Re: Några förslag
Kastsystem: Tja, varför inte? På sätt och vis fanns det redan ett kastsystem redan i gamla Skymningshem, i alla fall i form av en krigarkast, en prästkast och en arbetarkast.
Tja... borde de inte fattat galoppen efter 700 år? Franska Revolutionen fast i kimonos och istället för adelsmän så flyter handelshusens blod? Inte? Nähä. Men i vilket fall som helst så tror jag nog att kastsystemet har fallit bort, kanske till förmån för ett strikt klasssamhälle istället, som när Japan gick från sitt kastväsende till sitt nuvarande konfucianska samhälle.
Psi-krafter/magi: Återigen fanns det sedan tidigare. Det kunde dock vara intressant att stoppa in det i en kasse med mystik, eller snarare behålla det insvept i mystik, istället för att som i traditionell space opera avmystifiera det och göra det till en vetenskap. En möjlighet skulle kunna vara att man faktiskt inte har kommit på ett instrument för att mäta psi-krafter. Man kan mäta effekterna av dem, men det är allt. Resten är omhuldat med snudd på religiösa och mystiska ritualer. Bene Gesserit i Arrakis skulle kunna vara en förebild, Ryoko i Space Usagi en annan. Psi-polisen i Babylon 5 och Psi-judges i Babylon 5 är right out.
Okej, jag började få magont där ett tag, fast sen så strök du B5 och då blev det andra bullar. Än en gång tänker jag på Traveller. Förresten, den sista meningen i det där stycket verkar lite fel, känns lite repetita...tiv eller vad det nu heter. Blir kaka på kaka.
Jaktskepp och slagskepp: Små jaktskepp, huvudsakligen enmans och tvåmans, som virvlar runt och duckar och har sig mellan stora mastodonter till slagskepp. Små jaktskepp kan hota stora skepp med torpeder och bomber om de stora är oskyddade (dvs saknar egen jakt). Stora slagskepp utan egen jakt har inte mycket att sätta emot mot jaktskepp. Det är en massa luftvärnseld som gör det obehagligt (speciellt om man träffas), men slagskeppet ensamt är mer hotat än jaktskeppen.
Nejnejnej, snälla. Varför skulle ett litet plutskepp kunna sänka en toktjock supermegakryssare från Illyrian Shipyards? Täta skroven och bygg i metall istället för papier maché och en liten mygga till jaktskepp har noll chans. Varförs kulle någon i huvud taget bry sig om att bygga stora skepp om en liten knodd till metallflygare kan sänka dem på fem röda? Star Wars-syndromet, jaktskeppen är förjävulskt bra.
Mechar: Jag är inte förtjust i stora Robotech/Battletech-mechar. Däremot är jag rätt förtjust i Appleseeds "minimechar" eller servostyrda stridsrustningar. Dom är klart coola.
Svar Ja som i Japan. Små mechar är coola, stora mecha är passé. Små gulliga mechar är bättre än stora vrak. Fast vilka användnignsområden skulle de ha? Skulle de vara som de i Heavy Gear (krigsmasiner) eller som i Patlabor (arbetsmaskiner främst). Jag hoppas på det senare, arbetsmecha är bra mycket förnuftigare än renodlade stridsmecha.
Strålvapen: Jupp. Sådana måste finnas.
En tanke, varför inte koppla laserpuffran till ett batteri som bärs på ryggen/höften och en sladd däremellan? Det ger ett stort antal skott men samtidigt en viss otymplighet. Varför skulle framtidens materiel vara så himla smidigt och lätt, det kan vara relativt nytt i framtiden också. Bara en tanke.
Storuggla, ostrukturerad och virrig men han blir så när han hittar en ide han gillar