Sitter och funderar på hur man skulle kunna konstruera ett erfarenhetssystem där SL slipper sitta och bedömma spelarna.
Tanken är att använda det till Eon men i princip tänker jag mig något som är modulärt och kan aplliceras på valfritt system där erfarenhet kan delas ut som ett antal poäng. (Andra tänkbara spel skulle exempelvis kunna vara Gurps, Hero system eller DoD Expert.)
Oavsett vad man ger erfarenhet för, gott rollspelande, problemlösning, god taktik, bra story eller vad det nu må vara så känns det väldigt dumt att som SL sitta där i slutet av sessionen som någon slags "konståkningsdommare" och betygsätta spelarna. Speciellt då jag (detta är säkert individuellt) som SL inte är speciellt intresserad av hur RP blir bättre.
Känner heller inget större behov av att använda erfarenhetssystemet som något slags "uppfostringsverktyg" gentemot spelarna, faktum är att blotta tanken är något jag ogillar. Som jag ser det vill jag ha ett erfarenhetssystem som dels funkar som ett belöningssystem, vissa spelare uppskattar att deras RP blir bättre i en rimlig takt och detta är en avgörande del av vad som gör rollspel roligt för dom. Dels vill jag ha ett erfarenhetssystem som känns någorlunda trovärdigt och ökar närvarokänslan i världen och karaktärerna.
Vore intressant att höra om någon annan har haft dessa idéer och hur ni hanterat det? Också intresserad av olika lösningar folk stött på i olika spel.
Har ett par halvflummiga idéer själv som jag nog kommer posta så småningom.
/Bjorn
Tanken är att använda det till Eon men i princip tänker jag mig något som är modulärt och kan aplliceras på valfritt system där erfarenhet kan delas ut som ett antal poäng. (Andra tänkbara spel skulle exempelvis kunna vara Gurps, Hero system eller DoD Expert.)
Oavsett vad man ger erfarenhet för, gott rollspelande, problemlösning, god taktik, bra story eller vad det nu må vara så känns det väldigt dumt att som SL sitta där i slutet av sessionen som någon slags "konståkningsdommare" och betygsätta spelarna. Speciellt då jag (detta är säkert individuellt) som SL inte är speciellt intresserad av hur RP blir bättre.
Känner heller inget större behov av att använda erfarenhetssystemet som något slags "uppfostringsverktyg" gentemot spelarna, faktum är att blotta tanken är något jag ogillar. Som jag ser det vill jag ha ett erfarenhetssystem som dels funkar som ett belöningssystem, vissa spelare uppskattar att deras RP blir bättre i en rimlig takt och detta är en avgörande del av vad som gör rollspel roligt för dom. Dels vill jag ha ett erfarenhetssystem som känns någorlunda trovärdigt och ökar närvarokänslan i världen och karaktärerna.
Vore intressant att höra om någon annan har haft dessa idéer och hur ni hanterat det? Också intresserad av olika lösningar folk stött på i olika spel.
Har ett par halvflummiga idéer själv som jag nog kommer posta så småningom.
/Bjorn