Nekromanti [Skymnings Natt] Synpunkter och Förslag?

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Hej igen! Vet att jag postat en del trådar på senaste tiden men ni vet hur det är att vara ung, ny och fantasi lös och sugen på att göra ett trevligt Indie Rollspel.

Jag har börjat komma närmare punkten då mitt Rollspel börjar ta form och inte är en massa tankekarts idéer på skrivblocket i skolan.

Ville posta information om mitt Rollspel så att alla kan se vad jag fifflar. Jag behöver lite indeer, synpunkter och förslag på mitt Rollspel då detta är mitt första och jag siktar inte efter det "perfekta" utan ett mysigt rollspel man kan ta fram som paus mellan Slaktande av drakar, spöken och mutanter.

SÅ vad är Skymnings Natt och vad handlar det om? Skymnings Natt är ett Äventyrs Rollspel där spelarna tar form som ett par barn/ungdomar mellan 13 - 18 år som råkar träda igenom en portal som leder till Skymnings Land. Känslan i Rollspelet siktar på att vara Mysigt, Spännande, Intressant, Bisarrt och lite gulligt. Som att träda in i Narnia eller ett mer "Äventyrligt" Alice i underlandet för första gången.

Rollpersonerna kommer att möta de mest underligaste varelserna, allt från Drakekorrar till Farliga Dammråttor. De kommer besöka underliga och mystiska platser, skumma och galna karaktärer både snälla och elaka. Temat är väll Saga blandat med Bisarr anime med hyper aktiva och galna karaktärer till fajter med stora silverfiskar. Rollspelet handlar främst av utforskning av Platsen/Landet och att undkomma faror och fällor. Spelledaren kan lätt improvisera platser och monster och annat efter som att världen udda som den är. Spelladerns främsta uppgift är att beskriva den sagolika mystiskt spännande miljön karaktärerna befinner sig i. Början tar plats i ett stort bibliotek där karaktärerna uppfattas som ca 15 cm stora. Senare mynnar Biblioteket ut till en Skog som verkar vara mer av en labyrint där träden formar sig som långa korridorer.

Systemet är tänkt att vara ett T100 system ala BRP som grund men vill försöka få med mitt egna så det inte blir en generisk klon.

Nedan följer den mall och idéer jag skrivit hitteids:

Tema & Miljö

* Mysig. ( Som framför brasan en kall höstkväll )
* Mystisk. ( Sagomystik där allt är nytt och intressant )
* Sagofullt och Spännande.
* Djupa gamla bibliotek, Stora mörka lummiga urskogar.
* Porlande vattendrag och vackra utsikter.
* Härliga kull landskap och mystiska grottor.
* Intressanta, Livfulla, Galna och Kärleksfulla karaktärer.
* Anime inspirerat fartfullt äventyr med roliga och galna karaktärer.
* Skumma konversationer blandat med pikar som relaterar till oskyldiga sexuella tankar.


Inspirations Källor

* Narnia
* Fantasia
* Final Fantasy: Adventures Child
* Animega Rollspelet
* Ragnarok ( The Animation och Online )
* Chobits
* dotHack ( Twilight och Sign )
* 9 ( Ragdolls )


Design Mål och Genre

* Ett System som hanterar strider på ett kreativt och snabbt sätt.
* Magi, Närstrid och Avstånds strid hanteras på ett roligt och balanserat sätt.
* Systemet inriktar sig på att hantera strider och olika förmågor på ett intressant sätt.
* Systemet skall vara lätt att förstå utan några djupa krångliga formler och dylikt.
* Spelarna uppmanas och blir belönade beroende på hur de beskriver handlingar och rollspelande.
* Konflikt system i form av övertalning och hotande beror på Rollspelande i kombination med färdighets slag.
* Systemet skall fokusera på att ta fram det sagolika och intressanta ( Spec. Magi )
* Systemet skall fokusera på att karaktärs skapandet gör karaktärerna intressanta och unika.
* Stor mängd av olika egenskaper och förmågor.
* Systemet gör det möjligt att skapa en stor mängd av olika karaktärer.
* Systemet skall hantera olika förändringar i världen och slumpmässiga händelser.


Innehåll

* Coola intressanta platser
* Mystiska och intressanta föremål
* Skumma och bisarra saker
* Många egenskaper och förmågor.
* Olika raser som Vampyr, Halv-gud, Skogs- rå, Människa, Djurfolk, Alv, Dvärgar, Elementar Andar osv osv.



