Nekromanti SL är inte gud

solvebring

Superhero
Hm... Jag tyckts glömma saker hela tiden. :gremsmile:
Glömde ungefär halva förklaringen... Haha... YR!

Om jag säger: att nu har jag "gjort så här med pareringar för att det fungerar mycket bättre så" är det mitt ord som också kommer att införas så länge ingen har något argument som överväger detta.

Så är det självklart så att några av spelarna har klagat på t.ex. detta, och då tittar jag själv på det. Kommer jag fram till samma sak då, är det så då. Alltså, jag ändrar oftast till deras fördel, något som spelarna känner sig obekväma med.
Alltså, skulle majoriteten av mina spelare tycka att t.ex. bärförmågeregeln är skitkass, då ändrar jag den, och då hjälper det sedan inte om en eller två gnäller - utan då pratar jag med dem om det.
Eller.. Så tycker jag ensam att det är skit, få framlägger jag det nya förslaget och hör om det är okej att testa det. Självklart tar inte bort eller ändrar något utan deras vetskap och majoritetens godkännande. Om de inte gillar det provöar jag det i alla fall, sedan får de säga om de vill ha det gamla tillbaka eller om det nya var bättre.
Ofta har vi testat sådana ändringar under en längre tid, och innan jag inför en regelpermanent så att alla är med på det.
Kort och gott kan man säga att mitt ord är lag då det är något som jag delar med en majoritet, då det är något oseriöst jag vill stoppa och då spelare försöker utnyttja reglerna på ett mycket löjligt dagis-aktigt sätt, har jag sagt att det händer, så skiter jag faktiskt i att en regel har sagt si eller så, för vill jag ge dem den delen av handlingen så gör jag det - för självklart finns det en baktänke med detta, att jag vill få in dem på rätt väg o.s.v.
Huj... Undra hur lång tid det kommer ta innan jag lyckas få rätt ord ur mig. :gremgrin:

Kort sagt:
Jag ändrar till 99% pga. spelarnas önskemål.
Jag vill gynna dem och deras spelande.
Och allt jag anser strider mot detta, som t.ex. en oseriös person, då kör jag min lag! :gremgrin:

Som krank sade, jag kör mina guda-takter, men en gud försöker ju gynna sina anhängare för utan dem har han inget, men till det har han vissa villkor från sin sida.
-"Du skola icke rätta din SL utan att ha vetskap om hans syfte först"... :gremlaugh:
ungefär...

Andy

Vila i frid
Re: Medhåll!

(Men vi kanske ska snacka lite om spelstil och vad vi vill med vårat spelande ikväll när Red Hand of Doom fortsätter).

Det där med en överenskommelse, ett kontrakt mellan alla inblandade tror jag är viktigt. Som det sagts tidigare kan ju ett sådan kontrakt vara att alla får skita i reglerna precis när de vill, eller också får bara SL gör det. Det finns ju med i kontraktet, överenskommelsen i så fall.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Medhåll!

Det där med en överenskommelse, ett kontrakt mellan alla inblandade tror jag är viktigt. Som det sagts tidigare kan ju ett sådan kontrakt vara att alla får skita i reglerna precis när de vill, eller också får bara SL gör det. Det finns ju med i kontraktet, överenskommelsen i så fall.
Exakt.

Reglerna blir inte ett kontrakt i sig, utan snarare något ett sådant kontrakt kan behandla. I vår spelargrupp är vi relativt överens om att "SL vet bäst, men är öppen för förslag" samt att "SL gör som han vill under spel". I andra spelargrupper finns andra överenskommelser. Det är därför jag vänder mig emot bergsäkra uttalanden om att "SL inte är gud". För det är han. Hos oss.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vill du skicka in tyska nazi-zombies i feta muskedunder-tanks i Trudvang helt plötsligt, så kan du göra det, för du är SL och bestämmer över spelets miljö, handling och händelser!
Säger vem? Det där är ingen gudagiven regel. Det är bara en konvention, som används i vissa spelgrupper. Andra spelgrupper väljer andra konventioner. Det är så alla former av socialt umgänge mellan jämlikar fungerar: man kommer överens om spelreglerna. Jag skulle inte acceptera den typ av beteende du beskriver från en spelledare; han skulle bli tvungen att foga sig till de regler jag kan acceptera, eller finna sig i att jag lämnar hans spelgrupp.

