Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Radioaktiv

Hero
Hej fellow rollspelers, har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Det gäller gruppens spelledare.

Vi kör ett spel som han själv snickrat ihop till Mutant: UA, som i stort går ut på att han har satt ihop en jättelång slumptabell som han slår på när vi själva har slut på idéer. Problemet ligger i att det verkar som om alla kvinnor som någonsin fanns i världen är utdöda.

Alla thugs, skrotbytare, bönder, livvakter osv är uteslutande män. Jag funderade på att fråga, efter 17 stycken på rad, om inga kvinnor överleft katastrofen, eller att bara gå till en bordell för att se om det kanske fanns några där. Vafan?

Problemet med herr SL är att när man konfronterat honom om det tidigare så säger han bara att det är så han ser det. Jag själv och en till i gruppen SLar också, mer regelbundet än denna, och vi tycker att det är dåligt helt enkelt. Kan han inte se en kvinna framför sig kanske?

w176

Förlorad dotter
Stöt på alla män. Stöt skithårt på dom. Flörta oheeeeeeeejdat.

Om SL fråga varför säg att det är för att det uppenbarligen inte finns några kvinnor alls.

Det är ett sätt att åskådligagöra det om han är helt och hållet kört fast i en manlig hetronorm. Antingen får han sätta in kvinnor eller så blir det massa homoromanser. Oavsett vilket tvingar ni han ändra perspektiv.

w176

Förlorad dotter
För att ge ett mer seriöst svar så kanske man kan analysera varför han inte har med kvinnor.

Jag tror att problemet dels kan vara att han har svårt att se kvinnor i andra roller än horor... Vilket är en ganska skrämmande tanke.

Men ett annat troligt alternativ är att han kan känna sig obekväm med att gestalta de motsatta könet. För en del killar är det jättesvårt att släppa mansrollen, ens på lek. För andra kan de vara att de är rädd att vara dåliga på att spela kvinnor och framstå som fåninga. För det tredje kanske han skulle vara jätteobekväm med att spela en kvinna som spelarna kanske flörtar med och det finns sexuella spänningar kring utifrån någon slags homofobi.

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Knepigt. Även om jag gillar w176s idé om att flörta med männen och själv direkt kommer på ett antal fler varianter med liknande syfte, så skulle jag tycka det var lite sorgligt om du behövde spela så.

Rollspel är ju en hobbyaktivitet som man ägnar sig åt för att få ut något. Oftast vill man ju ha roligt, och då rollspel är en gruppaktivitet måste alla ha roligt.

Att då förändra något i sitt spelsätt för att störa fram en förändring i en annan spelares spelsätt känns då lite oschysst.

Om jag hade spelare som störde sig på något i mitt spelsätt så skulle jag vilja att de berättade det för mig. Så att jag kan ta diskussionen, förstå varför de inte har roligt och se jag kan förändra mig eller om vi kan kompromissa på något sätt.

Nu säger du att ni har tagit upp problemet med er spelledare, men att han ser spelvärlden (antar jag?) som mansdominerad med undanskymda kvinnor. Ta upp frågan igen, för det är ingen ursäkt! Ni har inte roligt, alltså måste han antingen förändra sin spelvärld eller byta spelvärld.

Rickard

Urverk speldesign
Har han haft någon åsikt om ni skulle spela kvinnliga rollpersoner?

/Han som själv irriterade sig på en spelledare som gjorde alla kvinnor som var viktiga i handlingen till otroligt vackra kvinnor

Doctor_Hell

Veteran
Spelar det verkligen någon roll om personer ni möter i spelvärlden är män eller kvinnor , om ni nu inte önskar leva ut några sexuella fantasier genom rollspelet så spelar det väll för gudskull ingen som helst roll om folk ni möter är män eller kvinnor ...

kan ju vara så att sl gjort alla antagonister / slp till män för att slippa våldtäckter/ besök på horhus och liknande från infantila spelare

Radioaktiv

Hero
Det största problemet är att han inte ser kvinnor. Han har inga problem med att man gestaltar en kvinnlig karaktär, eller att ha tjejer i spelgruppen heller. Vi är 50/50 i gruppen.

