Nekromanti Skymningshem: Andra Imperiet

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Krigare

En grej jag gillade i gamla Battlestar Galactica (och till viss del i Space, Above and Beyond) är att man i princip hade ett krigarkast.

En krigare förväntas kunna flyga ett stridskepp, kräla i skyttegravar, agera krypskytt, slåss i närstrid och allt däremellan.

Dessutom är det lättare att beskriva när man gör världsbeskrivningen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Mechar!

Fast då ska det vara karate-mechas i stil med Evangelion!

Skämt åsido, jag har haft en del tankar om en SF-värld som jag inte orkat göra något av. Jag försöker sammanfatta i hopp om att det kan vara något som kan användas, åtminstone delvis.

Världen är delvis inspirerad av Dune, med svaga mecha och Kurosawa-inslag.

Mänskligheten kan inte själv färdas interstellärt. Ett annat släkte har dock dykt upp som kan (enligt liknande principer som guild navigators i Dune). Detta släkte (låt oss kalla dem Resenärer) är mycket hemlighetsfullt och ingen har sett hur de ser ut, bara deras enorma skepp. De har dock ett problem: de behöver vissa råmaterial och de kan inte agera i en planets gravitation. De erbjuder därför mänskligheten de transporter de behöver för att kolonisera andra stjärnsystem mot att man skaffar fram dessa råmaterial. Transporterna sker i stora, stängda hangarer och varje försök att ta sig ur den innan man når destinationen innebär att man blir dumpad i rymden.

Med resenärernas hjälp koloniserar man massor av planeter, dock är det relativt små befolkningar på varje planet och de effektiva kommunikationerna leder till att varje planet kan specialisera sig i ganska hög grad.

Resenärerna ställer också ett andra krav. Mänskligheten får inte utveckla artificiell intelligens i någon form (detta är delvis en praktisk detalj för att i princip låsa datorerna på dagens nivå för att förenkla för spelledaren). Plötsligt inträffar katastrofen. Resenärerna lämnar ett kryptiskt meddelande om att de har ett problem att lösa och kommer att vara borta ett tag. De är borta i flera sekel. Kolonierna blir självständiga. Vissa går under.

När resenärerna så småningom kommer tillbaka (till en början hårt åtgångna) så utvecklas en lös federation av planeter, med ett råd med representanter för de starkare makterna för att lösa övergripande frågor.

Krig hanteras på grund av de små befolkningarna och logistikproblemen kring att flytta folk med små truppmängder. På slagfältet har man normalt sett ett hederskodex som säger att ledarna inte dödas av "vanliga" krigare, utan de tillfångatas eller slåss sinsemellan. I vissa sammanhang, till och med i rådet, så kan frågor lösas genom duell, där de traditionella vapnen är kniv, värja eller mech.

Lojalitet anses mycket viktigt. Alla planeter har spioner hos de andra, men även om det är praktiskt och spionerna gör stor nytta så betraktas de av båda sidor som förrädare.

På det hela taget löses konflikter sällan med krig, utan man föredrar punktinsatser som lönnmord, sabotage, politisk backstabbing, upprorsmakande och liknande.

Planeterna är (ungefär som i Dune) fortfarande mycket starkt specialierade. Mänskligheten har en del skepp som kan resa mellan planeter i samma solsystem, men än så länge så finns det inget system med flera befolkade planeter (förutom någon enstaka forskningsanläggning). Alla resor mellan stjärnsystem görs med resenärernas hjälp. Dessa resor går efter resenärernas tidtabeller, så man får helt enkelt anpassa när man ska resa och vilken väg efter vad som passar dem.

Resenärerna är helt neutrala och tar inte ställning i konflikter. De fraktar trupper om de får ersättning. De har i sällsynta fall lagt om tidtabeller på ett sätt som hindrat krig som riskerat produktionen av de råmaterial de behöver. Attacker mot resenärerna kan innebära att de inte längre gör transporter åt den ansvariga planeten.

