lätt improvisera platser och monster och annat efter som att världen udda som den är. Spelladerns främsta uppgift är att beskriva den sagolika mystiskt spännande miljön karaktärerna befinner sig i. Början tar plats i ett stort bibliotek där karaktärerna uppfattas som ca 15 cm stora. Senare mynnar Biblioteket ut till en Skog som verkar vara mer av en labyrint där träden formar sig som långa korridorer.
Systemet är tänkt att vara ett T100 system ala BRP som grund men vill försöka få med mitt egna så det inte blir en generisk klon.
Nedan följer den mall och idéer jag skrivit hitteids:
Tema & Miljö
* Mysig. ( Som framför brasan en kall höstkväll )
* Mystisk. ( Sagomystik där allt är nytt och intressant )
* Sagofullt och Spännande.
* Djupa gamla bibliotek, Stora mörka lummiga urskogar.
* Porlande vattendrag och vackra utsikter.
* Härliga kull landskap och mystiska grottor.
* Intressanta, Livfulla, Galna och Kärleksfulla karaktärer.
* Anime inspirerat fartfullt äventyr med roliga och galna karaktärer.
* Skumma konversationer blandat med pikar som relaterar till oskyldiga sexuella tankar.
Inspirations Källor
* Narnia
* Fantasia
* Final Fantasy: Adventures Child
* Animega Rollspelet
* Ragnarok ( The Animation och Online )
* Chobits
* dotHack ( Twilight och Sign )
* 9 ( Ragdolls )
Design Mål och Genre
* Ett System som hanterar strider på ett kreativt och snabbt sätt.
* Magi, Närstrid och Avstånds strid hanteras på ett roligt och balanserat sätt.
* Systemet inriktar sig på att hantera strider och olika förmågor på ett intressant sätt.
* Systemet skall vara lätt att förstå utan några djupa krångliga formler och dylikt.
* Spelarna uppmanas och blir belönade beroende på hur de beskriver handlingar och rollspelande.
* Konflikt system i form av övertalning och hotande beror på Rollspelande i kombination med färdighets slag.
* Systemet skall fokusera på att ta fram det sagolika och intressanta ( Spec. Magi )
* Systemet skall fokusera på att karaktärs skapandet gör karaktärerna intressanta och unika.
* Stor mängd av olika egenskaper och förmågor.
* Systemet gör det möjligt att skapa en stor mängd av olika karaktärer.
* Systemet skall hantera olika förändringar i världen och slumpmässiga händelser.
Innehåll
* Coola intressanta platser
* Mystiska och intressanta föremål
* Skumma och bisarra saker
* Många egenskaper och förmågor.
* Olika raser som Vampyr, Halv-gud, Skogs- rå, Människa, Djurfolk, Alv, Dvärgar, Elementar Andar osv osv.
Karaktärs Skapandet
* Namn
* Ras
* Ålder
* Vikt
* Längd
* Kön
* Vapenhand
* Grundegenskaper
o Kraft ( Styrka och Kropp )
o Själ ( Psyke och Mod )
o Sinne ( Hörsel, Lukt, Syn , Smak och Känsel )
o Kvickhet ( ev. Livlighet Smidighet och Reaktion )
o Kunskap ( Logik och Intellekt )
o Fokus ( Koncentration och verklighets acceptans )
* Nimbus ( ev. Aura, Charm, Karisma )
* Ödespoäng
* Förflyttning
* Fokus Modifikation
* Kroppspoäng
o ev. Kroppdelspoäng.