Om man ser i klassiska termer så är hans stora synd osynliggörande av kvinnor. Han ser dem inte framför sig, alltså finns de inte. Varken som spelare eller SL.

Jag vet inte om han aktivt ser det som en mansdominerad värld, och det skulle nästan te sig lite konstigt då han är spelare i en mutantgrupp där SL aktivt ändrar kampanjens karaktärers kön för att få det jämställt, från topp till botten. Antagligen är det väl hans undermedvetna som för över hans allmänna tankegångar på spelet. Man=Aktiv/Kvinna=Passiv (syns inte)

Kanske han är obekväm i att gestalta kvinnor, men det kommer nog aldrig så långt i hans tankar. Suck.

Vi skall sätta oss ner med honom igen, och verkligen, med stora ord så att han förstår, förklara varför vi inte tycker att det fungerar. Om vi fortfarande inte kan komma fram till något alls så är det bara ledsamt. Men det är så svårt, för han kommer att ta det så personligt och tro att vi är ena galna feminister, (ja, det är vi väl då), som vill att kvinnor skall få lika mycket plats.

Übereil

Swashbuckler
Radioaktiv said:
Det största problemet är att han inte ser kvinnor. Han har inga problem med att man gestaltar en kvinnlig karaktär, eller att ha tjejer i spelgruppen heller. Vi är 50/50 i gruppen.

Om man ser i klassiska termer så är hans stora synd osynliggörande av kvinnor. Han ser dem inte framför sig, alltså finns de inte. Varken som spelare eller SL.
För att se om jag förstått saken rätt: ignorerar han de kvinnliga spelarna också? Kvinnliga spelarkaraktärer, ignoreras dom?

Übereil

Möller

Hubert Hortlax
Det kanske kan vara lämpligt att vara stödjande också. Alltså, om han har svårt att gestalta eller ens vara medveten om kvinnor så erbjud er hjälp.

Teorisera att baronens (eller maffia-bossens, eller what ever) fru snarare än baronen själv är den verkliga makthavaren, och be att få träffa henne.

Nämn, i spel eller i bakgrundsinformation, kvinnor som är släktingar och vänner till era rollpersoner. Res till dem i spel.
Osv.

Vimes

Sillkung
Doctor_Hell said:
Spelar det verkligen någon roll om personer ni möter i spelvärlden är män eller kvinnor , om ni nu inte önskar leva ut några sexuella fantasier genom rollspelet så spelar det väll för gudskull ingen som helst roll om folk ni möter är män eller kvinnor ...

kan ju vara så att sl gjort alla antagonister / slp till män för att slippa våldtäckter/ besök på horhus och liknande från infantila spelare
Kvinnors roll i samhället är alltså enbart att bli knullade av män?

Uppenbarligen spelar det roll för trådskaparen att inga SLPs är kvinnor. Det påverkar hans spelupplevelse. Det skulle påverka min jäkligt mycket också, kanske inte mest för att jag skulle misstänka att min SL var en tönt utan för att det skulle kännas helt jävla orimligt.

Radioaktiv

Hero
Übereil: Ursäkta om jag var otydlig, vad jag menade var att han som spelare aldrig spelar kvinnliga karaktärer. Han gjorde det förvisso en gång, men då var det relevant att hon var sjukt snygg. Suck.

Möller: Det var en snygg idé, den kör vi på.

Doctor_Hell: Är halva mänskligheten i rollspel för dig är reducerade till karaktärslösa fittor?

Vi har inga sådana spelare i våran grupp. Som sagt, vi är 50/50, och ifall killarna i gruppen skulle behandla alla kvinnor vi mötte i rollspel som sexobjekt etc så skulle tjejerna äta upp dem levande.

