Nekromanti Skymningshem: Andra Imperiet

Krille

Super Moderator
Jag nämnde en gång i tiden att jag funderade på att ta Skymningshem, spola fram ca 700 år, och göra om det till space opera. Arbetsnamnet är för närvarande Skymningshem: Andra Imperiet.

Det Andra imperiet är den insterstellära expansion som utgår från Fo'ur, där Fo'ur utgör metropolen och övriga världar blir periferierna. Jag har inte bestämt mig för den slutliga formen på statsbildningar än, så det är inte alls säkert att det är ett imperium lika med kejsardöme, utan kan lika gärna vara en federation av stater eller ingen statssammanslutning alls. Runt omkring det andra imperiet finns en kasse med konstiga utomjordiska civilisationer.

Ett antal Stora Mysterier ska dock vara med. Triluminarens sällskap och Trollkarlarna har försvunnit från Fo'ur, och vart de har tagit vägen är okänt. Det största mysteriet är förstås det Första imperiet, dvs den jordiska interstellära civilisation som ledde till kolonins upprättande på Fo'ur för ca 1700 år sedan. Jag har två scenarier här: det ena är att Terra fortfarande finns och att man får förnyad kontakt med Terra, vilket naturligtvis leder till slitningar. Det andra är att Terra har försvunnit och att enbart ruiner och enstaka spillror återstår.

Först en fråga till alla: vilka ingredienser vill ni ha i space opera? Nu kan jag av diverse spelvärldsintegritets- och stämningsmässiga inte ta in allt (ljusvärjor, till exempel - katanor är mycket koolare :gremwink:), men hiva ut er förslagen i alla fall. Jag sovrar hellre bort det som är fel än missar det som är rätt.

Sedan en fråga till er som är mer insatta i Skymningshem: vilka specifika institutioner, organisationer, nationer, etniska grupper, religioner etc, som redan finns i Skymningshem nu, vill ni ha med i Andra Imperiet? På vilket sätt har de muterats och förändrats under 700 år? Och vilka vill ni definitivt slippa?

Tarill

Warrior
Läste en sci-fi bok en gång där jorden var en mycket förfallen värld som förlorat nästan all betydelse för det imperium hon en gång upprättaded. Helt avskillt från de stora handelslederna.

Zadrith

Hero
Spola med bild

Det som jag ser som absolut viktigast är att du inte bara tar ett 700-års kliv framåt. Jag skulle vilja veta med ganska stor detaljrikedom hur saker och ting utvecklat sig under dessa sjuhundra år. Vilket också skulle ge vissa möjligheter att spela kampanjer som utspelar sig någon gång under mellanperioden.
En värld utan historia blir nästan alltid ganska platt.
Jag kommer att sakna trollkarlarna eftersom det nog är deras intriger som kommer att utgöra kärnan när jag sätter ihop mina första äventyr till "vanliga" skymningshem.
För övrigt vill jag säga nej till fighter-rymdskepp och energivapen a la Star wars. Över huvud taget vill jag se så lite fantastisk och oförklarad teknologi som möjligt så länge den inte är oförklarlig även för spelets invånare.

Zadrith

Hero
Angående Terra

Glömde säga att jag föredrar det förstörda Terra eller möjligen som alternativt ett Terra som har gått tillbaka teknologiskt på samma sätt som Fo'ur och att du låter dessa civilisationer mötas igen på lika villkor. Men undvik ett starkt Terra. En återkolonisering av Terra genomförd av religiösa fanatiker (som blir djupt besvikna) kunde kanske vara intressant.

P.S.
Ser fram emot lite nya motiv till mina vykort :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Spola med bild

"För övrigt vill jag säga nej till fighter-rymdskepp och energivapen a la Star wars."

Äh! Dom är ju skoj, juh!

"Över huvud taget vill jag se så lite fantastisk och oförklarad teknologi som möjligt så länge den inte är oförklarlig även för spelets invånare."

Åkej, förklara hur DES fungerar. :gremwink:

(sensmoral: vi har redan mängder med teknologi som är oförklarlig idag)

Zadrith

Hero

När det gäller fighter-rymdskeppen så designa dem i så fall som i Babylon 5 (Som för övrigt är världens i särklass bästa SF-Serie) så att de uppför sig som rymdskepp och inte som flygplan.
Ska det finns energivapen så vill jag ha en förklaring till hur de fungerar (vad är det de skjuter egentligen), hur det ser ut och låter när man skjuter med dem, samt varför man valt att använda dem i stället för projektilvapen.

Slutligen: Vad i hela friden är DES för någonting?

Krille

Super Moderator

"När det gäller fighter-rymdskeppen så designa dem i så fall som i Babylon 5 (Som för övrigt är världens i särklass bästa SF-Serie) så att de uppför sig som rymdskepp och inte som flygplan."

