Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Radioaktiv

Hero
Om man ser tillbaka i historien har kvinnor varit arbetare som alla andra arbetare längst ner på samhällsstegen, jobbat i kolgruvor, på fabriker, på fäten osv. Det enda som skiljt sig där var att kvinnor fick sämre löner arbetsvilkor, och anställningsvilkor. Eftersom de någon gång, (högst troligt iallafall), skulle behöva lämna sin arbetspost för att de fick barn och behövde vara morsa istället.
Tidigare än så, under feodaltiden, jobbade människor av bägge kön på fälten. Även om man sällan spelar bonde i rollspel, försöker jag påvisa den historia du så gärna hänvisar till.

Det är inte att det saknats kvinnor i historien, men det är män som suttit och hållit i pennorna och skrivit den.

Naturligtvis är det mansdoimerat i historien. I det innebär att osynliggöra kvinnor, trycka ner dem, ta alla makt över deras egna liv ifrån dem. Männen har tjänat på det. Likadant som man tjänade på att förtrycka alla färgade och hålla dem som slavar genom historien. Ingenting existerar om ingen tjänar på det. Det innebär inte att kvinnor är svaga våp. Men de porträtteras gärna som det, genom historien.

Varför ryggar man tillbaka när man vill ha lika många kvinnor som män med i rollspel? Vad är så fel med att ha med lika intressanta, lika ointressanta, och också lika många karaktärer i rollspel? Vad är det som är så absolut omständigt med kvinnliga rollpersoner?

I mutant måste alla slåss för sin överlevnad i det karga efterkatastrofklimatet som världen bjuder, då är det väl inte så konstigt att kvinnor är minst lika starka som män för att förutsätta sin egen existens?

I Mutant finns det inga lagar som säger att kvinnor inte får vara krigare eller andra mansnormaliserade yrken. Men ändå blir de fruar, våp och horor, om de ens syns alls. Varför?

Jag kan säga att som tjej så är det jävligt irriterande att hela tiden stöta på klyscha efter klyscha till kvinna. Eller så blir det det motsatta, och då tänker man ”Oh shit! En kvinna som inte är stereotyp!” Kul…

Man behöver för övrigt inte vara feminist för att störa sig på att det är samma jävla klyschor om och om igen. Man kan väl störa sig på att det är allmänt dåligt skrivet? Hur mycket klyshor står man ut med, för det gäller också hur de manliga karaktärerna porträtteras!

-------------------------------------------------------

Efter detta obligatoriska inlägg får jag lov att säga detta:

Min fråga var inte om vad vår SL gör är fel eller inte. Min och en medspelares, (en man), uppfattning är att det är så. Utifrån den uppfattningen ber vi om råd. Kom inte hit och be mig hålla käften. Ge råd, det var det jag bad om.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Radioaktiv said:
Vad är det som är så absolut omständigt med kvinnliga rollpersoner?
Medhåll. Och samma grej med det mesta. Varför är det så omständigt med:

- Kvinnliga spelledare i exempeltexter?
- Kvinnor som är påklädda och gör grejer i illustrationer?
- Kvinnor i äventyr som har andra roller än att vara snygga eller superonda, eller båda?

Det är lite kul det här med illustrationer, att vissa hävdar att begränsningar dödar kreativiteten. Så att hitta på en bild som passar en ganska specifik spelvärld, hitta på en ganska specifik händelse, ha önskemål om utrustning, färgval etc går bra... men inte könet på den som porträtteras? Då är det "krystat"?

Mer eller mindre alla människor jag stött på som arbetat med kreativa grejer har tyckt att begränsningar skapar kreativitet. Att det är enklare att hitta på innanför givna ramar.

Det har jag hört inom rollspel också. Det är lättare att skriva ett äventyr om det finns mycket stoff att förhålla sig till än att bara hitta på nåt från tomma luften, utan ens en spelvärld.