Karaktärs Skapandet

* Namn
* Ras
* Ålder
* Vikt
* Längd
* Kön
* Vapenhand
* Grundegenskaper
o Kraft ( Styrka och Kropp )
o Själ ( Psyke och Mod )
o Sinne ( Hörsel, Lukt, Syn , Smak och Känsel )
o Kvickhet ( ev. Livlighet Smidighet och Reaktion )
o Kunskap ( Logik och Intellekt )
o Fokus ( Koncentration och verklighets acceptans )
* Nimbus ( ev. Aura, Charm, Karisma )
* Ödespoäng
* Förflyttning
* Fokus Modifikation
* Kroppspoäng
o ev. Kroppdelspoäng.
* Initiativ Modifikation
* Läkegrad
* Skade Bonus
* Personlighet
* Fördelar och Nackdel
* Färdigheter
* Förmågor
o Hela
o Helig
o Korpöga
o Elementar kontroll
o Förvandla
o Ect Ect
* Fördjupningar
o Hast Parrering
o Undvika Attack
o Analysera
o Simma
o Ect Ect
* Citat ( "Ojoj, nu blir det trubbel" )
* Fobi
* Utrustning

Färdigheter

* Naturliga Färdigheter
o Bluffa[NIM/KUN]
o Övertala[NIM/KUN]
o Berättarkonst[NIM/KUN]
o Sjunga[NIM/SIN]
o Skådespeleri[NIM/KUN]
o Hoppa[KVI/KRA]
o Klättra[KVI]
o Slagsmål[KRA/KVI]
o Lätta Hugg/Stickvapen[KVI/KRA]
+ Svärd
+ Yxa
+ Dolk
o Tunga Huggvapen[KRA]
+ Yxa
+ Svärd
o Krossvapen[KRA]
o Spjut[KVI/KRA]
o Arm/Bågvapen[SIN/FOK]
o Rida[KVI]
o Vård[KUN/FOK]
o Matlagning[KUN/SIN]
o Tala/Förstå[KUN]( Hemspråk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Hemspråks text )
o Smyga[KVI]
o Dölja[KVI]
o Stjäla[KVI/FOK]
o Upptäcka[SIN/KUN( ev. FOK )]
o Dyrka[KVI/FOK]
o Undvika[KVI/SIN]
o Spel & Dobbel[KUN/FOK]
o
Lysna[SIN]
o
Syna[SIN]
* Erfarna Färdigheter

o Spela Instrument[KUN/FOK]
o Måla/Rita[SIN/FOK]
o Läsa/Skriva(Magisk Skrift)[KUN/FOK]
o Magi[KUN/SJÄ/FOK]
o Växter & Örter[KUN]
o Djur & Bestar[KUN]
o Kulturer[KUN]
o Geografi(Region/Plats)[KUN]
o Vildmarksliv[SJÄ/KRA]
o
Tala/Förstå[KUN]( Nytt Språk )
o Läsa/Skriva[KUN]( Ny Språktext )
o
Tillverka[FOK/KUN]( Svärd/Kläder/Rustningar/Extrakt osv )
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
EDIT( Hittade inte Edit knappen ):

Systemet är av T20 karaktär.

Färdigheterna är Indelade i 3 kategorier istället för 2:
* Naturliga Färdigheter
* Erfarna Färdigheter
* Studerande Färdigheter
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
Jag gillar namnen på grundegenskaperna. Har du tänkt igenom färdigheterna ordentligt? Jag personligen finner att det är rätt sällan spelbarhet går hand i hand med många färdigheter. Realism är överskattat. (Men tror du på ditt projekt skall du naturligtvis göra som du ttcker blir bäst.)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,324
Location
Helsingborg
Jag gillar inspirationskällorna (ska kolla upp de som jag inte har sett - 9 verkar för övrigt bli en kickass-film) och jag gillar temat/miljön. Det verkar bli ett coolt spel. Här är några nyfikna frågor.

* Ett System som hanterar strider på ett kreativt och snabbt sätt.
Hur tänkte du att den kreativa biten ska komma in i strider? Jag antar att det har något med detta att göra: "Spelarna uppmanas och blir belönade beroende på hur de beskriver handlingar och rollspelande."

* Systemet inriktar sig på att hantera strider och olika förmågor på ett intressant sätt.
Vad är "intressant" för dig?

/Han som gillar när folk skriver designmål
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Den odödlige kejsaren said:
Jag gillar namnen på grundegenskaperna.
Hahah tack blev lite surfande på en synonym ordbok :gremtongue: Ville att de skulle låta lite "gulligt" istället för Realistisk som Fysik, Smidighet osv.