* Initiativ Modifikation
* Läkegrad
* Skade Bonus
* Personlighet
* Fördelar och Nackdel
* Färdigheter
* Förmågor
o Hela
o Helig
o Korpöga
o Elementar kontroll
o Förvandla
o Ect Ect
* Fördjupningar
o Hast Parrering
o Undvika Attack
o Analysera
o Simma
o Ect Ect
* Citat ( "Ojoj, nu blir det trubbel" )
* Fobi
* Utrustning
Färdigheter
* Naturliga Färdigheter
o Bluffa[NIM/KUN]
o Övertala[NIM/KUN]
o Berättarkonst[NIM/KUN]
o Sjunga[NIM/SIN]
o Skådespeleri[NIM/KUN]
o Hoppa[KVI/KRA]
o Klättra[KVI]
o Slagsmål[KRA/KVI]
o Lätta Hugg/Stickvapen[KVI/KRA]
+ Svärd
+ Yxa
+ Dolk
o Tunga Huggvapen[KRA]
+ Yxa
+ Svärd
o Krossvapen[KRA]
o Spjut[KVI/KRA]
o Arm/Bågvapen[SIN/FOK]
o Rida[KVI]
o Vård[KUN/FOK]
o Matlagning[KUN/SIN]
o Tala/Förstå[KUN]( Hemspråk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Hemspråks text )
o Smyga[KVI]
o Dölja[KVI]
o Stjäla[KVI/FOK]
o Upptäcka[SIN/KUN( ev. FOK )]
o Dyrka[KVI/FOK]
o Undvika[KVI/SIN]
o Spel & Dobbel[KUN/FOK]
o
Lysna[SIN]
o
Syna[SIN]
* Erfarna Färdigheter
o Spela Instrument[KUN/FOK]
o Måla/Rita[SIN/FOK]
o Läsa/Skriva(Magisk Skrift)[KUN/FOK]
o Magi[KUN/SJÄ/FOK]
o Växter & Örter[KUN]
o Djur & Bestar[KUN]
o Kulturer[KUN]
o Geografi(Region/Plats)[KUN]
o Vildmarksliv[SJÄ/KRA]
o
Tala/Förstå[KUN]( Nytt Språk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Ny Språktext )
o
Tillverka[FOK/KUN]( Svärd/Kläder/Rustningar/Extrakt osv )
Jag har börjat komma närmare punkten då mitt Rollspel börjar ta form och inte är en massa tankekarts idéer på skrivblocket i skolan.
Ville posta information om mitt Rollspel så att alla kan se vad jag fifflar. Jag behöver lite indeer, synpunkter och förslag på mitt Rollspel då detta är mitt första och jag siktar inte efter det "perfekta" utan ett mysigt rollspel man kan ta fram som paus mellan Slaktande av drakar, spöken och mutanter.
SÅ vad är Skymnings Natt och vad handlar det om? Skymnings Natt är ett Äventyrs Rollspel där spelarna tar form som ett par barn/ungdomar mellan 13 - 18 år som råkar träda igenom en portal som leder till Skymnings Land. Känslan i Rollspelet siktar på att vara Mysigt, Spännande, Intressant, Bisarrt och lite gulligt. Som att träda in i Narnia eller ett mer "Äventyrligt" Alice i underlandet för första gången.
Rollpersonerna kommer att möta de mest underligaste varelserna, allt från Drakekorrar till Farliga Dammråttor. De kommer besöka underliga och mystiska platser, skumma och galna karaktärer både snälla och elaka. Temat är väll Saga blandat med Bisarr anime med hyper aktiva och galna karaktärer till fajter med stora silverfiskar. Rollspelet handlar främst av utforskning av Platsen/Landet och att undkomma faror och fällor. Spelledaren kan lätt improvisera platser och monster och annat efter som att världen udda som den är. Spelladerns främsta uppgift är att beskriva den sagolika mystiskt spännande miljön karaktärerna befinner sig i. Början tar plats i ett stort bibliotek där karaktärerna uppfattas som ca 15 cm stora. Senare mynnar Biblioteket ut till en Skog som verkar vara mer av en labyrint där träden formar sig som långa korridorer.
Systemet är tänkt att vara ett T100 system ala BRP som grund men vill försöka få med mitt egna så det inte blir en generisk klon.
Nedan följer den mall och idéer jag skrivit hitteids:
Tema & Miljö
* Mysig. ( Som framför brasan en kall höstkväll )
* Mystisk. ( Sagomystik där allt är nytt och intressant )
* Sagofullt och Spännande.
* Djupa gamla bibliotek, Stora mörka lummiga urskogar.
* Porlande vattendrag och vackra utsikter.
* Härliga kull landskap och mystiska grottor.
* Intressanta, Livfulla, Galna och Kärleksfulla karaktärer.
* Anime inspirerat fartfullt äventyr med roliga och galna karaktärer.
* Skumma konversationer blandat med pikar som relaterar till oskyldiga sexuella tankar.
Inspirations Källor
* Narnia
* Fantasia
* Final Fantasy: Adventures Child
* Animega Rollspelet
* Ragnarok ( The Animation och Online )
* Chobits
* dotHack ( Twilight och Sign )
* 9 ( Ragdolls )
Design Mål och Genre
* Ett System som hanterar strider på ett kreativt och snabbt sätt.