Så... Om det nu är så att det främjar kreativiteten att begränsa den, genom att till exempel placera sig i en viss tidsålder, eller ha med vissa övernaturligheter men inte andra, eller att befinna sig i ett av någon annan definierat land med vissa seder... Varför skulle det inte främja kreativiteten att hitta på en och annan kvinna? Som inte var jätte-"snygg" (för den manliga blicken då; det är sällan manliga SLP:er beskrivs som vackra eller sexiga...)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Hur mycket tillåts ni som spelare lägga till i världen? Skulle det funka att till exempel skriva en bakgrundshistoria till karaktären som innehåller ett gäng kvinnliga SLP-bekanta i aktiva roller, och sedan söka upp dem under spelets gång? Om ni som spelare gör ett mer aktivt jobb med att föra in sådana element kanske er spelledare slutar vara så pass clueless.

Sjunde inseglet

Swordsman
Cybot said:
Jag kan väl hålla med delvis.

I en postapokalyptisk världs så har jag ganska svårt att tro att de följer våra könsstereotyper.
Å andra sidan så har jag jäkligt svårt att tro att de inte har några, om det inte blir så att de stereotyperna har blivit så oviktiga i förhållande till andra fysiska stereotyper baserade på mutationer eller liknande.

Så steg ett om du ska SL:a postapokalyps är att kasta gammalkonservativa, liberala och marxistiska världsföreställningar på sophögen (om det inte fungerar som välgenomtänkt krydda på kampanjen så som i Metro 2033) och skapa dina egna genomtänkta och konsekventa varianter.

Men det kan mycket väl vara att världen ser kvinnor som de enda riktiga krigarna för att männen ska vara oförmögna att agera enligt en beskyddarinstinkt och istället lever som vagabonder.
Ett förslag är att strunta i könsstereotyperna helt. Fungerar skitbra i Apocalypse World. Man lägger helt enkelt inte speciellt mycket fokus vid personers kön utan mer på vad de vill och vad de gör.

Försöker en krigare i plåtrustning krossa huvudet på dig med en spikklubba måste du reagera på något sätt. Om det är en tjej eller kille inuti rustningen är inte relevant just då.

Gör spelledarpersoner som är intressanta. Bygg dem inte utifrån deras kön utan att skapa den intressanta karaktären och applicera kön senare om det blir relevant.

Möter du en muterad råtta lär du ju knappast fokusera på om den har mus eller kuk, eller?

Vill man sedan spela på att de ickemuterade människorna i städerna låter klä flickorna i klänningar och pojkarna i kostym så är det väl helt okej. Men det där är ju bara en liten aspekt av Mutantvärlden.

För mig innebär post apokalyps just friheten att utforska samhället och dess lagar i spel. Att vissa har svårt att tänka sig kvinnor i normativt manliga yrkesroller har snarare att göra med vad de spelarna har för uppfattning om vad kvinnor kan och inte kan i jämförelse med män.

w176

Förlorad dotter
krank said:
- Kvinnliga spelledare i exempeltexter?
- Kvinnor som är påklädda och gör grejer i illustrationer?
- Kvinnor i äventyr som har andra roller än att vara snygga eller superonda, eller båda?

Det är lite kul det här med illustrationer, att vissa hävdar att begränsningar dödar kreativiteten. Så att hitta på en bild som passar en ganska specifik spelvärld, hitta på en ganska specifik händelse, ha önskemål om utrustning, färgval etc går bra... men inte könet på den som porträtteras? Då är det "krystat"?
Jag sprang just i går på ett spelföretag med väldigt bra och tydlig bilpolicy. Machine age productions.