Hallå, eller? Ska det vara space opera eller science fiction? :gremwink:

"Slutligen: Vad i hela friden är DES för någonting?"

Krypteringsalgoritm.

Men åkej, vi tar något enklare: varför flyger ett flygplan?

Zadrith

Hero
Därför flyger ett flygplan

Men åkej, vi tar något enklare: varför flyger ett flygplan

För att lufttrycket på vingarnas båda sidor blir olika stort och planet därför "sugs" uppåt. Det samma gäller för propellern som driver det framåt. :gremwink:

Jag kommer säkert att gilla ditt spel men jag tycker om den form av ganska jordnära (väldigt obokstavligen) science-fiction som skymningshem är och vill gärna ha kvar den känslan.

Krille

Super Moderator
Varför lika

"För att lufttrycket på vingarnas båda sidor blir olika stort och planet därför "sugs" uppåt."

Och varför blir lufttrycket olika?

"Jag kommer säkert att gilla ditt spel men jag tycker om den form av ganska jordnära (väldigt obokstavligen) science-fiction som skymningshem är och vill gärna ha kvar den känslan."

En poäng med Skymningshem: Andra Imperiet är just att det ska vara 700 år senare och verkligen har en totalt annorlunda känsla. Och det är inte så konstigt, egentligen. Varför skulle Viking ha samma känsla som till exempel Partisan (Äventyrsspels aldrig utgivna rollspel om ett nutida ockuperat Sverige) skulle ha haft? Det är de skillnadsnivåerna som vi talar om.

Skymningshem är egentligen lite smygrebelliskt. Det började med att göra uppror mot Mundana och mot konventionell fantasy. Nu är det nästan dags för Skymningshem att göra uppror mot sig själv.

Zadrith

Hero
Re: Därför flyger ett flygplan

Och varför blir lufttrycket olika?

Genom utformningen av vingarnas framsida kommer olika mycket av den luften som pressas undan av vingarna på deras färd genom luften att passera under respektive över vingarna o.s.v.

Poängen är att hur ett flygplan fungerar är ganska enkelt att acceptera även om man inte förstår alla detaljer.

När det däremot gäller exempelvis interstellera transporter i flerdubbelljushastighet bör man antingen ge en teoretisk förklaring som låter rimlig (ungefär som magiteorierna i eon) eller helt enkelt konstatera att det är ingen eller ett mycket litet fåtal som vet hur det egentligen fungerar.

Exempelvis kan man kanske med hjälp av teknologi från ett trollkarlstorn (som visserligen inte skulle finnas kvar) producera en maskin som skapar ett energfält kring ett föremål och får det att förflytta sig till en annan del av galaxen. Man vet hur man kan producera dessa maskiner men det finns ingen som vet hur de fungerar och så vidare.

Krille

Super Moderator

"Genom utformningen av vingarnas framsida kommer olika mycket av den luften som pressas undan av vingarna på deras färd genom luften att passera under respektive över vingarna o.s.v."

Saken är enklare än så: om ett medium förflyttar sig över en yta så blir trycket gentemot den ytan lägre ju fortare mediet förflyttar sig. Översidan på en vinge är längre än undersidan. Därför far luften förbi översidan snabbare än på undersidan, relativt vingen. Därför blir trycket lägre på översidan och därför flyger flygplanet.

Praktiskt experiment: håll ett pappersark i ena kanten framför munnen, så att det hänger lite. Blås över ytan. Papperet reser sig.

"Poängen är att hur ett flygplan fungerar är ganska enkelt att acceptera även om man inte förstår alla detaljer."

Och skillnaden gentemot en strålpistol är? Något lysande hett far ut ur ena änden i hög fart och spränger målet? Vi förstår inte alla detaljer, men det är rätt uppenbart hur det funkar. (Dessutom finns ju redan strålvapen i Skymningshem - eldlansar och dödsblixtar, juh!)

Troberg

Sinister eater

Saken är enklare än så: om ett medium förflyttar sig över en yta så blir trycket gentemot den ytan lägre ju fortare mediet förflyttar sig. Översidan på en vinge är längre än undersidan. Därför far luften förbi översidan snabbare än på undersidan, relativt vingen. Därför blir trycket lägre på översidan och därför flyger flygplanet.
Det finns ett ännu enklare sätt att säga det: vingen trycker luft nedåt vilket alstrar en motkraft uppåt.

Det är dessutom så att lufthastigheten på respektive vingsida påverkar bara marginellt, speciellt på en modern vinge som nästan är platt. Det är anfallsvinkeln på vingen som ger den stora lyftkraften. Vingen skovlar luft nedåt, vilket trycker den uppåt. Man kan se det ännu tydligare på rotorbladen på en helikopter som har en helt symmetrisk vingprofil och därmed inte skulle genererat någon lyftkraft alls om det bara var hastighetsskillnaden på luften (dvs luftens färdväg) som lyfte.