Världen är i en ömtålig maktbalans, med mycket intriger och utrymme för driftiga personer att rubba maktbalansen.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Några förslag

  • Eldbollskastaren. Vi har sett den förr. Den finns i Star Wars och säger "pjä". En liten glödande boll far iväg. Nånting i andra änden säger "pang".
  • Raka linjen. Den finns i Star Trek. Man siktar på något, en linje ritas mellan vapen och mål, målet får ont. Jag är inte så förtjust i denna variant.
  • Laserpekaren. Skiljer sig från raka linjen mest i form av att man även kan missa med den och rita skojjiga mönster på väggarna. Det är en rätt långvarig stråle, och en darrhänt skytt kan skriva sitt namn på väggen. Den förekom i slutet på Episode 2, faktiskt.
  • Laserblinken. Den finns med i framtidsscenerna i första Terminator. Varje skott ritar en linje i luften mellan vapen och mål och slocknar blixtsnabbt.
  • Vattenslangen. Tänk er de där protonvapnen i Ghostbusters. En härlig stråle av plasma som ringlar sig fram och tillbaka skickas iväg.
  • Vågpulsen. Den här är rätt cool - bollen som skickas iväg glöder inte så mycket. Däremot dallrar luften där den far fram, och ljuset bryts synbarligen runt omkring bollen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Mechar!

Känns som en mix mellan Mechwarror Clannies och någonting annat som jag inte kan sätta fingret på.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Några förslag

Kastsystem: Tja, varför inte? På sätt och vis fanns det redan ett kastsystem redan i gamla Skymningshem, i alla fall i form av en krigarkast, en prästkast och en arbetarkast.
Jag tycker personligen väldigt illa om alla de kulturer i science fiction som har utvecklat avancerad teknologi och samtidigt sitter fast i ett stelt klassystem där olika medborgare har tydligt utstakade roller. I min världsbild utgör ett klassystem en effektiv broms mot alla former av utveckling. Medlemmarna i de olika klasserna vet sin plats och är nöjda med det, vilket leder till dekadens och förfall. När teknologisk och samhällelig utveckling sätter igång är klassystemet det första man gör sig av med.
Men det finns säkert något historiskt exempel som säger emot mig...

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Mechar!

Känns som en mix mellan Mechwarror Clannies och någonting annat som jag inte kan sätta fingret på.
Dune? Stargate?

Jag glömde förresten säga att mechs inte används i fältslag, de har mer en "rituell" innebör och används i envig eller liknande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Några förslag

Jag tycker personligen väldigt illa om alla de kulturer i science fiction som har utvecklat avancerad teknologi och samtidigt sitter fast i ett stelt klassystem där olika medborgare har tydligt utstakade roller. I min världsbild utgör ett klassystem en effektiv broms mot alla former av utveckling. Medlemmarna i de olika klasserna vet sin plats och är nöjda med det, vilket leder till dekadens och förfall.
Men underskatta inte nöjet i att spela i ett sönderfallande samhälle!

Men det finns säkert något historiskt exempel som säger emot mig...
USA? Rom?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Några förslag

"Mechar: Jag är inte förtjust i stora Robotech/Battletech-mechar. Däremot är jag rätt förtjust i Appleseeds "minimechar" eller servostyrda stridsrustningar. Dom är klart coola."

Själv gillar jag !!!!EXTREMT!!!! mycket Heinleins Starship troopers rustningar. Stor som en gorilla, servos som gör den starkare än en gorilla, bepansrad, utrustad med granatkastare, raketer, eldkastare, målsöknings/nattsyns utrustning, svets....och Jumpjets.

Själva strids metoden med en grupp som släpps i stratosfären i kapslar(tillsammans med en massa skrot för att lura planetära försvar), droppar ner strax utan för sitt mål bara blåser rakt igenom försvaret, slår ut sitt mål och mejar ner allt omedelbart motstånd, knockar ut det lokala planetära försvars stationerna, skyttel poppar ner och plockar upp dem.

Försvarsnät: Jag gillar inte sköldar. Då tycker jag mycket bättre om B5s försvarsnät, där man kräks ut eld i syfte att förstöra inkommande torpeder och bomber. Visst, det leder till en skev inkonsekvens iom att torpeder och bomber borde vara svårare att träffa än jaktskeppen som bär dem, men hallå? Det är space opera.

Varför skulle det vara så skevt? Har du spelat Freespace någon gång? Vapnen som man använder är hyggligt snabba men inte så snabba att en fighter inte kan undvika salvorna på lite avstånd. Missiler, Bomber och Torpeder som däremot färdas i en rak bana(de har inte AI eller sensorer för att undvika moteld) blir lätt plockade av försvarsnätet, om inte fightrarna beskjuter skeppets försvarskanoner med Joneld för att störa ut det....eller helt enkelt skjuter sönder försvarskanonerna.


När det gäller Portaler&navigatörsgillen . Varför inte!!!!