Artist Guidelines

We love PoC, that’s an important thing. Gaming already has plenty of white men in its art, so we don’t have to!
Realistic figures. The average dress size in America is a 14. Not a 0. Women can be attractive and well proportioned. The average size pants for men is 44, not 40 or less. Barrel chests are more realistically ‘strong man’ than the GQ v-shaped torso. If an image calls for a very skinny person, that’s cool, but this should NOT be the average. The average should be the average. Good looking husky men are just as welcome as good looking full figured women. Ugly is also welcome if the piece calls for it, on either count.
Consider poses and the agency they suggest. Sexy poses for a character that is sexual makes sense. Sexy poses for a character that isn’t, meh. Women warriors should be aggressive, powerful, and not in any sort of submissive ‘come hump me’ pose. (A good litmus test for this, if you have a woman in a pose, and it would look ridiculous to have her male counterpart in the same pose, then it’s not a pose for us barring any directly sensual poses that might be called for.)
We are a Pro-Sex company that believes games for adults can contain sex. Nudity doesn’t upset us, and less so than violence. Just don’t forget the beauty of the male body when you’re considering showing some skin. That said, we do NOT believe the idea that ‘sex sells.’ Sex doesn’t sell. Quality sells. If there is a reason in a piece for things to be sexy, that’s fine, don’t hold back, if there’s no reason, don’t add if because it’ll sell better. (In generally, we’ll come out and tell you what we want as far as that goes. If we don’t say ‘hike up the skirt’ you don’t have to.) When in doubt, ask!
We have a similar policy about violence and gore. There will be pieces that call for it, and we’ll let you know, but don’t assume that because this is roleplaying game art it is necessarily hack-and-slash art. We’ll try to give you an idea of the level of blood and gore we need when we need it. If not, ask!
Clothing should be appropriate to the situation. We don’t expect our artists to be fashionistas, but if we ask for a modern piece, the clothing should match. Likewise, midriff exposing armor in fantasy work is not for us. Midriff exposing wizards costumes are not for us. Space suits in a futuristic setting with midriff showing isn’t for us. It’s over done to the point of being offensive now. If you want to make a female character look cool, you can do it in the same ways with similar clothing as you would a male character.
If you’d like, you’re welcome to put an unobtrusive signature onto your piece. If you want to be identified for your work, we want you to be identified for your work. So by all means.

Also, note that all our products are released under a Creative Commons, Attribution/Share-Alike/Noncommercial license. You can read why here. You can read more about the specific license here. In short: We support our fan community. We encourage them to make fan-created materials, remixes, and hacks of our products. We feel it breeds investment and brand recognition. We also recognize that trying to enforce draconian, unenforceable rules on our fans only hurts the fans that want to support us, not the ones that are comfortable enjoying the fruits of our labor for free. In short, your work might be shared within those bounds. However, we use noncommercial licenses. So nobody will be allowed making money off your work without your express permission. If someone is interested in a commercial release that includes your work, we will contact you and give you the chance to negotiate terms with that potential licensee.
http://machineageproductions.com/guidelines/

Laowai

Hero
tbh, tänkte faktiskt inte på att det var just mutant och därmed mutantdjur som var frågan. my bad =)

Laowai

Hero
Det jag sa är att jag inte vill att kön ska synas öht, som sjunde inseglet skriver längre ner. Var snäll och sluta ta enstaka citat ur mina posts och hacka på dem. Det är andra gången nu.

Laowai

Hero
Jag bad dig för det första aldrig att hålla käften, och även om du i ditt exempel tar upp grovarbetare (och ja, fält och gruvor och annat arbete har varit den typen av skitgöra som kvinnor har åkt på i minst lika stor utsträckning som män) men du tog även upp soldater.
Soldat har varit ett yrke som under otroligt lång tid har varit nästan uteslutande dominerat av män.
Även jägare har varit den typen av yrke.
Just i en post-apoc värld antar jag väl att ni har rätt att alla får dra sitt strå till stacken, speciellt när det nu ör mutantdjur (tänkte som sagt inte på det).
Och det här är öht riktat till rätt många i den här tråden, men läser ni öht inlägg som har en annan åsikt än eran?
Jag säger inte att det är dumt/orealistiskt/ohistoriskt/whatever att kvinnor har tunga jobb eller är krigare, jag säger att det med tanke på försprånget rent fysiskt inte är konstigt att män kanske är överrepresenterade.
Bad dig som sagt aldrig hålla käften, men stämningen i den här tråden (som den alltid blir när genus kommer på tal) är ganska rabiat.

krank

Laowai said:
Det jag sa är att jag inte vill att kön ska synas öht, som sjunde inseglet skriver längre ner. Var snäll och sluta ta enstaka citat ur mina posts och hacka på dem. Det är andra gången nu.
Och jag menar att om kön inte syns, så blir det i 99 fall av 100 så att det helt enkelt bara blir män.

Och jag har aldrig och kommer aldrig att börja citera och bemöta varje liten del av längre inlägg. Jag kommer att fortsätta ta de delar av folks inlägg jag tycker är relevanta att bemöta, och bemöta dem på det sätt jag finner lämpligt.

