Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Recca

Femme Fatale
Re: Lite OT, men det tangerar ämnet

Jättebra inlägg. Jag vill inte och behöver inte tillägga nåt alls.

Anarchclown

Swashbuckler

Tycker också det var ett bra inlägg. Vill tillägga att jag som personlig preferens föredrar att spela manliga karaktärer när jag är spelare men att jag som spelledare inte ser några större problem i att försöka gestalta kvinnliga karaktärer. Sedan att de så klart bli karikatyrer ibland (kanske i större mån än karlarna, det får man fråga mina spelare om) är ju något som händer manliga SLP också.

Kan ibland tycka att det finns strukturer som man vill ge en viss stämning. Tex om jag vill göra "rymdnazister" (typ imperiet i Star Wars) så tar jag inspiration av de historiska Nazisterna. Då blir det inte otänkbart men väldigt ovanligt med kvinnliga soldater. Det händer dock för mig betydligt oftare att skurkarna i kampanjen har en taskig kvinnosyn, är odemokratiska, tycker att slaveri är ok etc än att hjältarna gör det.

Min roll som spelledare är ju att avbilda skurkarna och samhället. Ibland är det meningen att det samhället skall vara ondskefullt. Hur det är ondskefullt varierar. Vissa förtrycker kvinnor, andra förtrycker folkslag, andra förtrycker allas frihet. Det reflekterar ju i det fallet inte min vilja att samhället ska vara så utan min vilja att RP, DVS hjältarna, ska kämpa mot sådana orättvisor.

I en kampanj som fokuserar på att kämpa mot detta patriarkala svinsamhälle kommer manliga SLP vara normen som skurkar eftersom det oftast kommer att vara de som jobbar för staten. RP däremot blir ju med fördel kvinnor i den kampanjen eftersom att vara kvinna ju i sig är en motivation till att kämpa mot samhällets struktur. Andra SLP blir ju säkert blandat men eftersom skurkarna är ett fokus för kampanjen så kan det förekomma mer män än kvinnor om man sitter och petimeterräknar. Det motsatta exemplet är kampanjen Second Darkness där alla drowslutskurkarna (utom en) är kvinnor eftersom Drows istället är ett helt galet ondskefullt matriarkat.

På samma sätt som det onda rymdnazistpatriarkatet inte reflekterar min önskan om att förtrycka alla kvinnor så reflekterar inte drowpsykopatmatriarkatet min åsikt att alla kvinnor är onda häxor som ska få spö.

Med detta sagt så är det för mig alltid viktigt att det finns möjligheter att bredda sina vyer, särskilt när det gäller rollpersonsmöjligheter. Om jag gjorde en miljö där man inte "fick" spela tjej så skulle det vara ett misslyckande i mina ögon. Det är meningen att hjältarna är exceptionella så det är väl bara att spela calamity jane in disguise under amerikanska inbördeskriget eller den maskerade hämnaren i tusen och en natt om man nu nödvändigtvis ska spela i ett så jävla misogynt samhälle.

Dock ska jag väl erkänna att ett ondsint patriarkat är vanligare i mina kampanjer än ett ondsint matriarkat (även om jag tror att ett rentutav bara ondsint bådadera är normen) som skurkar. Det har nog att göra med att min begreppsvärld är påverkad av att jag har läst väldigt mycket historia i mina dagar (där temat är att det finns otroligt många ondsinta karlar och färre ondsinta kvinnor omnämnda. Även om Ezrebeth Bathori(sp) tex ju är helt delikat otäck.

Anarchclown

Swashbuckler

Som sagt. Inte otänkbart. Dessutom är jag inte så säker på att jag skulle vinna antisexistpoäng av att införa ett harem.

Radioaktiv

Hero
Ja, nu har vi pratat med SL iallafall.

Det började med att han berättade att han satt och skapade mutantkaraktärer. En liten bit in i diskussionen lade jag fram förslaget om en slumptabell; kvinna/man/annat. (Annat varandes söndermuterade oigenkännliga människor och djur, androgena personer och robotar, det är trots allt mutant som vi talar om. Att använda på både ramndom karaktärer och dem han skapade, om han hade idétorka någon gång.