Om man tänker det så här. Om man måste med en portal veta EXAKT var en annan portal ligger i förhållande till den första så blir det ganska snabbt väldigt jobbigt att räkna ut var en portal ligger. Efter som en portal snurrar runt en planet som snurrar runt en stjärna som snurrar runt i en stjärnhop som snurrar i en galax som snurrar i en galaxhop som snurrar i ett universum!!
Navigatörsgillena är helt enkelt Mystiker/Psykare som genom träning och kanske ett och annat psi/magi instrument kan bestämma exakt var en portal ligger vid exakt rätt tillfälle. Och om portalerna är gjorda av något slags magi/psi resonant material(ganska nödvändigt eftersom navigatören måste tajma sitt hopp med en ofantlig precision) så kan han med hjälp av sin kraft forma porten så att man kommer fram till rätt ställe.
Lite "The Force Joins the Universe" sak.

Till sist. När det gäller robotar. De kanske är bannlysta men finns på vissa platser där de bara har för starkf fäste för att man ska kunna köra bort dem. Det kanske är så det första imperiet gick under. Robotarna gjorde uppror och Terra blev steriliserat av sitt kärnvapenbestyckade försvarssystem.

Och andra imperiet har fortfarande inte teknologin för att tillverka AI....vilket leder vansinniga äventyrare att gå på skattjakt på ruinplaneter, sökande efter teknologi från Första Imperiet....och försöka undvika försvarssystem som fortfarande är aktiva.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Re: Några förslag

Men underskatta inte nöjet i att spela i ett sönderfallande samhälle!
Naturligtvis, men jag fick för mig att Krille var ute efter ett samhälle som var på väg uppåt.

USA? Rom?
Rom är ett problem: det stör min fina världsbild! :gremsmile:
Jag menar dock inte klassystem med över- och underklass, utan klassystem av D&D-typ där krigare inte får lära sig si och präster inte får lära sig så. Tänkande i stil med: "Jag tillhör administratörskastet och står här med en punktering på däcket. Visserligen vet jag precis hur man gör både för att byta däck och för att ringa efter hjälp, men sådant gör man inte om man tillhör administratörskastet. Istället ska jag stå här med armarna i kors och vänta på ett någon ur bilmekanikerkastet eller sekreterarkastet dyker upp."

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Några förslag


Kastsystem: Tja, varför inte? På sätt och vis fanns det redan ett kastsystem redan i gamla Skymningshem, i alla fall i form av en krigarkast, en prästkast och en arbetarkast.


Tja... borde de inte fattat galoppen efter 700 år? Franska Revolutionen fast i kimonos och istället för adelsmän så flyter handelshusens blod? Inte? Nähä. Men i vilket fall som helst så tror jag nog att kastsystemet har fallit bort, kanske till förmån för ett strikt klasssamhälle istället, som när Japan gick från sitt kastväsende till sitt nuvarande konfucianska samhälle.

Psi-krafter/magi: Återigen fanns det sedan tidigare. Det kunde dock vara intressant att stoppa in det i en kasse med mystik, eller snarare behålla det insvept i mystik, istället för att som i traditionell space opera avmystifiera det och göra det till en vetenskap. En möjlighet skulle kunna vara att man faktiskt inte har kommit på ett instrument för att mäta psi-krafter. Man kan mäta effekterna av dem, men det är allt. Resten är omhuldat med snudd på religiösa och mystiska ritualer. Bene Gesserit i Arrakis skulle kunna vara en förebild, Ryoko i Space Usagi en annan. Psi-polisen i Babylon 5 och Psi-judges i Babylon 5 är right out.

Okej, jag började få magont där ett tag, fast sen så strök du B5 och då blev det andra bullar. Än en gång tänker jag på Traveller. Förresten, den sista meningen i det där stycket verkar lite fel, känns lite repetita...tiv eller vad det nu heter. Blir kaka på kaka.

Jaktskepp och slagskepp: Små jaktskepp, huvudsakligen enmans och tvåmans, som virvlar runt och duckar och har sig mellan stora mastodonter till slagskepp. Små jaktskepp kan hota stora skepp med torpeder och bomber om de stora är oskyddade (dvs saknar egen jakt). Stora slagskepp utan egen jakt har inte mycket att sätta emot mot jaktskepp. Det är en massa luftvärnseld som gör det obehagligt (speciellt om man träffas), men slagskeppet ensamt är mer hotat än jaktskeppen.

Nejnejnej, snälla. Varför skulle ett litet plutskepp kunna sänka en toktjock supermegakryssare från Illyrian Shipyards? Täta skroven och bygg i metall istället för papier maché och en liten mygga till jaktskepp har noll chans. Varförs kulle någon i huvud taget bry sig om att bygga stora skepp om en liten knodd till metallflygare kan sänka dem på fem röda? Star Wars-syndromet, jaktskeppen är förjävulskt bra.