Sodivra

Champion
Radioaktiv said:
Hej fellow rollspelers, har ett litet problem som jag skulle behöva hjälp med. Det gäller gruppens spelledare.

Vi kör ett spel som han själv snickrat ihop till Mutant: UA, som i stort går ut på att han har satt ihop en jättelång slumptabell som han slår på när vi själva har slut på idéer. Problemet ligger i att det verkar som om alla kvinnor som någonsin fanns i världen är utdöda.

Alla thugs, skrotbytare, bönder, livvakter osv är uteslutande män. Jag funderade på att fråga, efter 17 stycken på rad, om inga kvinnor överleft katastrofen, eller att bara gå till en bordell för att se om det kanske fanns några där. Vafan?

Problemet med herr SL är att när man konfronterat honom om det tidigare så säger han bara att det är så han ser det. Jag själv och en till i gruppen SLar också, mer regelbundet än denna, och vi tycker att det är dåligt helt enkelt. Kan han inte se en kvinna framför sig kanske?
Stå på dig. Jag hade bara gått ut ur dörren.

krank

För att du inte ska tycka att jag bara "hackar en del av" ditt inlägg, citerar jag nedan allt du skrev:

Laowai said:
Jag bad dig för det första aldrig att hålla käften, och även om du i ditt exempel tar upp grovarbetare (och ja, fält och gruvor och annat arbete har varit den typen av skitgöra som kvinnor har åkt på i minst lika stor utsträckning som män) men du tog även upp soldater.
Soldat har varit ett yrke som under otroligt lång tid har varit nästan uteslutande dominerat av män.
Även jägare har varit den typen av yrke.
Just i en post-apoc värld antar jag väl att ni har rätt att alla får dra sitt strå till stacken, speciellt när det nu ör mutantdjur (tänkte som sagt inte på det).
<- Har inga kommentarer på detta.

Laowai said:
Och det här är öht riktat till rätt många i den här tråden, men läser ni öht inlägg som har en annan åsikt än eran?
Ja. Men det betyder inte att man behöver hålla med dem, eller gå med på deras grundpremisser.

Laowai said:
Jag säger inte att det är dumt/orealistiskt/ohistoriskt/whatever att kvinnor har tunga jobb eller är krigare, jag säger att det med tanke på försprånget rent fysiskt inte är konstigt att män kanske är överrepresenterade.
Och vi menar att det kanske inte är "konstigt", men att det är ganska onödigt att visa upp en mansdominerad världsbild om man inte behöver.

Laowai said:
Bad dig som sagt aldrig hålla käften, men stämningen i den här tråden (som den alltid blir när genus kommer på tal) är ganska rabiat.
Fast i genussammanhang är det svårt att ha en åsikt utan att bli beslälld som "rabiat".

Saker jag kallats "rabiat" för:
- Tycker att det inte spelar nån större roll vilket kön det är på rollpersonen, eftersom de funkar rätt lika ändå (dvs går inte med på "män är från mars, kvinnor från venus")
- Tycker att det är onödigt när kvinnliga men inte manliga SLP:er i beskrivningar och i text alltid beskrivs med graderande utseendebeskrivningar ("snygg").
- Tycker att man bör kunna ha fler exempel-rollpersoner och SLP:er, och bilder, som föreställer kvinnor. Och gärna kvinnor som inte är avklädda, och som gör något aktivt.
- Tycka att det är konstigt när en hel spelvärld tycks befolkas enbart av män.
- Tycker inte att kvotering i rollspelssammanhang är ett problem.

Jag upplever inte stämningen som särdeles rabiat. De av oss som upplever det som ett problem när kvinnor osynliggörs i rollspelsvärldar har kommit med tips, knep, tankar och åsikter. Och en handfull av er andra har kommit med olika varianter av "meh, det där spelar väl ingen roll".

Själv undrar jag lite hur ofta man dyker in i andra diskussioner bara för att berätta hur onödigt man tycker att ämnet är. "Meh, en tråd om takhöjd i Mundana, fan vilket larvigt ämne, nu tar jag och berättar hur onödigt det är att diskutera det, för det vill säkert de i tråden veta att jag tycker".