/Kalle

Andy

Vila i frid
Adus said:
Vill du skicka in tyska nazi-zombies i feta muskedunder-tanks i Trudvang helt plötsligt, så kan du göra det, för du är SL och bestämmer över spelets miljö, handling och händelser!
Jag håller inte med. Som jag tidigare gav som exempel med filmer (Heat och LotR) så skulle jag säga att citatet ovan strider mot överenskommelsen (kontraktet).

Om man spelar Trudvang och plötsligt slänger SL in Göran Persson (för stadsministern) som en "future-robotic-automagisk-Boba Fett-killer" så skulle jag säga att hela kontraktet och överenskommelsen bryts. Meningen var att spela Trudvang och redan där finns det en outalad överenskommelse om att världen Trudvang är just Trudvang med allt det innebär och inte innebär.

Jag tycker i så fall att SL ska förbereda spelarna på att det kan dyka upp saker i äventyret som inte finns beskrivna tidigare eller som inte heller är överensstämt innan. Det måste finnas ett samförstånd mellan alla deltagare för att spelkväll ska bli just så där magisk som det kan bli, tycker jag.

Dimfrost

Special Circumstances
Även om man är SL så ska man vara väldigt försiktig att sätta sig över spelvärldens naturlager som reglerna faktiskt utgör...
Reglerna behöver inte vara spelvärldens naturlagar. Man kan lika gärna låta dem vara berättelsens naturlagar. Då ska i och för sig spelledaren vara ännu mer försiktig med att sätta sig över reglerna, men jag vill påpeka att det inte är en självklarhet att eftersträva ett regelsystem som simulerar en värld.

/Dimfrost

Andy

Vila i frid
Vad menar jag?

Vad menar jag med Force majeure?

Med det menar jag att SL kan bända lite på reglerna och låta tjuven knocka en rollperson utan att man behöver gå igenom färdighetsslag, träfftabell och skada. Men det hela bygger på att det ska finnas en viktig mening med att rollpersonen ska bli medvetslös, det ska tillföra något.

Som folk har hintat och föreslagit är att man slår några fejkade tärningsslag och meddelar sedan att tjuven slog rollpersonen medvetslös. (Alla SL:ar har någon gång böjt lite på färdighetsslagen, till både spelarnas fördel och nackdel, tror jag).

G

Guest

Guest
Det har du förvisso rätt i. Men det är spelets "naturlagar" och jag tycker personligen att det ska gälla SL som spelare...

Nu är jag väldigt regelfixerad på så sätt att jag tycker regler utgör en stor del utav MIN rollspelshobby. som jag skrev på DoD forumet så är regelkunskap och skicklighet i att använda regler nästa lika viktigt som karaktärsgestaltning... Observer NÄSTAN :)

Basenanji

Postd20modernist
Re: Kommentar

Visst- och det var det jag försökte beskriva. För mig har det ju hänt några gånger... :gremsuck:

Men så här i efterhand är jag förvånad över hur nöjda alla inblandade har varit, trots allt.

/Basse

Basenanji

Postd20modernist
Hallå Adus! Jag tror inte att du och jag har diskuterat så mycket här på wrnu, men vi är nog ganska lika! Jag har också svårt att få fram vad jag vill ha sagt (och mellan dig och mig så beror det på att vi är smarta- vi tänker så fort att våra tangentbord inte hänger med. Så fort vi har kommit på nåt, har tanken vandrat vidare till nästa insikt, vilket innebär att vi glömmer saker, uttrycker oss oklart mm mm :gremgrin:).
Vad jag ville säga nu var att jag förstår dig- SL borde ha någon form av "sista ord" eller så. På något sätt, om man funderar lite, så är det nog ingen som protesterar mot det. SL:s uppgift är ju ändå att hålla reda på världen åt spelarna, varpå en häftig idé nog borde få existensberättigande.
Knappast heller om man dessutom tar upp tex en regeländring med resten av spelgruppen.

Jag brukar tycka att "Dm:s regler gäller, uppstår diskussioner om något får man hålla sig till DM:s regler under själva speltillfället, men tills näsat speltillfälle kollar man upp regeln som orsakade diskussionen närmare!". (Vilket iofs inte är min idé utan en annan Dungeons&Dragons-räv här på forumet som jag spelade med ett kort tag...)

Jag tycker att det funkar bra, för då slipper man ödsla tid på diskussioner, utan kan istället bara spela och ha kul.
Det funkar för mig iallafall.