Mechar: Jag är inte förtjust i stora Robotech/Battletech-mechar. Däremot är jag rätt förtjust i Appleseeds "minimechar" eller servostyrda stridsrustningar. Dom är klart coola.

Svar Ja som i Japan. Små mechar är coola, stora mecha är passé. Små gulliga mechar är bättre än stora vrak. Fast vilka användnignsområden skulle de ha? Skulle de vara som de i Heavy Gear (krigsmasiner) eller som i Patlabor (arbetsmaskiner främst). Jag hoppas på det senare, arbetsmecha är bra mycket förnuftigare än renodlade stridsmecha.

Strålvapen: Jupp. Sådana måste finnas.

En tanke, varför inte koppla laserpuffran till ett batteri som bärs på ryggen/höften och en sladd däremellan? Det ger ett stort antal skott men samtidigt en viss otymplighet. Varför skulle framtidens materiel vara så himla smidigt och lätt, det kan vara relativt nytt i framtiden också. Bara en tanke.


Storuggla, ostrukturerad och virrig men han blir så när han hittar en ide han gillar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag

"Varför skulle det vara så skevt? Har du spelat Freespace någon gång? Vapnen som man använder är hyggligt snabba men inte så snabba att en fighter inte kan undvika salvorna på lite avstånd."

Å andra sidan, ett jaktskepp kan svänga i 9G innan piloten går sönder och är dessutom hyfsat stort. En torped eller missil kan svänga i åtminstone 30G och är en bråkdel så stor. Slumpmässigt undvikandemönster är inte svårt att programmera heller.

Så lösningen är att göra som Freespace: skita i det, och ha en annan "AI" gentemot torpeder och robotar än gentemot jaktskepp som gör att jaktskeppen överlever. :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag

"Jag menar dock inte klassystem med över- och underklass, utan klassystem av D&D-typ där krigare inte får lära sig si och präster inte får lära sig så."

Det finns dock vissa samhällsgrupper som har så brutalspecifika kunskaper att inga andra samhällsgrupper har nytta av dem, inte ens vardagsnytta. Ett exempel på det är just krigarkasten - det finns ingen jävel som egentligen har någon nytta av att slåss. Det finns även situationer där kunskaper hålls brutalspecifika eftersom de utgör en viss "edge" för gruppen. Där skulle ett navigatörsgille kunna hamna. Om inte deras kunskap är unik så tappar de all makt. Slutligen finns det situationer där kunskaper av nödvändighet är brutalspecifika. Där har vi psychers som exempel. En del saknar helt enkelt förmågan och kan inte lära sig det, hur gärna de än vill.

Dessutom finns ju möjligheten att det är spetskunskapen som är unik. Alla kan lära sig att slåss, men enbart krigarkasten tränar sedan barnsben och de är därför snormycket bättre än alla andra. Alla kan lära sig astrogation, men bara navigatörsgillet tränar konsten sedan barnsben så att det alla andra behöver navdatorer till kan de göra intuitivt i huvudet. Motsvarande finns ju inte för psychers - antingen är man det eller inte.

Slutligen, vem bryr sig? Det är space opera! Det behöver inte vara snusrealistiskt och därför går det utmärkt att kombinera ett kastsamhälle med ett uppåtstigande samhälle.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Klassamhället

Nu minns jag inte vad landet hette, men i Heavy Gear finns det ett land som vid tolv års ålder utsätter samtliga knoddar för en serie prov och försök. Sedan sorteras barnen in i ett kast beroende på hur deras esultat blev och vad de uppgett att de vill bli, där de sedan studerar under en mentor.
I den spelvärlden går det snorbra för det landet, höga självmordssiffror till trots. Ville bara belysa ytterligare en sorts klassystem, ett där man inte föds in i sin kast.

Och i Spanien kastar man ju husdjur... kastanjetter.


Storuggla, kunde inte låta bli att citera Hans Alfredsson
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag

"Förresten, den sista meningen i det där stycket verkar lite fel, känns lite repetita...tiv eller vad det nu heter."

Det skulle vara Judge Dredd/Mega City One där.

"Nejnejnej, snälla. Varför skulle ett litet plutskepp kunna sänka en toktjock supermegakryssare från Illyrian Shipyards? Täta skroven och bygg i metall istället för papier maché och en liten mygga till jaktskepp har noll chans."

Säg det till hangarfartygen Soryu, Hiryu, Akagi och Kaga. Och om inte det räcker som argument, säg det till mitt kärnvapen. :gremwink:

Jaktskepp med tunga vapen är snorfarliga. Det är därför man har egna jaktskepp för att driva bort dem.