Observera: Jag säger INTE att du säger specifikt så. Men det är så vi "rabiata" upplever de som kommer till tråden till synes utan att vara intresserade av att bidra med konstruktiva lösningar på trådskaparens problem.

krank

Oj! Schyssta bananer. Blev ännu mer nyfiken på Maschine Zeit nu...

Vimes

Sillkung
Telash said:
Det finns gott om samhällen nu och i historien där kvinnors roll bara har varit att ta hand om hemmet och föda barn, där de knappt blev släppta utanför dörren. Är detta okej? Naturligtvis inte. Men det är inte okej med våld heller, något vi rollspelare gärna romantiserar i rollspel. Det verkar de flesta vara okej med. Men att romantisera könsroller i rollspel verkar inte vara okej
Är kvinnor förtyckta i settingen borde det rimligtvis vara intressant för spelvärlden. Att hälften av ett samhälles befolkning inte tillåts lämna sina hem påverkar nämnda samhälle - och inte bara genom att alla slumpmötesSLPs är män. Det är ju uppenbart att Radioaktivs SL helt enklet inte har tänkt igenom detta ett skit.

Och ditt råd att föreställa sig hälften av alla SLPs som kvinnor istället låter bra mycket sämre och omständigare än att be spelledaren att åtminstånne göra ett försök att måla upp en accepterbar spelvärld eller byta SL.

Laowai

Hero
Då har vi olika upplevelser. Mina spelledare (lyckligt lottad, har jag tre) är alla väldigt duktiga på att bara låta karaktären synas och låta kön vara sekundärt.

I min mening är sättet du svarar på inlägg vars åsikter inte helt livar med dina egna rätt ut sagt barnsligt.
Du tillför ingenting med flame-svar, och när du inte ens bemödar dig att sätta en mening i sitt rätta sammanhang, vad är då meningen med att du svarar alls?
Du har iom ditt svar till mig bara bidragit till att göra den här tråden till ett flamekrig, och helt ärligt trodde jag bättre om dig.
(Menar inte att låta som att jag känner dig på något sätt, utan bara att jag av att ha läst mycket av det du skrivit på forumen fått en bild av hur du skriver.)

Poseur

Swashbuckler
Bra inlägg och håller helt med. Stämningen i just den här tråden känner inte jag heller har blivit "rabiat", än.
Och har man egentligen inget att tillägga i en diskussion eller har något engagemang att bry sig om den, på en sida eller en annan så är det ofta ganska onödigt att komma med sådana kommentarer som du precis tog upp.

/Poseur har faktiskt för sig att just tak-höjd i Mundana har diskuterats?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att upprepa något jag skrev i vrållådan: den här diskussionen utspelar sig i ett ramverk där kön på SLP är relevant. Att ge svar som utgår från ett ramverk där kön inte är relevant är ungefär lika konstruktivt som att gå in i en diskussion om Eon och skriva "spela Dungeons & Dragons i stället, där är det problemet löst!". Att efterfråga konstruktiva svar är inte att dra in diskussionen i ett flamewar, det är att be folk hålla sig till ämnet.

Vi har rent utav en riktlinje kring detta:
4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.

Poseur

Swashbuckler
Ot: Nu hängde jag inte med alls faktiskt.

Nu hängde jag faktiskt inte med alls. Var det du ville säga att du på något sätt var med på samma spår eller var det ett sätt att säga något i stil med att jag ska "hålla koll på min egen gräsmatta"?
För om det var det första så har jag väl inget att tillägga men var det det andra så tyckte jag att jag hade rätten att hålla med krank i ett inlägg. Om inte annat för att +1-inlägg blir vanligare och vanligare, och för det andra att jag redan hade svarat på TS med ett konstruktivt(imho) inlägg som behandlade just hans fråga/problem.

./Poseur känner sig för trött att läsa mellan rader.

