Nekromanti Slå tillbaka hårt

Regler....

Det har tidigare diskuterats om hurvida det är rimligt att motanfall gör halverad skada (ett exempel med ett troll och en bondpojke), här kommer ett förslag på ändring:

Halveringen är motiverad av att man själv anfaller - motståndaren försvarar sig. Försvararen har fullt upp med att hoppa åt sidan eller slänga sin sköld i vägen. Annars får han ont. Det vill han inte.
En till sak är att om man har initiativet så har man kontroll.
Man agerar först, det är motståndaren som reagerar på ens egen handling, man är alltså bättre förberedd, kan positionera sig bättre inför motanfallet, så att det gör mindre skada. (väl?)

Men, om vi nu tar exemplet med trollet.
Det bryr sig faktiskt inte om att du tänker slå det med ditt svärd. Den tycker att det är skönt (ungefär).
Bärsärkar bryr sig verkligen inte.
Odöda? Skulle inte tro det.
En riddare i helrustning - du har en kniv.
De ovanstående är helt enkelt inte särskilt rädda för dig.

Mitt förslag:
Folk som antagligen inte bryr sig (troll, killen i helrustningen)
gör 3/4 skada på motanfall.
Folk som inte alls brys sig (bärsärkar, odöda) gör också 3/4, men de lägger på en extra tärning skada (detta gäller inte som en bonus till tekniken bärsärk - detta är en variant av den bonusen).
Ja, så ungefär.
Det känns bra för mig, vad känner ni?

sen kan SL alltid modifiera lite som han vill efterhand....
Om killen med kniven faktiskt lyckas skada killen i helrustningen så kanske han börjar göra halverad skada istället...troll kan också läras respektera ett vapen (troligare är dock att de går bärsärk),.....

Helmgast
Tjôta inte så!

Det blir för mycket tjôt. Man ska inte behöva miniräknare. Och krångla inte till EON av alla spel.

Freelancer

Warrior
Ont gör det väl ändå?

Hur kan man förbereda sig på att få ont? Jag kanske missuppfattade allt ihop, men så tycker inte jag att det ska vara. Annat är det ju om man t ex lyckas undvika, med då mindre effekt än anfallaren, så att det blir ett mindre lyckat försvar, men ändå lyckat(?), då borde det göra halv skada. (eller?) Vare sig man är rädd för sin motståndare eller inte så gör det väl ont?! Fast det kan ju vara så att om man är rädd för motståndaren så tror man att det ska göra mycket ondare, och precis tvärtom, att om du tycker att bondpojken är en liten klenis så kanske det inte gör så ont.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Eller så använder man logiskt tänkande, och kör på att ett troll som gör ett motanfall på [valfri varelse] (de bryr sig ändå inte om skada/smärta) alltid gör normal skada (eventuellt kraftfullt anfall).
Detta medför ett problem om du har kobolder i gruppen: De har alltid helrustning och kommer säga att de 'skiter i' om de blir träffade, bara för att få ut "full skada" på målet (anfallaren).
Så jag rekommenderar att du kör på som vanligt, eller skaffar en SL-skärm /images/icons/wink.gif.

Regler för bärsärkars motanfall finns redan... säger som GrottTrolletNaug (med liten modifikation):
Hett tips: Köp 'Krigarens Väg'.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Tjöt ?

Det blir för mycket tjôt. Man ska inte behöva miniräknare. Och krångla inte till EON av alla spel.

Krångla till ? Eon ?

Eon är redan ett tämligen krångligt system med sin helt ohemula mängd regler som ska finnas i stackars SLs huvud om en "fullt realistisk" strid ska genomföras.

Därför brukar min målsättning vara att inte vara så fullt realistisk (bara lite).

Eon är faktiskt tämligen krångligt, och en enkel regeländring om motanfall kommer endast att göra det marginellt krångliga

Vafan ? Vad håller jag på med.....

Kör inte med regelj-veln om du inte tycker om den./images/icons/wink.gif
nu går jag och äter...

Sabelkatten

Swordsman
Re: Slå tillbaka hårt - och få stryk som f-n!

1) Trollet går bärsärk - då får det lättare att vinna initiativet.

2) Om du tycker att trollet aldrig ska behöva agera defensivt säg att det får utföra manövrer som om det var anfallare (men fortfarande efter anfallaren). Eftersom det verkligen vägrar försvara sig får alla motståndare in en gratis träff (ett extra anfall med Ob0T6 i svårighet, utifall att någon skulle vilja måtta eller har några andra modifikationer). Trollet får självklart inte utföra några försvarsmanövrer.

Det borde ge rätt effekt och vara någorlunda realistiskt.

/Henrik

Bjorn

Hero
Men kör som i EON I då'rå...