Vimes: Det känns faktiskt helt jävla orimligt. Oftast blir jag förvånad över att i mutant så har inte ens konservburkmetoden överleft katastrofen, men på något sätt så har könsmaktsordningen det. Btw, hennes, inte hans spelupplevelse. :gremsmile:

Doctor_Hell

Veteran
det är vad du läser in i mitt inlägg inte vad jag sagt , jag säger endast att för mig och min spelupplevelse och lägg nu märke till att jag betonar min så spelar det ingen som helst roll om jag agerar med män eller kvinnor i spelvärlden det är storyn i sin helthet som e det primära inte om den lyfts fram av slps i forma av män eller kvinnor

sen ska jag nog förtydliga mig med att jag inte menade att det var något possetivt att dom skulle knulla kvinnor utan endast att om deras karaktärer inte önskar ha sex med slps så vad spelar det för roll vilket kön eller ens ras eller whatever slpn är ?

och med ras menas fantasyras och inget annat så ingen fritolkare går banans in his pants

Telash

Swordsman
Kvinnors roll i samhället är alltså enbart att bli knullade av män?
Kanske det. Det behöver inte vara
helt jävla orimligt
heller. Det finns gott om samhällen nu och i historien där kvinnors roll bara har varit att ta hand om hemmet och föda barn, där de knappt blev släppta utanför dörren. Är detta okej? Naturligtvis inte. Men det är inte okej med våld heller, något vi rollspelare gärna romantiserar i rollspel. Det verkar de flesta vara okej med. Men att romantisera könsroller i rollspel verkar inte vara okej.

Rollspel är fantasi och inget annat. Jag slutade visserligen spela dem för cirka 10 år sedan, men jag antar att det fortfarande är just fantasi. Så när spelledaren fantiserar att någon slp är "man" så kan du fantisera att den är en "kvinna". Problemet löst. Ett kön är ett könsorgan och inget annat.

Doctor_Hell

Veteran
återigen lustig att se vad folk läser in i ens inlägg bara för att jag inte är drabbad av nån genushysteri och att framhäva kvinnor i allt och inget så är jag plötsligt en manschavuanistisk *stavning* gris .

läs mitt inlägg ovanför så får du svar

Poseur

Swashbuckler
Liksom om hälften av världens invånare är kvinnor så tycker jag att ni som spelare ska kunna kräva att varannan SLP som SL gör ska vara manlig och varannan kvinnlig. Tills dess att han kommit fram till det att det funkar att ha med kvinnliga SLPs.
Liksom hur det än är så är kvinnorna förmodligen lika viktiga i en post-apokalypsvärld som männen om inte viktigare. Och varje hand som kan bära något eller hålla i ett vapen blir viktigt för överlevandet.

Spelledaren borde kunna ta och använda sig utav "starka" kvinnor och då menar jag inte nödvändigtvis fysiskt starka. Ungefär så som man brukar utgå ifrån när man spelar fantasy och spelarna stöter på kvinnliga magiker, riddare, nunnor mer mera för att vara lite kliché.
Men låt kvinnorna vara gärnan eller ledaren bakom ett plundrarfölje som är antagonister, eller varför inte en skock hyffsat hederliga byskyddar-legosoldater. Borgmästare över en stad eller ett schysst orakel.

Min poäng är att om man lyckas få in kvinnor som viktiga figurer i kampanjen så blir det mer naturligt att framställa "vanliga" kvinnor också. Sådana som kan tänkas dominera en annorlunda värld. Som t.ex. bondefruar, horor, tjänstefolk eller vad nu man kan tänkas att kvinnorna har för "normal" roll i det samhället.

Eller prata med SL om att vända på steken i någon stad ni besöker. Där styr kvinnorna, där är de soldater och vakter medan männen ses som "hemmafruar" som endast är till för att slava, uppfostra ungar och ge ifrån sig sin säd.

/Poseur

Laowai

Hero
w176 said:
Jag tror att problemet dels kan vara att han har svårt att se kvinnor i andra roller än horor... Vilket är en ganska skrämmande tanke.
om jag får fråga, vad fick dig att komma till den här slutsatsen? Om det är det med att rp skulle behöva gå till ett horhus för att se kvinnor är det väl mer OP som drar till med ett grovt exempel snarare än att hon säger att de bara har sett kvinnor i rollen av horor.
Att gissa sig till att det kan vara att han är obekväm att spela kvinnor däremot håller jag med om kan vara anledningen. Det är abledningen till att jag sällan (läs: endast en gång) spelar kvinnor.
Att säga att han är en kvinnohatare av OP's exempel är orättvist mot sln i fråga, speciellt som han inte är här för att försvara sig.