Tyvärr ser man ganska ofta detta misstag i äldre litteratur, men verkligheten är så enkel som att om man flyttar något neråt så åker något annat upp.

G

Guest

Guest
Re: Skymningshem: Andra Imperiet (spoiler)

Jag har bara läst igenom Skymmningshem lite snabbt men fastnade då för stacken. Gillar den väldigt mycket... Men jag har svårt atts e hur de skulle klara en rymdexpansion... Klarar sig stecklarna i vakum?

Tycker nästan det är synd att trollkarlarna stuckit... Kan det inte ha utbrutit ett krig mellan dem angående deras inblanding i Fo'urs olika folkslag.
Vissa ville att folken skulle utvecklas på sitt sätt medans andra ville lägga sig i och utbilda dem.
De sistnämnda vann och lärde folken att bygga rymdskepp och liknande...
Annars kanske det blir svårt att förklara hur en kultur som påminner om det feodala Japan, i stort sett utan tillgång till användbara mineraler kan utveckla rymdfart på 700 år.

LeJonklev

Swordsman
Här kommer det synnerligen ostrukturerat.

Rörande statsbildning efterlyser jag något som påminner om stadsstater som alla svär trohet eller något till en överhärskare av någon typ som struntar fullständigt i vad hans/hennes undersåttar gör då han/hon ändå är så maktfullkomlig. Gott om olika falanger och konflikter.

Interstellära transporter: Hyperrymd och normalrymd á la star wars. Men navigation i hyperrymden är så jefla svårt att det mer eller mindre kräver att man "hoppar" från en homing beacon till en annan. I annat fall hamnar man garanterat fel. Detta gör att kolonsering och upptäcksresande "måste" göras i normalrymden. Normal-rymdshastighet skall dock vara hyfsat snabbt så det är ett vettigt alternativ till hyperrymden (en dag eller en månad typ).

Terra: I ruiner. Inga levnade kvar men en massa fantastisk teknologi som ingen förstår (tex: tidsresor och stuff)

Xenomorfer: Ett fåtal inom imperiet. Främst förslavade, "lägre stående" varelser. Kanske en eller två icke-skymningenshemsvarelser som blivit lite accepterade (omfattande rasism). Inte alltför mycket om de kringliggande civilisationerna.

Inte ge Iynisin en alltför framträdande roll. Människor dominerar.

Thrakinde har jag svårt att tänka mig i rymden men de kanske passar på något sätt.

Stacken har tagit en mer accepterad plats i samhället även om man fortfarande ser snett på dem. Tänker mig avskilda kolonier.

Rymdskepp: Kräver inte särskilt stora besättningar. De flesta normalstora lastskepp kräver inte mer än en person. Stridsskepp är nästan alltid små fighterliknande saker med några få större attackskepp. Övriga stora skepp är främst något som påminner om ömtåliga hangarfartyg och finns främst för att föra fighterna till stridsskådeplatsen. Fighterna är en eller två-mansplan som gör loopar och skjuter laser och torpeder. Fighters är ganska sällsynta och att de rätt och slätt sprängs är ganska ovanligt. Oftast skjuts de bara sönder till oignekänlighet, tas till fånga och repareras.
Digade det där med taktikkort till rymdstrider.

Lite fokus på teknik och hur det fungerar. Mindre star trek och mer star wars alltså.

Ett Kejserligt Garde (om det nu är en kejsare som styr). Kejsaren är en ganska okänd typ med gudastämpel på sig inom den dominerande religionen (och de övriga ser honom som en värdslig härskare) och hans garde och livvakter är omgärdade med mystik och är rågrymma med exostridsrustningar (och katanor såklart :gremwink: ).

Jag kommer nog på mer senare men nu ska jag äta lussekatter.

/Johan

Storuggla

Champion
Som en stor Travellernörd så utropar jag på direkten "Jumpmotorer!", "Scouts"" och "Feodalism!".
Men mer sansat, jag tycker det vore apkul med ett Terra som fortfarande är i farten. Lite slitningar och kanske rentav en Kolnial Expedionsstyrka? Vem vet? Fast det vore kul med stora klumpiga skepp. Det är kul.

Storuggla, gillar markinkårssoldater i kilt också

Troberg

Sinister eater
Tanke om Terras öde

Hade det inte varit rätt underhållande om jorden på något sätt ställt till det för sig och fallit tillbaka till någon mörk medeltid (eller i alla fall till att vara teknologiskt underlägsen) när foúrs invånare kommer och erövrar den (de har ju ingen aning om varifrån de härsammar)?