* Magi, Närstrid och Avstånds strid hanteras på ett roligt och balanserat sätt.
* Systemet inriktar sig på att hantera strider och olika förmågor på ett intressant sätt.
* Systemet skall vara lätt att förstå utan några djupa krångliga formler och dylikt.
* Spelarna uppmanas och blir belönade beroende på hur de beskriver handlingar och rollspelande.
* Konflikt system i form av övertalning och hotande beror på Rollspelande i kombination med färdighets slag.
* Systemet skall fokusera på att ta fram det sagolika och intressanta ( Spec. Magi )
* Systemet skall fokusera på att karaktärs skapandet gör karaktärerna intressanta och unika.
* Stor mängd av olika egenskaper och förmågor.
* Systemet gör det möjligt att skapa en stor mängd av olika karaktärer.
* Systemet skall hantera olika förändringar i världen och slumpmässiga händelser.
Innehåll
* Coola intressanta platser
* Mystiska och intressanta föremål
* Skumma och bisarra saker
* Många egenskaper och förmågor.
* Olika raser som Vampyr, Halv-gud, Skogs- rå, Människa, Djurfolk, Alv, Dvärgar, Elementar Andar osv osv.
Karaktärs Skapandet
* Namn
* Ras
* Ålder
* Vikt
* Längd
* Kön
* Vapenhand
* Grundegenskaper
o Kraft ( Styrka och Kropp )
o Själ ( Psyke och Mod )
o Sinne ( Hörsel, Lukt, Syn , Smak och Känsel )
o Kvickhet ( ev. Livlighet Smidighet och Reaktion )
o Kunskap ( Logik och Intellekt )
o Fokus ( Koncentration och verklighets acceptans )
* Nimbus ( ev. Aura, Charm, Karisma )
* Ödespoäng
* Förflyttning
* Fokus Modifikation
* Kroppspoäng
o ev. Kroppdelspoäng.
* Initiativ Modifikation
* Läkegrad
* Skade Bonus
* Personlighet
* Fördelar och Nackdel
* Färdigheter
* Förmågor
o Hela
o Helig
o Korpöga
o Elementar kontroll
o Förvandla
o Ect Ect
* Fördjupningar
o Hast Parrering
o Undvika Attack
o Analysera
o Simma
o Ect Ect
* Citat ( "Ojoj, nu blir det trubbel" )
* Fobi
* Utrustning
Färdigheter
* Naturliga Färdigheter
o Bluffa[NIM/KUN]
o Övertala[NIM/KUN]
o Berättarkonst[NIM/KUN]
o Sjunga[NIM/SIN]
o Skådespeleri[NIM/KUN]
o Hoppa[KVI/KRA]
o Klättra[KVI]
o Slagsmål[KRA/KVI]
o Lätta Hugg/Stickvapen[KVI/KRA]
+ Svärd
+ Yxa
+ Dolk
o Tunga Huggvapen[KRA]
+ Yxa
+ Svärd
o Krossvapen[KRA]
o Spjut[KVI/KRA]
o Arm/Bågvapen[SIN/FOK]
o Rida[KVI]
o Vård[KUN/FOK]
o Matlagning[KUN/SIN]
o Tala/Förstå[KUN]( Hemspråk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Hemspråks text )
o Smyga[KVI]
o Dölja[KVI]
o Stjäla[KVI/FOK]
o Upptäcka[SIN/KUN( ev. FOK )]
o Dyrka[KVI/FOK]
o Undvika[KVI/SIN]
o Spel & Dobbel[KUN/FOK]
o
Lysna[SIN]
o
Syna[SIN]
* Erfarna Färdigheter
o Spela Instrument[KUN/FOK]
o Måla/Rita[SIN/FOK]
o Läsa/Skriva(Magisk Skrift)[KUN/FOK]
o Magi[KUN/SJÄ/FOK]
o Växter & Örter[KUN]
o Djur & Bestar[KUN]
o Kulturer[KUN]
o Geografi(Region/Plats)[KUN]
o Vildmarksliv[SJÄ/KRA]
o
Tala/Förstå[KUN]( Nytt Språk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Ny Språktext )
o
Tillverka[FOK/KUN]( Svärd/Kläder/Rustningar/Extrakt osv )