Sen kan jag hålla med om det dr hell säger om genushysteri.
Imho är det precis lika störigt att vara jättenitisk med att kvinnor ska vara representerade överallt precis lika mycket som män. Inte för att jag inte tycker att jämställdhet är viktigt, utan för att det som händer är att man tar fasta på att det finns skillnader mellan män och kvinnor, och att kvinnor minsann kan ändå. Det som händer är att det blir synligt. Att istället för att man spelar rollspel så blir man guidad genom en uppsats i genusvetenskap. Fuck that.

Tycker att själva karaktären är mycket viktigare än könet. Det blir så lätt hänt att viktigheten med att markera att kvinnor är lika/mer viktiga tar över och så får man tvärtomsamhällen där män är bajs och kvinnor styr istället. Det är gammalt och gjort.
Att op's sl gör fel är det väl egenligen inget snack om. Däremot tycker jag att han gör fel av andra anledningar. Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.

Det som däremot ÄR fel är om kvinnor även i andra roller är underrepresenterade. Visst, ser man kvinnor uteslutande i horhus kan ni väl snacka med honom om hans kvinnosyn. Men om det bara är i stridssituationer eller i yrken med tunga lyft och annat allmänt slitgöra som ni bara ser män råder jag er snarare att leta reda på ett större samhälle och se om det finns kvinnor där.

Edit: fixade formatering och lade till lite grejjer.
Edit2: *tar på sig flamskyddsdräkt*

Sjunde inseglet

Swordsman
Laowai said:
w176 said:
Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.
Postapokalyps innebär att det gamla samhället har gått under - alltså behöver invånarna i en postapokalyptisk värld inte ha samma värderingar som invånarna hade i världen förut.

Det är väl snarare så att man i en postapokalyptisk värld måste utnyttja all arbetskraft man har. Istället för att bygga arbetsrollerna på bortglömda könsstereotyper borde varje individ i kollektivet få en arbetsroll baserad på deras egenskaper och färdigheter. Att kvinnor skulle vara sämre krigare än män låter för mig konstigt. Visst kvinnor är kanske i allmänhet lite mindre än män men det finns inga belägg för att en kvinna med musköt är mindre farlig än en man med musköt.

Om vi dessutom tar hänsyn till Mutants spelvärld där majoriteten av alla invånare är muterade djur eller mutanter borde könsstereotyper spela ännu mindre roll. Det är många djurarter där honorna inte är svagare än hanarna. Djurens muterade motsvarigheter har utvecklat sina samhällen utan påverkan från människan och borde inte bry sig om dylika fånigheter överhuvudtaget. De här idéerna lär snarare ha dykt upp av den lilla arroganta minoritet av icke muterade människor som kröp ut ur enklaverna.

När det gäller mutanter spelar ju mutationerna större roll än könsorganet. Gör dina mutationer dig stark, snabb eller tålig passar du bra som krigare oavsett vad för kön du har. Inte fan låter man väl starka mutantkvinnor släpa på barnen i byn ifall de kan göra ett bättre jobb med att försvara mot marodörer och vidunder..?

Cybot

Mest spelbar
Jag kan väl hålla med delvis.

I en postapokalyptisk världs så har jag ganska svårt att tro att de följer våra könsstereotyper.
Å andra sidan så har jag jäkligt svårt att tro att de inte har några, om det inte blir så att de stereotyperna har blivit så oviktiga i förhållande till andra fysiska stereotyper baserade på mutationer eller liknande.

Så steg ett om du ska SL:a postapokalyps är att kasta gammalkonservativa, liberala och marxistiska världsföreställningar på sophögen (om det inte fungerar som välgenomtänkt krydda på kampanjen så som i Metro 2033) och skapa dina egna genomtänkta och konsekventa varianter.

Men det kan mycket väl vara att världen ser kvinnor som de enda riktiga krigarna för att männen ska vara oförmögna att agera enligt en beskyddarinstinkt och istället lever som vagabonder.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Laowai said:
Att istället för att man spelar rollspel så blir man guidad genom en uppsats i genusvetenskap. Fuck that.
Tja, eller så är det så vissa av oss spelar rollspel.

Att man istället skulle få en guidad tur genom nåtslags sexistisk, eller i bästa fall särartsfeministisk skruvad världsbild? Fuck that.