"Varför skulle framtidens materiel vara så himla smidigt och lätt, det kan vara relativt nytt i framtiden också. Bara en tanke."

Varför skulle framtidens materiel vara allmänt spritt om den enda fördelen var att det var nytt? Ny teknik ersätter inte gammal teknik om den inte är bättre.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Några förslag

Nejnejnej, snälla. Varför skulle ett litet plutskepp kunna sänka en toktjock supermegakryssare från Illyrian Shipyards? Täta skroven och bygg i metall istället för papier maché och en liten mygga till jaktskepp har noll chans. Varförs kulle någon i huvud taget bry sig om att bygga stora skepp om en liten knodd till metallflygare kan sänka dem på fem röda? Star Wars-syndromet, jaktskeppen är förjävulskt bra.

För det första. 1 Fighter kan nog inte sänka en kryssare. Men en skvadron av dem kan....och de kostar bara en bråkdel av vad en kryssare gör. Så varför ha en kryssare då?

För att små fightrar packar inte lasrar i Gigawatts storlek som man kan använda för att spränga stora saker med(så som befästa bunkrar ett par hundra meter under mark ytan och liknande).
Dessutom så har din medelfighter bara syre för si sådär 24 timmar och bara bränsle för 4-5 timmar. En kryssare kan gå på i månader.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Några förslag

"Jag tillhör administratörskastet och står här med en punktering på däcket. Visserligen vet jag precis hur man gör både för att byta däck och för att ringa efter hjälp, men sådant gör man inte om man tillhör administratörskastet. Istället ska jag stå här med armarna i kors och vänta på ett någon ur bilmekanikerkastet eller sekreterarkastet dyker upp."

Till skillnad från: "jag kan inte jobba som tidningsbud; jag är ju utexaminerad sociolog" eller "Va? plugga vidare? Nej, jag måste bli stålverksarberare som far." då? :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Några förslag

"Säg det till hangarfartygen Soryu, Hiryu, Akagi och Kaga. Och om inte det räcker som argument, säg det till mitt kärnvapen. "

Spets tagen. Fast då vill jag bara påpeka att det är aplängder coolare med en svärm med jaktskepp som svärmar fram och endast en som kommer fram till målet, hellre än att det är en vandring i parken.

"Varför skulle framtidens materiel vara allmänt spritt om den enda fördelen var att det var nytt? Ny teknik ersätter inte gammal teknik om den inte är bättre."

Mja. Min tanke var att det torde ta lite energi att alstra dödsmördarstålar. Och den energin får man inte av ett duracellbatteri precis. Så varför inte ett batteri fastsatt i bältet, stort som.. säger in walkie-talkeie eller en mobiltelefon? Stort nog för att vara otympligt på en puffra men litet nog för att vara portabelt. Egentligen vill jag bara ha stålvapen som sitter fast i sladdar...


Storuggla, gillar sladdar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Några förslag

"Fast då vill jag bara påpeka att det är aplängder coolare med en svärm med jaktskepp som svärmar fram och endast en som kommer fram till målet, hellre än att det är en vandring i parken."

Jo, det är lite som tanken är. Precis som Hiryu, Soryu, Akagi och Kaga, för övrigt. Men det är precis som med hit points - det är det där sista som dödar. Resten är ofarliga. :gremwink:

"Mja. Min tanke var att det torde ta lite energi att alstra dödsmördarstålar. Och den energin får man inte av ett duracellbatteri precis."

Men om man bara ska hiva blykulor med samma mängd energi som mördarstrålen så räcker det med ett kvarts Duracell-batterivolym med krut? Varför ska det egentligen krävas femtio gånger så stor volym och vikt till ett strålvapen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Några förslag

Men om man bara ska hiva blykulor med samma mängd energi som mördarstrålen så räcker det med ett kvarts Duracell-batterivolym med krut? Varför ska det egentligen krävas femtio gånger så stor volym och vikt till ett strålvapen?
Dessutom så är det ju redan idag så att man börjat nå ett läge där vapnen alltid är kraftigare än det pansar de kan förväntas möta.

Varför då göra dem kraftigare? För att fienden ska bli tio gånger så död?

Nej, jag tror snarare på en utveckling efter tre huvudlinjer:

1. Mer finesser. Vapen som kan programmeras att skilja på vän och fiende. Holografiskt sikte. Display som visar ammo kvar.
2. Praktiska detaljer. Bättre räckvidd. Lättare och smidigare. Mer ammo. Mer specifika för olika uppgifter.
3. De kommer i klatschiga pastellfärger.

Jag gillar inte riktigt trean, men den är oundviklig.
 
Top