Han kunde iallafall tänka sig att använda den när vi träffade på random folk. Men kanske inte alltid, för ibland får man ju en tydlig bild ändå. När det gällde de viktiga karaktärerna med nedskrivna stats, så låg det än så länge 60-40.

Det han betonade var att han absolut inte tänkte sitta och göra karaktärer med någon typ av "könspress", och att ifall vi inte gillade det så kanske vi skulle tänka på att byta spelgrupp. Eller bara leva med det. Han är SL, och han kan tänka sig att kompromissa lite grann, men några större förändringar skulle det iallafall inte bli. Ifall han inte ville, förståss.

Men så skedde då undret, alldelles nyss faktiskt, och han tog till sig listan och vi har utökat den. Och han fattade själv att med 50% tjejer i gruppen så skulle det inte vara så kul om alla karaktärer var män. Och att det var ologiskt. Det kanske låter som om jag hittar på, men det gör jag inte. Jag är fortfarande skitpaff... Det är nästan så man tror att han luras.

Nu skall jag iväg till jobbet, så jag får väl skriva mer om detta imorgon.

Listan so far förresten:

1. Människa -kvinna
2. Människa -man
3. Robot (valfri)
4. Oigenkännligt muterat djur/människa
5. Muterat djur -hona
6. Muterat djur -hane
7. Muterad människa -kvinna
8. Muterad människa -man
(9. Knivjunker -man, 10. Knivjunker -kvinna)
Eventuellt lägger vi till en albioner och annat strunt också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Radioaktiv said:
Men så skedde då undret, alldelles nyss faktiskt, och han tog till sig listan och vi har utökat den. Och han fattade själv att med 50% tjejer i gruppen så skulle det inte vara så kul om alla karaktärer var män. Och att det var ologiskt. Det kanske låter som om jag hittar på, men det gör jag inte. Jag är fortfarande skitpaff... Det är nästan så man tror att han luras.
Wohoo! Grattis!

Se till att ha ordentliga stödfunktioner nu också; typ att folk inte garvar om han gör nåt konstigt när han gestaltar en tjej eller så.

Radioaktiv

Hero
Det var ett av hans problem, just hur man gestaltar. Men det har vi tjötat genom, och han borde inte ha några problem med det eftersom vi inte är en så taskig grupp :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Radioaktiv said:
Och han fattade själv att med 50% tjejer i gruppen så skulle det inte vara så kul om alla karaktärer var män. Och att det var ologiskt.
Ja, det var det som var mest förvånande. Jag hade nog i princip bara män när jag var spelledare runt 20-årsåldern med någon enstaka kvinna bland de viktiga personerna men jag spelade bara med killar. Förvisso, jag började uppmärksamma det här problemet när jag kom till forumet snarare än när jag började spela med tjejer.

/Han som noterar att hans introäventyr till Matiné (2006) har inga kvinnor medan hans introäventyr till Mutiné (2010) har en majoritet kvinnor (8 av 14)

Anarchclown

Swashbuckler
Intressant. Mina kampanjer hade drottningar och andra kvinnliga maktpersoner såväl som en massa andra kvinnor innan jag var 20 garanterat. Kommer ihåg att en av de stora skurkarna i en kampanj vi körde i högstadiet var en jävligt läskig kvinna. Däremot kan jag inte på något sätt hävda att kvinnorna jag porträtterade på den tiden var särskilt realistiska men det var inte männen heller.

CapnZapp

Myrmidon
Radioaktiv said:
Listan so far förresten:

1. Människa -kvinna
2. Människa -man
3. Robot (valfri)
...
Och så säger de att slumptabeller saknar plats i rollspelandet!! :gremgrin:

Nu väntar jag bara på tråden "vår spelledare insisterar på att alla värdshusbord är runda. Det förstör helt min känsla av inlevelse!!"

(Sorry, kunde inte låta bli :gremblush: )