Man Mountainman
Storsvagåret
Mechar!
Tja, ska det vara japaninspirerat så ska det.
Tja, ska det vara japaninspirerat så ska det.
Jag tycker personligen väldigt illa om alla de kulturer i science fiction som har utvecklat avancerad teknologi och samtidigt sitter fast i ett stelt klassystem där olika medborgare har tydligt utstakade roller. I min världsbild utgör ett klassystem en effektiv broms mot alla former av utveckling. Medlemmarna i de olika klasserna vet sin plats och är nöjda med det, vilket leder till dekadens och förfall. När teknologisk och samhällelig utveckling sätter igång är klassystemet det första man gör sig av med.Kastsystem: Tja, varför inte? På sätt och vis fanns det redan ett kastsystem redan i gamla Skymningshem, i alla fall i form av en krigarkast, en prästkast och en arbetarkast.
Dune? Stargate?Känns som en mix mellan Mechwarror Clannies och någonting annat som jag inte kan sätta fingret på.
Men underskatta inte nöjet i att spela i ett sönderfallande samhälle!Jag tycker personligen väldigt illa om alla de kulturer i science fiction som har utvecklat avancerad teknologi och samtidigt sitter fast i ett stelt klassystem där olika medborgare har tydligt utstakade roller. I min världsbild utgör ett klassystem en effektiv broms mot alla former av utveckling. Medlemmarna i de olika klasserna vet sin plats och är nöjda med det, vilket leder till dekadens och förfall.
USA? Rom?Men det finns säkert något historiskt exempel som säger emot mig...
Naturligtvis, men jag fick för mig att Krille var ute efter ett samhälle som var på väg uppåt.Men underskatta inte nöjet i att spela i ett sönderfallande samhälle!
Rom är ett problem: det stör min fina världsbild!USA? Rom?
Dessutom så är det ju redan idag så att man börjat nå ett läge där vapnen alltid är kraftigare än det pansar de kan förväntas möta.Men om man bara ska hiva blykulor med samma mängd energi som mördarstrålen så räcker det med ett kvarts Duracell-batterivolym med krut? Varför ska det egentligen krävas femtio gånger så stor volym och vikt till ett strålvapen?