Men just för att slippa hamna i sådana där jobbiga regeldiskussioner vill jag gärna ha ett kontrakt med spelarna där vi ömsesidigt är överens om att "reglerna gäller!". Jag tror att det är ett framgångsrikt sätt att slippa tjafsa om en enskid detalj, förutsatt att alla är nöjda med reglerna då... :gremgrin:

/Basse

G

Guest

Guest
Men det är ju lite skillnad mellan rena regeldiskussioner och om SL bara slår nävel i bordet och säger: "Jag har ökat skadan på kortsvärd till 3T10.... Oj, nu kommer vätten med ett kortsvärd... vad gör du?"

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Om regler, DM/SL och lite annat (lång)

Jag känner väldigt starkt igen mig i de argument som hittills har först fram i tråden. Jag tror att jag förut har varit en SL som spellett ungefär som Krank beskriver det: "...reglerna ska vara en stödkrycka åt SL...". Det är en spelledarstil som jag tycker premierar berättelsen.
Mjo, det skulle man väl kunna säga. Framförallt ger det alla inblandade friheten att fokusera på inlevelsen utan att behöva slå en massa tärningar, kolla siffror, eller peta med tabeller. Fast vissa tycker ju att regler skapar inlevelse, och att regler är en självklar "huvudperson" i rollspelandet, så att säga. Det får folk naturligtvis gärna tycka, men försök inte få mig att spelleda så.
Håller med krank här. Att spela regellöst för att bättra på inlevelsen kan jag förstå (även om jag spelar så ganska sällan), men jag tycker inte att det är ett särskilt bra sätt att premiera berättelsen. De flesta är inte vana vid att skriva berättelser, och speciellt inte i realtid, med en massa andra som kommer med överraskningar som man måste ta i beaktande. Att få till en bra berättelse på det viset är mycket svårt (om man inte stenrälsar). Om man tänker på att många författare (som har full kontroll och möjlighet till att tänka efter och redigera i efterhand) använder ett regelverk (=dramaturgi) för att få pli på historien, så finner tycker jag att det är väldigt naturligt för den som spelar rollspel att ta hjälp av ett. Fokuserar du på berättelsen tycker jag att du bör ha ett regelverk som hjälper dig att bygga en dramaturgisk struktur (något som det tyvärr är ganska ont om).

solvebring

Superhero
Citerar mig själv:

Hm... Jag tyckts glömma saker hela tiden.
Glömde ungefär halva förklaringen... Haha... YR!

Om jag säger: att nu har jag "gjort så här med pareringar för att det fungerar mycket bättre så" är det mitt ord som också kommer att införas så länge ingen har något argument som överväger detta.

Så är det självklart så att några av spelarna har klagat på t.ex. detta, och då tittar jag själv på det. Kommer jag fram till samma sak då, är det så då. Alltså, jag ändrar oftast till deras fördel, något som spelarna känner sig obekväma med.
Alltså, skulle majoriteten av mina spelare tycka att t.ex. bärförmågeregeln är skitkass, då ändrar jag den, och då hjälper det sedan inte om en eller två gnäller - utan då pratar jag med dem om det.
Eller.. Så tycker jag ensam att det är skit, få framlägger jag det nya förslaget och hör om det är okej att testa det. Självklart tar inte bort eller ändrar något utan deras vetskap och majoritetens godkännande. Om de inte gillar det provöar jag det i alla fall, sedan får de säga om de vill ha det gamla tillbaka eller om det nya var bättre.
Ofta har vi testat sådana ändringar under en längre tid, och innan jag inför en regelpermanent så att alla är med på det.
Kort och gott kan man säga att mitt ord är lag då det är något som jag delar med en majoritet, då det är något oseriöst jag vill stoppa och då spelare försöker utnyttja reglerna på ett mycket löjligt dagis-aktigt sätt, har jag sagt att det händer, så skiter jag faktiskt i att en regel har sagt si eller så, för vill jag ge dem den delen av handlingen så gör jag det - för självklart finns det en baktänke med detta, att jag vill få in dem på rätt väg o.s.v.
Huj... Undra hur lång tid det kommer ta innan jag lyckas få rätt ord ur mig.

Kort sagt:
Jag ändrar till 99% pga. spelarnas önskemål.
Jag vill gynna dem och deras spelande.
Och allt jag anser strider mot detta, som t.ex. en oseriös person, då kör jag min lag!

Som krank sade, jag kör mina guda-takter, men en gud försöker ju gynna sina anhängare för utan dem har han inget, men till det har han vissa villkor från sin sida.
-"Du skola icke rätta din SL utan att ha vetskap om hans syfte först"...
ungefär...
Jag försöker få Andy att inte vara rädd och tillbakadragen bakom skärmen, vilket framgår att han är på DoD-tråden han skapat på det forumet, vilket gör att jag försöker så hårt att det blir något överdrivet. Det verkar som om hans spelare hela tiden pressar honom med regler att han blir passiv i sitt SL:ande.
Detta returerande till lexx (alltså de överstående citatet) förklarar lite bättre hur jag menar.