Laowai

Hero
krank said:
Laowai said:
Ja. Men det betyder inte att man behöver hålla med dem, eller gå med på deras grundpremisser.
Fair enough.

krank said:
Och vi menar att det kanske inte är "konstigt", men att det är ganska onödigt att visa upp en mansdominerad världsbild om man inte behöver.
krank said:
Fast i genussammanhang är det svårt att ha en åsikt utan att bli beslälld som "rabiat".
Det jag menar med rabiat är dels hur ganska många i tråden har huggit på rätt små saker, och framförallt hur fort det blev rätt otrevlig stämning så snart Doktor Hell postade.
Han uttryckte sig klumpigt, men inte klumpigt nog för att rättfärdiga det bemötande han fick.

krank said:
Saker jag kallats "rabiat" för:
- Tycker att det inte spelar nån större roll vilket kön det är på rollpersonen, eftersom de funkar rätt lika ändå (dvs går inte med på "män är från mars, kvinnor från venus")
Vill minnas att jag sa detta, in so many words. (Sen angående att jag personligen inte spelar dem är just att jag är obekväm med det, på samma sätt som jag är obekväm med att spela väldigt sexuella karaktärer, eller karaktärer som inte klarar sig bra i strid. Det är inte att jag tycker illa om den typen av karaktärer, bara att jag inte kan gå in helt i karaktären om jag inte är helt 100 med den.)

krank said:
- Tycker att det är onödigt när kvinnliga men inte manliga SLP:er i beskrivningar och i text alltid beskrivs med graderande utseendebeskrivningar ("snygg").
Håller absolut med.

krank said:
- Tycker att man bör kunna ha fler exempel-rollpersoner och SLP:er, och bilder, som föreställer kvinnor. Och gärna kvinnor som inte är avklädda, och som gör något aktivt.
Håller med även här.

krank said:
- Tycka att det är konstigt när en hel spelvärld tycks befolkas enbart av män.
Det var lite det här jag menade med min fråga om ni läser "motståndares" posts. Jag sa aldrig att det inte var konstigt att man har en värld helt befolkad av män.

krank said:
- Tycker inte att kvotering i rollspelssammanhang är ett problem.
Jag har öht ett problem med kvotering, kan kanske spela in i det jag skrivit i tråden.

krank said:
Jag upplever inte stämningen som särdeles rabiat. De av oss som upplever det som ett problem när kvinnor osynliggörs i rollspelsvärldar har kommit med tips, knep, tankar och åsikter. Och en handfull av er andra har kommit med olika varianter av "meh, det där spelar väl ingen roll".
Har inte sagt att det inte är ett problem att det inte finns kvinnor heller. Jag hade själv troligtvis tyckt att det var ett problem, beroende lite på hur äventyret såg ut.

krank said:
Själv undrar jag lite hur ofta man dyker in i andra diskussioner bara för att berätta hur onödigt man tycker att ämnet är. "Meh, en tråd om takhöjd i Mundana, fan vilket larvigt ämne, nu tar jag och berättar hur onödigt det är att diskutera det, för det vill säkert de i tråden veta att jag tycker".

Observera: Jag säger INTE att du säger specifikt så. Men det är så vi "rabiata" upplever de som kommer till tråden till synes utan att vara intresserade av att bidra med konstruktiva lösningar på trådskaparens problem.
Det här med rabiata tänker jag väl mest på dels w176: Din spelledare kanske tror att alla kvinnor är horor! Hujeda!

OP's: Jaha! Så alla kvinnor är fittor!

och slutligen

Vimes: Så alla kvinnor ska bara bli knullade av män?

Jag tycker att det är ett onödigt sätt att hugga på.

Radioaktiv

Hero
Ja, soldatyrket har varit dominerat av män. Men hur kommer det sig, att även när man gör spel som är fristående från historien, till exempel mutant, där ny historia har skapats och vår kultur i sig inte finns längre, så finns ändå inte kvinnor där?

Som sagt, för att överleva katastrofen måste kvinnor också utvecklats. Alla måste utvecklas för att överleva, eller skulle kvinnorna ha gömt sig och låta männen göra dubbelt arbete i flera hundra år?

Förresten. Ny forskning har bevisat att flera av de skelett från stenåldern, begravna med jakt och fiskeredskap, faktiskt var kvinnor.

Och det var inte specifikt riktat mot dig. Det var inte bokstavligt. Den här tråden har gått åt helvete, bara för att jag bad om några enkla råd. Jag bad inte att få höra att jag inte skulle tänka på det. Det är då som det känns som om människor ber mig att hålla käften. I stort känns det som om allt jag rör vid blir till genusdebatter, även när jag bara vill ha några råd.

NI SOM INTE ANSER DET VARA ETT PROBLEM, LÅT TRÅDEN VARA.