Ett vettigt alternativ om detta stör dig kan ju vara att köra som i Eon I dvs att motanfall gör som ett snabbt anfall dvs -ob1t6 och inte halv skada. Då kommer fortfarande ett stort hiskeligt troll eller liknande göra rejäl skada även med ett motanfall.

Sedan tycker jag att du överskattar de psykologiska bitarna av vad det innebär att vara anfallare respektive försvarare. Visst, att "mentalt" vara på defensiven är EN pusselbit men mest anser i alla fall jag att det handlar om (små) fördelar i position, balans och tid. Sedan bör också påpekas att för varelser som har en åtminstonde något så när "normal" själbevarelsedrifft är det svårt att HELT ignorera att någon slår på en, mycket av försvarsbeteendet ligger trotts allt "i ryggmärgen" och påverkas inte speciellt mycket av att man har en fet plåtrustning.

/Bjorn

Re: Plutonium

Varför är det logiskt att trollet alltid gör normal skada?

Självfallet så bestämmer aldrig en spelare i sådana fall.
Dessutom så skulle man ju fortfarande vara rädd för en kille med ett hyfsat stort svärd, det är inte så ovanligt att folk har...

Re: Sabelkatten

varför gratis träffar när de inte försvarar sig?
Var är logiken?

Får agera som anfallare....?
Vad ska det betyda?

Re: Men kör som i EON I då'rå...

men då gör alla så mycket i skada...jag ville ju ha en skillnad på de som inte bryr sig....

Naug

Veteran
Re: Tjöt ?

Att Eon är tämligen krångligt beror väll på hur strikt man spelar enligt reglerna som finns där. Det är väll bara att spelleda ett tag så lär man sig dom viktigaste reglerna väldigt snabbt och sen kan man ju alltid ta till regeln "Spelledaren har alltid rätt" om det blir några problem. Det är väll bara att improvisera. Vad det gäller dit förslag om 3/4 skada istället för halverad så tycker jag att det är upp till varje spelledare att avgöra om dom vill spelleda så eller om dom kör med dom vanliga reglerna. Föresten om du tycker att Eon var krångligt varför göra det ännu krångligare.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tjöt ?

Först och främst så var det inte mitt regelförslag
för det andra så påpekade jag bara att "krånglighetsgraden" ökar knappt marginellt genom att lägga till en sådan regel, eftersom det redan är ganska jobbigt att hålla så pass många extra regler i huvudet.

Å andra sidan så kommer jag inte använda mig utav regeln, och därtill så kommer jag att börja spela NeoTech under en viss tid nu istället för Eon så jag kunde inte bry mig mindre =)

Sabelkatten

Swordsman
Re: Regelslaktaren

varför gratis träffar när de inte försvarar sig?
Var är logiken?

Testa själv. Hamra på vilt tills du tappar balansen (eller kommer ur läge, eller missar så mycket att det kommer ta lite tid innan ditt vapen är tillbaka i position). Fortsätt då att försöka hamra på motståndaren - du kommer att vara öppnare än en amerikansk flygsäkerhetskontroll.

Det ska till ett mindre under för att motståndaren _inte_ ska träffa ordentligt!

Får agera som anfallare....?
Vad ska det betyda?

Väljer manövrer som en anfallare. Vad skulle det annars betyda?

/Henrik

Alvdräpe

Veteran
Re: Regelslaktaren

"Testa själv. Hamra på vilt tills du tappar balansen (eller kommer ur läge, eller missar så mycket att det kommer ta lite tid innan ditt vapen är tillbaka i position). "

Hamra på tills man fumlar alltså. Rent regeltekniskt är det ju först då man hamnar ordentligt ur balans. Inte bara för att man står och vevar vilt i luften.

Helmgast
Re: Tjôta inte så!

Just av anledningen att EON redan är tillräckligt krångligt, så behövs inte 75%-uträkningar och sånt. Det slöar bar ner, utan att göra det särskilt mycket mer realistiskt.

Sabelkatten

Swordsman
Fummel och försvar

Hamra på tills man fumlar alltså. Rent regeltekniskt är det ju först då man hamnar ordentligt ur balans. Inte bara för att man står och vevar vilt i luften.

Då hamnar man ordentligt ur balans. Om motståndaren är snabb (mao. han vinner initiativet) så räcker det med tiden som du får tillbaka ditt vapen till anfallsläge efter ett slag. Tom. i fäktning är du "ur balans" ett ögonblick efter en stöt (och då är ju ändå stötvapen de snabbaste).

/Henrik

Re: Fummel och försvar

nej.....
Man måste träffa.
Finns det några regler i EON om att träffa bärsärkar?
För det är vad det handlar om.
Bärsärkar.
Har du slagits med en bärsärk någon gång?
Känns bäst om du håller dig en bit bort kanske?

Re: manövrar

Alla får ju välja precis vilka manövrar de vill, är ingen skillnad för att man har initiativet, avgör bara vem som är först och slår hårt.