Alltså, han som SL skall inte vara rädd för att ta ett kommando, det heter spelledare, inte speljoker... Samtidigt som han samspelar och har kul med sina vänner måste han också ta initiativet och vara den som driver på spelet eftersom han är SL.
Han skall skall samspela fullt med sina vänner, det säger jag inte emot, och jag är ledsen för att min burdusa framfart gav dig fel bild av mig. Han han måste ha en SL's framfötter och vilja att driva på och få allt att klappa. Han måste ta för sig - annars blir han en tyst kille som sitter och slår tärningen åt fem spelledare med karaktärer.

solvebring

Superhero
Re: SL är inte gud (Äntligen! - lite OT)

Du har verkligen förstått mig precis!!!
Äntligen - och ja, vi är lika, för jag bara skriver på allteftersom hjärnan pinnar på, sedan blir allt ett jävla hopkok och det är bara jag själv som kan läsa mellan radera av ett sådant ologiskt virr-varr. :gremlaugh:
Sedan får jag diskutera och skriva 10 inlägg till för att försöka förklara alla missförstånd. Är en värdelös argumentatör pga. att jag skriver så jävla mycket i ett enda svep allteftersom det kommer upp i huvudet, något som gör att Krille äger sönder mig varje gång. :gremgrin:

solvebring

Superhero
Jag överdriver... Jag överdriver... :gremgrin:
Jag är en överdrivare, jag tar alltid i så jag spricker och så att alla missförstår mig, men nog fan har jag understrukit mina ord alltid (för mycket).

Nej, visst, man skall inte bryta kontraktet, ifall inte alla RP önskar att rollspelet borde vara så.
Men innan man ens börjar spela så måste man som SL visa att man kan ta kommandot och om man gör det i situationer där man verkligen MÅSTE så skall inte spelarna sticka upp med 97 moduler och klaga och gnälla. Man måste visa att man styr spelet lika mycket som spelarna gör tillsammans genom sina val genom sina RP, när det är ett sådant SL-tillfälle.

Äsch... Läs igenom allt annat jag försöker säga här och på DoD-forumet, så fattar du nog tillslut - kanske iaf, med tanke på hur bra jag förklarar mig... :gremsuck:

Basenanji

Postd20modernist
Re: Om regler, DM/SL och lite annat (lång)

Att spela regellöst för att bättra på inlevelsen kan jag förstå (även om jag spelar så ganska sällan), men jag tycker inte att det är ett särskilt bra sätt att premiera berättelsen.
Okejrå, kanske borde jag vara tydligare med definitionen av "Berättelsen". Jag tänker mig att själva äventyret som tex en SL kan se det framför sig på väg till spelmötet, är "Berättelsen". Betydelsen av "Berättelse" i det här fallet borde alltså inte vara liktydigt med tex en berättelse i en bok eller film. :gremwink:

Mitt ideal är att jag numera (istället för att man håller sig till något sorts manus/berättelse/whatevva) hellre litar till att det spel som uppstår då spelarna via sina rollpersoner rollspelar mot utmaningarna i äventyret, blir en bra berättelse.
Mina senaste erfarenheter pekar i den riktningen. Trots att jag är barnsligt förtjust i nördigt koboldgrottröj! För när vi i efterhand återger vad som har hänt, känns det som att det blir en bra berättelse ändå! Märkligt kan tyckas, för ingen tog ju ansvar för att det skulle bli en bra "ståry"- istället hade alla fullt upp med att flanka, kasta smarta besvärjelser i rätt ordning, lista ut vilken fiende som var det störsat hotet mm. Det är bara det att när man i efterhand får höra om bravaderna, så blir det kul!

Att tydliga regler gör det enklare har jag försökt skriva tidigare. Om man vet hur alla resolutioner kommer att skötas på förhand, kan man lättare välja mellan de alternativ rollpersonen ställs inför (ett väldigt gameistiskt synsätt tycker jag). Detta till skillnad från om "berättelsen" kräver att man inte har bestämda parametrar på förhand, för att på så sätt kunna uppnå högre kvalitet med själva "berättandet/berättelsen" (vilket är ett fullt rationellt beteende bakom de som strävar efter att spela narrativistiskt, menar jag).

/Basse