Krille

Super Moderator
Re: Skymningshem: Andra Imperiet (spoiler)

"Jag har bara läst igenom Skymmningshem lite snabbt men fastnade då för stacken. Gillar den väldigt mycket... Men jag har svårt atts e hur de skulle klara en rymdexpansion..."

Det skulle kunna ordnas, om en stack flyttar med sin drottning. Och nej, steklarna klarar inte vacuum.

"Tycker nästan det är synd att trollkarlarna stuckit... Kan det inte ha utbrutit ett krig mellan dem angående deras inblanding i Fo'urs olika folkslag."

Min tanke där är att Trollkarlarna och Triluminaren slutligen ryker samman, och i och med det så förlorar båda sina respektive supportbaser. "Vanligt folk" kommer dessutom över en kasse med modern teknologi och lyckas hålla triluminaren stången (med lite hjälp). Triluminaren drar eftersom de är beroende av en folklig support för att kunna fungera, och Trollkarlarna inser att deras uppdrag är över iom att vanligt folk nu har tillgång till tekniken som de hade varit förvägrade, och att trollkarlarnas maktbas därmed är försvunnen.

Det är också den utläckta teknologin som ger upphov till en snabb industrialism och rymdålder, inklusive ett par överblivna trollkarlstorn.

Krille

Super Moderator
Statsbildning (spoiler?)

"Rörande statsbildning efterlyser jag något som påminner om stadsstater som alla svär trohet eller något till en överhärskare av någon typ som struntar fullständigt i vad hans/hennes undersåttar gör då han/hon ändå är så maktfullkomlig. Gott om olika falanger och konflikter."

En idé som jag har är en federation av autokratier. I princip vad som helst som är någorlunda självständigt betraktas som en autokrati. De är helt självstyrande vad gäller inrikes frågor och ekonomi och har rätt till en viss begränsad militär självförsvarsstyrka, men när det gäller utrikes frågor (gentemot andra civilisationer och eventuellt Terra) så måste beslut fattas gemensamt. Den stora militära maktsamlingen finns dock inte hos autokratierna, utan hos Gudinnans tempel (i och med att det faktiskt finns en odödlig, fysisk och levande gudinna). Gudinnans tjänare skulle kunna motsvara ditt kejserliga garde - jag har lite härliga idéer om en elitstyrka i samurajrustningsliknande exoskelett med eldlansar i stil med de långa vapnen i Stargate.

"Lite fokus på teknik och hur det fungerar. Mindre star trek och mer star wars alltså."

Du tänker som jag i den frågan. :gremwink:

LeJonklev

Swordsman
Re: Statsbildning (spoiler?)

Nu vet jag ju inte hur tätt knutna de här staterna i federationerna skulle vara till varandra men jag tycker det vore skoj om vissa av dem låg i öppna krig med varandra. Inte bara intrigerar mot varandra när de tror att gudinnan inte ser på.

Vad jag tycker om skrigsmakten är att den bör vara liten. Strider utkämpas av få till antalet soldater som alla är elittränade i antingen rymd eller markstrid. Och det är allt som behövs för det är ingen som har många soldater. En vanligt liten rymdpirat har inget att sätta upp mot en soldat (och en soldat har inget at sätta upp mot en av gudinnans "samurajer").
Ganska begränsade resurser över lag.

He, stargate-elitsoldater. Bättre än så blir det inte.
Men vad jag läst om gudinnan i skymmingshem har jag fått intrycket av att hon inte skulle lägga sig i händelseförloppet på ett så direkt sätt. Fast det kan väl ändras på 700 år.

/Johan

Krille

Super Moderator
Re: Statsbildning (spoiler?)

"Nu vet jag ju inte hur tätt knutna de här staterna i federationerna skulle vara till varandra men jag tycker det vore skoj om vissa av dem låg i öppna krig med varandra. Inte bara intrigerar mot varandra när de tror att gudinnan inte ser på."

Fullt möjligt, så länge som det sker relativt ordnat (dvs inte sprider sig och inte är för förödande). Skulle det sprida sig eller bli för förödande för den civila befolkningen så kan templet lägga sig i.

"Vad jag tycker om skrigsmakten är att den bör vara liten."

Jo, det ligger ju dessutom rätt mtp krigskulturen på Fo'ur.

"Men vad jag läst om gudinnan i skymmingshem har jag fått intrycket av att hon inte skulle lägga sig i händelseförloppet på ett så direkt sätt. Fast det kan väl ändras på 700 år."

Speciellt om läget ändras, vanligt folk har stursk teknik, det blir omöjligt att hålla sig gömd, och de två andra balanserande faktorerna försvinner.