regelslaktaren
Hero
Regler....
Det har tidigare diskuterats om hurvida det är rimligt att motanfall gör halverad skada (ett exempel med ett troll och en bondpojke), här kommer ett förslag på ändring:
Halveringen är motiverad av att man själv anfaller - motståndaren försvarar sig. Försvararen har fullt upp med att hoppa åt sidan eller slänga sin sköld i vägen. Annars får han ont. Det vill han inte.
En till sak är att om man har initiativet så har man kontroll.
Man agerar först, det är motståndaren som reagerar på ens egen handling, man är alltså bättre förberedd, kan positionera sig bättre inför motanfallet, så att det gör mindre skada. (väl?)
Men, om vi nu tar exemplet med trollet.
Det bryr sig faktiskt inte om att du tänker slå det med ditt svärd. Den tycker att det är skönt (ungefär).
Bärsärkar bryr sig verkligen inte.
Odöda? Skulle inte tro det.
En riddare i helrustning - du har en kniv.
De ovanstående är helt enkelt inte särskilt rädda för dig.
Mitt förslag:
Folk som antagligen inte bryr sig (troll, killen i helrustningen)
gör 3/4 skada på motanfall.
Folk som inte alls brys sig (bärsärkar, odöda) gör också 3/4, men de lägger på en extra tärning skada (detta gäller inte som en bonus till tekniken bärsärk - detta är en variant av den bonusen).
Ja, så ungefär.
Det känns bra för mig, vad känner ni?
Det har tidigare diskuterats om hurvida det är rimligt att motanfall gör halverad skada (ett exempel med ett troll och en bondpojke), här kommer ett förslag på ändring:
Halveringen är motiverad av att man själv anfaller - motståndaren försvarar sig. Försvararen har fullt upp med att hoppa åt sidan eller slänga sin sköld i vägen. Annars får han ont. Det vill han inte.
En till sak är att om man har initiativet så har man kontroll.
Man agerar först, det är motståndaren som reagerar på ens egen handling, man är alltså bättre förberedd, kan positionera sig bättre inför motanfallet, så att det gör mindre skada. (väl?)
Men, om vi nu tar exemplet med trollet.
Det bryr sig faktiskt inte om att du tänker slå det med ditt svärd. Den tycker att det är skönt (ungefär).
Bärsärkar bryr sig verkligen inte.
Odöda? Skulle inte tro det.
En riddare i helrustning - du har en kniv.
De ovanstående är helt enkelt inte särskilt rädda för dig.
Mitt förslag:
Folk som antagligen inte bryr sig (troll, killen i helrustningen)
gör 3/4 skada på motanfall.
Folk som inte alls brys sig (bärsärkar, odöda) gör också 3/4, men de lägger på en extra tärning skada (detta gäller inte som en bonus till tekniken bärsärk - detta är en variant av den bonusen).
Ja, så ungefär.
Det känns bra för mig, vad känner ni?