Den odödlige kejsaren said:
Har du tänkt igenom färdigheterna ordentligt? Jag personligen finner att det är rätt sällan spelbarhet går hand i hand med många färdigheter. Realism är överskattat. (Men tror du på ditt projekt skall du naturligtvis göra som du ttcker blir bäst.)
Färdigheterna är egentligen bara en skiss på vilka jag vill ha.
Naturliga färdigheter är de färdigheter som står i fokus. Alltså används mest. Erfarna Färdigheter är färdigheter som man får och blir bättre ju mer man erfara och utforskar Skymnings Land. Studerande Färdigheter är färdigheter man måste ha tillgång till en bok, lärare eller annat. Det är färdigheter man blir bättre genom att studera ämnet.

På tal om färdigheter har jag uppdaterat dem lite samt ändrat om dem. Ska posta dem längst ner i tråden. Som sagt hoppas speltesten skall visa vilka färdigheter som behövs och inte.

* Ett System som hanterar strider på ett kreativt och snabbt sätt.
Hur tänkte du att den kreativa biten ska komma in i strider? Jag antar att det har något med detta att göra: "Spelarna uppmanas och blir belönade beroende på hur de beskriver handlingar och rollspelande."
Att beskriva handlingarna kan ge både effekter och lättare handling. Ifall man dock bara vräker ur sig " Jag attackerar snubben som är närmst" Så kan detta ge negativa effekter eller svårare handling.
* Systemet inriktar sig på att hantera strider och olika förmågor på ett intressant sätt.
Vad är "intressant" för dig?
Att man kan använda förmågor på fler sätt än ett de är mer dynamiska. Samt att man uppmuntras att använda sig av miljön och föremål( Stenar, Träd, Djup mossa osv ) där man strider.

Det är inte unikt visserligen men om ni har förslag hur jag kan göra det mer intressant så uppskattas det gärna


---------------------------

Skymnings Natt bygger på att det ska vara simpelt att improvisera ett äventyr efter som att Skymnings Land är en sådan udda och galen värld.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
Det finns ett busenkelt sätt att få in omgivningen i spel. Ge en bonus till de som gör det. Du behöver inte ens krångla till det med OLIKA bonusar för olika saker, utan tjoff bang rakt av +X om man beskriver hur man använder miljön.

Då ditt system verkar vara rätt komplext av det vi sett hittils kanske den lätta lösningen inte passar rakt av. Men det GÅR att göra saker enkla.
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Tro mig systemet i säg är inte komplext alls.
Bygger på DoD91 aktigt samt Saga aktigt färdighets system.

Den simpla lösningen +X för beskrivande av användning av miljön är perfekt. I grund och botten är spelet en Dungeon Crawler som fokuserar att spelledaren beskriver miljön och SLP's på Skymnings lands stämning och miljö..

Förmågorna tillåter spelarna att göra sina karaktär unika när de träder in i Skymnings Land. Det kan handla om att köpa förmågan att ha änglar vingar. Eller att kunna ha förlängt liv. Det kommer finnas en del att välja bland. ( Jobbagste delen efter som det måste vara balancerade samt kompatibla förmågor )
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
Tja, enkla regler underlättar, samma sak att inte ta det så blodigt allvarligt med balanseringen av förmågorna. Se till att få ihop NÅGRA regler alls först, låt speltestarna reda ut balansen om du nu skall försöka få det jämnt.

Annars, jag måste fråga om spelets namn "Skymnings land", vem eller vad är Skymning? Först tänkte jag bara att det var en vanlig särskrivning, men eftersom du baserar spelet på Narnia och liknande kanske det inte är riktigt så enkelt?
 

Siffner_UBBT

Veteran
Joined
20 Aug 2009
Messages
126
Location
Katrineholm
Enklare regler är bäst! Som sagt jag håller med om att några regler först. Jag tänkte låta Spelarna avgöra balansen mellan förmågorna :gremlaugh: så det är ingen fara ;P. Jag är ny till rollspels makandet men inte riktigt så ny.( Har ju faktiskt frågat runt om tips och trix )

Ingen vet riktigt vem Skymning är men man vet att han är den dolda härskaren över landet. Även att han är den som kommer bringa Landet till sin ände ( Skymnings Natt ). ;P Ska lägga mer tid på Storyn sen men just nu Reglerna :gremtongue:

Som sagt spelet skall vara simpelt och den dolda iden är att SL:ar skall kunna träna improvisation då det är vad Skymnings Natt går ut på. Det skall vara lätt att improvisera då det är en sån all around värld där nästan allt funkar, till och med Dammråttor som attackerar Rollpersonerna.
 
Top